Kortbyxesäsong 2019

Aron

Inventarie
Kortbyxesäsong 2019
Jag behöver förstärka garderoben med några nya mtb-shorts inför sommaren men hittar inte riktigt några jag vill ha. Tänkte att allvetande happy kanske kan peka mig i rätt riktning.

Min kravspec:
* Knälånga och anpassade för knäskydd
* Ventilationsöppningar med blixtlås
* Byxfickor med blixtlås, inte benfickor utan uppe på benets framsida, med plats för mobil. (Den här punkten gör urvalet knepigt, men det är ett skallkrav för mig)
* Färgglada
* Välskräddade

Norröna fjørå hade kunnat vara en kandidat, men jag tycker att gylfen är såå ful.

Kortbyxesäsong 2019
Ja vad fan ha de gjort med gylfen.. jag är nöjd med mina lightweight av gamla skärningen iaf. De har en ficka på rätt ställe också men jag tycker verkligen inte om just den fickan :-P

Kortbyxesäsong 2019
When in doubt, do what Lemmy would have done.

6327efbc5f7749d7df2d8a018e35e441.jpg

Kortbyxesäsong 2019
Great minds think alike. Insåg precis att alla mina sommarshorts är för små, och jag ska cykla lite i solen i vår vilket gör problemet något mer akut.

Gjorde samma analys med norröna och deras blixtlås men hittade inget annat vettigt egentligen, så beställde lite planlöst ett ost ION trace amp och ett par Endura MTR II som jag råkade hitta till hyfsat pris på bikester när jag letade. Endurabyxorna är egentligen mer tänkt som vårbyxor dock, tror de är för varma på sommaren.

Ska bli kul att följa den här tråden!

Kortbyxesäsong 2019
Slår ett slag för 7mesh glidepath shorts. Överlägset bästa shortsen för MTB jag haft. De har relativt stora benfickor med blixtlås som sitter snett nedanför rumpan. Jag var väldigt skeptisk i början, men det är mycket bekvämare att ha tex mobilen där än på framsidan. Märker i princip inte av den.
Nackdelen med 7mesh är att de än så länge är lite kluriga att få tag på i Sverige.

Senast ändrad:
Kortbyxesäsong 2019
Jag letade efter liknande.
Hittade inga, men slog till på ett par Nukeproof Blackline… Dragkedjor till fickorna (3 st) men inga ventilerande öppningar. De är inte så tjocka och jag har inte provat de i varmare väder ännu. Men de sitter bra och håller sig uppe. Dock lite fladdriga runt knäna när man inte har knäskydd då de är helt raka i modellen.

Kortbyxesäsong 2019
Jag har ett par POC Resistance som jag tycker är väldigt trevliga men de är lite kortare och har fickorna fel mot vad som efterfrågas. Om de inte gjorts om.

Kortbyxesäsong 2019
varför vill ni ha shorts vid skogscykling? tycker ni om att byta blodsmitta med varandra, eller åker ni helt enkelt inte in där det är snårigt?

shorts är förbjudet vid orientering, och av goda skäl. samma problematik finns vid skogscykling, men av någon outgrundlig mishap har det inte påvisats någon cyklisthepatitepidemi. än.

Kortbyxesäsong 2019
Rattnalle sa:
Jag har ett par POC Resistance som jag tycker är väldigt trevliga men de är lite kortare och har fickorna fel mot vad som efterfrågas. Om de inte gjorts om.

Jag har ett par resistance enduro tror jag dom heter med vanliga fickor, på mig slutarcdom precis mitten på knäna. Tror de e -17 eller -18 års shorts.

Kortbyxesäsong 2019
kais01 sa:
varför vill ni ha shorts vid skogscykling? tycker ni om att byta blodsmitta med varandra, eller åker ni helt enkelt inte in där det är snårigt?

shorts är förbjudet vid orientering, och av goda skäl. samma problematik finns vid skogscykling, men av någon outgrundlig mishap har det inte påvisats någon cyklisthepatitepidemi. än.

Jag cyklar aldrig in i några snår och e de över tio grader blir de för varmt med byxor.

Kortbyxesäsong 2019
kais01 sa:

De menar egentligen inte skogscykling. De flesta mtb fungerar bara på krattade, "flowiga", välpreparerade stigar. Hinder finns inte i naturen utan de måste man bygga.

Kortbyxesäsong 2019
kais01 sa:

Jag blir tyvärr aldrig inbjuden till något vänslande efter cykelturerna så risken för smittspridning är obefintlig. Och sen så cyklar jag en del i verkligheten också där långbyxor blir på tok för varmt.

Är det någon som har fler förslag på lämpliga shorts?

Kortbyxesäsong 2019
kais01 sa:

Det är för att de skogscyklisterna inte använder gemensamma duschutrymmen med dålig avrinning.

Kortbyxesäsong 2019
Specialized demo som någon föreslog har bra fickor och är svala och sköna men kanske lite väl baggy, det finns såklart en endurovariant som är lite tightare men varmare, Fox har ett bra utbud av svala shorts med bra fickor (de sitter lite på sidan vilket gör att mobilen känns mindre) för mobil jag kommer inte riktigt ihåg vad de heter men alla mina förslag finns att prova på SCS vilket kan göra valet lite enklare.

Kortbyxesäsong 2019
Jag har kollat igenom de flesta förslagen men inte hittat något jag gillade. Så om ni ser någon med silvertejpade shorts i sommar så är det antagligen jag.

