Köra mullet vad händer?

Healons

Aktiv medlem
Köra mullet vad händer?
Hej! Sonen har en Scott Genius 2020 som i original kommer i full 29. Han kör den i låga läget. Vad skulle hända med gaffelvinkel och BB om vi slänger dit 27,5 bakhjul och flyttar Flip Chipp till high läget? Någon som har testat? Eller någon som är bra på matematik :-)

Köra mullet vad händer?
Hej! Sonen har en Scott Genius 2020 som i original kommer i full 29. Han kör den i låga läget. Vad skulle hända med gaffelvinkel och BB om vi slänger dit 27,5 bakhjul och flyttar Flip Chipp till high läget? Någon som har testat? Eller någon som är bra på matematik :-)
Det blir nog att bb dropp blir mindre.

Där kan du labba massor. Troligen finns ramen med i alla konfigurationer.

Köra mullet vad händer?
Geometrygeeks har svaret. BB drop blir 8 mm mindre, som betyder att vevlagerhöjd blir 10 mm mindre med samma däck. Om man kör bredare däck med 27,5", som verkar vara fallet i länkade tabellen, blir effekten lite mindre. Personligen vill jag på svensk stig gärna har vevlagret högre än på de flesta cyklar (kortare vevarmarna är en lösning).

Köra mullet vad händer?
Geometrygeeks har svaret. BB drop blir 8 mm mindre, som betyder att vevlagerhöjd blir 10 mm mindre med samma däck. Om man kör bredare däck med 27,5", som verkar vara fallet i länkade tabellen, blir effekten lite mindre. Personligen vill jag på svensk stig gärna har vevlagret högre än på de flesta cyklar (kortare vevarmarna är en lösning).

Undrar om det där inte blir fel. BB drop mäts ju från hjulaxlarna, så dels innebär mindre BB drop att vevlagret kommer högre i förhållande till hjulaxlarna, men samtidigt kommer bakaxeln lägre på grund av mindre hjul.

Edit: Dessutom är tabellen för samma hjulstorlek fram och bak. Eller?

Köra mullet vad händer?
ja, 7mm högre på high. Om det säljs / såldes som 27.5 så lär det säkert funka med mullet och oavsett så är nog 20mm + 29 fram nog möjligt mellan tumme och pekfinger. Jag har dock bättre koll på HT.

Gissar att det är 29'' gaffel på 27.5 också? Annars är det 29 high man borde kolla drop på

Köra mullet vad händer?
Undrar om det där inte blir fel. BB drop mäts ju från hjulaxlarna, så dels innebär mindre BB drop att vevlagret kommer högre i förhållande till hjulaxlarna, men samtidigt kommer bakaxeln lägre på grund av mindre hjul.

Det blir rätt. Drop blir 8 mm högre pga flip chip. Hjul diameter 18 mm mindre, så axeln hamnar 10 mm närmare marken med samma hjul, lite högre med bredare däck.

Edit: Dessutom är tabellen för samma hjulstorlek fram och bak. Eller?

Jag tror att du har rätt. Då blir det lite, men inte mcyket, bättre.

Tillbaka
Topp