Kör bredvid bil som sedan vill svänga höger

Okej, jag ångrar mig!

Alla i trafiken ska uppträda defensivt. Framförallt då cyklister, för sin egen skull. Även jag. Jag får protestera på nåt annat sätt. Som att skriva till alla partier och fråga hur dom vill lagstifta om döda vinkeln t.ex. :)

Tack för en bra diskussion!

Som sagts innan rätt eller fel
Cyklisten kan hamna i rullstol resten av livet medans bilisten får några kronor i dagsböter.

Som cyklist får man vara lite defensiv till och från för sin egen skull och framförallt vara med i matchen och ha ett ”spelsinne” i trafiken.

Jag undrar hur TS skulle känna inför att bli ikappkörd av en bil och fysiskt hindrad från att lämna platsen under tiden bilföraren ringde polisen och rapporterade att han cyklade mot rött och att det KUNDE ha orsakat en olycka.

Att lägga sig i 2m bakom fronten på en bil, kanske tappa lite till och lägga sig i döda vinkeln när bilen blinkar höger för att sen skrika när man passerar känns som att man är fullt medveten om vad som kommer hända, men att man väldigt gärna vill hävda sin rätt och söka konflikt

Symptomatiskt att nästan alla kommentarer går ut på att - skyll dig själv om du blir påkörd.
Men - aah, juste, det är ju Stockholm vi pratar om. Då faller logiken på plats. Ställ samma fråga på ett danskt cykelforum (feltet.dk till exempel) och få andra svar!

Symptomatiskt att nästan alla kommentarer går ut på att - skyll dig själv om du blir påkörd.
Men - aah, juste, det är ju Stockholm vi pratar om. Då faller logiken på plats. Ställ samma fråga på ett danskt cykelforum (feltet.dk till exempel) och få andra svar!
Andra svar = teckna livförsäkring och vik inte en tum? 😉

Nej snarare det att attityden hos Cph-bilister är visserligen hård men att förarna där ser cyklister därför att de tittar efter dem. Och respekterar dem. Alltsomoftast. Plus att de vet var blinkerspaken sitter, även på bmw.

Nej snarare det att attityden hos Cph-bilister är visserligen hård men att förarna där ser cyklister därför att de tittar efter dem. Och respekterar dem. Alltsomoftast. Plus att de vet var blinkerspaken sitter, även på bmw.
Jag menade att man skulle ställa frågan på danskt cykelforum om hur man ska göra när man cyklar i Stockholm. Och det hypotetiska svaret var förstås inte allvarligt menat.

har sedan många år en välfungerande lösning på problemet. för oavsett blinkers eller inte vet man aldrig var en bil kan tänkas ta vägen.

så brukar lägga mig bakom bil nr 1, i deras fil och avvaktar vart den tar vägen. tar min plats kan man säga. svänger så bilen höger smiter jag om till vänster. i annat fall passerar jag till höger.

en cykelbox framför ett rödljus är ju en bra uppfinning, men hjälper inte om man tillsammans med en bil i rörelse närmar sig en korsning.

man är då bättre skyddad om man ligger bakom bilen ifråga. håll handen på bromsen bara.

Nja, det handlar mer om att ha realistiska förväntningar och skydda sig själv (som cyklist). När det är älgjakt går du till exempel lämpligen inte ut i skogen iklädd camo-kläder, om du inte deltar i jakten. Inte heller åker du till valfritt utsatt område och viftar med din dyra klocka om du vill ha den kvar. Och så vidare.

Okej, jag ångrar mig!

Alla i trafiken ska uppträda defensivt. Framförallt då cyklister, för sin egen skull. Även jag. Jag får protestera på nåt annat sätt. Som att skriva till alla partier och fråga hur dom vill lagstifta om döda vinkeln t.ex. :)

Tack för en bra diskussion!
Döda vinkeln är ju bara området utanför högra backspegelns synfält fram tills att du syns genom högra sidorutan. Den vinkeln är bara död så länge du låter bli att titta dit. Man måste titta i döda vinkeln även vid filbyten på motorväg i tät trafik. Att köra i innerstad utan att kolla döda vinkeln när man svänger höger är generalfel.

