Köra Clipless sko utan clipless?

nordtrek

Aktiv medlem
Tjena Tjena

Jå jag kollar lite på mtb skor å främst flata men hittar också clipless skor som ser Ok men visst är det bara att strunta i att montera clipless i skorna å använda dom ?

Varför jag frågar är för att de Jag vill köpa är slut i 47 som verkar vara max storlek på mtb skor å de verkar finnas i clipless , å de ser lika dana ut ? Då borde de vara likadana eller hur ? .

Behöver inget djupt svar bara enkelt om någon vet ? , jag ska testa clipless på en hel dämpad hoj så hardtailen får vara "Normal" .

De jag kollar är både endura burner de låga blå å mtb 500 modellen , varsel orange å max storlek jag har 47/48 till vardags å utbudet verkar skralt .
Hälsningar Paul-Roger

Bilagor

• Screenshot_20260918-211604.webp
    Screenshot_20260918-211604.webp
    57.4 KB · Besök: 11
  • Screenshot_20260918-211521.webp
    Screenshot_20260918-211521.webp
    59.4 KB · Besök: 9
Det är väl synd att ha ett hål i sulan om man inte måste?

Sen går det såklart om det är en mjuk sula annara lär det bli halt.

Enklast är så klart att byta till spd pedal så.jämnar det ut sig

Enduraskon ska komma med en sån insats så att det inte behöver vara något hål där. Men sen är det varning för att de är små i storlekarna.

Screenshot 2026-09-18 22.24.50.webp

Det finns gott om tillverkare som tillverkar skor i storlek 48 och 49.
Här är 57 modeller i strl 47.5 - 49, Bike24 har gratis retur också om skon skulle passa dåligt.

Behöver du breda skor eller klarar du dig med smalare modeller?

Sulorna på skor för klossar är hårdare än dedikerade skor för plattisar så var beredd på att de inte sitter fast i pedalen riktigt så bra som man kan önska.
Detta är rätt svar. Sulorna på skor för SPD är förstärkta så att det ska funka, det är inte trevligt på plattformspedaler och känslan blir riktigt otrevlig. Oavsett en kosmetisk platta på utsidan eller inte. Undvik och köp rätt skor från början!

Tillbaka
Topp