glitch
Aktiv medlem
Kör bredvid bil som sedan vill svänga höger
Mer lager....ahhhhMer lagar , eh...
Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Mer lager....ahhhhMer lagar , eh...
Okej, jag ångrar mig!
Alla i trafiken ska uppträda defensivt. Framförallt då cyklister, för sin egen skull. Även jag. Jag får protestera på nåt annat sätt. Som att skriva till alla partier och fråga hur dom vill lagstifta om döda vinkeln t.ex. :)
Tack för en bra diskussion!
Hur skulle det hjälpa tänker du? Det funkar ju uppenbarligen inte på bilister …Och för att dra den vidare - något slags utbildning för cyklister![]()
Andra svar = teckna livförsäkring och vik inte en tum?Symptomatiskt att nästan alla kommentarer går ut på att - skyll dig själv om du blir påkörd.
Men - aah, juste, det är ju Stockholm vi pratar om. Då faller logiken på plats. Ställ samma fråga på ett danskt cykelforum (feltet.dk till exempel) och få andra svar!
Jag menade att man skulle ställa frågan på danskt cykelforum om hur man ska göra när man cyklar i Stockholm. Och det hypotetiska svaret var förstås inte allvarligt menat.Nej snarare det att attityden hos Cph-bilister är visserligen hård men att förarna där ser cyklister därför att de tittar efter dem. Och respekterar dem. Alltsomoftast. Plus att de vet var blinkerspaken sitter, även på bmw.
Är väl bara en variant av högerregeln... Enkelt att komm ihåg.1 gäller. Den som svänger ska ge företräde åt den som ska rakt fram. Kolla Svängningsregeln.
Nja, det handlar mer om att ha realistiska förväntningar och skydda sig själv (som cyklist). När det är älgjakt går du till exempel lämpligen inte ut i skogen iklädd camo-kläder, om du inte deltar i jakten. Inte heller åker du till valfritt utsatt område och viftar med din dyra klocka om du vill ha den kvar. Och så vidare.Symptomatiskt att nästan alla kommentarer går ut på att - skyll dig själv om du blir påkörd.
Men - aah, juste, det är ju Stockholm vi pratar om. Då faller logiken på plats. Ställ samma fråga på ett danskt cykelforum (feltet.dk till exempel) och få andra svar!
Döda vinkeln är ju bara området utanför högra backspegelns synfält fram tills att du syns genom högra sidorutan. Den vinkeln är bara död så länge du låter bli att titta dit. Man måste titta i döda vinkeln även vid filbyten på motorväg i tät trafik. Att köra i innerstad utan att kolla döda vinkeln när man svänger höger är generalfel.Okej, jag ångrar mig!
Alla i trafiken ska uppträda defensivt. Framförallt då cyklister, för sin egen skull. Även jag. Jag får protestera på nåt annat sätt. Som att skriva till alla partier och fråga hur dom vill lagstifta om döda vinkeln t.ex. :)
Tack för en bra diskussion!
Jag tror mig förstå. Låt mig illustrera...Nja, det handlar mer om att ha realistiska förväntningar och skydda sig själv (som cyklist). När det är älgjakt går du till exempel lämpligen inte ut i skogen iklädd camo-kläder, om du inte deltar i jakten. Inte heller åker du till valfritt utsatt område och viftar med din dyra klocka om du vill ha den kvar. Och så vidare.
30000/168=178,57 kr. Det är där vårt snitt är. Själv ligger jag på ≈190 kr i snitt. (197 förra veckan, 190 innan den, 195 innan den, 181 innan den etc). Sen orkar man ju förstås inte jobba 40 h/veckan på vanlig cykel (det är mycket trappor upp och ner också - alla har inte hiss) men bra extrajobb tycker jag.Foodora och liknande borde sättas åt hårdare så de som jobbar åt dom har minst 30 000 i månadslön.
Nu handlade ju TS fråga om 1 eller 2 var det rätta svaret. Och trots att det klockrent är 1 så svarar flertalet 2 för om du tar 1 så får du skylla dig själv.Nja, det handlar mer om att ha realistiska förväntningar och skydda sig själv (som cyklist). När det är älgjakt går du till exempel lämpligen inte ut i skogen iklädd camo-kläder, om du inte deltar i jakten. Inte heller åker du till valfritt utsatt område och viftar med din dyra klocka om du vill ha den kvar. Och så vidare.
Jag känner mig inte bekväm med att säga "Kör på 1 och hävda din rätt" med vetskap att om frågeställaren följer "rådet" så ökar risken att det kommer att leda till ytterligare ett inlägg i "cykel i media"-tråden om cyklist som skadats/förolyckats i vänstersväng.Nu handlade ju TS fråga om 1 eller 2 var det rätta svaret. Och trots att det klockrent är 1 så svarar flertalet 2 för om du tar 1 så får du skylla dig själv.
Jag anar att TS är en hyfsat bra cyklist så han vet troligen redan att påkörning av bil kan leda till svår skada eller död.
(Då känns det faktiskt läskigare att utan orangelysande hjälm cykla förbi beväpnade jägare i skogen, avlyser man inte områden nuförtiden, eller åtminstone skyltar, vid jakt?
