Köptips sökes! Single speed.

Hallå!

Tänkte köpa mig en ny cykel och lotten har fallit på en single speed. Mest för att slippa så mycket mek som möjligt med krånglande växlar och dylikt. Kommer till 90% att köra den på asfalt och oftast kortare sträckor. Hade inte tänkt lägga nån jättesumma, typ 3-4000:-. Lite knapphändig info att gå på kanske men fråga bara så svarar jag så fort som möjligt. Antar att det blir till att beställa från england eller tyskland med tanke på min blygsamma budget. Tack på förhand!

/Samuel

Kolla på childstore. Ligger i Göteborg, köpte en singlespeed /fixie där i våras. Dom har några i den prisklassen.

Tack för tipsen, Kristoffer R! Ska kollas upp.

Enfield, den var i minsta laget för mig. Är 190 cm lång.

BTO, dom hade väldigt få modeller inne just nu såg det ut som. Dessutom fanns det inga "stora" storlekar.

Senast ändrad:
Kan också tipsa om Childstore. Märket 6KU som de säljer är riktigt populärt, men som du säger så finns det inga större storlekar just nu. Varför inte fråga när de får in nästa leverans?

Kristoffer R skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur kunde jag glömma Childstore
> -tarmigförpannan-
>
> De säljer dessutom högvis med Bianchi Pista. Den
> skall du kolla på.

Bianchi Pista går väl på närmare 6000?

Tipsar om (ungefär) den jag brukar tipsa om: Vitus Dee 290, en förväxt BMX.
http://www.chainreactioncycles.com/se/en/vitus-bikes-dee-290-city-bike-2015/rp-prod120678

+ Kul att cykla på! Perfekt i stan bland trottoarer, spårvagnsspår (Göteborg), et.c., kullersten känns inte..
+ Skivbromsar

- Skivbromsarna är antagligen ganska dåliga (men kan nog enkelt uppgraderas till hydraliska).
- Trögare att cykla platt asfalt än de ovan listade.
- Recensionerna verkar gnälla lite på kvalitet på kedja och ev. vevlager.. Jag har dock en tidigare version (Vitus Vee-1) och har inte haft några såna problem.

Finns fö även en version med Nexusnav, om man vill ha några växlar.

Senast ändrad:
gillar tvåväxlade nav, inga kablar. finns nu åter att köpa. ett alternativ är schlumpf speed drive växel för vevpartiet. ännu mer stealth, inga kablar där heller.

då kan man lägga högre växeln på ca 95 tum, och har en lägre att starta på, eller för att klara dom där backarna.

på 95 tum som jag använder 90+ procent av tiden ligger man bekvämt och kör 30-40 kmh när det är platt.

Är det några av SS-cyklarna ovan som man får plats med skärmar på?

Har en Langster som jag tycker mycket om, men den är inte precis optimal för göteborgsvädret.

Turambar skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det några av SS-cyklarna ovan som man får
> plats med skärmar på?
>
>
> Har en Langster som jag tycker mycket om, men den
> är inte precis optimal för göteborgsvädret.

Skulle också vilja ha svar på detta om skärmar. Många bra tips annars. Tyvärr är några lite för dyra eller så finns dom aldrig i rätt storlek, annars hade jag redan lagt en beställning.

Bilagor

• Chappelli-Vintage-Single-Speed-Single-Speed-Bikes-Aston-VSS_AST_50.jpg
    Chappelli-Vintage-Single-Speed-Single-Speed-Bikes-Aston-VSS_AST_50.jpg
    16.6 KB · Besök: 85
Tillbaka
Topp