Köra kolfiber cykel på trainer

Sam00

Aktiv medlem
Kör folk sina "fina" kolfiber cyklar på trainern eller använder ni eran gamla alu cykel? Det finns mycket att läsa om det och olika tillverkare säger olika saker om huruvida ramgarantin gäller om nåt skulle hända med ramen.

Har själv en billig alu som jag har kört bara på Zwift med, men överväger nu att sälja den och använda min dyrare kolfiber cykel istället. Har en Merida, och så här står det att de säger:
Screenshot_20200722-105921_Samsung Internet.jpg

Vad menar de med att inga delar av cykeln får vara i kontakt med trainern? Använder själv en Kickr Core förresten.

Att ramen ska sitta fast i dropoutsen och att kedjestag och övriga delar av ramen inte får ligga emot någonstans. Dvs. inget konstigt.

Att ramen ska sitta fast i dropoutsen och att kedjestag och övriga delar av ramen inte får ligga emot någonstans. Dvs. inget konstigt.
Ok tack. Då missuppfattade jag det.

Läste om att Canyon nu har speciella tester för att simulera det, så de godkänner användning av alla sina cyklar på trainer.

En annan sak som folk ofta tar upp, är att man måste vara försiktig med att täcka cykeln, för att skydda mot svett. Vilka delar är viktigast att skydda då? Är det bara alu och stål delar eller kolfiber också?

Läste om nån som fått svett in i framhjulsnavet som ledde till att framhjulet havererade. Såna här bilder har man också hittat:
Screenshot_20200722-114101_Samsung Internet.jpg

Bilden är på ett styre.

Senast ändrad:
BMC tar iaf inga skador som uppstår under användning i trainer.
Vilket jag tycker är väldigt märkligt när man ser proffsen som är sponsrade av dom sitter och kör på trainer inför tävlingarna :rolleyes:

+1
Annars är det tydligen så att ram och gaffel belastas mindre i en trainer jmf med riktig cykling.
Åtminstone enl tidningen Tour som har provat detta genom att montera trådtöjningsgivare på ram + gaffel och på så sätt jmf belastningen vid cykling ute och i trainer.
http://www.tour-magazin.de/

Tillbaka
Topp