köra på bakhjulet

• Trådstartare Trådstartare saad
  • Start datum Start datum
S

saad

Guest
köra på bakhjulet
tjeena jag undrar om det finns nån som kan förklara hur jag ska kunna köra på bakhjulet med dirt cykel asså vad är det man ska göra när man ska stegra för jag klarar´bara och köra 2m nu så snälla hjälp och ska man hålla i bakbromsen när man är uppe med bakhjulet

köra på bakhjulet
Om du håller in bakbromsen kommer du ju inte framåt...
Du kan däremot trycka lite försiktigt på bromsen när du känner att du ska "stegra över".
Det underlättar med hydraulisk broms.

/Adam

köra på bakhjulet
ingen mening att försöka ens... när man själv lyckas två meter kommer det en liten spoling som nyss kommit ur blöjådern å cyklar i från en på bakhjulet som han aldrig gjort annat...!

Bakhjulskörning måste vara något för barn... mitt tips: skit i det!

köra på bakhjulet
Kan hålla med om att det inte är "nödvändigt" att kunna cykla på bakhjulet, men ddet är kul. Själv tränar jag åxå på det när tillfälle ges, Vägbulor i svag uppförsbacke är kul då det är lätt att få upp den o klara några meter.. men jag är inte duktig. Men det ser fräckt ut måste jag säga =)

köra på bakhjulet
peter_putte skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag kör alltid på bakhjulet, vaför skulle det
> vara svårt?
> Det svåra borde vara att cykla med framhjulet i
> luften :-D

duh! Hammaren på spiken =)

köra på bakhjulet
peter_putte skrev:
> Jag kör alltid på bakhjulet, vaför skulle det
> vara svårt?
> Det svåra borde vara att cykla med framhjulet i
> luften :-D

Hmm... ;o)
För egen del så välter jag alltid åt sidan efter max ett rampvarv så jag har lagt ner det där. Även om jag vet att jag säkert skulle klara drop och liknande om jag bara lärde mig. När man är 30+ så börjar man inse sina begränsningar =)

köra på bakhjulet
slhap skrev:
> träna. som f*n.

Håller helt klart med, skippa teorin så mycket och öva istället.

köra på bakhjulet
.. och håll ett finger på bakbromsen, Det brukar räcka för att få ner den på två hjul igen istället för att lägga den åtsidan som så lätt händer. Tog ett tag för mig att "våga" släppa 2 fingrar från styret och lägga på bromsen men man vänjer sig. Nu cyklar jag nästan alltid med det greppet faktiskt och det funkar fint.

köra på bakhjulet
Mitt tips är att öva i en svag uppförsbacke. Då har man lite motstånd att jobba mot. Bakbromsen kan man då vänta lite med, fast vara beredd med om man blir för baktung.

Ett annat vanligt nybörjarmisstag är att välja en för låg växel. Det är förvisso lättare att komma upp då, men det är svårt att få ett kontrollerat rundtramp.

När balans- och bromsteknik sitter är det bara att ta det till nästa nivå - cykla på bakhjulet i nedförsbackar.

Sista steget att rulla med framhjulet i luften utan att trampa har jag inte lyckats med ännu.

köra på bakhjulet
de där me att trycka på bromsen är väldigt svårt för mig som har mekaniska bromsar, det blir ganska trögt o trycka så att man måste fokusera så mkt på tryckandet att man ibland tappar balansen eller trycker för hårt...

när jag märker att jag nästan stegrar över så måste jag ju trycka bromsen men eftersom den är rätt seg blir det alltid att man trycker förlångt och landar på 2 hjul :S

köra på bakhjulet
Luta mycket bakåt och raka armar är ett tips. Samt ett finger på bromsen när du håller på att gå över. Och håll jämt tramptempo. Det värsta du kan göra är att trampa fortare och fortare.

