Kortare styrstam eller gå ned i storlek?

almabiooo

Medlem
Jag är 171cm lång och kör en medium Scott Speedster med 100mm styrstam. Har skjutit fram sadeln och vinklat upp styret men cykeln är fortfarande för stor. Alternativen som kvarstår är antingen att köpa ny cykel i S eller byta till kortare styrstam. Frågan är om det räcker att justera stammen, vad tror ni och hur mycket behöver man kapa?

Jag är 171cm lång och kör en medium Scott Speedster med 100mm styrstam. Har skjutit fram sadeln och vinklat upp styret men cykeln är fortfarande för stor. Alternativen som kvarstår är antingen att köpa ny cykel i S eller byta till kortare styrstam. Frågan är om det räcker att justera stammen, vad tror ni och hur mycket behöver man kapa?
Medium kan nog vara lite stor men det beror till stor del på hur geometrin ser ut. Om du har någon lokal butik kan du ju åka förbi och testa något i S eller XS och se hur det känns. Gärna något som är mer åt komfortracer hållet.

Att justera styrstammen kommer ju att hjälpa såklart men det är inte optimalt att göra allt för stora justeringar. Jag hade nog inte gått på kortare än 80 mm.

Känner du att cykeln är för låg också eller är det mest att den är för lång?
Du skriver att du har vinklat upp styret, menar du att du har vinklat upp styrstammen eller bara roterat styret?
Generellt sett hade en cykel i S blivit lägre.

Medium kan nog vara lite stor men det beror till stor del på hur geometrin ser ut. Om du har någon lokal butik kan du ju åka förbi och testa något i S eller XS och se hur det känns. Gärna något som är mer åt komfortracer hållet.

Att justera styrstammen kommer ju att hjälpa såklart men det är inte optimalt att göra allt för stora justeringar. Jag hade nog inte gått på kortare än 80 mm.

Känner du att cykeln är för låg också eller är det mest att den är för lång?
Du skriver att du har vinklat upp styret, menar du att du har vinklat upp styrstammen eller bara roterat styret?
Generellt sett hade en cykel i S blivit lägre.
Hhmm, om jag går ned till 80mm knapar jag in två centimeter, undrar om det är tillräckligt… Får bli till att testa i butik ja :)

Längden är problemet, känns som att jag verkligen måste sträcka mig för att nå styret. Roterade upp styret och det hjälpte lite grann men samtidigt försvann då den ”naturliga” positionen för händerna.

Samtidigt kan en kortare styrstam göra underverk för en aningens för stor cykel, 100 mm är ganska långt. Jag gick själv från 100 mm till 70 mm styrstam och det kändes som jag fick en ny cykel, det blev väldigt mycket bättre. Styrstammar är inte dyrt heller, ffa. begagnade.

Att flytta fram sadeln för att nå styret är en no-no. Sadeln justeras individuellt så "trampandet" blir rätt, styrstammen (och styret) väljs så att räckvidden blir rätt.

(Därmed inte sagt att din bästa sadelposition inte är långt fram, men den ska inte hamna där för att nå styret.)

Jag gjorde misstaget att gå ner i storlek när jag tyckte att reach var för lång. Storleksändringen påverkade inte reach speciellt mycket, däremot blev stack betydligt lägre och det gjorde inte saken bättre, tvärtom. Att korta styrstammen leder inte till några katastrofala följder och även jag har varit nere på 70 mm utan problem. Tänk också på att styren har olika lång reach, kan variera mellan 65 och 100 mm, vanligast tycks vara 70-80 mm för de flesta numera.

Jag gjorde misstaget att gå ner i storlek när jag tyckte att reach var för lång. Storleksändringen påverkade inte reach speciellt mycket, däremot blev stack betydligt lägre och det gjorde inte saken bättre, tvärtom. Att korta styrstammen leder inte till några katastrofala följder och även jag har varit nere på 70 mm utan problem. Tänk också på att styren har olika lång reach, kan variera mellan 65 och 100 mm, vanligast tycks vara 70-80 mm för de flesta numera.
Man ska kanske titta på annat fabrikat/modell om den man har inte passar. Skulle kännas självklart för mig.
Alltså cykel efter kroppsproportioner istf tvärtom.

Det finns en spännande (?) site som heter "Geometrygeeks", där geometrin för massor av cyklar finns upplagt.
Här kan man dels jämföra "hur blir det med en mindre storlek" men också se om det finns andra cykelmodeller som skulle kunna vara alternativ. ( https://geometrygeeks.bike/bike/scott-speedster-2015/ ) Poängen med den här jämförelsesiten är att man kan jämföra olika cykelramar. Tillverkarna berättar oftast om ramgeometrin för sina egna cyklar.

Om man då roar sig med att kolla in denna cykel (årsmodell kan vara är viktigt - jag gissade på en i högen) ser man att måtten "reach" och "stack" inte skiljer så mycket mellan "S" och "M" - ungefär 4 mm kortare.

Nu kostar det "nästan gratis" (om man skruvar själv) att prova med en kortare styrstam, och att anpassa styrstammen med 20 % hit eller dit är inte så drastiskt avseende var tyngden hamnar och trycket på styret respektive rumpa.

Vad som är "rätt" har också ändrats med åren. Det finns de som har mycket bestämda åsikter om de här måtten och hur man sitter, men även de mest rabiata av Bike-fitters har aldrig riktigt samma åsikt som sina kollegor - så det finns säkert litet spelrum.

