Köpttips cykel +/- 5000:-

Tjenare, skulle behöva lite hjälp med att hitta en prisvärd cykel.

Efter att ha kikat runt på nätet i en vecka så tror jag att jag vill ha en 29'' Hardtail i storlek L. Jag själv är 184cm och väger 130kg och cykeln bör passa därefter. Det skall mest cyklas i stadsmiljö samt någon enstaka gång på en stig.

Jag har fastnat lite för Scott Aspect 970/960 men när jag läser dom trådar som finns på Happyride så verkar det inte vara en prisvärd cykel vilket är anledningen till att jag vänder mig till er. Att beställa från Tyskland eller dylikt är inga problem bara jag har cykeln innan mitten på Augusti men det känns som en tidsram som dom flesta återförsäljare bör kunna hålla sig inom.
Det verkade lockande att beställa ifrån Cykelkraft (http://www.cykelkraft.se/scott-aspect-960) då dom verkade smidiga och att ett bygellås som jag kommer behöva ingick, tills jag läste recensionerna på internet om deras leveranstid.

Om cykeln skickas i en stor låda skulle vara bra då jag kommer ta med mig cykeln i Augusti när åker ner för att jobba och det skulle kännas smidigare att ha den i en kartongen istället för löst i bilen.

Jag är inget geni när det kommer till att meka så jag vill helst ha dom förmonterade, men det verkar vara standard att få montera pedaler samt justera styret och det bör jag klara av. Och att montera framdäcket, som vissa ÅF inte gör innan leverans, lär ju inte vara någon raketforskning.

TL;DR
29'' Hardtail
+/- 5000:- med frakt, bygellås och eventuell tullavgift inkluderad
Import går bra
184cm / 130kg så ramstorlek L bör passa?
Behöver cykeln innan mitten på Augusti

Edit: Jag har inga krav på färg egentligen men undviker helst att köpa en knallrosa cykel.

Senast ändrad:
Det beror ju på. TS krav är alltså en 29" HT +/- 5000kr så en valfri Canyon mer eller mindre utrustad bör passa? Inget utgångsvärde är angivet.

ficklampa sa:
känns som att det är begagnat som gäller för den budgeten.

Jo jag kikar på blocket dagligen och har aktiverat push-meddelanden för alla nya annonser om cyklar i Västerbotten men det ser mörkt ut. Jag har letat nytt och beg. i strax över två veckor och utbudet på blocket/citboard har inte varit så stort.

Jeppe_E sa:
Det beror ju på. TS krav är alltså en 29" HT +/- 5000kr så en valfri Canyon mer eller mindre utrustad bör passa? Inget utgångsvärde är angivet.

Är det orimliga krav enligt dig? Jag kikade på Canyon tidigare idag och den billigaste gick på cirkus 6300:- och det var utan lås vilket jag tycker är lite för dyrt för mig.

Bara lite happyhumor. Tolerans angiven med +/-5000 men nominellt värde saknas.
Blir lätt så här på happy och man lär sig uppskatta det ?
Men att hitta en hoj för 5000kr inkl lås är svårt. Speciellt om den också skall vara prisvärd. Ren dynga för 4000kr går nog att hitta på Cykelringen och liknande, men skulle välja att avstå.

Min gissning är att det nog är begagnat som gäller om du vill ha skaplig kvalitet i den prisklassen. Ska du köpa nytt och är det nog svårt att inte hamna på modeller där de verkligen jobbat på att hålla nere kostnaderna till en nivå att det börjar påverka kvaliteten.

En liten kommentar angående lås. Det är absolut bra med ett lås. Med cykeln fastlåst i något stoppar du de som spontant skulle kunna sno cykeln. Förlita dig dock inte på att det stoppar en tjuv. Med eldriven vinkelslip klarar de av det mesta i ett nafs. Så, om du har möjlighet, försök att förvara den i låsta utrymmen där så få (skumma) personer som möjligt har tillträde.

Instämmer, med en vinkelslip så kapar du tom ett godkänt mc-lås på 10 SEK.

Om du nästan bara ska cykla asfalt och i stadsmiljö, varför inte en begagnad hybrid eller liknande?

plumse sa:
Bara lite happyhumor. Tolerans angiven med +/-5000 men nominellt värde saknas.
Blir lätt så här på happy och man lär sig uppskatta det ?
Men att hitta en hoj för 5000kr inkl lås är svårt. Speciellt om den också skall vara prisvärd. Ren dynga för 4000kr går nog att hitta på Cykelringen och liknande, men skulle välja att avstå.

