kortskrivna och vinklade exempel på träningsmetoder

Tack Micke S även om jag inte har några som helst planer på att tävla så tycker jag att det är kanon när någon som har erfarenhet/kunskap om "riktig träning" kan dela med sig så att jag kan plocka de bitar som jag själv kan tillgodogöra/anpassa till min egen träning.

// Peter

Fredde75 Skrev:
-------------------------------------------------------
> Det här skulle väl platsa under läsvärt,eller?

Det var liksom meningen med inlägget och nu ligger den där så sött.

Tack Micke S!

Jag Oscar Ekstam och Fredrik Ericsson skrev ett slutarbete i en kurs vid högskolan dalarna "Fysiologi med idrottsinriktning" arbetet handlade om Styrketräning för cykister. Själv tycker det passar under läsvärt, som komplemet till det som redan skrivits om träning i denna sektionen. vad tycker ni? i så fall kan jag posta lite av det här?

Edit: omformulerningar och stavfel =P

Senast redigerad av en moderator:
Kanske bättre att lägga upp det på en egen hemsida så att formatet blir lite mer "lättläst" än i forumform? I synnerhet om det är en utförlig rapport med många sidor.

Dan_dryer Skrev:
> Jag gör som så att jag skapar en PDF som jag
> lägger upp på en server och länkar till den i
> forumet

PDF:en skulle kunna hamna i Happys Manual-samling. PM:a isf... =)

Undrar över frekvensen, hur ofta ska man träna vad för att få maximal utdelning?

Jag tror jag sagt det förut men det här är ju suveränt skrivet Micke.

När jag tänker efter - jag är nu i vecka 5 i programmet - så verkar upplägget tävling kontra motion i princip vara samma. Skillnaden ligger mest i mängden intensivpass där motionärer faktsikt kan strunta i dom och dem tidsmässiga skillnaden där ju eliten lägger ner mycket mer tid normalt sätt. Eller ?

v 5 i vilket prog?

jämför prog x med prog y i v 5 med focus på "intensivpass" i dom och dem tidsmässiga skillnaderna..

sorry. förstår ingenting av det där :)

---------------------men:

motionärer har inte samma behov av högintensiv träning nej. prestationsmålen styr träningen och motionärer har sällan focus på att kunna prestera under extrem belastning utan mer på trivsamhet och nöje med träning.

Otroligt bra sammanställt! Var hittar man sån information? Verkar ju finnas så många teorier, hur vet man att det är denna som gäller :-) ?

Micke Jarås

sådan information hittar du överallt. den där texten skrev jag bara rakt ur huvudet utan att ha några direkta källhänvisningar. det är ju som sagt bara lite kortfattat och inte särskillt fysiologiskt djupgående förklarat.

"man" har ingen aning om det här är det som gäller eller ej. eftersom det inte går att bevisa att någon metod är bäst utan bara att metod x är hjälpligt bevisat effektivare än metod y. kroppen är väldigt individuell och det som är bra för person A kanske inte är bäst för person B. "man" får prova och tänka själv helt enkelt.

micke jarås... jag känner igen namnet.. 1997-1998 någon gång. jag körde i Yeti mtb. kanske körde du också där... eller så finns det fler jaråsar.

okay.. det programmet har jag inte i huvudet direkt. men du hade en fråga i ditt första inlägg.. har jag svarat på den än?

Sorry Micke missade visst det. Jodå du har svarat helt ok för mig.

Poängen är dock - om det nu finns nån - att motionären till skillnaden från eliten - inte skall träna högintesnsivt överhuvudtaget. Skall motionären göra det så är det långt in i säsongen och med långa vilor och återhämntningspass. Det här finns med i Charmichels program men inte så tydligt.

Jag ville bara hålla med dig i den utomordentliga genomgången med denna lilla passus och att den egentliga och avgörande skillnaden i träning elit kontra motionär egentligen ligger just där. I mängden intensiva pass.

japp. det stämmer. Men! vem bestämmer och definierar vad en motionär är? jag menar. det finns ju motionärer som regelbundet tar poäng på långloppsdeltävlingar, som tränar 700 h/år och kör 40 tävlingar år. de motionärerna har givetvis nytta av högintensiv träning, och alla andra som tränar för att bli snabbare. cyklar man däremot uteslutandet för nöjets skull och inte har några tävlingsambitioner alls är det helt bortkastat och onödigt med strukturerad högintensiv träning såvida inte personen i fråga älskar just det..

Charmichel skriver väl om jag inte minns helt galet rätt lvg-specifikt. vilket i så fall är ett litet sidohopp från de kraven som ställs på en mtb-cyklist. inget är fel givetvis men kanske inte optimalt heller.

Micke - helt rätt. Charmichel och Lance Armstrongs bok är väldigt LVG.

Skall man generalisera är det egentligen "bara" teknikdelarna i din uppställning här som skiljer LVG från MTB. Men jag skulle tro att en MTB cyklist som vill bli bättre på tävling i större mån skall satsa på träning kring laktattröskeln där en LVG cyklist mer satsar på distansträning.