Från "Geometrygeeks" : Reach 379 (S), 383 (M)

Senast ändrad:
Hhmm, om jag går ned till 80mm knapar jag in två centimeter, undrar om det är tillräckligt… Får bli till att testa i butik ja :)
Ett bra online verktyg för att jmf vilken skillnad olika styrstammar ger är
Så här kan skillnaden bli genom att byta
från 100mm, -7°
till 80mm, +17°
Stem_comp-2026-07-20.webp

Rose säljer 80mm 17° styrstam för under 250 SEK, en hel del billigare än en ny cykel

Men som andra redan har skrivit skulle jag inte ändra mer än max 2cm (ned till 80mm alltså)
Enl min erfarenhet kan även så lite som två cm påverka det jag (i brist på bättre begrepp väljer att kalla) styrbalansen negativt.
Så var det åtminstone för mig när jag skaffade en ram med för mig ovanligt lång reach och därför valde 100mm stam.
Men jag trivdes aldrig med hur styrningen kändes, först när jag provade en 120mm blev cykelns styrning som jag vill ha den.
Det är nu många år sedan men både cykeln och styrstammen är kvar och jag trivs fortf bra med cykeln.

Men jag tycker ändå att du skall börja med att prova med en kortare och kanske även uppåtvinklad styrstam enl ovan.

Om man inte tar hänsyn till kroppsproportioner, korta ben/lång kropp och armar (apindex) eller tvärtom; långa ben och kort kropp/armar som ryms inom längden blir alla råd om stack och reach meningslösa. De utgår ifrån nån sorts genomsnittsmänniska.
Eller?

Om man inte tar hänsyn till kroppsproportioner, korta ben/lång kropp och armar (apindex) eller tvärtom; långa ben och kort kropp/armar som ryms inom längden blir alla råd om stack och reach meningslösa. Eller?
Inte i det här fallet, eftersom TS har skrivit
Har skjutit fram sadeln och vinklat upp styret men cykeln är fortfarande för stor.
Längden är problemet, känns som att jag verkligen måste sträcka mig för att nå styret.
Men att generellt rekommendera cykelstrl utifrån kroppslängd och endast kroppslängd blir oftare fel än rätt.

Inte i det här fallet, eftersom TS har skrivit

Men att generellt rekommendera cykelstrl utifrån kroppslängd och endast kroppslängd blir oftare fel än rätt.
Tour de France 2005 med etapp från Briancon. Jan Ullrichs cykel lutad mot en vägg innan start. Styrstam 150 mm, sadelspets avskuren. Så kan man ju inte åka!

383 är kort för att vara medium, motsvarar small på många andra märken. Köp en kortare stam.
Yep, det är comfortgeo på speedstern, åtminstone var det det på den jag köpte. Till det kan du köpa en stam på 50 mm om du vill få styret nära. Så körde iaf jag på min för stora räser i åratal utan att störas det minsta av "konstig styrgeometri".

Hur länge har du haft den här cykeln?

När man cyklar med bockstyre för första gången, eller kommer tillbaka efter ett långre uppehåll, så upplevs det ofta som obekvämt.

Nu kanske du är van vid bockstyrecykel, kanske har andra cyklar med raceig position osv, men om inte så kan det vara värt att ge det några veckor. Så länge din position på cykeln inte är helt bananas

Senast ändrad:
Inte heller jag har känt av problem med korta styrstammar, dock så kort som Maktens har jag aldrig kört med. Men 60 mm var jag nere på, på en cykel som ändå var för lång så den fick gå.
Men det är väl som det mesta på happy, vissa saker tenderar att blåsas upp till orimliga proportioner.

Skulle vilja tipsa om myvelofit.com
Bra verktyg för att jämföra olika cyklars geometri om de passar eller inte.

Jag provade lägga in en Speedster i storlek M för mig som är 173cm. Fick direkt varning på stand over height.

Senast ändrad:
Fast det finns väl ingen annan på forat som ondgjort sig över bockstyrecyklars utformning så mycket som du heller 😀
Så din position är nog mer av en outlier i sammanhanget
Bockstyret i sig har inget med positionen att göra. Det brukar sägas att styrningen blir lidande av kort stam, och visst känns det annorlunda. Men det är en smaksak och jag tycker det är otroligt fånigt med alla som tycker att man absolut inte kan köra kort styrstam för att nån självutnämnd expert har påstått det (för jag betvivlar att de faktiskt provat själva).

Finns massor av saker som är "fel" som kan bli jättebra. Själv insåg jag nyss att vevparti med MTB-q-faktor passar mig väldigt mycket bättre än dito för LVG/gravel, även när man inte cyklar i skogen. Bara ren slump. Eller sadeln jättelångt fram som också tydligen är helt värdelöst trots att det funkar skitbra för mig.

Ergo: Prova själv istället för att låta "experter" bestämma. De kan ha rätt, eller så har de fel.

PS. Att jag inte gillar bockstyre är mest på grund av reglagen, inte styret som sådant. Handpositionen i hoodsen är fortfarande bland de mest bekväma i min mening. Sen har jag inte bråttom nog för att nånsin använda bocken däremot. DS.

Min son har kört men, tror jag, kortast här: 30 mm. Ingen problem alls. Men det gäller väl inte heller för att han kan cykla på allt.

Gruscykel från flera tillverkare kommer nuförtiden med stam av 50-70 mm, så det verkar funka.

Jag hade hellre kört en ram som var något för stor med en kortare stam, än en ram som är något för liten med en längre stam. Storlekarna påverkar ju saker som stack och styrvinkel också. Små storlekar har ofta större problem med tåöverlapp med framhjulet.

Min Speedster (L) kom med en stam på hela 110 mm. Jag kör med 90 mm nu. 80 mm hade nog också funkat bra.

Du har ju dessutom redan cykeln. En ny styrstam är ingen jätteinvestering, och det är lätt att byta (givet att slangarna inte går genom stammen).

Tillbaka
Topp