[Köptråd] Fulldämpat stål, vad vill jag ha?

Så är det! Och genom åren har jag haft en ganska konstant triangel mellan vev/sadel/styre. Men nu är det tio år sedan jag köpte nytt, och det har varit lite trender som passerat under den tiden...

Jag kanske skall lägga till i geometridiskussionen att jag har långa armar och ben, 190 cm lång, sitter på ca 800 mm med stort drop till styret. Har alltid gillat att ha tyngden på framhjulet, så förr har jag haft lååånga styrstammar, gissar att jag slipper det på en modern ram. Kanske också värt att nämna att jag gärna står uppför och sitter nedför (nix, vi behöver inte diskutera det rimliga i det!!!).
Ska du stå upp och trampa, är du ok med att ha en bakdämpare som du switchar till ett annat läge när du ska stå och sen switcha tillbaka? Är du det, då får du fler hojjar med i ditt urval. Stå upp och trampa, jag har en trampeffektiv 145 mm, och stå upp på den gör jag inte om jag inte måste, uppför alltså. Men jag är generellt mer en sittcyklist än stå. Formad av platt lvg cykling :) Jag gissar att många av hojjarn du hittar har mer "utförs" länkage än stå upp och trampa länkage. Jag vill inte switcha fram och tillbaka.

Arc väger också 1300 nåt enligt spec, En Alu HT brukar väl annars ligga runt 2.3 om man har tur och en Marino runt 2.9?

Semester kom i mellan, tappade trycket här lite... Tackar för alla tips och hejarop!

Swarfen på K&S kan vara värd att kolla upp! Jag har sett den länkade listan med stålisar och rotat runt där, tycker de jag länkade till i första inlägget var de intressantaste givet mina kriterier. Tex Curtis går bort pga för krallig i sammanhanget.

Vad gäller valet av stål är det så enkelt att jag gillar det! Ramen är så klart tyngre, men för det första skall jag inte ställa upp i VM, för det andra är jag helt övertygad att det går att bygga nåt som är kul att åka på ändå, speciellt med ett par riktigt lätta hjul. Jag kommer att bygga med så lätta grejer jag tycker jag har råd med, och framför allt hjulen då.

Efter lite mer snokande ligger Minimurmeldjuret riktigt bra till! Det som sticker ut jämfört med de flesta andra är lite längre kedjestag, vilket jag egentligen inte tror är toppen. Men samtidigt är det där med geometri lite voodoo (eller i alla fall ganska komplext), jag har skaffat mig förutfattade meningar (som inte stämt) baserade på vinklar och mått tidigare...

Jag knarkar vidare i geometritabellerna, där många värden är långt bort på skalan jämfört med de cyklar jag cyklat på genom åren. Har någon några bra tankar och/eller svar angående följande:

När sadelvinkeln börjar närma sig, eller passerar, 77-78 grader, är det ens möjligt att sitta och mosa på på slätan, eller kommer jag att bli hänvisad till 100% ståcykling? Jag sitter som tidigare nämnt högt, med stort drop till styret, hamnar man obehagligt långt fram?

Jag knarkar vidare i geometritabellerna, där många värden är långt bort på skalan jämfört med de cyklar jag cyklat på genom åren. Har någon några bra tankar och/eller svar angående följande:

När sadelvinkeln börjar närma sig, eller passerar, 77-78 grader, är det ens möjligt att sitta och mosa på på slätan, eller kommer jag att bli hänvisad till 100% ståcykling? Jag sitter som tidigare nämnt högt, med stort drop till styret, hamnar man obehagligt långt fram?
Det är ju nästan inga cyklar i tråden som har ett sadelrör som går rakt från BB med en "normal" sadelrörsvinkel. Man har angett vinkeln vid en godtycklig höjd och om du sitter högre än denna kommer du sannolikt har mycket flackare "effektiv sadelrörsvinkel". Att fråga om tips kring denna låtsatssiffran är bortkastad tid. Det är inte så att ett angivet gradtal för en cykel är jämförbar med ett från en annan cykel.

