Köptips racer

Pinnen303

Medlem
Köptips racer
Hej!

Jag är på gång att köpa ny racer och skulle uppskatta lite tips. Har en budget på 10-15000. Det behöver inte vara årets modell. Kör som motionär 10-20 mil/vecka under säsongen. Har bla tiitat på Bianchi via nirone 7 105 2018 som jag tycker verkar vara bra.

Köptips racer
Ja den ser bra ut. Det är förra generationen 105 på den men det är inte så stor skillnad. Nyaste (R7000) kostar ett par tusenlappar extra. 50-34 fram och 11-32 bak kanske är lite brett, men det kostar ju inte mycket att byta till nåt smalare bak typ 11-28 kanske om du känner att du vill ha lite tajtare växlar. Alu-ram och kolfibergaffel är ju standard i det prissegmentet och vikten utmärker sig inte på varken bra eller dåligt sätt.

Köptips racer
Hej!
Jag kör ju P-X själv och är nöjd så denna är ett vettigt köp tycker jag. Rival 22 grupp, Vision team 35 hjul, samt carbon ram. Det är fälgbroms och det verkar ju inte folk tycka går att cykla på längre men jag föredrar det samt så är det vanligt gängat vevlager som man lätt byter själv. 900£ Plus frakt. Sen skulle jag byta ut däcken och se till att bromsen bak sitter på högersida (UK kör bak vänster)kostar 25£ Av någon anledning.https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXPCERIV22/planet-x-pro-carbon-evo-sram-rival-22-road-bike

Köptips racer
Har själv en Bianchi Via Nirone 7 med 105 från 2009 som jag gillar skarpt.
Mer "känsla" än i min "bättre" Canyon Ultimate från 2014 med Ultegra.

KÖP!

Köptips racer
MrGunnar sa:
Hej!
Jag kör ju P-X själv och är nöjd så denna är ett vettigt köp tycker jag. Rival 22 grupp, Vision team 35 hjul, samt carbon ram. Det är fälgbroms och det verkar ju inte folk tycka går att cykla på längre men jag föredrar det samt så är det vanligt gängat vevlager som man lätt byter själv. 900£ Plus frakt. Sen skulle jag byta ut däcken och se till att bromsen bak sitter på högersida (UK kör bak vänster)kostar 25£ Av någon anledning.https://www.planetx.co.uk/i/q/CBPXPCERIV22/planet-x-pro-carbon-evo-sram-rival-22-road-bike

Bra tips! Har kollat Planet x men tycker det är svårt då jag inte känner till märken och komponenter.

Köptips racer
Salabaladala sa:
Ja den ser bra ut. Det är förra generationen 105 på den men det är inte så stor skillnad. Nyaste (R7000) kostar ett par tusenlappar extra. 50-34 fram och 11-32 bak kanske är lite brett, men det kostar ju inte mycket att byta till nåt smalare bak typ 11-28 kanske om du känner att du vill ha lite tajtare växlar. Alu-ram och kolfibergaffel är ju standard i det prissegmentet och vikten utmärker sig inte på varken bra eller dåligt sätt.

Tack för input! Tycker själv den verkar prisvärd då man kan få den för runt 11K.

Köptips racer
Pinnen303 sa:
Fler tankar just kring Bianchi via nirone 7 105 2018? Lutar mest åt denna just nu.

Ett bra val, kanske det bästa du kan få för pengarna om du vill köpa en celeste-färgad cykel från butik.

Om du kollar blocket eller liknande så finns ju chansen att du hittar t ex en intrepida eller intenso i din storlek. Då finns det ju en möjlighet att du hittar en cykel med kolfiberram och i övrigt samma spec till samma pris. Men då har du ju inte samma garantier som när du köper från butik.

Tillbaka
Topp