Kort pendling på oplogad och isig väg

Hej! Jag vet att detta diskuterats förut men har inte hittat någon som passar exakt min situation. Jag har flyttat till ett hus i Jämtland med ca 2 km lång enskild grusväg. Den kommer inte hinnas plogas innan jag cyklar till tåget på morgonen och jag planerar att cykla i alla förhållanden. Efter 2 km passerar jag en bro där det ofta är isigt och avblåst. Totala sträckan är ca 3 km så det är inte långt. Jag måste låsa fast cykeln utomhus vid stationen sen så vill inte ha en för dyr cykel. Är det en fatbike av billig modell jag ska ha för att klara detta? Antar att jag måste ha dubbdäck till pga den isiga bron? Jag har en damtralla jag använder när det är barmark.
Det lockar i så fall att köpa en sån här som komplement men vet inte om det är för billigt för att över huvud taget fungera: https://www.jula.se/catalog/fritid/...sSnqSAE9VXFkgPB1bQ-SdxHScP3noOh0aAgf8EALw_wcB
Har ni någon input hur jag ska göra?

Snö på is är svårt. Jag kör med rätt smala dubbdäck (som går igenom snön) och där iaf ett par dubbar har bra kontakt. Det upplever jag bättre än inga dubbar som har kontakt med isen under. Rullar som skit, men det greppar.

Fatbike med dubbdäck låter som rätt fordon givet förutsättningarna. Det man kan fundera på är om du ens tjänar speciellt mycket tid på att cykla jämfört med att gå. Det är ju ändå litet meck med att låsa fast cykel etc. Julacykeln lär väl fungera ett tag, men den såg ut att ha mekaniska skivbromsar (vajerbromsar) vilka gärna fryser på vintern om det kommer in vatten i höljet. Å andra sidan är väl frågan om du någonsin behöver bromsar på den sträckan... som sagt, frågan är om det inte är lättare att bara gå.

Om dubbarna behövs bara för bron så är det enklare att strunta i dubbar och leda cykeln över bron.
Jag kan däremot hålla med om iden med en fatbike om det är mycket snö.

Rent krasst så är det jämtland, och även där så kan man räkna dagarna med snökaos och djupsnö på vägarna varje år på fingrarna.
Ser man att det ska komma en halvmeter snö över natten så kommer inte en fatbike hjälpa dig. Då är det bara kliva upp tidigare och börja promenera.

Jag skulle köpt en enklare 90tals MTB och stoppat dit rejäla dubbdäck, typ ice spiker.
Åtminstone då jag bott i jämtland har det kommit varma dagar som sen resulterat i väldigt halkiga vägar. Så hade inte skippat dubbdäcken helt och hållet

Inte fatbike! De flyter ju ändå inte på ren nysnö, det blir bara mer snö att pressa ner och går då mycket trögare än smala hjul...
Edit: Fast om det hinner köra några bilar innan du kommer cyklandes och du kan hålla dig i hjulspåren så kommer fatbike att fungera bäst... Så ett svårt val :-)

Skulle nog inte köpa en fatbike bara för detta fall. Men kan ju passa för mkt mer cykling, på stigar och skoterspår och plogade småvägar.

Inte så erfaren, men blir det inte slirigt med en fatbikes breda däck?
Snö som fastnar under skärmar har jag dock bitter erfarenhet av: Fy bubblan!

Klart du ska köpa en fatbike. Jag rekommenderar att köpa en beggad där någon redan pröjsat för dubbdäck. Lägg ut en köpes-annons och kolla säljes. Det måste ju finnas tusentals fatbikes som bara står i garage runt om i sverige.