Jag bruka mäta effektiva sadelrörsvinkeln, alltså där sadeln är, inte vid höjden av styrlagret, på en bild. Och kan relativt enkelt justera mätningen för olika sadelhöjd. Då kan du jämföra med en nuvarande cykel. Sen borde avståndet mellan sadeln och styret blir ungefär den som du är nöjd med nu. Det kan du mäta på samma bild.

EDIT: för att får en referenslängd funkar hjulbasen bra.

Därför kan man egentligen inte köpa cykel utan att testa men det är max 2-3 personer på happy som erkänner att de vill sitta ner därför är det lite tyst i ämnet

TTe (eller TTTe som det enligt bikecad ofta handlar om) är också ett värdelöst mått men ett av få alternativ att titta på.

Vill man go all in så kan man titta på RAD som är det mest värdelösa av alla mått för sittcyklare.

Senast ändrad:
Det är snart fredag och vissa spelar har önskat mer bråk och tjafs. Vi kan plocka fram Sixtens formel (som totalt skiter i TT och STA)

eller så kan vi

1720083619171.png

Jag tror att många tillverkare anger TTTe och då bör det går att räkna på om det dessutom är korrekta siffror. Förra gången vi roddade i detta så kontrollräknande vi TT och det stämde väl rätt bra på 60-70% av cyklarna

EDIT. Stämde som i konsekvent inbördes, inte med verkligheten.

1720084454083.png

Senast ändrad:
Jag bruka mäta effektiva sadelrörsvinkeln, alltså där sadeln är, inte vid höjden av styrlagret, på en bild. Och kan relativt enkelt justera mätningen för olika sadelhöjd. Då kan du jämföra med en nuvarande cykel. Sen borde avståndet mellan sadeln och styret blir ungefär den som du är nöjd med nu. Det kan du mäta på samma bild.

EDIT: för att får en referenslängd funkar hjulbasen bra.

Jag brukar inte mäta vinken alls, utan hur långt bakom vevlagret sadeln hamnar. Det intressanta är ju triangeln vevlagercentrum - där jag sitter på sadeln - handtagen, samt hur denna så att säga är roterad i det vertikala planet. Med för brant sadelvinkel undrar jag om det är risk att inte kunna justera sadeln tillräckligt i längsled för att hamna på ett rimligt horisontellt avstånd bakom vevlagret, och därmed antingen rotera eller trycka ihop ovan nämnda triangel framåt, vilket i sin tur borde leda till att det känns som man sitter för mycket ovanför styret?

Därför kan man egentligen inte köpa cykel utan att testa men det är max 2-3 personer på happy som erkänner att de vill sitta ner därför är det lite tyst i ämnet

TTe (eller TTTe som det enligt bikecad ofta handlar om) är också ett värdelöst mått men ett av få alternativ att titta på.

Vill man go all in så kan man titta på RAD som är det mest värdelösa av alla måt för sittcyklare.

Jag har inga problem att erkänna att jag sitter ner mer än skolboken eventuellt säger (samtidigt som jag så klart inte sitter precis hela tiden utan avlastar och ställer mig upp allt eftersom terrängen kräver), och vill så klart ha en cykel som stödjer detta. Har vi inga andra sittcyklare som åker på branta sadelvinklar och är nöjda (eller inte) med detta? Ni kan PM:a om ni inte vill komma ut ur garderoben i tråden...

Så länge sadelrörsvinklen inte skiljer vansinnigt mycket ger ju den effektiva topprörslängden (eller effective Taiwaneses som det verkar kallas ovan) en indikation på hur man kan sätta upp cykeln, men i detta fall (när både sadel- och styrvinkeln avviker radikalt från tidigare cyklar) känns det som att det inte ger så mycket. RAD vet jag inte vad det är?

