Korta vevarmar mot knäskador

Misp

Ny medlem
Tänkte höra om någon har erfarenhet av användning av korta vevarmar 167.5 och under.
Jag har problem med utslitna knän. Jag får ont när jag cyklar långt och lite hårdare, det är inte belasningen i sig som gör att jag får ont utan själva rörelsen. Jag kör triathlon på de längre distanserna så det blir en del 100k+ pass med mycket nötande. Enl sjukgymnast så beror det på en skada av ledbrosket på baksidan av knäskålen.

Min tanke är att testa kortare vevarmar för att minska böjvinkeln i kät och på så sätt avlasta det. Jag kör med 172.5 nu och tänkte i så fall köra på 167.5 eller kanske 165.

Är det någon som har erfarenheter, tankar eller ideer?

Har /hade mycket knäproblem. Bytte till kortare vevar och mer tätstegade kassetter. Och skaffade cykeldatorer med kadensräknare till de vanligaste hojarna.
Sen körde jag väldigt hängiven kadensträning och lite enbenscykling under c:a ett år. Eller ja, tills dess att besvären avtagit så mycket att inget längre påminde mig om att jobba på att hålla kadensen uppe.

Jag bytte från SPD-SL till vanliga SPD iom den större rörelsefriheten så blev det mycket bättre för mig. Det kan vara mycket som spelar in så det gäller att se vad som passar ens egna problem.

Just det, klossarna...

Ungefär i samma veva som jag höll på och kadenstränade så vred jag också klossarna så att hälarna vreds inåt så mycket som rymdes för vevar och kedjestag.
Fram/bakjustering spelade inte så stor roll för min del, men vinkeln i sida var tydligen viktig.
Skulle antagligen kunna få det lite bättre genom att luta foten lite utåt också.

Tillbaka
Topp