Kort i rocken, vilken cykel har du?

Tjena
Jo tycker det är svårt att välja och köpa cykel då jag är 168cm lång smal och väger 53kg.
Cyklar i strl-Small finns aldrig att testa i butiker nästan, inte ens 2014 Specialized butiken i sthlm har ju en cykel i storlek small.
Själv så söker jag med ljus och lyckta efter en Stumpjumper 29 i Small att testa i Göteborg men det finns inget. bara kört 26-ht innan och vill byta nu.
Butiker säger att de kan beställa cyklar men då måste jag lämna handpenning och sedan köpa.

Jag undrar vad ni andra korta max 170cm cyklar på och hur ni tänker när ni väljer cykel.
Främst MTB då men ni som kör annat får också komma med era tankar.

MVH Romeo

Jag är 170 cm och cyklar på en Kona Rove storlek 49. Passar kanon även om jag är ett gränsfall enligt Konas tabell på hemsidan.

Jag går in på ståtliga 169 cm och kör en banshee Spitfire. Jag tycker utbudet av cyklar som passar är ganska begränsat. De specialized stumps 29 jag har sett har varit i stora storlekar, men då är dom helt enorma cyklar. Kona process-serien verkar annars riktigt schysst.

bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det proffsdiktaren Romeo som undrar?

Nä, Romeo Ohlsson från VaranTV måste det vara :)

Jag kör en Columbus Vola, 51cm tror jag. Den är bekväm men det är ett jävla toe-overlap så den fungerar absolut inte i stan, faktum är att just den detaljen gör att jag sällan cyklar på den.

Lajf skrev:
> bjorre skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Är det proffsdiktaren Romeo som undrar?
>
>
> Nä, Romeo Ohlsson från VaranTV måste det vara
> :)

Och han är just proffsdiktare till yrket :)

Anses vara kort i rocken, men lång i rock'n rollen och i din längd.
Oavsett - skogcyklar gör jag på en Santa Cruz Blur LT2 i stl medium. Asfaltcyklar på en Cannondale Synapse Carbon 5 i stl 51. Cyklocrossar på en CAADX i stl 48.

Jag är 173cm.

Har just nu en Cube Stereo stl 16 för skogen och en Kona Rove CX Stl 53cm för allroundcykling.

Tidigare haft Specialized FSR M, Corratec HT 44cm.

Alltid valt den mindre storleken om jag hamnat på gränsen. Trist när handlarna inte har cykel att testa i rätt stl och man tvingas lägga handpenning för att testa.

Mäter in på maffiga 170 o kör både lvg och mtb på en Allebike, mtb är en Ipsum 2014 i storlek S, fick pillra dit en kortare stam (90) än den som satt på men nu passar den perfekt. Lvg är 2013 impera i storlek 50, funkar perfekt :)

Ja proffsdiktaren Romeo Ohlsson här!
Roligt att jag har fått svar! Jag är ju främst intresserad utav stumpjumpern men man får väl inse att man inte kan välja och vraka bland cyklar när man så lång som man är, min kära vän Tord Yvel kan ju välja och vraka bland hojarna :/

Vad kör juniorerna på för cyklar da?

Misärpendlaren skrev:
> Jag kör en Columbus Vola, 51cm tror jag. Den är
> bekväm men det är ett jävla toe-overlap så den
> fungerar absolut inte i stan, faktum är att just
> den detaljen gör att jag sällan cyklar på den.

Jag har överlapp på både cross och racer, men kör dem i stan utan problem ändå. Jag har inte ens tänkt på det efter första veckan eller så. Med framskärm på MTB tar den nog i tårna ytters lite den också har jag för mig. Men jag minns inte säkert... Så mycket märker jag av det.

On-One har riktigt låga skogshojar. Ner till 14" på 559/584mm. 32cm C-T.

Jag kör en Banshee Spitfire i storlek S med 650b-hjul. Om jag skulle kört 29" hade jag kunnat tänka mig Banshee Phantom eller Kona Process 111. Jag fördrar nog mellanhjulen, med reservation för att jag inte har spenderat så många minuter på vagnshjul i skogen.

Romeo Ohlsson skrev:
> Ingen som kör en 29'a?

Jo, 169 cm, 80 kg och jag använder en Grand Canyon AL 29 storlek S.

Frid!

pMr skrev:
> Jag är 171cm, kör Banshee i medium med 50mm
> stam.

