Köra utan en eker?

KIRE

Ny medlem
Köra utan en eker?
Gör det något om en eker gått av egentligen? Kommer hjulet bli skevt eller?
En eker gick av idag och tyvärr satt den fäst på samma sida navet som kasetten så jag kan inte byta ut den utan att ta bort kasetten. Och det har jag inte kunskap eller verktyg till just nu. På Fredag ska den in hos LBS:en för att fixas. Kan jag köra utan eker till dess eller måsta jag låta hojen stå kvar i duschen?

Köra utan en eker?
Det blir ju definitivt inte bättre av att det saknas en eker. Risken är ju att hjulet kommer slå sig ännu mera om du cyklar vidare och att det blir knepigare att rikta. Jag hade låtit cykeln stå i duschen. (Tänk vad skönt att få stå i duschen i flera dagar.)

Köra utan en eker?
Jag skulle inte åka omkring på hojjen om en eker saknas, har du otur så ser fälgen ut som en åtta när du kommer hem.
Du får träna intervaller i uppförsbacke till fots tills cykel är reparerad :-)

Köra utan en eker?
Tack för svaren. Detta kom hemskt olämpligt då jag skadade hälsenan lite under löpning igår.

Är det svårt att ta bort kasetten eller? Vilka verktyg behövs?

Köra utan en eker?
Du behöver ett särskilt verktyg för att få bort låsringen samt en kedjepiska som du lägger runt kassetten för att hålla emot. Kedjepiska kan man säkert ersätta med en handske men det är svårt att ersätta den lilla prylen som behövs för att få loss låsringen.

Köra utan en eker?
<http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=44529>
<http://www.biltema.se/products/product.asp?iSecId=294&iItemId=13342>
Borde vara allt du behöver.

Köra utan en eker?
ähhh.. det är bara att köra med hjulet. jag har nog kör uppemot 1000 mil på cyklar utan fullständig ekring, såvida det inte är ett fåekrat eller svindyrt hjul är det bara att köra på och senare sätta i en eker när du har tid.

att sedan sätta dit ekern kräver lite kunskap för att få det bra.

Köra utan en eker?
Precis som Micke S säger.. Är det ett vanligt standardhjul så kan du utan problem köra vidare.. När det har gått en tre fyra ekrar börjar det bli brådis, då poppar resten av mer än gärna..

Köra utan en eker?
Det finns sk nödekrar som kan vara bra att ha med sig ut i skogen.

PRD1_12707.jpg

Någon som har testat ifall dessa funkar?

/Anders

Köra utan en eker?
Den enklaste lösningen, samt snabbaste, är att ha ett par buntband i ryggan/ramen/styret. Sen tar man och sätter ett buntband på två ekrar på den sidan där hjulet behöver spännas lite, sen drar man åt lite lagom och då har man ett rakt hjul som håller hela vägen hem utan att slå. :-)

/Leo - buntband(tye wraps) är bra till mycket, har alltid 3-4st med i skogen.

Tillbaka
Topp