köra på bakhjulet
Jag kan dra på bakhjulet typ 100meter och rulla på bakhjulet typ 5-10 meter.har altit hållit på o träna o nu kan jag så bra.träna som f*n bara.det funkar.

ps jag har hydraliska bromsar så det underlättar ju

köra på bakhjulet
Morfum skrev:
> peter_putte skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag kör alltid på bakhjulet, vaför skulle
> det
> > vara svårt?
> > Det svåra borde vara att cykla med framhjulet
> i
> > luften :-D
>
>
> duh! Hammaren på spiken =)

Haha dagens skratt!

köra på bakhjulet
Det är bara att nöta, till slut lär man sig, faktiskt. :-) Åldern har inget med det hela att göra, det är bara en påhittad mental spärr som är ett enkelt argument att ta till när man tappat lusten för att lära sig något nytt. Jag lärde mig cykla på bakhjulet efter att jag fyllt 30. ;-) Nästa grej är manuals, rulla på bakhjulet utan att trampa, lite svårare.

/Leo

köra på bakhjulet
Leo skrev:
> Det är bara att nöta, till slut lär man sig,
> faktiskt. :-) Åldern har inget med det hela att
> göra, ...

Hmm - jag börjar undra :|

köra på bakhjulet
Väntade på min kompanjon idag och tyckte att det var en bra idé att träna att köra på bakhjulet under tiden (på vår gata). Gick bra en gång, andra gången drog jag över och med SPD-pedalerna fast så var vurpan fullständig. Landade på höften/ryggen där jag hade multiverktyg och minipump i ryggfickorna, svartnade för ögonen och fick hjälp av grannfrun att leda cykeln hem då jag var kräkfärdig och snurrig. Några minuter senare kom kompanjonen (som fick skulden för att han var försenad) och vi drog iväg 27km på landsväg.

Känns rätt rejält nu dock. Det skummaste var att jag fick lock för öronen, piiiip i öronen och blev snurrig i skallen och hjälmen har inte en skråma så jag tror bara jag slog i ryggen/höften.

Tror man får lämna bakhjulsåkandet till tonåringarna :-p

köra på bakhjulet
Är inte ett stort problem med cykelhjälmar att de skyddat dåligt mot mindre våld där hjälmen inte går sönder? Dvs, det går utmärkt att skaffa sig en hjärnskakning utan att ha sönder hjälmen. Oavsett så hoppas jag du mår bra nu.

köra på bakhjulet
Öva öva öva öva öva :) Är det som gäller. Sen att öva i uppförsbacke hjälper mycket o sen lära dig att kontrollera bromsen. När jag o polaren höll på som mest när vi va yngre så kom jag strax över 1km sen orkade jag inte mer :P Då hade jag även tekniken att växla upp o ner. Nu när man börjat cykla igen så har jag märkt att efter några försök så sitter tekniken kvar :) Så det är bara att ut o nöta dag efter dag så sitter det tillslut. Lycka till :D

köra på bakhjulet
Kaffekask skrev:
> Väntade på min kompanjon idag och tyckte att det
> var en bra idé att träna att köra på bakhjulet
> under tiden (på vår gata). Gick bra en gång,
> andra gången drog jag över och med SPD-pedalerna
> fast så var vurpan fullständig. Landade på
> höften/ryggen där jag hade multiverktyg och
> minipump i ryggfickorna, svartnade för ögonen
> och fick hjälp av grannfrun att leda cykeln hem
> då jag var kräkfärdig och snurrig. Några
> minuter senare kom kompanjonen (som fick skulden
> för att han var försenad) och vi drog iväg 27km
> på landsväg.
>
> Känns rätt rejält nu dock. Det skummaste var
> att jag fick lock för öronen, piiiip i öronen
> och blev snurrig i skallen och hjälmen har inte
> en skråma så jag tror bara jag slog i
> ryggen/höften.
>
> Tror man får lämna bakhjulsåkandet till
> tonåringarna :-p