Jag fick anledning att läsa den här tråden igen och gladdes åt att du nämner frivändningar. Jag har själv börjat köra lite sådant och börjar allt mer känna att om man bara ska göra en enda övning i skivstångslokalen så är det frivändningar. Helt optimalt.

... och så får tråden bumpas också så kanske den får fler läsare.

skaparn skrev:
> ... och så får tråden bumpas också så kanske
> den får fler läsare.

Suveränt bra bump. Jag ska lusläsa.

bump.jpg

//Kristin

Utvecklingen har ju gått framåt sedan dess kan man säga. Det är nog inte mycket av det där jag skulle ha med i nåt jag skulle skriva i dagsläget :)

skaparn skrev:
> Jag fick anledning att läsa den här tråden igen
> och gladdes åt att du nämner frivändningar. Jag
> har själv börjat köra lite sådant och börjar
> allt mer känna att om man bara ska göra en enda
> övning i skivstångslokalen så är det
> frivändningar. Helt optimalt.
>
> ... och så får tråden bumpas också så kanske
> den får fler läsare.

Frivändningar är helt fantastiskt. Har börjat införa det i programmet, men det är jobbigt! Dom andra gymmarna tittar konstigt på dig när du står där och svettas, spottar, fräser och kastar vikter i golvet. :-)

Planen är att också kunna köra ryck, har prövat några gånger med låååga vikter, mycket svårt att hålla balansen!

Micke S skrev:
> Utvecklingen har ju gått framåt sedan dess kan
> man säga. Det är nog inte mycket av det där jag
> skulle ha med i nåt jag skulle skriva i
> dagsläget :)

Uppdatering? :)

//Kristin

Kristin skrev:
> Micke S skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Utvecklingen har ju gått framåt sedan dess
> kan
> > man säga. Det är nog inte mycket av det där
> jag
> > skulle ha med i nåt jag skulle skriva i
> > dagsläget :)
>
> Uppdatering? :)
>
> //Kristin

nej. vill jag skriva nåt vill jag göra det ordentligt, och det tar sån tid. Det är roligare att prata direkt med personer och svara på frågor istället.

Du måste ju uppdatera. Annars ligger du som ansvarig för gammalt skit på nätet. Gammalt skit som folk tror är dagens sanning.

ja,, jag vet, jag har varit sugen på att radera det själv, men som jag skrev i annan tråd (jag vet att du läser allt här Öijer) så kunde det stå kvar som kuriosa. ingen borde väl tolka 2003 som "dagens heller". det blir lite läsning på egen risk.

Jaså minsann. Jag hann inte längre än till ordet frivändning. Det kanske är lite gammalt, men ändå, nu skummade jag lite och det var inte direkt så att din text skulle förvandla någon till en hårig fetknopp med svarta strumpor. Be admin ta bort den om du skäms, för jag förstår dig, ibland vill man inte läsa det som skrev för några år sedan (brrrr, gamla CV).

Micke S skrev:
> ja,, jag vet, jag har varit sugen på att radera
> det själv, men som jag skrev i annan tråd (jag
> vet att du läser allt här Öijer) så kunde det
> stå kvar som kuriosa. ingen borde väl tolka 2003
> som "dagens heller". det blir lite läsning på
> egen risk.

Jag har nu läst hela ursprungsinlägget. På egen risk, så det blir inte dig jag stämmer om karriären går åt pipsvängen framöver. Det kanske inte är den mest akademiska text om träningsteori som publicerats, men mina blåa och relativt okunniga ögon hittar inget som skulle vara direkt felaktigt? Om man bortser från ordval och meningsbyggnad och sådana saker och ser till innehållet; har din träningsfilosofi förändrats mycket sedan 2003(/2005 då tråden skapades)?

//Kristin

ahhhh...äntligen någon som förstått skillnaden mellan riktig träning och sportdryckssörplande på södertörn.

Kristin skrev:

> Jag har nu läst hela ursprungsinlägget. På egen
> risk, så det blir inte dig jag stämmer om
> karriären går åt pipsvängen framöver. Det
> kanske inte är den mest akademiska text om
> träningsteori som publicerats, men mina blåa och
> relativt okunniga ögon hittar inget som skulle
> vara direkt felaktigt? Om man bortser från ordval
> och meningsbyggnad och sådana saker och ser till
> innehållet; har din träningsfilosofi
> förändrats mycket sedan 2003(/2005 då tråden
> skapades)?
>
> //Kristin

nej, absolt inte akademisk. det där var en del i en träningsplanering på 48 sidor som jag skrev ihop efter en färdig mall från skolan. ej självvalt innehåll mao. typ "bildbeskrivningar av hur du rörlighetstränar inom din idrott" slipper ni här :) Det som jag la in här var egentligen bara beskrivningar och motivering till de pass jag körde då - för att utifrån träningsplanen kunna härleda uppbyggnaden av programmet.

Visst har träningsfilosofin förändrats en hel del. Mer kunskap ger mer insikt och värderande över allt. genteknik var inte så utbrett 2003 tex, de forskningsrönen fanns ju inte då, samma sak med kunskap om anaeroba energisystem. främst mjölksyrabildning tänker jag på då...

Tillbaka
Topp