kortare styrstam?

daikai1

Medlem
kortare styrstam?
Vad skulle en kort styrstam som göra för skillnad på cykeln förutom att det blir kortare?

Köpte Min första "riktiga" MTB förra året och dum som jag var köpte jag en cykel som var någon storlek för stor, känner att jag måste sträcka armarna lite för mycket för att nå styret...
Jag vet att jag borde köpa ny cykel, och vill göra det, men ekonomin säger stopp och jag fick den för ett grymt pris.

Snabbfix är en kort styrstam, den jag har nu är mellan 6-8cm lång skulle jag tro, tänkte testa en som bygger på 1-2cm då det känns hyfsat bra, går det åt helvete med geometrin, eller ska man bara köra på?

kortare styrstam?
Jag hade ett liknande problem för några år sen på en MTB, så jag bytte från 90 till 65 mm stam och det blev mycket bättre! Som extra bonus känns den nu även betydligt tryggare när man kasar sig nerför riktigt branta partier och hänger bakom sadeln.

kortare styrstam?
JTF (fd Johan Falk) sa:
Jag hade ett liknande problem för några år sen på en MTB, så jag bytte från 90 till 65 mm stam och det blev mycket bättre! Som extra bonus känns den nu även betydligt tryggare när man kasar sig nerför riktigt branta partier och hänger bakom sadeln.

Låter som att det bara är att köra på isåfall, kostar ju inte så mycket om det inte blir bra heller ^^
Hur kändes det uppför? läste nånstans att framhjulet gärna lyfter då tyngdpunkten flyttas bakåt.

eiskall sa:
Det är ganska trendigt att köpa en storlek större ram, och köra kortare stam :)
där ser man, får hoppas det är happykorrekt också.

kortare styrstam?
Ett alternativ/komplement är att flytta fram sadeln någon cm. Det hänger rätt mycket på hur sadeln sitter idag om det skall bli bra eller inte. Men så länge du håller dig inom markeringarna på railsen så kostar det inget att prova. En negativ effekt av framflyttad sittposition är att du kommer hänga tyngre på styret.

kortare styrstam?
Kortare styrstam gör vinkeln från framaxeln till styret lite flackare: Sänker OTB-känslan, gör styrningen kvickare och flyttar vikten mer bakåt.

Klassikern var/är att köpa en ram större och kortare styrstam. Gäller fortfarande till en viss del. Finns ramar som görs med 20-60mm längre reach per storlek för att kompensera för styrstammen.

kortare styrstam?
daikai1 sa:
Hur kändes det uppför? läste nånstans att framhjulet gärna lyfter då tyngdpunkten flyttas bakåt.

Uppför (brant) kände jag ingen större skillnad då med bara stambytet, men nu däremot när jag ändrat framgaffeln från 100 till 120 mm slaglängd så upplever jag den en aning mer lättstegrad vid branta klättringar, men det är ju bara att försöka hålla kroppen en bit framåtlutad så funkar det med.

Senast ändrad:
kortare styrstam?
Jag ville trailifiera min 29:er och bytte ifrån 9cm stam och 68 cm styre till 6cm stam och 74 cm styre med 1,5 rise. Egenskaperna förändrades negativt med att cykeln känns mindre kontrollerad när det går snabbt utför och lyfter vid brant klättring. Mer nervös än tidigare och överkänslig i styrningen. Jag vände på styrstam 6 grader nedåt och fick lite bättre tryck på framhjulet. Verkar svårt det här så jag funderar vad jag har tänkt fel? För kort stam kanske?

kortare styrstam?
s sa:
Ett alternativ/komplement är att flytta fram sadeln någon cm. Det hänger rätt mycket på hur sadeln sitter idag om det skall bli bra eller inte. Men så länge du håller dig inom markeringarna på railsen så kostar det inget att prova. En negativ effekt av framflyttad sittposition är att du kommer hänga tyngre på styret.

aki sa:
Sadelstolpe utan setback hjälper också till att korta avståndet sadel-styre (om du har setback idag).

Har lite setback på sadelstolpen tror jag, så det kan ju vara ett alternativ, blir ju dyrare dock. Har testat att ha sadeln så långt fram det går, det hjälpte inte helt, lite för långt ändå.

Annars lutar det mot att köpa en kortare styrstam för att se hur det fungerar.

kortare styrstam?
Jag antar att du har någon xc-cykel och då känns det otroligt att den ska vara för kort.

Allt om att flytta sadeln är fel och har inte med saken att göra.

Du tror inte att ett lågt styre är den riktiga boven?

kortare styrstam?
jofahjalm sa:
Jag antar att du har någon xc-cykel och då känns det otroligt att den ska vara för kort.

Allt om att flytta sadeln är fel och har inte med saken att göra.

Du tror inte att ett lågt styre är den riktiga boven?

Det borde jag kanske nämt xD
Det är en giant talon 29er XC/MTB historia med standard styrstam, kan fixa en bild på den lite senare ikväll

Har jag sadeln (vad jag tycker är) lagom så känns det som att jag får sträcka mig för att nå. har även funderat på ifall styret är för brett, det gör ju att armarna blir "kortare" om inte mycket, men tror mer på en kortare styrstam isåfall.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp