[Köptråd] Hjälp mig hitta en DH

jofahjalm

Aktiv medlem
Jag har ett tag varit lite inne på att skaffa mig en grövre cykel för att köra bike park och hucka garagetak med. Här tänkte jag söka tips på nya cyklar, förhöra mig lite om hur DH-geometri fungerar, val av dämpning etc. Jag tänker också att detta ska öppna för att folk ska kunna PM:a mig och erbjudna sina sönderkörda, vidrigt omoderna huckcyklar till absurda överpriser:

huck.jpg

Jag är ute efter en robust cykel som känns trygg och är någorlunda billig att hålla rullande. Om cykeln har 27,5" vore det en fördel eftersom jag då kan byta däck med stigcykeln, om den har 10-delat shimano så är det en fördel eftersom jag också har detta på stigcykeln. Jag vill absolut ha normala hjul med 32 st j-böjekrar. Jag gillar shimanobromsar. Av det jag har hittat så kommer det mesta med Sram och det kan jag helt klart leva med, bromsar kan jag byta ut mot t.ex. Deore utan att det kostar jättemycket.

Av dom cyklar jag har tittat på så kännas Young Talent Tunes AL lockande:
http://www.yt-industries.com/en/products/bikes/downhill/234/tues-al?c=93

Är 74 graders effektiv vinkel på sadelröret en nackdel på en DH? Trampeffektivitet är värt noll och intet för mig. Jag vill inte ha sadeln i väg utan bara utrymme för att kunna röra mig på cykeln.

Commencal har också cyklar som ser intressant ut, men 2800€ är ganska många pengar:
http://www.commencal-store.co.uk/PBSCCatalog.asp?ActionID=67174912&PBCATID=2353593

Canyon Torque DHX whipzone ser perfekt ut när det kommer till pris och utrustning:
https://www.canyon.com/sv/mountainbikes/bike.html?b=3671
Den har däremot extremt högt överrör och jag kommer antagligen bli av med ca en till två testiklar om jag kraschar cykeln.

Jag har erbjudande på 2014 Giant Glorys, men dom är 26" och har konstig geometri. Jag skulle då få en DH med samma hjulbas som stigcykeln, vilket känns konstigt.

2015 Giant Glory ser ut att ha mycket bättre geometri, men den enda modellen jag kan tänka mig betala kommer t.ex. med en Domain Dual Crown.

Input önskas.

Senast ändrad:
Du har väl ändå sadeln så lågt att den inte är i vägen, så exakt vart i längsled den hamnar är mindre viktigt.

Det är snarare så att den hamnar där den hamnar pga dämpningen, hjulet ska få plats även vid full bottom out, vilket för att sadeln antingen måste vara hög, långt fram eller båda.

En annan grej: Hjulbas är inte allt. Min erfarenhet är att en dh känns sjukt stadig i fart även om den har relativt kort hjulbas. Tunga däck med mycket inbyggd dämpning i, 200mm slag och 63-64graders gaffelvinkel räcker väldigt långt.

Mitt tips är att testa några olika och se vad du gillar. Risken med att ha svinlång hjulbas i kombination med allt annat som gör en dh stadig är att den kan bli sjukt bänglig i allt förutom jättehög fart, som gör att man slår sig jättemycket när man vurpar.

Sammanfattningsvis skulle jag vilja säga att en dh är så annorlunda en stigcykel att det är lite som att börja på noll, köp "vad som helst" och kör på en säsong eller två tills du vet lite mer specifikt vad just du gillar. Även skillnaden mellan en Orange 223 från 2004 och en Demo8 från 2014 är mindre än skillnaden mellan en vanlig stighoj och någon av ovanstående. Oavsett vad pinkbike säger om att moderna stighojar går utförs som dh-cyklar gjorde för 5 år sen*

*Baserat på faktiskt testcyklande av nämnda cyklar i verkligheten, inklusive lera, rötter och sten

Senast ändrad:
AddeN: Monglos Intense är jättefin, men hon hittade en annan köpare. Det var en del utrustning på den som jag inte vill ha, så det är en bättre affär för mig att köpa en ny hoj.

Jilster: Jag är 169 ståtliga cm och är troligtvis ute efter något med runt 400 mm reach. Beroende på årsmodell kan det vara allt från L till S. Växellåda är nog inte vad jag söker.

Marran: Tack för inputen. Jag tror däremot inte jag kommer ha möjlighet att testa så mycket hojar innan jag slår till på något. Trial by internetcykling helt enkelt. Det där med svinlång hjulbas är lite relativt. Eftersom jag är så kort själv kommer det fortfarande inte bli helt sjuuukt långt. Vad säger du om reach där, ska man välja samma som på stighojen eller tycker du DHn kan vara längre/kortare?

Är det någon som har en åsikt om en Rock Shox Kage RC?

Varför har du bråttom med att köpa? Varför inte åka till Järsvö när liften är öppen och prova det som hyrs där och vad kompisarna cyklar på...?

