Kortare endurohoj

Davidd

Medlem
Kortare endurohoj
Alla hojar blir längre och flackare, men jag gillar min endurohoj från 2018. Pigg, smidig och framförallt lekfull.

Kikat runt på tillverkarnas hemsidor och provkört endel utan att hitta något som passar mig.

Behåll den gamla säger ni kanske? Allt blir slitet med tiden och det hade varit kul med något nytt. Om det nu finns något nytt och kul?

Kortare endurohoj
Kolla upp geometrin på din nuvarande och jämför med de nya du kollat på. Har du tex XL på nuvarande så kan du kanske gå ner till Medium idag.

Tex Commencal Clash skulle jag köpa i storlek M fastän jag är 194cm. Den skulle jag iofs ha som park-hoj och då behöver den inte vara så fasligt lång.

Kortare endurohoj
Testat en storlek ner men kanske får gå ner ännu mer, men blir inte geometrin skum då?
Det blir ju lite konstigt eftersom man har skjutit ihop sadel och styre på en lång cykel idag, med flack styrvinkel och brant sadelvinkel. Det gör väl kanske att du får bra längd med 15 år gamla mått när du står upp på en mindre storlek, men samma cykel blir väldigt kort när du sitter. Då får du köra mycket setback på stolpen men det räcker ju inte hur långt som helst och kan bli konstigt på andra vis.

Alla tillverkar går inte lika långt på den moderna skolan, så kolla runt i tabellerna!

Kortare endurohoj
Det blir ju lite konstigt eftersom man har skjutit ihop sadel och styre på en lång cykel idag, med flack styrvinkel och brant sadelvinkel. Det gör väl kanske att du får bra längd med 15 år gamla mått när du står upp på en mindre storlek, men samma cykel blir väldigt kort när du sitter. Då får du köra mycket setback på stolpen men det räcker ju inte hur långt som helst och kan bli konstigt på andra vis.

Alla tillverkar går inte lika långt på den moderna skolan, så kolla runt i tabellerna!
Ja precis så jag tänker, lurigt...

Mm får botanisera vidare, hojta om någon har tips på tillverkare/modell!

Kortare endurohoj
Rätt likt en 2021 slash i S el M beronde på vad en M/L är

Bilagor

• Screenshot_20240607-204034.png
    Screenshot_20240607-204034.png
    84.5 KB · Besök: 74
  • Screenshot_20240607-204152.png
    Screenshot_20240607-204152.png
    82.7 KB · Besök: 67
Kortare endurohoj
Val en storlek en storlek mindre, kanske med en lite flackare sadelrörsvinkel. Och man kan sätta på en angleset för att får en lite brantare gaffelrörsvinkel.

Kortare endurohoj
Om du är nöjd med ramen så är det väl bara att uppdatera komponenter. Ett par riktigt fina hjul, nya dämpare, kolfiberstyre. Finns ju massor med saker som får cykeln att kännas ny.

Kortare endurohoj
Egentligen är väl grundproblemet att jag vill ha en cykel för allt: för Åre, Järvsö, stök och stora hopp. Men samtidigt: funka för trails och klättring.

Tycker Slashen funkat till allt det, lätt (under 14kg), 160/150 fjädring och lekfull.

Hade kombo med en dh och en trail tidigare, problemet blir när man ska någonstans där man vill cykla både upp och ner (typ Trysil) och har familj och begränsat utrymme på bilen. Så då blev denna en bra kompromiss.

Så det jag är ute efter är väl 160-170 slag, inte så djävulskt lång och gärna lätt. Pris runt 50k. Men det kanske är en svår ekvation att få ihop.

Typ den jag har med lite modernare komponenter och lite mer slaglängd.

Du kanske har rätt @Fundadores. Uppgradera befintlig ram är nog vägen ?

Kortare endurohoj
Egentligen är väl grundproblemet att jag vill ha en cykel för allt: för Åre, Järvsö, stök och stora hopp. Men samtidigt: funka för trails och klättring.

Tycker Slashen funkat till allt det, lätt (under 14kg), 160/150 fjädring och lekfull.

Hade kombo med en dh och en trail tidigare, problemet blir när man ska någonstans där man vill cykla både upp och ner (typ Trysil) och har familj och begränsat utrymme på bilen. Så då blev denna en bra kompromiss.

Så det jag är ute efter är väl 160-170 slag, inte så djävulskt lång och gärna lätt. Pris runt 50k. Men det kanske är en svår ekvation att få ihop.

Typ den jag har med lite modernare komponenter och lite mer slaglängd.

Du kanske har rätt @Fundadores. Uppgradera befintlig ram är nog vägen ?

Man kan ju t o m lacka om den för att få en fräschare känsla. I med nya lager och sen är det väl bara att tuta och köra. Du får ju grymt fina komponenter för 50 lakan.

Tillbaka
Topp