Kanske bäst att öva bakhjul utan SPD ;)

köra på bakhjulet
Kaffekask skrev:
> Väntade på min kompanjon idag och tyckte att det
> var en bra idé att träna att köra på bakhjulet
> under tiden (på vår gata). Gick bra en gång,
> andra gången drog jag över och med SPD-pedalerna
> fast så var vurpan fullständig. Landade på
> höften/ryggen där jag hade multiverktyg och
> minipump i ryggfickorna, svartnade för ögonen
> och fick hjälp av grannfrun att leda cykeln hem
> då jag var kräkfärdig och snurrig. Några
> minuter senare kom kompanjonen (som fick skulden
> för att han var försenad) och vi drog iväg 27km
> på landsväg.
>
> Känns rätt rejält nu dock. Det skummaste var
> att jag fick lock för öronen, piiiip i öronen
> och blev snurrig i skallen och hjälmen har inte
> en skråma så jag tror bara jag slog i
> ryggen/höften.
>
> Tror man får lämna bakhjulsåkandet till
> tonåringarna :-p

Aj aj. Har en liknande historia jag kan bidra med. Det var några år sen vid det här laget.

Fick också för mig att jag skulle öva på bakhjulskörning. Med SPD. Jag höll mig dock på en jordig stig utan rötter, så det var mjukare än asfalt. Gjorde några korta powerwheelies innan jag slog över. Det gick snabbare än jag föreställt mig och jag gick i backen med höger skinka först. Det gjorde ordentligt ont och jag tappade nästan andan av smällen. Men envis som jag är tänkte jag att jag bara måste försöka vara snabbare ur SPD pedalerna och försökte igen. Nästa gång var jag bättre förberedd och kom ur pedalerna, men jag hann ändå inte riktigt få ner fötterna till marken och landade åter igen på höger skinka...

Vid det laget gjorde det bara FÖR ont så jag la ner projektet och haltade därifrån. Kan säga att jag var rätt blå om rumpan dagarna efter.

Lärdomar: det saknades någon enstaka tiondel för att hinna koppla ur och få ner fötterna. Det hade nog gått bättre om jag sänkt sadeln i botten och klart bättre om jag helt hoppat över det där med SPD... Men som man säger: "Om huvudet är dumt får kroppen lida." :)

Jag tror dock att om man ligger lite på bromsen när man börjar slå över så köper man sig nog med tid för att hinna koppla ur SPD pedalerna. Men det är nog bäst att börja utan dem.

köra på bakhjulet
Fick dra mig till vårdcentralen lite skamsen imorse där läkaren fastslog att det mest troligt handlade om blödning/inflammation i ryggslutet och i värsta fall spricka i bäckenbenet. Efter några tablettomgångar känns det dock redan bättre så det är nog lugnt om ett par dagar :-)

Rullar ut hojen 5 år äldre i sinnet nästa gång!

köra på bakhjulet
Cerb skrev:
> Öva, öva så är du snart här:
>

Och övar du lite till kanske du t.o.m. grejar det här:

Men, då det ju tydligen ska vara bra att börja i motbacke kanske det här är en bättre inledning:

köra på bakhjulet
GoranS skrev:
> Cerb skrev:
> -----
> > Öva, öva så är du snart här:
> >
>
> Och övar du lite till kanske du t.o.m. grejar det
> här:
>
>
> Men, då det ju tydligen ska vara bra att börja i
> motbacke kanske det här är en bättre
> inledning:
>

Rätt vass kille, sitter nog i det italienska blodet. Alltid ska de vara värst ;-p

köra på bakhjulet
Kaffekask skrev:

