Korta ben mjölksyra

mattias1212

Ny medlem
Korta ben mjölksyra
Hejsan

Min flickvän är kort 152cm och har (tror vi) även relativt korta ben i förhållande till sin längd. Hon är stark i benen och duktig på att springa om det nu påverkar.

Grejen är den att hon nyss köpt en cykel där sadeln är ställd i bottenläget, hon får extremt snabbt mjölksyra och vi funderar på om det kan ha att göra med hennes korta ben och att pedalaxeln är för lång. Vad tror ni det kan bero på?

Korta ben mjölksyra
Är du van löpare och har bra kondition så är det väl otroligt lätt att dra på sig mjölksyra om man börjar cykla och använder lite andra muskel som inte riktigt hänger med.

Korta ben mjölksyra
längden på vevarmar blir lätt rätt konstig om man är väldigt lång eller väldigt kort. 20% av innerbenlängden brukar vara ett riktvärde. Sen om det spelar roll för mjölksyra får någon annan uttala sig om.

Korta ben mjölksyra
Är man 152 cm lång och har korta ben i förhållande till kroppslängden så är nog benen väldigt korta! Kanske 66-68 cm innerbenslängd. Då kan säkert en cykel med normala vevarmar kännas märklig.
Om man applicerar den där innerbenslängd/5-regeln, så har jag 89 cm som ger 17.8 cm vevar (kör med 17.25 och 17.5). 67 cm ger 13.8 cm. Omvänt skulle 17.5 cm vevarmar för 67 cm ben motsvaras av drygt 23 cm långa vevarmar enligt samma tumregel!

Korta ben mjölksyra
svalgis skrev:
-------------------------------------------------------
> Vad har ni gjort för att avgöra sadelhöjden?
> Ett par centimeter kan göra STOR skillnad.
>
> Jag tycker den här metoden är bäst då den tar
> hänsyn till vevarmslängd och pedaltjocklek, till
> skillnad från de som mäter från vevlagret.
> http://www.ebicycles.com/bicycle-tools/saddle-heig
> ht/mountain-bike

Enligt den där skulle jag ha sadeln typ 5cm för lågt på båda mina cyklar. Den föreslår 99cm med 91cm innerbenslängd vilket låter väldigt långt. Nuvarande läge har jag fått genom att sätta hälen på pedalaxeln och ha benet helt rakt. Vem är ute och cyklar? :)

Korta ben mjölksyra
Hur stor är cykeln? Hur lång innerbenslängd har hon? ("Korta ben" säger inte så mycket.)

Själv är jag 154 cm, 73 cm inseam. Min mjölksyra beror helt och hållet på att jag är otränad, inte av att jag är kort.

Korta ben mjölksyra
När det gäller sadelhöjd tycker jag att jag alltid får perfekt sittställning när jag kan sitta rakt på sadeln och precis nå ner med hälen till pedalen i bottenläget.

Korta ben mjölksyra
Rattnalle skrev:
> Enligt den där skulle jag ha sadeln typ 5cm för
> lågt på båda mina cyklar. Den föreslår 99cm
> med 91cm innerbenslängd vilket låter väldigt
> långt. Nuvarande läge har jag fått genom att
> sätta hälen på pedalaxeln och ha benet helt
> rakt. Vem är ute och cyklar? :)

Min kompis fick också ut mycket högre höjd enligt den där än vad han kommit fram till på egen hand (han har också ganska långa ben). Han hade problem med knäna innan vilket blivit bättre sedan han höjt sadeln. För mig personligen har resultaten därifrån också funkat bra. Upplever man inga problem så är det väl bara att köra på som man brukar, men annars skadar det ju inte att testa. :)

Själv känner jag mig jätteklen så fort jag hamnar mer än 1-2cm under min rekommenderade sadelhöjd, som att trampa vatten ungefär.

Senast ändrad:
Korta ben mjölksyra
svalgis skrev:
> Rattnalle skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Enligt den där skulle jag ha sadeln typ 5cm
> för
> > lågt på båda mina cyklar. Den föreslår
> 99cm
> > med 91cm innerbenslängd vilket låter väldigt
> > långt. Nuvarande läge har jag fått genom att
> > sätta hälen på pedalaxeln och ha benet helt
> > rakt. Vem är ute och cyklar? :)
>
> Min kompis fick också ut mycket högre höjd
> enligt den där än vad han kommit fram till på
> egen hand (han har också ganska långa ben). Han
> hade problem med knäna innan vilket blivit
> bättre sedan han höjt sadeln. För mig
> personligen har resultaten därifrån också
> funkat bra. Upplever man inga problem så är det
> väl bara att köra på som man brukar, men annars
> skadar det ju inte att testa. :)

Ska nog prova bara för att ha gjort det men 99 cm sadelhöjd till 91cm ben låter mycket.

