[Köptråd] Fulldämpat stål, vad vill jag ha?

Vippen

Aktiv medlem
Jag planerar att försöka röra mig både framåt och bakåt i tiden samtidigt:

Tio år gammal XC-geometri med 27,5"-hjul lämnar mig i dammet när vänner med modernare doningar försvinner nedför, och jag inbillar mig att det inte bara är ett åldrande harhjärta, jag behöver modernare vinklar!

Ovan nämnda hjärta (har- eller inte) klappar i dessa sammanhang ganska svagt för kolfiber, och inte alls för aluminium, men desto mer för alla cykelramars modermaterial (OK, jag räknar inte de första sparkcyklarna slöjdade i ek) stål!

Användningsområdet är stigcykling, jag drar mig inte för att trampa både uppför och nedför. Som referens håller jag mest hus i Hellas, på Lovön, och i bröt-Gömmaren. Uppvuxen på 90-talets XC-raketer uppskattar jag trampeffektivt och rappt snarare än bottenlöst och avslappnat. Kanske kommer den någon gång att få se ett riktigt berg, men aldrig några större gap-hopp. Ramen kommer att förses med så lätta grejer jag tycker att jag har råd med. Det är inte panik, det är helt OK om den rullar ut våren 2025.

Jag ser framför mig 120-130 mm fjädringsväg bak, 120-140 mm gaffel, hellre något som går att köpa från hyllan än skräddarsytt, gärna Europeiskt. Jag har inte letat ihjäl mig än, tänkte få lite tidig draghjälp från happykollektivet. Har kikat (mer eller mindre noga) på denna halvbrokiga samling:

Vad säger ni om det? Andra spännande förslag?

Bra val här!

För mig räcker det med HT på samma användningsområde, inklusive bikepark (jag kör Nordest Bardino).

Tycker att Rheintritt är intresserant. Ruffy har för lång kedjestag för min smak, men snygg är den. Dyr också. Ser nu att man kan bygga ramen själva på kurs.

P1033781-8aaa65d5-640w.JPG

Jag har först kollat på att hitta en ram som är bra i geometrin och som passar i storlek. Sedan hade jag försökt välja en modell med någon form av länkage. Det är ju coolt med stål, men det blir väldigt dyrt. Du får ju en hel hoj med schysst utrustning i aluminium eller kolfiber för mindre än vad flera av dessa ramarna kostar.

Chromag Darco, men känns kanske mer som en utförshoj än vad du är ute efter.

Själv skulle jag nog köpa en Zoceli om jag ville ha en stålhoj. Men knappast för stigcykling, känns lite väl tungt.

Många är lite mycket retro för min smak. Stanton?

Minns ej om det är cotic eller stanton som gick i kk och är kända för dålig service?

Bra val här!

För mig räcker det med HT på samma användningsområde, inklusive bikepark (jag kör Nordest Bardino).

Tycker att Rheintritt är intresserant. Ruffy har för lång kedjestag för min smak, men snygg är den. Dyr också. Ser nu att man kan bygga ramen själva på kurs.

Visa bilaga 708716

Jag gillar bakdämpning, har inte tittat tillbaka sedan jag köpte en Diamondback heldämpad 1997... Rheintritt såg intressant ut, kollar upp vidare!

Jag har först kollat på att hitta en ram som är bra i geometrin och som passar i storlek. Sedan hade jag försökt välja en modell med någon form av länkage. Det är ju coolt med stål, men det blir väldigt dyrt. Du får ju en hel hoj med schysst utrustning i aluminium eller kolfiber för mindre än vad flera av dessa ramarna kostar.

Jo, jag kikar ju inte efter stål för att spara pengar. Eller vikt... Men jag gillar stål (och har kanske mer stålar än förstånd?)!

Ett av mina problem är att jag inte har riktig koll på vad jag skall kolla efter på den moderna geometrierna. När slutar flackt med "hjulvikning" snarare än styrning? Hur brant sadelvinkel är FÖR brant? Till det kommer funderingar runt länkagen, från Starlings superenkla hela baktriangel (som påstås vara trampeffektivt) till Madnes flytande rotationspunkt (som så klart också är trampeffektiv). Det kommer ju i kakan att det inte går att provköra innan.

Jag har kollat på REEB:en, men sorterat bort den, tänkte försöka hitta nåt Europeiskt i första hand.

Chromag Darco, men känns kanske mer som en utförshoj än vad du är ute efter.

Själv skulle jag nog köpa en Zoceli om jag ville ha en stålhoj. Men knappast för stigcykling, känns lite väl tungt.

Se ovan. Zoceli vet jag inte vad det är, men din beskrivning drar inte åt rätt håll...

Starling verkar ju ha samma framtrianglar med olika typer av baktrianglar( enligt Anna) i den här videon. Finns massa annat godis den oxå….

Det var inte Anna utan de pratade om det i den andra videon ?

Senast ändrad:
Starling verkar ju ha samma framtrianglar med olika typer av baktrianglar( enligt Anna) i den här videon. Finns massa annat godis den oxå….

Kanske måste kolla lite noggrannare på Starling. Men jag tycker mig också komma ihåg nån episod med legendariskt risig kundservice, eller?