Jag kör 29a, glömde det.

bojsänke skrev:
> Jag har överlapp på både cross och racer, men
> kör dem i stan utan problem ändå.

Jag upplever överlappet så kraftigt att jag inte kan svänga in på en tvärgata utan att sluta trampa i kurvan.

bojsänke skrev:
> Men man ska inte trampa i kurvorna. Då håller
> man innerpedalen högt. Tyngden på dalskidan och
> så vidare.

Ja, om det går så fort att man riskerar pedalskrap så är inte heller framhjulsvinkeln särskilt brant. Ponera istället en 90° kurva där du åker långsamt för att släppa förbi gångtrafikanter på ett övergångsställe. Då är det inte så kul med överlapp...

Varför i hela friden skulle man trampa om man håller på att släppa förbi fotgängare? Jag klarar mig tydligen ur tiotals omöjliga situationer dagligen, på cyklar som inte fungerar i stadstrafik. Jag som alltid skämts för min usla teknik...

Ja, ursäkta då. Men tåöverlapp är nog någonting som ofrånkomligen hör små cyklar till, och även andra erfarenheter är just MTB efterfrågades ju.

Jag är 165 och tåöverlappar på de flesta av mina cyklar men har aldrig stött på problem på grund av det. Har en Columbus Pinta, en Cube Reaction Team och en Cannondale cadx.

När man är liten och kort behöver man handla när det just kommit in nästa säsongs cyklar, i slutet av säsong finns inga små kvar.

Jag kör en kona kahuna 29:er (ht) i storlek s eller 16" om jag inte missminner mig. Är 1.68m och har inga problem med tår och skrev på den. Då har jag dessutom ganska korts ben.

Min sambo är 5cm kortare än TS men har inga problem med tåöverlapp. Men så kör hon rejält otrendiga små hjul också. Cykeln ser ut som en 29:a ändå med sin pyttelilla ram ;)

Ska man snacka tåöverlapp på andra cyklar än MTBs så är det väl mer eller mindre normen på såväl LVG som CX även i större storlekar. Jag har det på båda mina cyklar i storlek 54 respektive large.

Senast ändrad:
168 cm är i stort sett medellängd för svenska kvinnor upp till yngre medelåldern. Nog kan väl majoriteten av de cykelintresserade kvinnorna i landet hitta cyklar som passar?

Varför största hjulen i minsta ramen? Kolla på
26" eller 650b istället då finns det kanske mer balanserade geometrier mellan ramstorlek och hjul. Lycka till med letandet.

geologen skrev:
> 168 cm är i stort sett medellängd för svenska
> kvinnor upp till yngre medelåldern. Nog kan väl
> majoriteten av de cykelintresserade kvinnorna i
> landet hitta cyklar som passar?

Jo, det är ganska exakt så det är.

Är bara 164 med korta taxben.
MTB är en Commencal Meta 55 i storlek S som trots allt funkar bra. Provcyklat en Scott Scale 29" i S för att jämföra skillnaden mot min gamla Scott 26". Kom inte all överens med den. Standover blev helt obefintlig och den kändes otymplig. Så inför min nästa MTB har jag helt uteslutit 29".
Racer är en Columbus Pinta 48 som passar perfekt.

"Han kom gående över de smaragdgröna kullarna. Han sade att han vandrat från Smygehuk, och att han kommit för att fisa mig i ansiktet..."

Cyklar på en small canyon spectral 9ex i ung. samma längd. Medium eller small är nog smaksak för just det märket, då även medium anses vara liten.

Tåöverlapp brukar inte vara något problem på MTB.

mn: har du noterat att ganska många som svarat i den här tråden är korta och kör på cyklar med stora hjul? Kan vi inte begrava den där skrönan att små cyklar måste ha små hjul?

jofahjalm skrev:
> Så det beror alltså på hjulstorlekarna och inte cykelns geometri?

Både och.

Åter igen tack för alla svar, jag har ju aldrig testat en cykel med större däck än 26tum, därför jag är nyfiken på lite hur folk tänker. Det finns ju stora fördelar med stora däck och jag tror inte att jag är superteknisk, men förr när man cykla så var det bara teknik man tyckte var kul så, jag känner mig kluven inför detta. Speciellt när jag måste beställa cykeln..

Men jag ska forska lite i junior och dam cyklisters cyklar tror jag..

Nu ska jag och Tord på vernissage

Tillbaka
Topp