Kortbyxesäsong 2019
Köpte ett par fox dom är väldigt tunna om med mycket ventilation. Finns både med och utan innerbyxor och i massor av färger. Tyvärr ingen benficka. Har inte använt dom så mycket så vet inte hur kvaliten är.

Kortbyxesäsong 2019
Aron sa:
Jag har kollat igenom de flesta förslagen men inte hittat något jag gillade. Så om ni ser någon med silvertejpade shorts i sommar så är det antagligen jag.

Nej det är onekligen magert med bra shorts tillgängliga, men det kanske är lite av ett tillfälligt säsongsproblem också.

Var kan man beställa kläder med fri (eller rimlig) retur förutom Bikester? Jag ligger såpass mycket mellan olika storlekar på shorts att det känns surt att beställa saker i blindo utan att kunna skicka tillbaka det på ett vettigt sätt. Är det någon som vet vad returen hos Wiggle/CRC kostar numera?

Kortbyxesäsong 2019
AX3L sa:
Aron sa:

Nej det är onekligen magert med bra shorts tillgängliga, men det kanske är lite av ett tillfälligt säsongsproblem också.

Var kan man beställa kläder med fri (eller rimlig) retur förutom Bikester? Jag ligger såpass mycket mellan olika storlekar på shorts att det känns surt att beställa saker i blindo utan att kunna skicka tillbaka det på ett vettigt sätt. Är det någon som vet vad returen hos Wiggle/CRC kostar numera?

Kommer inte ihåg men varje gång jag fått nåt från CRC som inte passar så har det kostat mer att skicka tillbaka än att bara ge bort kläderna till nån som kan ha dem.

Senast ändrad:
Kortbyxesäsong 2019
bluetail sa:
AX3L sa:
Aron sa:

Kommer inte ihåg men varje gång jag fått nåt från CRC som inte passar så har det kostat mer att skicka tillbaka än att bara ge bort kläderna till nån som kan ha dem.

Ja förutom när de hade fri retur via Bing förra året när jag beställde är det också min upplevelse. Självklart kan jag betala några tior för retur (det är väl egentligen inte mer än rätt) men det ska skötas smidigt och kännas rimligt för att jag ska beställa kläder på nätet. Det ironiska är att inte ens de i chatten kunde svara på vad det skulle kosta, och man kan inte få fram det priset (eller om det är en hanteringskostnad + att man måste betala porto själv) innan man gör en faktisk retur.

Kortbyxesäsong 2019
AX3L sa:
bluetail sa:
AX3L sa:
Aron sa:

Ja förutom när de hade fri retur via Bing förra året när jag beställde är det också min upplevelse. Självklart kan jag betala några tior för retur (det är väl egentligen inte mer än rätt) men det ska skötas smidigt och kännas rimligt för att jag ska beställa kläder på nätet. Det ironiska är att inte ens de i chatten kunde svara på vad det skulle kosta, och man kan inte få fram det priset (eller om det är en hanteringskostnad + att man måste betala porto själv) innan man gör en faktisk retur.
Har inte CRC haft fria returer typ alltid? Det har jag fått för mig..

Wiggle har tagit £3 tidigare iaf. Vet inte hur det är nu.

Kortbyxesäsong 2019
Rattnalle sa:
AX3L sa:
bluetail sa:
AX3L sa:
Aron sa:

Har inte CRC haft fria returer typ alltid? Det har jag fått för mig..

Wiggle har tagit £3 tidigare iaf. Vet inte hur det är nu.

Ja det är möjligt att den alltid varit det tidigare, och det är inte otänkbart att den fortfarande är det. Men det verkar omöjligt att säga utan att prova så att säga, och av princip stör det mig lite.

Men som sagt, tips på fler butiker uppskattas!

Kortbyxesäsong 2019
mikipedia_ sa:
Bike24.com verkar funka med fri retur.

Ja dom har fri retur, skickade tillbaka ett styrlager som jag köpt fel för någon månad sedan, bara att kontakta dom så får man retursedel.
Tror även wiggle kör fri retur.
Betalar men med paypal så står dom för returkostnader.

Kortbyxesäsong 2019
Att Bike24 hade fri frakt hade jag missat, nice! Tack för tips!

Edit: Men de har ju såklart fortfarande en hundring i frakt istället..

Senast ändrad:
Kortbyxesäsong 2019
Tjenixen Modelejon och Modelejoninnor!

Finns det något vettigt som uppfyller min kravspec 2020?

Min kravspec (enbart skallkrav):
* Byxfickor med blixtlås, inte benfickor utan uppe på benets framsida, med plats för mobil. (Den här punkten gör urvalet knepigt, men jag är bestämd)
* Färgglada
* Välskräddade

Kortbyxesäsong 2019

* Byxfickor med blixtlås, inte benfickor utan uppe på benets framsida, med plats för mobil. (Den här punkten gör urvalet knepigt, men jag är bestämd)
* Färgglada
* Välskräddade
Endura Hummvee ii?

Kortbyxesäsong 2019

* Färgglada
* Välskräddade

Känns ju som du beskriver Norrøna fjørå flex1.

Kortbyxesäsong 2019
Jag vet att jag är jättekonstig som envisas med att vilja ha prylar lättillgängligt i byxfickorna under mina cykelturer. Och tyvärr är jag en av de där stollarna som kombinerar cykling med att kräla runt på marken, balansera ute i bäckfåror och klättra i träd. Blixtlås på fickorna är ett absolut måste för mig.

Tillbaka
Topp