Jag rostar för Starling mini murmur för att jag tycker de är coola!

Den är nog högst på listan så här tidigt i processen. Eller den franske Madnes?

Det går ju trender i cykelgeometri där industrin väljer ut en favoritsiffra och sedan ökar eller minska denna med några mm eller en halv grad varje år tills cyklarna blir ocyklingsbara, sedan vänder man och går åt andra hållet. När jag började cykla kunde jag inte köpa en cykel med tillräckligt lång reach eller hög stack, nu är instället situationen sådan att ofta har de minsta cyklarna för lång reach och för hög stack.

Det viktigaste är väll att komma på vad man vill ha i reach/stack för att stå ordentligt på cykeln. För att cykla i Hellas tycker jag 66 graders gaffelvinkel är perfekt. När cyklen blir mycket flackare beter den sig mer som en båt i låg fart. Det går fortfarande fint att cykla på, men är lite tristare.

Sedan har happy en massa unika trender som inte motsvarar generella trenden i industrin. Korta kedjestag är praktexemplet. Man kanske också ska förstå att den effektiva sadelrörsvinkeln inte är ett riktigt mått på cyklen och få tillverkare förklarar hur dom har fått fram siffran. Så det kanske inte är där jag hade börjat oroa mig...

Jag är mest orolig att inte få plats att sitta ner med 450 i reach och 79 sta. Svårt att veta utan att mäta på sadelhöjd...

Det går ju trender i cykelgeometri där industrin väljer ut en favoritsiffra och sedan ökar eller minska denna med några mm eller en halv grad varje år tills cyklarna blir ocyklingsbara, sedan vänder man och går åt andra hållet. När jag började cykla kunde jag inte köpa en cykel med tillräckligt lång reach eller hög stack, nu är instället situationen sådan att ofta har de minsta cyklarna för lång reach och för hög stack.

Det viktigaste är väll att komma på vad man vill ha i reach/stack för att stå ordentligt på cykeln. För att cykla i Hellas tycker jag 66 graders gaffelvinkel är perfekt. När cyklen blir mycket flackare beter den sig mer som en båt i låg fart. Det går fortfarande fint att cykla på, men är lite tristare.

Sedan har happy en massa unika trender som inte motsvarar generella trenden i industrin. Korta kedjestag är praktexemplet. Man kanske också ska förstå att den effektiva sadelrörsvinkeln inte är ett riktigt mått på cyklen och få tillverkare förklarar hur dom har fått fram siffran. Så det kanske inte är där jag hade börjat oroa mig...

Så är det! Och genom åren har jag haft en ganska konstant triangel mellan vev/sadel/styre. Men nu är det tio år sedan jag köpte nytt, och det har varit lite trender som passerat under den tiden...

Jag är mest orolig att inte få plats att sitta ner med 450 i reach och 79 sta. Svårt att veta utan att mäta på sadelhöjd...

Jag kanske skall lägga till i geometridiskussionen att jag har långa armar och ben, 190 cm lång, sitter på ca 800 mm med stort drop till styret. Har alltid gillat att ha tyngden på framhjulet, så förr har jag haft lååånga styrstammar, gissar att jag slipper det på en modern ram. Kanske också värt att nämna att jag gärna står uppför och sitter nedför (nix, vi behöver inte diskutera det rimliga i det!!!).

Verkar vara rea på Bird Aether 9, kan det vara nåt?

Är det för övrigt någon som har någon verklig erfarenhet av något av de nämnda märkena och modellerna? Det vore ju fint att har nån riktig referens innan man trycker på knappen!

Verkar vara rea på Bird Aether 9, kan det vara nåt?

Är det för övrigt någon som har någon verklig erfarenhet av något av de nämnda märkena och modellerna? Det vore ju fint att har nån riktig referens innan man trycker på knappen!

Det är nåt, men inte stål. Aether 9 får bra reviews och folk här verkar vara nöjd. Jag tycker mycket om Bird, jag byggde en Zero AM till min son.

Inte för att svara på frågan utan reda ut internets steel-rumors.
Stanton, dålig kundservice, gick i konkurs, tysk tog över märket, grundare köpte tillbaka, sen ingen aning, Brexit och inga pengar kanske...
Sterling har jag inte hört något ont om alls.
Med reservation för fel.

Zoceli vet jag inte vad det är, men din beskrivning drar inte åt rätt håll...

Zoceli har allt från Freeride till Trail cyklar, det jag menar är att det blir tungt. Jag skulle nog kunna tänka mig stål i deras enduro, men för trail så känns alu som ett bättre material personligen.

Jag planerar att försöka röra mig både framåt och bakåt i tiden samtidigt:

Tio år gammal XC-geometri med 27,5"-hjul lämnar mig i dammet när vänner med modernare doningar försvinner nedför, och jag inbillar mig att det inte bara är ett åldrande harhjärta, jag behöver modernare vinklar!

Ovan nämnda hjärta (har- eller inte) klappar i dessa sammanhang ganska svagt för kolfiber, och inte alls för aluminium, men desto mer för alla cykelramars modermaterial (OK, jag räknar inte de första sparkcyklarna slöjdade i ek) stål!