Korta ben mjölksyra
svalgis skrev:
> Jag tycker den här metoden är bäst då den tar
> hänsyn till vevarmslängd och pedaltjocklek, till
> skillnad från de som mäter från vevlagret.
> http://www.ebicycles.com/bicycle-tools/saddle-heig
> ht/mountain-bike

Konstig grej. Väljer jag min riktiga längd så finns inte min benlängd med i listan...
Dessutom ger den mig en sadelhöjd som är 4 cm över det jag har. Det hade INTE funkat!

Korta ben mjölksyra
Total längd spelar inte in i resultatet på något sätt så om den är lite trångsynt i sin syn av hur långa ben du borde ha så kan man ändra längden. Och ja, precis sådär reagerade min kompis först också.

Den andra rätt vanliga metoden jag läst om för att få fram ett ursprungsläge är innerben * 0.889 = sadelhöjd från vevlagret. Det stämmer rätt bra överens med den där generatorn också, med mina pedaler och 175mm-vevar åtminstone.

Men vi är ju olika, klart det inte funkar för alla!

Senast ändrad:
Korta ben mjölksyra
svalgis skrev:
> Total längd spelar inte in i resultatet på
> något sätt så om den är lite trångsynt i sin
> syn av hur långa ben du borde ha så kan man
> ändra längden. Och ja, precis sådär reagerade
> min kompis först också.
>
> Den andra rätt vanliga metoden jag läst om för
> att få fram ett ursprungsläge är innerben *
> 0.889 = sadelhöjd från vevlagret. Det stämmer
> rätt bra överens med den där generatorn också,
> med mina pedaler och 175mm-vevar åtminstone.

Ja, den där innerbenslängd * 0.89 är närmare, men ger fortfarande 2-3 cm för mycket för mig.

Korta ben mjölksyra
Roligt det här.

Kalkylatorn ovan ger mig en sadelhöjd på 99cm till mina ben på 91cm.

0,88* x 91 hamnar på 80 något.

Med reservation för mätfel så ligger jag runt 93-94cm som jag fått genom att sätta hälen mitt på pedalaxeln och sträcka ut benet så mycket det går. Känns bra gör det också.

Rent spontant känns ju den sista metoden överlägsen helt enkelt för att den utgår från den egna kroppen och inte lämnar så mycket utrymme för att mäta fel eller annorlunda.

Korta ben mjölksyra
Tack för svaren alla, det är troligt att cykeln är lite stor för henne då sadeln verkligen är satt i botten. För att avgöra sadelhöjden så utgick vi ifrån att hon måste sträcka ut foten för att trycka runt trampan. Vi ska testa med det ni säger om att hälen precis ska nå trampan i bottenläget istället, det skulle isåfall innebära att sadeln är lite hög i dagsläget.

Singular skrev:
> Det är rätt avgörande hur sadeln är inställd
> i längsled - dvs vilka muskler som används.

Det här lät intressant, vilka muskler används mer om sadel är ställd väldigt långt fram tex?

Korta ben mjölksyra
Om hon måste sträcka ut benet helt för att få runt trampan (så jag uppfattar dig) så är ramen troligen alldeles för stor, hon sitter alldeles för högt och hon kan skada sina knän om hon har otur.

Hälen på pedalen när du sitter på sadeln, utan att "glida över" är ett bra utgångsläge, men egentligen kan du inte testa sadelhöjd på det sättet.

Det bästa (slutgiltiga) sättet att testa sadelhöjd, är att hitta en brant backe, sitta ner på cykeln, lägga i en lite för tung växel och ge max. Det som händer då är att du kommer bottna hälen, och det är just då du ej vill uppleva att du sträcker benet max. Brukar säga att det känns "sloppy/sladdrigt" om du har sadeln för högt.

Det sättet har iaf fungerat bra för mig och mina vänner. Kräver dock att du har bra koll själv eller någon vän med koll som kan titta på dig när du cyklar upp för backen.

Sedan kan även sadelns position fram/bak påverka sadelhöjden. En mer bakskjuten sadel, med målet ett få till en vettig balans i överkroppen (ej hänga på armar och händer), bör kompenseras med att sänka sadeln något, då avståndet ner till pedalen blir lite längre då.

Närmsta LBS av bättre kvalitét borde kunna hjälpa er på rätt väg, men spontant låter det som att ramen är för stor för henne.