Mitt svar kan också tolkas som: Köp vafan som helst, det kommer ändå bli enorm skillnad :)

Jag har just nu kortare reach på min dh tror jag, inte helt optimalt men det funkar ändå ok. Det är ändå tillräckligt mycket hjulbas för att den inte ska kännas som en bmx, och man behöver sällan "öppna upp lungorna" på samma sätt som på en stighoj. Men hade jag fått välja helt fritt hade jag nog klivit upp lite i reach, men jag upplever det inte som lika kritiskt på dh som på stighojpa. Eftersom det inte trampas så mycket är hela den delen av reach-diskussionen död, utan det handlar mer om hur cykeln uppför sig när man rullar. Då är reach enligt min erfarenhet bara en del av ekvationen, tillsammans med kedjestag, hjulbas, bbh och hur dämperiet uppför sig, som kan skilja ganska mycket mellan olika modeller.

Till exempel Zerode (eller Balfa bb7, som jag faktiskt har kört en hel del) med extremt bakåtriktad hjulbana blir helt annorlunda jämfört med en Demo som inte alls är speciellt bakåtriktad.

Eftersom det är så mycket slag spelar såna grejer väldigt stor roll för hur hojen känns i olika situationer, och reach-måttet blir relativt mindre viktigt upplever jag.

Om det var jag som stod med pengarna hade jag köpt en YT tror jag. Vettig och beprövad ram som många gillar, och sjukt bra pryttlar för pengarna gör den svårslagen. Kommer du sen på att du måste ha typ en Zerode, en Intense eller en Banshee kan du alltid bara flytta över alla delar från YT:n.

Edit:
För de som älskar hårda siffror kan jag avslöja att jag just nu kör på en Commencal Supreme från 2010, den har en reach på ungefär 400mm. Stumpy Evon har enligt Spez reach 414mm tror jag, och Fiven hade typ 420. Jag skulle absolut kunna tänka mig 420-430mm reach på dh:n, men den känns absolut inte helknasig som den är nu heller.

Senast ändrad:
Jag har fortfarande en yeti 303r till salu i din storlek. Komponenterna stämmer väl inte med dina önskemål, men prislappen är bra.

happymtb.fr skrev:
-------------------------------------------------------
> Varför har du bråttom med att köpa? Varför
> inte åka till Järsvö när liften är öppen och
> prova det som hyrs där och vad kompisarna cyklar
> på...?

Det är inte bråttom, jag kommer inte använda hojen fören maj. Det där med atet prova i Järvsö är jag däremot tveksam till. Jag har testat deras Voltage och jag tänker inte ställa mig vid liften och fråga främmande människor om jag får hucka deras cyklar. Dessutom upplever jag det extremt svårt att få en uppfattning om en cykel när pedalsystem är fel, bromsreglagen sitter konstigt, dämpningen har fel sag eller vilka skitgrejer som helst.

Marran: Det låter vettigt och jag lutar helt klart åt YTn. Hur lång är du? Jag funderar på om jag ska köra minsta med 400 mm reach eller ta mellan med 420. Jag misstänker däremot att för lång reach skulle vara värre att leva med jämfört med att cykeln är lite kort. Jag vill inte ha superaggressiv geometri där jag ska fram och hänga på framhjulet för att kunna styra.

Den ramen är nästan oanvänd. Jag köpte ramen för att flytta över komponenter från min gamla transition. Han jag köpte av hade fått en ny framtriangel på garanti pga en dålig svets på ursprungliga ramen. Så jag byggde upp den men lyckades inte sälja den förra sommaren utan istället använde min fru cykeln några helger i Järvsö.

Jag sitter på mobilen, men det kan finnas en annons kvar på pushbike, annars vip köp och sälj på Facebook.

Jag testar så här...

Bilagor

• Screenshot_2015-02-15-17-49-09.png
    Screenshot_2015-02-15-17-49-09.png
    119.7 KB · Besök: 39
  • Screenshot_2015-02-15-17-46-28.png
    Screenshot_2015-02-15-17-46-28.png
    152.8 KB · Besök: 39
AddeN: Antagligen den coolaste ramen jag någonsin kommer att ha hojat på. Allt annat i liftkön ser rätt fjantigt ut brevid en 223.
Sanningen är att jag bestämde mig för att testa ett sexårskliv i cykelutveckling. Geometrin är förvånansvärt lik mellan 223:an och Supremen, stora skillnaden är nog att Supremen har kedjestag av lite mänskligare längd. Reach, Ha, bbh och sånt känns väldigt likt, jga tror 223 var rätt före sin tid. Däremot lirar den höga pivotpunkten sjukt dåligt med något mindre än en tidsenlig 52t-klinga, och det progressiva dämparlänkaget på Commencalen decimerar bakfälgsbudgeten på en säsong :)

Du kanske kan få en fox rc4 istället för vividen också. Vi kan prata mer i veckan eller nästa helg. (nu dör mobilen)

Om Yetin passar i storlek så är det inget att tveka på, har själv en likadan som jag är väldigt nöjd med. Den kommer dessutom att hålla det garanterar jag, solitt bygge!

