Köra Vätternrundan 2026

Ilritorno

Aktiv medlem
Köra Vätternrundan 2026
Kanske lönlöst försöka konkurrera med inte-tråden här, men kan ju göra ett försök ändå :cool:

Vilka mer kör? När starttid? Ensam eller i grupp? Hur blöta kommer vi bli?

Jag startar 5.26. Kör troligen ensam. I Fredrikshof-tröja eller som "privateer" får se vad känner för närmare inpå. Räknar med att det blir ganska blött. Har inget direkt mål i år, benen, känslan och medcyklister får avgöra. Vill inte ligga och bara suga hjul i nån svans nån längre tid vart fall

Senast ändrad:
Köra Vätternrundan 2026
Får hoppas ordentligt och offra något rejält smaskigt om det ska bli bra väder efter hur prognoserna varit.. Även om de svajjat en del så börjar de stabilisera sig nu, och det är inte på torrt och soligt.

Köra Vätternrundan 2026
Får hoppas ordentligt och offra något rejält smaskigt om det ska bli bra väder efter hur prognoserna varit.. Även om de svajjat en del så börjar de stabilisera sig nu, och det är inte på torrt och soligt.
Under viktig förutsättning att det inte blåser för mycket tar jag nog personligen ett något ostadigare väder jämfört med 30 grader varmt i solen. Värmen verkar påverka mig lite mer än vad jag fattat tidigare i livet. Snittpulsen går upp en hel del och jag upplever också att energiintag, vätska och sådant blir ännu viktigare samt känsligare, även risken för kramp tycker jag ökar i takt med värmen, 23 då det var varmt fick jag tex kramp i låren vilket är extremt sällsynt för mig, det var sjukt irriterande.

Köra Vätternrundan 2026
Jag är rätt värmetålig för min del. Var i Toscana för ett par veckor sedan. Vi hade 30-35 grader, och nog en bit över det på sydsluttningarna vissa dagar. Men det bekom mig inte i någon större grad.

Men jag klarar kyla och regn rätt bra också nuförtiden för den delen.

Men hård vind är jobbigt ja. Framförallt i kombo med regn.

Köra Vätternrundan 2026
Beror ju lite på vad målet är. Om det bara är en tidsjakt då hade nog jag också kanske tagit det lite ostadigare. Med i stort sett alla andra måttstockar hade det blivit 30 gradersalternativet.

Köra Vätternrundan 2026
Beror ju lite på vad målet är. Om det bara är en tidsjakt då hade nog jag också kanske tagit det lite ostadigare. Med i stort sett alla andra måttstockar hade det blivit 30 gradersalternativet.
Kommer inte riktigt ihåg i skallen man skillnaden för mig i värme vs ett svalare väder kan bli ca 7-10% i snittpuls. Jag är väldigt lågpulsad ändå men det påverkar mig, helt klart.

Köra Vätternrundan 2026
Kommer inte riktigt ihåg i skallen man skillnaden för mig i värme vs ett svalare väder kan bli ca 7-10% i snittpuls. Jag är väldigt lågpulsad ändå men det påverkar mig, helt klart.
Som sagt, det är mkt möjligt att det för absolut prestation skulle vara fördelaktigt även för mig med det ostadiga alternativet. Dels pga av sannolikt lägre puls (vet inte då jag inte mäter den) och dels pga mindre vätskebehov.

Däremot tror jag att jag i relativa termer klarar värme bättre än medelpersonen. Dessutom tycker jag det är skönt med 30 grader men ogillar att cykla i regn och svalt väder.

Köra Vätternrundan 2026
Jo högre puls får man ju definitivt innan man acklimatiserad. För min del tog det nog bara nån dag nu senast vart fall. Men även om jag hade högre puls var det inget problem hålla "måleffekten" i stigningarna. Så kändes mest bara som att hjärtat bara slog lite snabbare utan annan påverkan

Föredrar också värme alla dagar i veckan. Ska vara bra jäkla högt innan ändrar mig där

Köra Vätternrundan 2026
Kanske lönlöst försöka konkurrera med inte-tråden här, men kan ju göra ett försök ändå :cool:

Vilka mer kör? När starttid? Ensam eller i grupp? Hur blöta kommer vi bli?

Jag startar 5.26. Kör troligen ensam. I Fredrikshof-tröja eller som "privateer" får se vad känner för närmare inpå. Räknar med att det blir ganska blött. Har inget direkt mål i år, benen, känslan och medcyklister får avgöra. Vill inte ligga och bara suga hjul i nån svans nån längre tid vart fall
Start 5:30, kör ensam och är långsam. Blir väl spontanklungor, om det nu finns tillräckligt många långsamma som startar så sent...
Kör troligen i nyinförskaffad VR-jersey, men det kan ju hända att den döljs av regnjacka.
Det finns i alla fall klädinsamling i depåerna i år. Tror inte det fanns förra året, då jag letade men hittade inget.
Lite frisk motvind till Jönköping verkar det bli.💨🚴

Köra Vätternrundan 2026
Lycka till!
Jag har själv aldrig nyttjat den men det ska ju alltid finnas klädinsamling, så ganska säker på att de hade det även förra året. Men ju litet minus om du inte hittat den när letat efter den

Köra Vätternrundan 2026
Jo högre puls får man ju definitivt innan man acklimatiserad. För min del tog det nog bara nån dag nu senast vart fall. Men även om jag hade högre puls var det inget problem hålla "måleffekten" i stigningarna. Så kändes mest bara som att hjärtat bara slog lite snabbare utan annan påverkan

Föredrar också värme alla dagar i veckan. Ska vara bra jäkla högt innan ändrar mig där
Jag har en gång upplevt acklimatiseringsbehov. Var lite svalt hemma i Sverige innan jag kom ner till Dolomiterna där det var upp till 38 grader i skuggan på em de första dagarna. Märkte tydligt att kroppen inte presterade på max trots att jag inte upplevde det som jobbigt mentalt. I slutet av resan var det åter uppe på runt 38 grader och då var kroppen helt med i matchen.

Köra Vätternrundan 2026
Jag gör comeback på Vätternrundan efter flera års frånvaro. Startar efter 04, har tränat på bra och har nog kapacitet att köra på 9h. Men startar solo, så har inget uppsatt mål.

Känns väl ganska klart nu att man får ställa in sig på regn. Bara att acceptera och omfamna. Brukar ta ner farten på folk också, så det är väl ytterligare en anledning att inte ha så högt uppsatta tidsmål. Det blir vad det blir.

Tillbaka
Topp