Stacken säger i alla fall om det kommer att gå att ha styret tillräckligt lågt.

Jag brukar inte mäta vinken alls, utan hur långt bakom vevlagret sadeln hamnar. Det intressanta är ju triangeln vevlagercentrum - där jag sitter på sadeln - handtagen, samt hur denna så att säga är roterad i det vertikala planet. Med för brant sadelvinkel undrar jag om det är risk att inte kunna justera sadeln tillräckligt i längsled för att hamna på ett rimligt horisontellt avstånd bakom vevlagret, och därmed antingen rotera eller trycka ihop ovan nämnda triangel framåt, vilket i sin tur borde leda till att det känns som man sitter för mycket ovanför styret?

Ja, man kan också mäta hur långt bakom vevlagret sadeln hamnar. Det är egentliga måtten man är intresserad av, men det är lite svårare att mäta. Jag brukar räkna ut det från effektiva sadelrörsvinkeln och sadelhöjd.

Som jag skrev är viktigaste att avstånden mellan sadeln och styret blir ungefär samma som du är nöjd med. Om effektiva sadelrörsvinkeln är brantare än på din nuvarande cykel och du inte kan flytta sadeln längre bak, så behöver du längre reach (eller längre stam, men det vill man oftast inte). Vid samma avstånd mellan sadeln och styret hamnar man inte för mycket ovanför styret. Sen kan man tycka eller inte tycka om att har vevpartiet längre bak när man har ett brantare sadelrörsvinkel.

Själv hade jag problem med för brant sadelrörsvinkel och som lösning letade jag efter och hittade en sadel som kan flyttas lite längre bak. Nu har jag just bytt dropper och fick jag nästan 1 cm kortare offset. Nu känns det att jag sitter lite för kompakt vid transportcykling. Reach på den cykeln är dock lite på korta sidan för mig. En cm extra reach skulle lösa det.

Jag har inga problem att erkänna att jag sitter ner mer än skolboken eventuellt säger (samtidigt som jag så klart inte sitter precis hela tiden utan avlastar och ställer mig upp allt eftersom terrängen kräver), och vill så klart ha en cykel som stödjer detta. Har vi inga andra sittcyklare som åker på branta sadelvinklar och är nöjda (eller inte) med detta? Ni kan PM:a om ni inte vill komma ut ur garderoben i tråden...

Så länge sadelrörsvinklen inte skiljer vansinnigt mycket ger ju den effektiva topprörslängden (eller effective Taiwaneses som det verkar kallas ovan) en indikation på hur man kan sätta upp cykeln, men i detta fall (när både sadel- och styrvinkeln avviker radikalt från tidigare cyklar) känns det som att det inte ger så mycket. RAD vet jag inte vad det är?

Stacken säger i alla fall om det kommer att gå att ha styret tillräckligt lågt.
Jag tror problemen tkommer om du förutom att du är sittcyklare dessutom har korta ben och därmed lång överkropp. Även om man inte tror på allt som står i geotabellen så kan man enkelt se att TT har blivit kortare sen 2018 därför att reach inte fortsatte att öka när STA tog fart uppåt 80 grader.

Visst, del cyklar är inte för sittare så Honzo ESD kanske man inte ska titta på men det gäller vanliga cyklar också. Det vände lite 2023.

MB31 kan illustrera detta. Bananas 2021-22 och en normaliserng 2023.

Vid samma avstånd mellan sadeln och styret hamnar man inte för mycket ovanför styret. Sen kan man tycka eller inte tycka om att har vevpartiet längre bak när man har ett brantare sadelrörsvinkel.

Nja, om tyngdpunkten förskjuts i förhållande till vevpartiet så blir det ju en annan dynamik. Och en annan vinkel i höften vilket kanske påverkar ens trampning.

Jag tror problemen tkommer om du förutom att du är sittcyklare dessutom har korta ben och därmed lång överkropp.