Fatbike med dubbdäck låter som rätt fordon givet förutsättningarna. Det man kan fundera på är om du ens tjänar speciellt mycket tid på att cykla jämfört med att gå. Det är ju ändå litet meck med att låsa fast cykel etc. Julacykeln lär väl fungera ett tag, men den såg ut att ha mekaniska skivbromsar (vajerbromsar) vilka gärna fryser på vintern om det kommer in vatten i höljet. Å andra sidan är väl frågan om du någonsin behöver bromsar på den sträckan... som sagt, frågan är om det inte är lättare att bara gå.
Hmm ja det är en relevant frågeställning. Tar dock knappt tio minuter att cykla och 30 min att gå. Stor skillnad klockan sex på morgonen... Men ja, jag får ju fundera på stöldrisk osv också

Inte fatbike! De flyter ju ändå inte på ren nysnö, det blir bara mer snö att pressa ner och går då mycket trögare än smala hjul...
Edit: Fast om det hinner köra några bilar innan du kommer cyklandes och du kan hålla dig i hjulspåren så kommer fatbike att fungera bäst... Så ett svårt val :-)
Inga bilar kommer hinna köra då vi är enda boende där ute. Så då kanske det ät tveksamt med fatbike alltså

sen kommer tiotusenkronorsfrågan; kommer tåget att gå dessa morgnar med mycket snö..?

när det gäller cykelvalet skulle jag som första alternativ föreslå en nittio- eller nolltals 26a mtb av godare kvalitet, med ice spiker pro däck. varför inte skippa skivbromsar? stöldfri vid stationen...

en fatbike kommer till sin rätt om det inte plogas alls, och du sas skall skapa din egen stig. tungt första gången, men så mycket effektivare sedan.

när det gäller cykelvalet skulle jag som första alternativ föreslå en nittio- eller nolltals 26a mtb av godare kvalitet, med ice spiker pro däck. varför inte skippa skivbromsar? stöldfri vid stationen...
Bästa kompromissen tror jag.

Sen kan man det där med dubbat eller inte; på oplogat hjälper det väl inte, så frågan är hur mycket cykling det blir på is respektive snö.

Svårt med tips. Är ute innan plogbilen ibland och inget fungerar - utom att gå. Har envisats någon gång, men det tar längre tid än att gå och är ordentligt mycket jobbigare.

För mig som också emellanåt är ute innan plogbilen funkar smala och aggressiva däck bäst, ffa med is under. Det trodde jag inte (har cyklat på 26" och bredare däck och har även en fatbike). Men det är min slutsats.

Jag tror att din damtralla med rejäla dubbisar är rätt fordon. Körde själv en Skeppshult Populär som vinterhoj länge. Skitcykel men geometrin passar vintercyklande och smala men nabbade och fulldubbade vinterdäck kan helt klart vara lika bra eller i många förhållanden bättre än breda varianter.

Kör själv med Schwalbe Ice Spiker Pro - bra o hyfsat lättcyklat på isiga vägar o packad snö. Sedan instämmer jag i vad BuTTus säger om fatbike såtillvida att de (få) dagar med mycket snö jag haft så blir breda däck skitjobbiga när de skall packa snön - då funkar frugans hoj med smala dubbdäck mycket bättre

Senast ändrad:
Smala däck som lätt skär igenom till fast underlag är bäst i nysnö.
Conti har bra vinterdäck, både med och utan dubb.
Fast underlag ja... på oftast välplogad cykelbana men med ett lager nysnö hållet jag med dig. Men här pratar vi enskild grusväg. Blir det tillräckligt välplogat, och tillräckligt mycket trafik, för att underlaget någonsin ska bli helt fast? Om det bara blir olika nyanser av olika hårt packad snö vetefasiken om inte fatbike ändå är bättre. I hård konkurrens med att bara gå med vinterkängor då...

När det är is under snön tar sig inte fatbikens dubbar genom snön. Då glider snön (det däcken greppar i) på isen. Snö på fast underlag (kan vara snö som legat några dagar) är en annan sak. När det inte finns ett lager som kan släppa funkar det mesta. En fatbike är utmärkt/bäst på många lösa underlag. Men inte på snöklädd is.

Tillbaka
Topp