Kortare turer kring Sälen?

ething

Aktiv medlem
Jag skall eventuellt lägga 4-5 dagar kring Sälen i sommar och funderar på hur MTB-läget är där? Med mig kommer sonen (12) som normalt orkar ett par mil innan han ledsnar samt exfru (lång story och ingen romans) som precis fått upp ögonen för MTB, kondisen är därefter. De gillar lite enklare cykling och jag gillar flowiga singletracks. Hur ser utbudet ut därikring?

Jag tycker du ska kosta på dig att åka till Rörbäcksnäs, det är inte alltför långt från Sälen. Riktigt bra stigar och inte alltför kämpigt heller.Trysil är väldigt bra också, men mycket längre att åka.

Det finns XC i Sälen också, men där har jag bara åkt lift i Lindvallen.

Kolla på Biking Dalarna. Finns cykling i Lima, rörbcksnäs och sälenfjällen som är uppmärkt och bra. Annars kan man alltid leta stigar längs Kungsleden vid högis.

Rörbäcksnäs är grymt. Och, om ni tar liften upp i Lindvallen finns det en del enklare cykling på fjället som dessutom har fin utsikt. Brukar funka för rookies iaf. Ta gärna stigen förbi Apotekarstugan och ner mot Gammelgården (Rätt mkt spång mot gammelgården men så är det ofta i svensk fjällmiljö), sen finns det grus och stig eller asfalt tillbaka alternativt en klättring på asfalt och grus upp mot Östfjällsstugan.

Trysil ska ni åka till såklart, 45 minuter är inte långt att åka för att testa Norra europas mest ambitiösa stigcyklingsprojekt. Ni har ju ändå tagit er till Sälen.

Jag säger, dag ett Lindvallen, dag två Röbäcksnäs, sen Trysil, sen vilodag, sen det ni(de) gillade mest en gång till.

Om ni besöker Rörbäcksnäs så rekommenderar jag enklare Näsingen och Byrundan, riktigt trevliga slingor. Kliver ni på röd eller blå slinga kommer ni få jobba en del, vilket kan vara härligt det också. Själv ska jag dit på torsdag 19'e för några dagars cykling. Börjar väl med lite höjdmeter och hoppar av bilen vid Torgås. Cykelsällskap på fredag, bara hojta till i pm.

Tillbaka
Topp