Användningsområdet är stigcykling, jag drar mig inte för att trampa både uppför och nedför. Som referens håller jag mest hus i Hellas, på Lovön, och i bröt-Gömmaren. Uppvuxen på 90-talets XC-raketer uppskattar jag trampeffektivt och rappt snarare än bottenlöst och avslappnat. Kanske kommer den någon gång att få se ett riktigt berg, men aldrig några större gap-hopp. Ramen kommer att förses med så lätta grejer jag tycker att jag har råd med. Det är inte panik, det är helt OK om den rullar ut våren 2025.

Jag ser framför mig 120-130 mm fjädringsväg bak, 120-140 mm gaffel, hellre något som går att köpa från hyllan än skräddarsytt, gärna Europeiskt. Jag har inte letat ihjäl mig än, tänkte få lite tidig draghjälp från happykollektivet. Har kikat (mer eller mindre noga) på denna halvbrokiga samling:

Vad säger ni om det? Andra spännande förslag?
Bevakar tråden med stort intresse, ringa kunskap, och förväntningar om en som vanligt 7kt snygg cykel.

Den här ju legat ute från och till ett bra tag, tror jag såg den till salu av samma säljare för ett drygt år sedan. Om det är rätt storlek för TS kanske det är läge att lägga ett bud!
För liten men det går väl att köpa nytt. Passar nog mig men jag tycker det är för dyrt

Möjligen beror det på priset. Tycker den ser bättre ut än de flesta andra.
Länkage oaktat. Kan inte läsa sånt

Ja, man kan skita I geo men få blir det svårt att köpa "modernt".
79 STA är sååå 2022 ?

Länkad cykel är väl visserligen från 22 eller vad det var

Edit. 2021. Pre peak sta men med lång reach

Senast ändrad:
Möjligen beror det på priset. Tycker den ser bättre ut än de flesta andra.
Länkage oaktat. Kan inte läsa sånt

Ja, man kan skita I geo men få blir det svårt att köpa "modernt".
79 STA är sååå 2022 ?

Länkad cykel är väl visserligen från 22 eller vad det var

Edit. 2021. Pre peak sta men med lång reach

Vill minnas att det varit lite olika priser på den, så till den milda grad att jag själv försökt motivera mig till köp men har absolut inget behov egentligen, som tur har den rationella hjärnhalvan alltid vunnit ?

"uppskattar jag trampeffektivt och rappt snarare än bottenlöst och avslappnat. Kanske kommer den någon gång att få se ett riktigt berg, men aldrig några större gap-hopp. Ramen kommer att förses med så lätta grejer jag tycker att jag har råd med."

Och sen hissar TS stålram ?

Jag älskar min 1 gen Bird am9, ovanligt lätt ram för måtten, väldigt rätt mått för mig, men riggad med Lyrik, cool och kralliga hjul o däck för att kunna svälja allt jag kastar ner den för. Tror Bird designar väldigt bra ramar, aldrig hört någon klaga på sin.

"uppskattar jag trampeffektivt och rappt snarare än bottenlöst och avslappnat. Kanske kommer den någon gång att få se ett riktigt berg, men aldrig några större gap-hopp. Ramen kommer att förses med så lätta grejer jag tycker att jag har råd med."

Och sen hissar TS stålram ?

Jag älskar min 1 gen Bird am9, ovanligt lätt ram för måtten, väldigt rätt mått för mig, men riggad med Lyrik, cool och kralliga hjul o däck för att kunna svälja allt jag kastar ner den för. Tror Bird designar väldigt bra ramar, aldrig hört någon klaga på sin.

Ja, Bird ramar är förvånansvärd lätta, och snygga. Och jag har inte hört att någon ram har gott av. CNC chainstay yoke och dropouts på sonens Zero AM är riktigt snygga.

Ja, Bird ramar är förvånansvärd lätta, och snygga. Och jag har inte hört att någon ram har gott av. CNC chainstay yoke och dropouts på sonens Zero AM är riktigt snygga.

Jodå, var en del av de första generationerna som sprack, men mig veterligen löste Bird det alltid snabbt och snyggt med uppdaterade delar till ägarna.

Ja om man är ute efter en peppig rapp hoj hade jag inte i första hand tittat på stål ?

Vilket fick mig att tänka på Production Privee

Suktade efter en sån för en massa år sen, fick sen provcykla en irl och minns att totalvikten avskräckte ganska snabbt?

Jodå, var en del av de första generationerna som sprack, men mig veterligen löste Bird det alltid snabbt och snyggt med uppdaterade delar till ägarna.

Ja om man är ute efter en peppig rapp hoj hade jag inte i första hand tittat på stål ?

Vilket fick mig att tänka på Production Privee

Suktade efter en sån för en massa år sen, fick sen provcykla en irl och minns att totalvikten avskräckte ganska snabbt?

På en enduro-HT ger stål inte mycket extra vikt. Min Bardino ram är 2650 gram, helt ok. Men heldämpade stål-ram är betydligt tyngre än de flesta ram i alu eller kol.

Tillbaka
Topp