Det var tråkigt att höra att min budget är för låg. Jag vill inte lägga allt för mycket pengar på en cykel då jag sparar till förmån för en finare bil, men det kanske är dags att tänka om.

GoranS sa:
Min gissning är att det nog är begagnat som gäller om du vill ha skaplig kvalitet i den prisklassen. Ska du köpa nytt och är det nog svårt att inte hamna på modeller där de verkligen jobbat på att hålla nere kostnaderna till en nivå att det börjar påverka kvaliteten.

En liten kommentar angående lås. Det är absolut bra med ett lås. Med cykeln fastlåst i något stoppar du de som spontant skulle kunna sno cykeln. Förlita dig dock inte på att det stoppar en tjuv. Med eldriven vinkelslip klarar de av det mesta i ett nafs. Så, om du har möjlighet, försök att förvara den i låsta utrymmen där så få (skumma) personer som möjligt har tillträde.

Det är den spontana tjuven jag vill avvärja mig mot. Om jag går på en restaurang eller affär så känns det skönt att den är låst. Cykeln kommer under natten att förvaras i mitt förråd som ligger bredvid min lägenhetsdörr.

Erra sa:
Instämmer, med en vinkelslip så kapar du tom ett godkänt mc-lås på 10 SEK.

Om du nästan bara ska cykla asfalt och i stadsmiljö, varför inte en begagnad hybrid eller liknande?

För jag tänkte att dom gånger jag skulle vilja åka längs en gropigare väg, grusväg/eljusspår etc, för att fiska eller dylikt så skulle det vara bekvämare att ha en cykel med dämpare med tanke på att jag inte är någon lättviktare.

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-3-9.html
Så det här är det bästa jag kan få för en så låg summa som möjligt?

Ettellertvåinlägg sa:
Jeppe_E sa:

Är det orimliga krav enligt dig? Jag kikade på Canyon tidigare idag och den billigaste gick på cirkus 6300:- och det var utan lås vilket jag tycker är lite för dyrt för mig.

Okej, lite seriöst då. Tyvärr missade du precis 20% kampanjen på XXL. Där hade det nog gått och hitta något för 5000kr. Typ den här:

https://xxl.se/merida-big-nine-viper-xt-17-terrangcykel/p/1133510_1_style som således kostade 5600kr i helgen.

Men för 5000kr, blir det som några är inne på, att leta begagnat.

Kanske då inte på torget härinne, då cyklarna brukar vara ganska mycket dyrare (pga högre nypris) än på blocket.

Jeppe_E sa:
Ettellertvåinlägg sa:
Jeppe_E sa:

Okej, lite seriöst då. Tyvärr missade du precis 20% kampanjen på XXL. Där hade det nog gått och hitta något för 5000kr. Typ den här:

https://xxl.se/merida-big-nine-viper-xt-17-terrangcykel/p/1133510_1_style som således kostade 5600kr i helgen.

Men för 5000kr, blir det som några är inne på, att leta begagnat.

Kanske då inte på torget härinne, då cyklarna brukar vara ganska mycket dyrare (pga högre nypris) än på blocket.

Ja det var verkligen tråkigt.

Men du var inne på en cykel från Canyon, https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-3-9.html, är den jämlik med Merida cykeln du länkade eller är deras lågbudgetcyklar inget att ha?

Edit: Jo jag har förstått att begagnat är det jag måste sikta på men det är inte säkert att något dyker upp inom den tidsram jag har satt.

Senast ändrad:
Jag jagade själv cykel för 5000+ till och börja med. Blev efter några diskussioner här övertygad om att inte vara dumsnål.

Jag högg en Canyon och är nöjd. De är väldigt prisvärda.

https://www.canyon.com/sv/mtb/grand-canyon/2017/grand-canyon-al-3-9.html

GC 3.9 är ju förhållandevis väldigt enkel, men du lär inte hitta bättre cykel för pengarna.

Köp till ett sånt här:

https://www.bikester.se/abus-catena-shadow-685-75-cykellas-svart-220073.html

Du landar ungefär 1000:- över budget, men jag tror inte du lär ångra det och 1000:- extra sparande är väl inte mycket om du tittar på en finare bil ändå?

Tillbaka
Topp