Köra swift med MTB?

hammrstrm

Aktiv medlem
Köra swift med MTB?
Hej
Går i tankarna på att köpa en smarttrainer, typ swifts egna variant, dock äger jag ingen racer/gravel utan har endast en mtb. Jag har lyckats läsa mig till att det är fullt möjligt rent tekniskt att köra mtb på en sådan trainer. Jag fattar såklart att en racer eller likande är klart lämpligare och med största sannolikhet en bättre upplevelse. Men är det någon här som har använt sig av MTB på en smarttrainer och kan dela med sig av hur det fungerar? är det totalt värdelöst eller helt okej? finns det då "banor/ group rides" som är anpassade för MTB(hur nu en sådan kan se ut) eller ska man försöka haka på andra lvg grupper?

/Niklas

Köra swift med MTB?
Hur det funkar med mtb på olika trainers vet jag inte, men så länge cykeln är kompatibel så är det bara att köra.

Zwift har ingen aning om hur du producerar effekten som går in i trainern, så vilken cykel du sitter på har ingen betydelse. Mtb eller landsvägscykel är detsamma mao.

En mtb har ju ofta glest mellan växlarna och det kanske har en liten påverkan i vissa lägen, men det lär knappast spela roll.

I övrigt är det snarast en fördel att du sitter på cykeln du sen ska cykla utomhus på.

Köra swift med MTB?
Det är inga problem att köra Zwift med en mtb så länge trainern är kompatibel med mtb. ”Problemet” är väl att du förmodligen har en ganska liten framklinga vilket gör att du kommer få svårt att hänga med i race. Kör du själv eller workouts i erg-mode kommer det funka alldeles utmärkt.

Köra swift med MTB?
Funkar fint! Kör bara träningspass dock.
0009F68C-9CD9-4A4D-B806-F079A6FD3466.jpeg

Köra swift med MTB?
Det är inga problem att köra Zwift med en mtb så länge trainern är kompatibel med mtb. ”Problemet” är väl att du förmodligen har en ganska liten framklinga vilket gör att du kommer få svårt att hänga med i race. Kör du själv eller workouts i erg-mode kommer det funka alldeles utmärkt.
På vissa trainers kan man ändra hjulomkretsen manuellt, tex på wahoo kickr kan man öka omkretsen i wahoo-appen. Då simulerar man en högre utväxling, så att man kan hänga med på rejsen med mtb.

Köra swift med MTB?
Hur räknat ni timmarna på trainern mot service på dämpare? Kan vara värt att sätta nåt billigt på trainern. Jag hade kvar min 26a så behövde aldrig fundera så mycket

Köra swift med MTB?
Har precis gått från att ha kört lvg i trainer till mtb och det fungerar förvånandsvärt bra. Lite annorlunda till en början då det inte handlar så mycket om fart längre utan mer styrka. Så låg kadens och höga watt. Kör hårt!

Tillbaka
Topp