Vem har sagt att man "får skylla sig själv"? Om du vill spela dum och cykla som om alla andra följde lagen, varsågod. Det är ett ganska dåligt råd om målet är att minimera riskerna dock.Nu handlade ju TS fråga om 1 eller 2 var det rätta svaret. Och trots att det klockrent är 1 så svarar flertalet 2 för om du tar 1 så får du skylla dig själv.
Jag anar att TS är en hyfsat bra cyklist så han vet troligen redan att påkörning av bil kan leda till svår skada eller död.
(Då känns det faktiskt läskigare att utan orangelysande hjälm cykla förbi beväpnade jägare i skogen, avlyser man inte områden nuförtiden, eller åtminstone skyltar, vid jakt?
Helt rätt med varselgaffel. Guldstjärna!Jag tror mig förstå. Låt mig illustrera...
Visa bilaga 802977
För den som känner till Göteborg är Mölndalsvägen en gata där man vid varje högersväng korsar cykelbanan. Vill man inte köra ihjäl en oskyddad trafikant är det kritiskt att titta ordentligt före man gör sin sväng.
Alla gånger!Nu bor jag på _landet_, men du skriver att du cyklar ganska snabbt, så skulle jag köra i körbanan i.s.f på cykelbanan.
Nej. Samma hastighet som på intilliggande väg gäller.På cykelbanan är det väl dessutom max 25.
Får man köra om på insidan?1 gäller. Den som svänger ska ge företräde åt den som ska rakt fram. Kolla Svängningsregeln.
Trafikförordningens tredje kapitel:Får man köra om på insidan?
( spoiler: En cykel väger 5-25 kg. En bil väger 1000-15000 kg.)Vem har sagt att man "får skylla sig själv"? Om du vill spela dum och cykla som om alla andra följde lagen, varsågod. Det är ett ganska dåligt råd om målet är att minimera riskerna dock.
Jag skulle säga att man är en ganska dålig cyklist om man cyklar runt och skriker på folk snarare än försöker läsa av miljön och anpassa sig så man slipper farliga situationer. Vem som har rätt eller fel har väldigt liten betydelse.
Edit: Vad anser du om cyklister som inte vet att de har väjningsplikt vid cykelpassage (ca 9 av 10 verkar det som)? Ska bilister låta bli att släppa fram dem eftersom de inte har företräde enligt lagen?
Det skulle alltså fast månadslön/timlön.30000/168=178,57 kr. Det är där vårt snitt är. Själv ligger jag på ≈190 kr i snitt. (197 förra veckan, 190 innan den, 195 innan den, 181 innan den etc). Sen orkar man ju förstås inte jobba 40 h/veckan på vanlig cykel (det är mycket trappor upp och ner också - alla har inte hiss) men bra extrajobb tycker jag.
Hela min poäng är att cyklisten tar smällen oavsett vem som är dum. Alltså är det särdeles dumt att som cyklist räkna med att bilister ser dig och/eller tänker släppa fram dig. Det handlar inte om att "skylla sig själv", snarare tvärtom.( spoiler: En cykel väger 5-25 kg. En bil väger 1000-15000 kg.)
Cyklister som inte vet när de har väjningsplikt är inte bra. Dom bryter mot lagen. Dom är dumma.
Bilister som inte vet när de har väjningsplikt är himla jätte jätte dåligt. Dom är livsfarliga, bryter också mot lagen och borde fråntas körkortet en eller många månader.
Nej, regel #1 är att ALLA i trafiken är halvblinda puckon.Regel #1 är väl att alla bilister i trafiken är halvblinda puckon?
Går du upp i trappen åt kunden också? Du ska veta att det inte tas för givet, många av dina kollegor sitter gärna nere i bilen och myser trots tydliga instruktioner. Det var lite jobbigt när jag hade opererat mig och inte kunde gå.30000/168=178,57 kr. Det är där vårt snitt är. Själv ligger jag på ≈190 kr i snitt. (197 förra veckan, 190 innan den, 195 innan den, 181 innan den etc). Sen orkar man ju förstås inte jobba 40 h/veckan på vanlig cykel (det är mycket trappor upp och ner också - alla har inte hiss) men bra extrajobb tycker jag.
Jag cyklar som sagt flera dagar i veckan i city och gör några "vådliga" passager till höger bilar i korsningar. 99% av alla bilförare har full koll, om inte mer. Många lämnar mer företräde än vad som krävs skulle jag säga.
Ofta kan man med magkänsla förutsäga vilka som INTE kommer kolla, förare av taxibilar och små skåpbilar är överrepresenterade men det är nog fler parametrar inblandade.
På Mölndalsvägen är det nog extremt låg andel cyklister i körbanan. Cykelbanan lämpar sig väl inte för tempolopp den heller, men ok transportsträcka, det finns sämre ställen än den.Nu bor jag på _landet_, men du skriver att du cyklar ganska snabbt, så skulle jag köra i körbanan i.s.f på cykelbanan. På cykelbanan är det väl dessutom max 25.