Köra med knäppande vevlager - dåligt eller bara mindre bra?

jesaro

Ny medlem
Jag hade inne cykeln på service nu i dagarna och när jag fick tillbaka den igår så var allt frid och fröjd förutom en sak: vevlagret knäppte när jag cyklade i första rejäla uppförsbacken på väg hem.

Självklart ringde jag servicestället och sa att så ska det väl inte vara (det lät ingenting när jag lämnade in cykeln) och som svar fick jag att killen som gjort servicen på cykeln är på semester tills nästa vecka men att jag kan cykla på den ändå helt utan risk tills killen kommer tillbaka.

Nu undrar jag naturligtvis om detta stämmer? För jag vill ju inte köra sönder någonting. Vevpartiet är ett Hussefelt så man tycker ju det borde hålla för någonting iallafall.

Tacksam för hjälp
// Jesper

ifall det knäpper i lagret kan det vara smuts i lagerbanan (ofta får man in vatten). ifall du cyklar kommer du troligtvis att få skador på lagerbanorna som ger till följd att lagret kommer att gå sönder snabbare.

det kan vara så att lagret är för hårt draget så att du har fått en liten förskjutning i sidled på lagret. detta ger också knakljud och lagerhaveri till följd.

vevlager är tyvärr en slitvara... mitt knakar också och ska bytas snart

det kan vara många olika saker precis som de andra skriver... jag var lite för snabb och lite för otydlig...

Senast redigerad av en moderator:
Hur vet du att det vevlagret ?
Varför skulle meken ha mekat med vevlagret på servicen ?

Sitter styrtappen/styrlagret tillräckligt fast ?
Sitter pedalerna ordentligt åtdragna ?
Sitter hjulen ordentligt ?

Det finns miljarder ljud som verkar komma från vevlagerna, men som inte gör det....
Har du en aluminiumram som leder ljud extra bra, så blir det extra svårt att lokaliera ljudet.

Lycka till!!

Det behöver inte vara som squarp skriver, det är inte säkert att det är smuts i lagret. Jag tror mer på att vevlagret monterats med för lite eller inget fett. Om man monterar utan fett runt lagret, alltså inte i lagret kommer det att knäppa. Om det knastrar är det en helt annan femma. Då är det bara att byta lager. Har för mig att jag läst nåt om att byta till billigare lager men det känner kanske nån annan här på forumet till?

Det räcker att klingbultarna inte är åtdragna till 100% så knakar det, som sagt, det kan bero på hur många saker som helst och drabbar varje cyklist någon gång skulle jag tro.

håller med Johan A - det är ofta klingbultarna det handlar om! räcker med lite sand i gängerna eller försänkningarna i klingorna i kombination med dålig åtdragning.

att vevlagret låter lite är absolut inte farligt för cykeln om allt sitter rätt åtdraget. att vissa upplever det som jobbigt med en cykel som låter är väl det enda problemet. kör på i en vecka du. cykeln kommer inte ta skada.

Oj! Tack för alla svar.
Jag är tämligen säker på att det är vevlagret, men helt hundra är jag ju inte. Det låter när jag står upp och trampar i uppförsbacke. Ett knäpp när jag lägger vikten på den ena pedalen och ett knäpp till när jag i samma läge lägger vikten på den andra pedalen (därför tror jag inte det är pedalerna), som att det vickar fram och tillbaka liksom.

Jag bad om att få vevlagret kollat på servicen, eftersom det är den första servicen sedan cykeln var ny, så ville jag ha allt ordentligt efterdraget.

Slutsatsen jag drar av alla råd blir nog att jag kommer cykla på den, men lite lugnt och vara uppmärksam på ifall det blir värre. Kör bara easyrides ändå så det blir ju inte fråga om någon svettokörning precis.

// Jesper

Tillbaka
Topp