> Rullar ut hojen 5 år äldre i sinnet nästa
> gång!
Ja, bara att konstatera att ungdomarna är snabbare, mjukare, och besitter mer talang än man själv. De har en fenomenal förmåga att klara sig bra. Jag var t ex ute och joggade med min 10 åring, han snubblade och dök i asfalten, inte en skråma, hade det varit jag hade jag väl slagit axeln ut led :)

köra på bakhjulet
Tycker det är jättejobbigt att få upp min 29" på bakhjulet, och kommer väl ca 1,5-2meter som längst. Prövade en kompis 26" och den nästan gick upp på bakhjulet av att bara trampa på lite hårdare :/

köra på bakhjulet
andrewmtb skrev:
> Tycker det är jättejobbigt att få upp min 29"
> på bakhjulet, och kommer väl ca 1,5-2meter som
> längst. Prövade en kompis 26" och den nästan
> gick upp på bakhjulet av att bara trampa på lite
> hårdare :/

Fast det är kedjestagslängden och bb-drop och inte hjulstorleken som gör det. Nu är kedjestagen ofta längre och bb-dropet större på de flesta 29" jämfört med 26" men inte alla.

köra på bakhjulet
När jag var liten klarade jag i alla fall en 30-40 meter med min "no-name" bmx, och som tonåring en liknande sträcka på en gammal damcykel. Som 36-åring med en Radon? Får knappt upp den på bakhjulet! Tycker även jag hade bättre kontroll på en tung och lastad postcykel under min brevbärarkarriär än vad jag har på en lätt mtb. Kanske ska kolla på något äldre utan dämpning... :-)

köra på bakhjulet
mytomspunnen skrev:
> andrewmtb skrev:
> -----
> > Tycker det är jättejobbigt att få upp min
> 29"
> > på bakhjulet, och kommer väl ca 1,5-2meter
> som
> > längst. Prövade en kompis 26" och den nästan
> > gick upp på bakhjulet av att bara trampa på
> lite
> > hårdare :/
>
> Fast det är kedjestagslängden och bb-drop och
> inte hjulstorleken som gör det. Nu är
> kedjestagen ofta längre och bb-dropet större på
> de flesta 29" jämfört med 26" men inte alla.

Kan tänka mig att en 29" är lite mer framtung också?.

köra på bakhjulet
GoranS skrev:

> Och övar du lite till kanske du t.o.m. grejar det
> här:
>
>
Men varför viker sig inte styret när han släpper det? Har han styrbroms eller är lagret extra hårt ansatt?

köra på bakhjulet
andrewmtb skrev:
> Tycker det är jättejobbigt att få upp min 29"
> på bakhjulet, och kommer väl ca 1,5-2meter som
> längst. Prövade en kompis 26" och den nästan
> gick upp på bakhjulet av att bara trampa på lite
> hårdare :/

Glöm inte att lämna spd-skorna hemma bara ;-)

köra på bakhjulet
jonja skrev:
> GoranS skrev:
>
> > Och övar du lite till kanske du t.o.m. grejar
> det
> > här:
> >
> >
> Men varför viker sig inte styret när han
> släpper det? Har han styrbroms eller är lagret
> extra hårt ansatt?

Om det ska vika sig får det nog vara gjort av mjukost på riktigt. ;-)

Att styret däremot inte vrider sig kan man ju fundera över. Ser för mig ut som hjulet är rätt fixt och inte heller vrider sig vare sig då han drar upp cykeln på bakhjulet eller tar ner den, så det borde inte vara någon lösning som återför styret mot "centralläget". Jag vet inte riktigt hur han löst det, men det känns hur som helst som att det inte borde vara så besvärligt att lösa det problemet om man väl grejar resten. Om inte annat borde en kraftigt "misslyckad" styrlagerjustering fixa det, som du föreslår.

köra på bakhjulet
Cerb skrev:
> Öva, öva så är du snart här:
>

Sagans bakhjulskörning mitt i TdF-klungan var onekligen sjukt cool. Tur att han inte diskades ;-)

köra på bakhjulet
GoranS skrev:
> Är de från äldre eller yngre stenåldern? ;-)

De är av märket Jagwire på en 4 månader gammal Focus-racer ;-)

Tillbaka
Topp