Mitt "problem" är snarare långa armar och ben och kort sammanlänkande torso...

Eftersom det är Eurobike får man räkna med att det dyker upp nya roliga saker:

:)

De där ser ju också intressanta ut, har sett dem swisha förbi, men det verkar lite oklart när de kommer igång på riktigt?

Får man bara slänga in en tillverkare till?

Tycker dem är väldigt fina. Köpte nästan slopestyle ramen när de hadde en på rea. :-)

Får man bara slänga in en tillverkare till?

Tycker dem är väldigt fina. Köpte nästan slopestyle ramen när de hadde en på rea. :-)

Har nämnt dom, men gick inte hem.

Nu har ju den här tråden varit död ett tag men tänkte se om jag kan väcka lite liv i den.
Fick nyligen hem min ram och har nu byggt upp en cykel som jag drömt om i drygt tre år.

Det blev en Starling Mega Murmur, storlek L i den fantastiska gamla Land Rover-färgen RAL6021

Blev något förvånad när jag vägde den färdiga cykeln, hela 18 kg. Nu har jag ju inte alls fokuserat på ett lättviktigt bygge men trodde verkligen den skulle kännas tung och slö. Men nu efter två första rundorna är jag positivt överraskad, känns bättre i klättring än min förra Trek Slash från 2022 i kolfiber.

Cane Creek Kitsuma Coil, Zeb Ultimate, Shimano XT bromsar och drivlina. DT Swiss EX511 med 350-nav och Cush core bak, tannus armour fram.

Sjukt nöjd och kan verkligen rekommendera Starling!

Bilagor

• IMG_6670.webp
    IMG_6670.webp
    1.6 MB · Besök: 104
  • IMG_6672.webp
    IMG_6672.webp
    1.4 MB · Besök: 111
  • IMG_6595.webp
    IMG_6595.webp
    953.8 KB · Besök: 87
  • IMG_6600.webp
    IMG_6600.webp
    127.4 KB · Besök: 78
  • IMG_6596.webp
    IMG_6596.webp
    232.3 KB · Besök: 101
Oj oj, den blev jag avis på. Är svårt sugen på en Mini-murmur, men det är lite svårt att bli helt övertygad om det lämpliga i att köpa en tung och dyr cykel med jättelite slag. Men tids nog ska jag nog lyckas övertala mig själv, ditt inlägg hjälper till!

Oj oj, den blev jag avis på. Är svårt sugen på en Mini-murmur, men det är lite svårt att bli helt övertygad om det lämpliga i att köpa en tung och dyr cykel med jättelite slag. Men tids nog ska jag nog lyckas övertala mig själv, ditt inlägg hjälper till!
Som Joe brukar säga, vikten spelar inte så stor roll. Visste inte vad jag skulle tro om det men tycker nog det kan stämma alltså!

Skulle du inte kunna köpa en standard murmur och då köra den med både kortare och längre slag?

Jag köpte min via Bike The World som dom sålt cyklar via men när jag mailade med Joe från Starling så sa dom att dom skulle sluta leverera via dem pga inte skött betalningar. Det ledde i mitt fall att jag fick vänta från 26 augusti förra året till 14 februari i år att få ramen vilket sög, så gissar på att man då får köpa direkt från Starling, surt med import och skit från England.

Men med det sagt: KÖR! Är så glad över cykeln!

Som Joe brukar säga, vikten spelar inte så stor roll. Visste inte vad jag skulle tro om det men tycker nog det kan stämma alltså!

Skulle du inte kunna köpa en standard murmur och då köra den med både kortare och längre slag?

Jag köpte min via Bike The World som dom sålt cyklar via men när jag mailade med Joe från Starling så sa dom att dom skulle sluta leverera via dem pga inte skött betalningar. Det ledde i mitt fall att jag fick vänta från 26 augusti förra året till 14 februari i år att få ramen vilket sög, så gissar på att man då får köpa direkt från Starling, surt med import och skit från England.