Wow. Kanske jag kommer för sen.
Jag säljer min Giant Glory. 2014 modell. Kom i kontakt med mig om du vill. Så får du ett bra pris på den

Bilagor

• IMG_20141008_164201.jpg
    IMG_20141008_164201.jpg
    62.7 KB · Besök: 45
Jag har fegat ur på detta med en kort cykel, även om priset på Yetin var grymt lockande. Saknaden i mitt liv är fortfarande stor och det verkar som YT´s cyklar börjar sälja slut...

Valet står mellan

http://www.yt-industries.com/en/products/bikes/downhill/235/tues-al

http://www.yt-industries.com/en/products/bikes/downhill/224/tues-al-comp?c=93

Jag lutar åt den billigare. Jag bryr mig inte om vikt och som jag förstår det är skillnaden som betyder något att den billigare inte har chargerdämparen i gaffeln och Kage RC istället för en vivid dämpare. Prisskillnaden motsvarar däremot kostnaden av en ny dämpare och en vivid i efterhand. Jag hoppas också att jag inte kommer ha något behov av att fixa något?

Ska jag ta en M med 420 i reach trots att jag är S enligt storlekstabellen? Det känns väldigt 2015 att ta en längre cykel än rekommenderat. Jag känner nästan att jag skulle kunna ha en L, men det vore lite väl vågat?

Om du ska ha en L, varför inte köpa Gianten ovan?
Eller köp Yetin för att få en bättre uppfattning av vad du vill ha från en dh-hoj, den kostar mindre än hälften än vad YTn kostar...

Gianten ovan är större än största YTn och det är en M jag lutar åt. Dessutom tycker jag det är för mycket pengar för en begagnad DH.

Jag tror att Yetin helt enkelt är för kort. Jag vill ha en DH som är längre och tryggare jämfört med min Spitfire och Yetin har 5 cm kortare reach. Det är däremot ett riktigt bra pris och jag har funderat och tittat lite efter att hitta en annan ram och flytta grejer, men det drar iväg i kostnad fort. Dessutom känns det inte så framtidssäkert att köpa 26".

Häng dig inte för mycket på reach, hjulbasen känns mer relevant för stabilitet utför. Samt att för samma hjulbas, en dh ska alltid ha kortare reach pga längre gaffel och flackare gaffelvinkel (om man inte flyttar bb för mycket, förstås!)

DaOpossum skrev:
> Wow. Kanske jag kommer för sen.
> Jag säljer min Giant Glory. 2014 modell. Kom i
> kontakt med mig om du vill. Så får du ett bra
> pris på den

Sjukt fin hoj, hade jag inte köpt en ny endurohoj i år så hade det varit svårt att hålla sig. Vad hade du tänkt dig för den?

Ja, Boxxer RC är en rätt mycket enklare konstruktion, om den ser likadan ut som den gjorde för säg 2 år sen är det i princip en gammal motion control, inte så hett.

Hjul och sånt har jag ingen aning om, och de pajar ju ändå på en dh så det kan spela mindre roll. Se bara till att de har 32 ekrar så du får tag i nya fälgar på ett enkelt sätt.

jag tycker fortfarande du ska köpa H.s Yeti och prövtesta först, förlusten om du inte gillar den lär vara minimal.

Skillnaden i pris mellan de två modellerna betalar ju både en ny Vividdämpare och en chargerdämpare till gaffeln så då känns den billigare gjuten.

Jag har cyklat på en DH tidigare och jag vill inte köpa in mig i 26". Jag tittade på alternativet att köpa Yetin och eventuellt skaffa en längre ram för att flytta utrustningen, men kostnaden drar iväg fort.

Är det inte bättre att köpa den dyrare då, så får du allt annat gottis "på köpet"? Om du nu ändå ska uppgradera alltså. Om inte annat lär det vara mer lättsålt med lite flashigare pryttlar på, även om de billigare säkert är funkis.

marran skrev:
> Är det inte bättre att köpa den dyrare då, så
> får du allt annat gottis "på köpet"? Om du nu
> ändå ska uppgradera alltså. Om inte annat lär
> det vara mer lättsålt med lite flashigare
> pryttlar på, även om de billigare säkert är
> funkis.

Faktiskt +1 på detta (trots lunchens avhandling i ämnet...)
Sen väntar jag fortfarande på din matrialkonstistentgeomtridämoarkurva osv osv utläggning för och emot Yeti'n vs YT'n Jofa ;)

// L

Nu är det tydligen eftermiddag. Nu kan jag istället börja oroa mig för om det överhuvudtaget kommer att vara möjligt att cykla utan en ny dämpare till min snik-boxxer.

Har en scott gambler jag motvilligt skulle kunna tänka mig att bli av med. Vissreligen 26", men bra däck och nya bromsar (körda en dag i Järvsö)

11 kostar den i så fall. Den finns i Åkersberga, och du kan få testa den nån dag om du vill. Bara att vi drar ut i lämplig skog. Om inte annat så blir det en cykeltur.

Tillbaka
Topp