Kortslagig stighoj

richardo

Aktiv medlem
Kortslagig stighoj
Är på jakt efter en kortslagig (120-140mm) stighoj med modern geometri (låg, lång och slack) och 27.5 hjul. På andra sidan Atlanten finns ju Transition Scout, Rocky Mountain Thunderbolt m fl men då dessa dels är rätt dyra och dels halvsvåra att på tag på undrar jag om någon känner till någon cykel som är lite lättare att köpa här i Sverige?

Kortslagig stighoj
Rocky Mountain är verkligen asdyrt, men en Transition Scout är väl inte det? Det är inte heller inte svårt att få tag på, Velotek säljer Transition. Jag kör en Banshee Spitfire som jag är supernöjd med, men jag skulle nog inte kalla den för "kortslagig stighoj".

Kortslagig stighoj
Lite mer? Dom har 11499 dollar som listpris på sin topmodell. Det borde vara över 100 000 kr när den säljs i Sverige. Jag tycker inte det är så äkta.

Kortslagig stighoj
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Lite mer? Dom har 11499 dollar som listpris på
> sin topmodell. Det borde vara över 100 000 kr
> när den säljs i Sverige. Jag tycker inte det är
> så äkta.

Tveksam att trådskaparen ens funderar på toppmodellen. Inte så många stigcyklar som kommer med XTR Di2, Ride9 och en massa annan lullull heller.

Ultralite: 140mm är väl inte kortslagigt? Från Trek är det väl isåfall Fuel EX.

Kortslagig stighoj
Visserligen, men Rocky Mountain är väl i topp när det gäller att ha dyra saker? Det känns också konstigt att nämna dom tillsammans med Transition som dyra märken. Jag vet inte vad som skulle konkurera mot Rocky Mountain om att vara dyrast, kanske Intense kolfiberramar? Transition kostar som cyklar gör när dom inte är direct sales-postorder. En Rock Mountain-ram kostar förmodligen mer än vad två Transitionramar kostar tillsammans.

Kortslagig stighoj
Mondraker Foxy borde väl passa? Fast jag håller med om att 140 mm knappast är "kortslagigt" om man talar om stigcykel i vår svenska bemärkelse.

Kortslagig stighoj
> jofahjalm skrev:
> --------------------------------------------------
> -
>
> Ultralite: 140mm är väl inte kortslagigt? Från
> Trek är det väl isåfall Fuel EX.

Han skrev ju själv 140 mm? Cykeln är grymt rolig på svensk stig...

Kortslagig stighoj
Intense har lanserat Spider som borde passa TSs önskemål.
Varför inte Kona Process 111?
Lapierre Zesty kankse...?
Eller "äldre" AM-cyklar kryddade med angleset och offset bussningar!

Kortslagig stighoj
Som tipsats i annan tråd tidigare:
Bird Aeris!
image.jpg

http://www.birdmtb.com/aeris-150-2/
Webbshoppen: http://shop.birdmtb.com/featured/aeris-pre-order-deposit.html
Review: http://dirtmountainbike.com/bike-re...ased-650b-bike-brand.html#wb4uYG3T8DA8RFwF.97

// Larsa

Kortslagig stighoj
Kona 111 eller 134. Designad med fun factor och hållbarhet i tanken, att ta det lite lugnare, nöja av stigen och naturen istället för att köra omkring med race face och försöka se utt som "I'm faster than you". Det är ingen fel med prylar, och inget större fel med personer som köper de, åtminstone om man är medveten att över ca 35k för komplett hoj, börjar pryltain biking.

Kortslagig stighoj
WAKIdesigns skrev:
> Kona 111 eller 134. Designad med fun factor och
> hållbarhet i tanken, att ta det lite lugnare,
> nöja av stigen och naturen istället för att
> köra omkring med race face och försöka se utt
> som "I'm faster than you". Det är ingen fel med
> prylar, och inget större fel med personer som
> köper de, åtminstone om man är medveten att
> över ca 35k för komplett hoj, börjar pryltain
> biking.

Kona 111 ca 40000sek och 134 ca 35000sek...den billigaste 134 för ca 25000sek har inte speciellt "spännande" specifikation

Kortslagig stighoj
Pluttis skrev:
> Kona 111 ca 40000sek och 134 ca 35000sek...den
> billigaste 134 för ca 25000sek har inte speciellt
> "spännande" specifikation

Men det har Aeris 2 för 2250£

image.jpg

// L

Kortslagig stighoj
Köpte denna idag ifrån uk, saracen kili flyer. 120 mm bak och tänkte köra 130 mm fram.
Hittade den för 699£ på sprocketcycles. Hoppas på att det blir en stigraket

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    23.1 KB · Besök: 23
Kortslagig stighoj
Johnnyrubber skrev:
> Köpte denna idag ifrån uk, saracen kili flyer.
> 120 mm bak och tänkte köra 130 mm fram.
> Hittade den för 699£ på sprocketcycles. Hoppas
> på att det blir en stigraket

Riktigt bra pris där! När jag spanat in den så har den kostat 1500£ och dom reviews jag läst har bara klankat ner på dämparen som är en snik FOX-version medans ramkittet är av betydligt bättre kvalisort :D

Grattis!

Kortslagig stighoj
jofahjalm skrev:
> Rocky Mountain är verkligen asdyrt, men en
> Transition Scout är väl inte det? Det är inte
> heller inte svårt att få tag på, Velotek
> säljer Transition. Jag kör en Banshee Spitfire
> som jag är supernöjd med, men jag skulle nog
> inte kalla den för "kortslagig stighoj".

Om Spitfire är av intresse tyckte jag mig se att Velotek sålde sin democykel, se Facebook eller Blocket.

Kortslagig stighoj
Arnesson skrev:
> Om Spitfire är av intresse tyckte jag mig se att
> Velotek sålde sin democykel, se Facebook eller
> Blocket.

Tyckel Neil's hoj förtjänar en direktlänk: http://www.blocket.se/uppsala/Banshee_Spitfire_650B_Large_2015_Fulldampade_58229516.htm
IMO sveriges blingigaste Spitty!
För att inte anses som partisk eller utsänd av Velotek tipsar jag om en annan goding från Blocket, Pyga Nordic's OneForty650b: http://www.blocket.se/skane/pyga_industries_oneforty650_am__enduro_56060621.htm

// Larsa

Kortslagig stighoj
Tack för alla svar. Kan hålla med om att 140mm kanske inte är kortslagigt direkt, men sitter man och läser på pinkbike och bikemag hela tiden så blir man ju lätt lite skadad av deras sätt att se på saker...
Skulle kanske också lagt till från början att min budget ligger på max 30k så Scouten är på (över) gränsen. Kona Process 134 har jag kollat på innan, men specen för den billigare varianten känns lite halvtrött.

Nya Intense Spider 275 ser intressant ut, någon som vet om en sådan går att få tag på i Sverige?

Har också kollat på Commencal Meta Trail, några tankar om den? SID-gaffel på toppmodellen känns konstigt?

Eftersom jag är 193 cm lång är dessutom bara cyklar som finns i stl XL intressanta skulle jag tro, Whyte t-130 går väl tyvärr bort där, annars såg den bra ut.

Kortslagig stighoj
Intensen lär vara långt över budget. Jag tycker inte speccen på den billiga Konan är så kass. Det är däcken och om och om är den som är den säljer man sektorgaffeln och köper en Pike.

Med tanke på hur lång du är tror jag du har rätt svårt att hitta en cykel som passar bra. Konan kan du får med 485 mm reach i XL, försök hitta hos andra cyklar.

Tillbaka
Topp