För den som känner till Göteborg är Mölndalsvägen en gata där man vid varje högersväng korsar cykelbanan. Vill man inte köra ihjäl en oskyddad trafikant är det kritiskt att titta ordentligt före man gör sin sväng.

Många ord för att säga att döda vinkeln är det redan lagstiftat om, på så sätt att du är skyldig att hålla uppsikt i trafiken. 😉

Foodora och liknande borde sättas åt hårdare så de som jobbar åt dom har minst 30 000 i månadslön.

Nja, det handlar mer om att ha realistiska förväntningar och skydda sig själv (som cyklist). När det är älgjakt går du till exempel lämpligen inte ut i skogen iklädd camo-kläder, om du inte deltar i jakten. Inte heller åker du till valfritt utsatt område och viftar med din dyra klocka om du vill ha den kvar. Och så vidare.
Jag tror mig förstå. Låt mig illustrera...
20231007_170354-01.webp

Foodora och liknande borde sättas åt hårdare så de som jobbar åt dom har minst 30 000 i månadslön.
30000/168=178,57 kr. Det är där vårt snitt är. Själv ligger jag på ≈190 kr i snitt. (197 förra veckan, 190 innan den, 195 innan den, 181 innan den etc). Sen orkar man ju förstås inte jobba 40 h/veckan på vanlig cykel (det är mycket trappor upp och ner också - alla har inte hiss) men bra extrajobb tycker jag.

Nu handlade ju TS fråga om 1 eller 2 var det rätta svaret. Och trots att det klockrent är 1 så svarar flertalet 2 för om du tar 1 så får du skylla dig själv.
Jag anar att TS är en hyfsat bra cyklist så han vet troligen redan att påkörning av bil kan leda till svår skada eller död.
(Då känns det faktiskt läskigare att utan orangelysande hjälm cykla förbi beväpnade jägare i skogen, avlyser man inte områden nuförtiden, eller åtminstone skyltar, vid jakt?

Nu handlade ju TS fråga om 1 eller 2 var det rätta svaret. Och trots att det klockrent är 1 så svarar flertalet 2 för om du tar 1 så får du skylla dig själv.
Jag anar att TS är en hyfsat bra cyklist så han vet troligen redan att påkörning av bil kan leda till svår skada eller död.
(Då känns det faktiskt läskigare att utan orangelysande hjälm cykla förbi beväpnade jägare i skogen, avlyser man inte områden nuförtiden, eller åtminstone skyltar, vid jakt?
Jag känner mig inte bekväm med att säga "Kör på 1 och hävda din rätt" med vetskap att om frågeställaren följer "rådet" så ökar risken att det kommer att leda till ytterligare ett inlägg i "cykel i media"-tråden om cyklist som skadats/förolyckats i vänstersväng.

Vem har sagt att man "får skylla sig själv"? Om du vill spela dum och cykla som om alla andra följde lagen, varsågod. Det är ett ganska dåligt råd om målet är att minimera riskerna dock.

Jag skulle säga att man är en ganska dålig cyklist om man cyklar runt och skriker på folk snarare än försöker läsa av miljön och anpassa sig så man slipper farliga situationer. Vem som har rätt eller fel har väldigt liten betydelse.

Edit: Vad anser du om cyklister som inte vet att de har väjningsplikt vid cykelpassage (ca 9 av 10 verkar det som)? Ska bilister låta bli att släppa fram dem eftersom de inte har företräde enligt lagen?

Senast ändrad:
För den som känner till Göteborg är Mölndalsvägen en gata där man vid varje högersväng korsar cykelbanan. Vill man inte köra ihjäl en oskyddad trafikant är det kritiskt att titta ordentligt före man gör sin sväng.

