Kör ni med stänkskärmar?

RobertJ

Medlem
Kör ni med stänkskärmar?
Jag är på gång att byta ut min gamla mtb från -90 talet. På den cykeln sitter det en skärm på underröret för skydd från framhjulet och en annan långt ner på sadelstolpen och fästet där det brukar sitta lås och pakethållare på vanliga cyklar. Det har aldrig fastnat något i dom mät jag cyklat hittills så jag har varit nöjd ned dom.

Kör ni med skärmar? Tips mottages gärna.
PS 29 tum.

/Robert

Bilagor

• DSC_1600.JPG
    DSC_1600.JPG
    455.3 KB · Besök: 167
Kör ni med stänkskärmar?
likadana skärmar som du har finns fortfarande. många nyare hojar har bredare underrör än din gamla varför framskärmen kan bli överflödig. som nämnts, en liten skärm som hindrar framhjulet att stänka upp i riktning framåt kan vara bra. vissa sätter med samma syfte bara in en tyglapp i öppningen för framgaffeln.

Kör ni med stänkskärmar?
Funderar på ett par raceblades, men det här med grillspettet gör mig fundersam :-)

"Denna ultra lång clip-on stänkskärm set för väg cykeldäck upp till max. 25 mm bredd skyddar dig, oavsett om du ridning din väg cykel i en varm sommar regn eller ensamma vinterresor. I slutet av varje stänkskärm sträcker sig till under nav axlar. Denna längd säkerställer en full täckning, vilket innebär att du, och även cyklisten bakom dig, är förskonade från stänk. De kan perfekt anpassade till radien hos hjulet genom att justera längden av stagen. När metallfästen är monterade på cykeln stänkskärmarna kan klippas av och på i några sekunder gör dem idealiska vid behov. Konsoler fästa vid broms bultar och grillspett."

Kör ni med stänkskärmar?
Pfaff sa:
Funderar på ett par raceblades, men det här med grillspettet gör mig fundersam :-)

"Denna ultra lång clip-on stänkskärm set för väg cykeldäck upp till max. 25 mm bredd skyddar dig, oavsett om du ridning din väg cykel i en varm sommar regn eller ensamma vinterresor. I slutet av varje stänkskärm sträcker sig till under nav axlar. Denna längd säkerställer en full täckning, vilket innebär att du, och även cyklisten bakom dig, är förskonade från stänk. De kan perfekt anpassade till radien hos hjulet genom att justera längden av stagen. När metallfästen är monterade på cykeln stänkskärmarna kan klippas av och på i några sekunder gör dem idealiska vid behov. Konsoler fästa vid broms bultar och grillspett."

Solklart! Man blir hungrig av att cykla så måste grilla korv efteråt!

Kör ni med stänkskärmar?
Kör inte med skärmar. Först och främst blir man skitig ändå. För det andra ser det illa ut och slutligen kan de fastna i hjulen med spännande resultat.

Kör ni med stänkskärmar?
Jag kör med Marshguard på alla tre hojar, och även en moddad (kapad) Mudhugger bak på stighojen, plus en bit klippt ur en slang, som tillsammans skyddar länkage och dropper-post ganska bra, så jag får lite smidigare underhåll av det oavsett väder.

Min DH-hoj har ett knepigt VPP-länkage med "skitsamlarbrygga" eller vad det kallas, så där kör jag också med permanent Mudhugger, även där kapad då den annars tar i röven och sadeln innan bottningsläget. Det är mer clean på den då baktriangeln är i ett stycke till skillnad från Horst-linken på stighojen.

På min HT slänger jag på en snabbkopplad bakskärm (SKS X-blade) om det regnar och jag ska transportcykla / pendla. Det är enda gången jag skyddar röven + ryggen - Mudhugger-lösningarna skyddar bara hojarna, och Marshguard (eller liknande) skyddar mest fejset.

Tillbaka
Topp