Finns lite nyttig läsning här:

http://www.stevehoggbikefitting.com/blog/2011/02/seat-height-how-hard-can-it-be/

mvH Patrik

Senast ändrad:
Korta ben mjölksyra
mattias1212 skrev:
> Tack för svaren alla, det är troligt att cykeln
> Singular skrev:
> -----
> > Det är rätt avgörande hur sadeln är
> inställd
> > i längsled - dvs vilka muskler som används.
>
> Det här lät intressant, vilka muskler används
> mer om sadel är ställd väldigt långt fram tex?

Håller med om att sadelns inställing i fram och bakled kan påverka. Sitter du långt bak så använder du övre delen av lårets framsida mer. Sitter du långt fram böjs benet mer och du använder hela framsida lårmuskeln mer. Det omvända gäller för lårets muskler på baksidan. Så om personen i detta fall är löpare och har stark baksida och sitter för långt bak så används inte hela lårets framsida lika effektivt och kramp uppstår på framsidan av låret. Istället borde hon skjuta fram sadeln och så hon får mer kraft i hela lårets framsida dvs fördelar kraften i muskeln. Är det baksidan som krampar kan hon testa att dra bak sadeln. Man kan också pröva att flytta bak klossarna under skorna max så blir det lättare för vaderna. Mina teorier.

Senast ändrad:
Korta ben mjölksyra
Jag fick tips av Glenn Magnusson vid en bikefit att vara noga med att inte försöka arbeta så mycket med vaden eftersom det är ineffektivt och just bygger mjölksyra. Jag har också korta ben och större erfarenhet av löpning jämfört med cykling. Kanske kan vara en del av förklaringen?

Korta ben mjölksyra
Det bör vara bättre att fördela arbetet på större muskelvolym, om möjligt. Jag har starka och uthålliga vader, och får en hel del av min cykelstyrka från dem. Jag har testat att flytta bak klossarna rejält, men blev väldigt kraftlös och obalanserad. Inte alls bra. Om man testar och det funkar, för all del, men jag tror verkligen inte på det som en generell förbättringsåtgärd!

Korta ben mjölksyra
GurraG skrev:
> x 0,889 har jag inte hört tidigare. Däremot x
> 0,883 och x 0,885

Det kan mycket väl vara jag som minns fel - 0,883 ser rätt ut nu när jag ser det i skrift. :)

Rattnalle skrev:
> Roligt det här.
>
> Kalkylatorn ovan ger mig en sadelhöjd på 99cm
> till mina ben på 91cm.
>
> 0,88* x 91 hamnar på 80 något.
>
> Med reservation för mätfel så ligger jag runt
> 93-94cm som jag fått genom att sätta hälen mitt
> på pedalaxeln och sträcka ut benet så mycket
> det går. Känns bra gör det också.
>
> Rent spontant känns ju den sista metoden
> överlägsen helt enkelt för att den utgår från
> den egna kroppen och inte lämnar så mycket
> utrymme för att mäta fel eller annorlunda.

Du är med på att kalkylatorn räknar från pedalen medan formeln räknar från mitten på vevlagret va?

Själv föredrar jag ett mått att utgå ifrån då jag tycker det är smidigare att ställa in sadeln utan att behöva sitta på den samtidigt - använder man QR-klämma så kanske inte det är ett särskilt stort problem. Sen har jag testat sadeln lite högre respektive lägre än det rekommenderade måttet också så jag kunnat jämföra och vet ganska precis var jag vill lägga mig i relation till rekommendationen för att verkligen få det perfekt (lite i överkant för min del - känner mig snabbt klen när det blir för lågt som sagt).

Korta ben mjölksyra
Fast dina ben varken krymper eller växer, antar jag, så när du hittat rätt mått en gång så är det ju bara att använda ett måttband eller en tumstock alla gånger därefter!?

Korta ben mjölksyra
Om det är från vevlagret blir det ju också helt tokigt om än inte lika.

Men jag får väl prova att höja 4-5cm bara för att se hur det känns någon dag.

Korta ben mjölksyra
geologen skrev:
> Fast dina ben varken krymper eller växer, antar
> jag, så när du hittat rätt mått en gång så
> är det ju bara att använda ett måttband eller
> en tumstock alla gånger därefter!?

Japp. Jag tyckte i alla fall att det var smidigare med ett mått att utgå från.