Problemet med mölndalsvägen är att cyklisterna som man ska släppa förbi har så stor variation i hastighet, så det räcker inte att kolla döda vinkeln utan man ska hinna läsa av hastighet och dödslängtan hos alla cyklister på en sträcka på cirka hundra meter åt båda hållen i korsningen.

När jag cyklar där så anpassar jag alltid hastigheten för att inte ta några risker, men det är få cyklister som verkar ha den inställningen.

Nu bor jag på _landet_, men du skriver att du cyklar ganska snabbt, så skulle jag köra i körbanan i.s.f på cykelbanan. På cykelbanan är det väl dessutom max 25.

Får man köra om på insidan?
Trafikförordningens tredje kapitel:

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.

Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

Vem har sagt att man "får skylla sig själv"? Om du vill spela dum och cykla som om alla andra följde lagen, varsågod. Det är ett ganska dåligt råd om målet är att minimera riskerna dock.

Jag skulle säga att man är en ganska dålig cyklist om man cyklar runt och skriker på folk snarare än försöker läsa av miljön och anpassa sig så man slipper farliga situationer. Vem som har rätt eller fel har väldigt liten betydelse.

Edit: Vad anser du om cyklister som inte vet att de har väjningsplikt vid cykelpassage (ca 9 av 10 verkar det som)? Ska bilister låta bli att släppa fram dem eftersom de inte har företräde enligt lagen?
( spoiler: En cykel väger 5-25 kg. En bil väger 1000-15000 kg.)
Cyklister som inte vet när de har väjningsplikt är inte bra. Dom bryter mot lagen. Dom är dumma.
Bilister som inte vet när de har väjningsplikt är himla jätte jätte dåligt. Dom är livsfarliga, bryter också mot lagen och borde fråntas körkortet en eller många månader.

30000/168=178,57 kr. Det är där vårt snitt är. Själv ligger jag på ≈190 kr i snitt. (197 förra veckan, 190 innan den, 195 innan den, 181 innan den etc). Sen orkar man ju förstås inte jobba 40 h/veckan på vanlig cykel (det är mycket trappor upp och ner också - alla har inte hiss) men bra extrajobb tycker jag.
Det skulle alltså fast månadslön/timlön.

Regel #1 är väl att alla bilister i trafiken är halvblinda puckon?
They cannot be trusted.

Regel #2 borde då bli att överlevnad går före stolthet och paragrafrytteri.

Tekniskt sett ska väl bilisten lämna företräde. Men många är dåliga på att kolla över axeln eller att ha speglarna brett nog ställda att se bättre bakåt, eller ens blinka. Sakta in är väl alltid att rekommendera känner jag rent spontant. Tar hellre några sekunder längre cyklingstur än flera månaders återhämtning eller permanent bofästning i jorden.

Man kan oftast läsa av bilister om man lär sig de små tecknen som uppstår vid osäkerhet, otydlighet, eller ouppmärksamhet. Man kan ta det som ett tecken att det är dags att backa lite och ge dom plats att göra sitt så kommer förhoppningsvis alla hem rena och hela.

Det är i alla fall min filosofi jag försöker tänka på när jag är i trafiken. Och det skapar nog mer problem om man ska försöka stanna folk och hålla kvar dom på plats för en trafiköverträdelse som inte har lett till en olycka. Är inte värt tiden eller besväret. Man får ha lite is i magen och släppa det, eller på sin höjd tala lugnt och sansat med personen om tillfälle ges på en säker plats, men oftast bättre att bara fortsätta sin väg.

( spoiler: En cykel väger 5-25 kg. En bil väger 1000-15000 kg.)
Cyklister som inte vet när de har väjningsplikt är inte bra. Dom bryter mot lagen. Dom är dumma.
Bilister som inte vet när de har väjningsplikt är himla jätte jätte dåligt. Dom är livsfarliga, bryter också mot lagen och borde fråntas körkortet en eller många månader.
Hela min poäng är att cyklisten tar smällen oavsett vem som är dum. Alltså är det särdeles dumt att som cyklist räkna med att bilister ser dig och/eller tänker släppa fram dig. Det handlar inte om att "skylla sig själv", snarare tvärtom.