Men med det sagt: KÖR! Är så glad över cykeln!
Mjo, du har nog rätt, men svårt att komma ifrån att det hade känts bakvänt att min "lilla" cykel hade blivit tyngre än den stora.
Men det spelar ju egentligen ingen roll så länge det känns snabbt och piggt, och min Orange har övertygat mig om att brittisk singelpivot är optimalt.

Såvitt jag förstår är väl Mini-Murmur och Murmur exakt samma förutom dämparen, så du har väl helt rätt i att man kan köpa vilken som. Men det är nog det kortslagiga utförandet som lockar mest, även om mellan-Murmur säkert är vettigare. Velandet fortsätter...

Kul att det finns en Starling i stan i alla fall, grymt val! Hoppas vi möts i skogen någon gång.

Nu har ju den här tråden varit död ett tag men tänkte se om jag kan väcka lite liv i den.
Fick nyligen hem min ram och har nu byggt upp en cykel som jag drömt om i drygt tre år.

Det blev en Starling Mega Murmur, storlek L i den fantastiska gamla Land Rover-färgen RAL6021

Blev något förvånad när jag vägde den färdiga cykeln, hela 18 kg. Nu har jag ju inte alls fokuserat på ett lättviktigt bygge men trodde verkligen den skulle kännas tung och slö. Men nu efter två första rundorna är jag positivt överraskad, känns bättre i klättring än min förra Trek Slash från 2022 i kolfiber.

Cane Creek Kitsuma Coil, Zeb Ultimate, Shimano XT bromsar och drivlina. DT Swiss EX511 med 350-nav och Cush core bak, tannus armour fram.

Mycket snyggt! Hur är flexet i svingen? Hört lite gnäll på det...

Vetenskapligt test!🤘😎🤘
(Nu kommer tråden spåra ur...🙄)
Hehe. Detta test jämför Murmur mot Reactor. Murmur har 445mm CS jämfört med 455 för Mega Murmur. Sen vore det ju roligt att se ett liknande test som inte utförs av Starling själv. Fick bara intrycket från t.ex. pinkbikes test att flex skulle kanske bli ett problem för tyngre åkare(85kg+)?

Vet att det inte är stål men en Allebike Alpha är ett prisvärt alternativ och passar fint till vår svenska cykling.
33 500 kr för en kolcykel med XT. Svensk dessutom med ypperlig service.

I den här takten kommer de vara vanliga snart.
Vad tycker du om den?
Vi har haft lite startsträcka att lära känna varandra. Min tanke med den blev på ett annat sätt än de cyklar jag tänkte ersätta den med, så totalomdöme dröjer nog lite. Min tanke är att kunna byta dämpare och hjul och få en något annan hoj, men har bara kört luft med 135 slag än så länge. Men det jag har konstaterat är:
*Fin, bra byggkvalité.
*Den poppigaste 29" jag kört, verkligen lekfull.
*Samma mått som andra cyklar jag haft men geometri känns helt annorlunda, har inte kommit på vad det är än.
*Stabil nerför.
*Klättrar helt ok.
*To be cont...

Joe och Starling har varit mycket bra att ha och göra med. Dock kolla så momsen blir rätt, det pris som står att de ska dra av ifrån var i mitt fall redan "ex moms".
20250128_135144.webp

Hehe. Detta test jämför Murmur mot Reactor. Murmur har 445mm CS jämfört med 455 för Mega Murmur. Sen vore det ju roligt att se ett liknande test som inte utförs av Starling själv. Fick bara intrycket från t.ex. pinkbikes test att flex skulle kanske bli ett problem för tyngre åkare(85kg+)?
jag är +85 :)

Kul! Ser riktigt bra ut, och det låter ju som att den levererar. Hade jag inte sprungit på den där Swarframen hade det blivit en Starling.

Tillbaka
Topp