Korta ben mjölksyra
Klossposition är ju ett kapitel för sig också, ska du köra långa/halvlånga pass i ett tempo för en normal dödlig så är det inte fel att dra bak klossarna en del. Är du en spurtkanon som ligger och småtrampar på rulle 98% av träningspasset à la Cavendish för att sedan tokspurta sista 500 metrarna så kan du ha klossarna under tårna :)

Korta ben mjölksyra
Nej, jag håller inte med alls där. Som sagt, om man testar och det känns bra, för all del, men jag tror att man förlorar mer än man vinner på det om man inte har sugrör till vader.

Korta ben mjölksyra
pwrdesign skrev:
> Klossposition är ju ett kapitel för sig också,
> ska du köra långa/halvlånga pass i ett tempo
> för en normal dödlig så är det inte fel att
> dra bak klossarna en del. Är du en spurtkanon som
> ligger och småtrampar på rulle 98% av
> träningspasset à la Cavendish för att sedan
> tokspurta sista 500 metrarna så kan du ha
> klossarna under tårna :)

ett par frågor bara..

1) vad är långa/halvlånga pass?
2) vilket tempo menar du med 'för en normal dödlig'?
3) dra bak klossarna hur långt då, jämfört med tåleden alltså?

hur påverkar sånt här knäna?

Korta ben mjölksyra
geologen skrev:
> Nej, jag håller inte med alls där. Som sagt, om
> man testar och det känns bra, för all del, men
> jag tror att man förlorar mer än man vinner på
> det om man inte har sugrör till vader.

Ja allt är ju individuellt, finns inget som är rätt eller fel.
Men det finns fler som kör med sina klossar alldeles för långt fram och får problem pga det, än det finns cyklister med klossarna för långt bak. :)

Susanne Ljungskog tog VM-guld med specialborrade skor och klossarna mitt under foten (i stort sett), och anser själv att hon hade kraft kvar i benen just p.g.a detta, efter XX varv upp för samma backe.

Men som sagt, bara för att det fungerar för någon så innebär det inte att det fungerar för någon annan. Men intressant är det :)

http://autobus.cyclingnews.com/tech.php?id=/tech/2009/reviews/biomac_bio-mxc2shoes09

Korta ben mjölksyra
mattel skrev:
> pwrdesign skrev:
> -----
> > Klossposition är ju ett kapitel för sig
> också,
> > ska du köra långa/halvlånga pass i ett tempo
> > för en normal dödlig så är det inte fel att
> > dra bak klossarna en del. Är du en spurtkanon
> som
> > ligger och småtrampar på rulle 98% av
> > träningspasset à la Cavendish för att sedan
> > tokspurta sista 500 metrarna så kan du ha
> > klossarna under tårna :)
>
> ett par frågor bara..
>
> 1) vad är långa/halvlånga pass?
> 2) vilket tempo menar du med 'för en normal
> dödlig'?
> 3) dra bak klossarna hur långt då, jämfört med
> tåleden alltså?
>
> hur påverkar sånt här knäna?

Hur långt är ett snöre? Går inte att svara på det, då det är helt individuellt. Allt detta hänger ihop och det är därför man ska göra en riktigt Bike-Fit om man cyklar mkt!

Det finns många olika teorier, en del säger si, andra säger så. Jag "tror" mkt på det Steve Hogg gör, och grundar min teori och praktik på det.

mvH Patrik

Korta ben mjölksyra
pwrdesign skrev:
> mattel skrev:
> -----
> > pwrdesign skrev:
> >
>
> > -----
> > > Klossposition är ju ett kapitel för sig
> > också,
> > > ska du köra långa/halvlånga pass i ett
> tempo
> > > för en normal dödlig så är det inte fel
> att
> > > dra bak klossarna en del. Är du en
> spurtkanon
> > som
> > > ligger och småtrampar på rulle 98% av
> > > träningspasset à la Cavendish för att
> sedan
> > > tokspurta sista 500 metrarna så kan du ha
> > > klossarna under tårna :)
> >
> > ett par frågor bara..
> >
> > 1) vad är långa/halvlånga pass?
> > 2) vilket tempo menar du med 'för en normal
> > dödlig'?
> > 3) dra bak klossarna hur långt då, jämfört
> med
> > tåleden alltså?
> >
> > hur påverkar sånt här knäna?
>
> Hur långt är ett snöre? Går inte att svara på
> det, då det är helt individuellt. Allt detta
> hänger ihop och det är därför man ska göra en
> riktigt Bike-Fit om man cyklar mkt!

det var lite det jag var ute efter när du gav dina generella tips..

> Det finns många olika teorier, en del säger si,
> andra säger så. Jag "tror" mkt på det Steve
> Hogg gör, och grundar min teori och praktik på
> det.

bra, tack för källan bakom.

Tillbaka
Topp