Regel #1 är väl att alla bilister i trafiken är halvblinda puckon?
Nej, regel #1 är att ALLA i trafiken är halvblinda puckon.

--------

Sen behöver man inte vara ett pucko för att det ska vara jäääävligt svårt att se vad som händer bakom en till höger när man ska svänga med bil. En sekund efter att du tittat kan det redan ha dykt upp en snabb cyklist som har "rätt" och skiter fullständigt i att det är orimligt att kolla bakåt under hela svängen. Och svänger man saktare och mer försiktigt så kommer sannolikheten öka ännu mer att nån ska klämma sig emellan för att den har "rätt".

Lägg gärna till lite beckmörker, en miljard olika lampor i backspegeln, men kanske ingen lampa på cykeln vars cyklist har "rätt".

Edit: En sak som underlättat mycket vore om alla bilister använde blinkers. Om man som cyklist ser att en bil till vänster om en blinkar höger så har man åtminstone chansen att vänta.

Går du upp i trappen åt kunden också? Du ska veta att det inte tas för givet, många av dina kollegor sitter gärna nere i bilen och myser trots tydliga instruktioner. Det var lite jobbigt när jag hade opererat mig och inte kunde gå.

Jag cyklar som sagt flera dagar i veckan i city och gör några "vådliga" passager till höger bilar i korsningar. 99% av alla bilförare har full koll, om inte mer. Många lämnar mer företräde än vad som krävs skulle jag säga.

Ofta kan man med magkänsla förutsäga vilka som INTE kommer kolla, förare av taxibilar och små skåpbilar är överrepresenterade men det är nog fler parametrar inblandade.

Jag cyklar som sagt flera dagar i veckan i city och gör några "vådliga" passager till höger bilar i korsningar. 99% av alla bilförare har full koll, om inte mer. Många lämnar mer företräde än vad som krävs skulle jag säga.

Ofta kan man med magkänsla förutsäga vilka som INTE kommer kolla, förare av taxibilar och små skåpbilar är överrepresenterade men det är nog fler parametrar inblandade.

Små skåpbilar utan fönster bak är rätt sjukt att de ens får vara utformade som de är, det är i princip omöjligt att kolla döda vinkeln i en del av dem. Ofta har de plåt istället för fönster bak också så stora backspegeln (som ändå sitter där) går inte att se något i heller. Större lätta lastbilar brukar ha en riktig spegel med två delar där nedre täcker döda vinkeln, men inte de små personbilslika bilarna.

Nu bor jag på _landet_, men du skriver att du cyklar ganska snabbt, så skulle jag köra i körbanan i.s.f på cykelbanan. På cykelbanan är det väl dessutom max 25.
På Mölndalsvägen är det nog extremt låg andel cyklister i körbanan. Cykelbanan lämpar sig väl inte för tempolopp den heller, men ok transportsträcka, det finns sämre ställen än den.

För övrigt är det så att av de som lämnar företräde till mig som cyklist på vägen till jobbet är utländskregistrerade fordon klart överrepresenterade. De har nog släppt mig allihop, men de svenska gör det bara i undantagsfall.

Senast ändrad:
Jag vill bara inflika att det finns fler regler i trafiken än väjningsplikt. Till exempel följande, från Trafikförordningen kap. 2:

1 § För att undvika trafikolyckor skall en trafikant iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna. Trafikanten skall visa särskild hänsyn mot barn, äldre, skolpatruller och personer som det framgår har ett funktionshinder eller en sjukdom som är till hinder för dem i trafiken.

En trafikant skall uppträda så att han eller hon inte i onödan hindrar eller stör annan trafik.

En vägtrafikant skall visa hänsyn mot dem som bor eller uppehåller sig vid vägen.

Tillbaka
Topp