Kortslagit 29 tums vs långslagit dito

StoraBerg

Medlem
Hur jag än gör kan jag inte sluta kolla på Kona Process 111 och Evil The Following.

Hur jag än gör kan jag inte få in i min skalle varför jag ska köpa den framför en Specialied Enduro 29.

Varför ska man välja 120/110 i slag med korta fina kedjestag framför en hoj med 160/150 slag och som oxå kommer med korta fina kedjestag? Standoverheight verkar ju signifikant lägre på Konan. Men annars kan jag inte finna annat än "hjärtats argument".

Någon som har något att tillägga i frågan?

Varför inte titta på nya Stumpy'n? Lagom köttig men ändå fullt trampvänlig :)
Andra kandidater kan ju vara Ibis Ripley (nya flackare modellen) alt snål-britten OnOne Codine
Salsa Horsetheif är en annan "mellanslags"-cykel.

Har hjälpt en annan Happy'it att bygga ihop en Following, superfin hoj :) Dock har jag aldrig hunnit provcykla den :/

Du får nog gå på känsla här. Båda hojarna är riktigt fina specar på. Vad gäller 111 an så har jag en DL från -14. Utför är den säkerheten själv, känns stabilt och bara sikta dit man vill. Inbjuder hela tiden till hopp och sladd. Körde Järvsö och Gesundas parker och stigar i sommar. Trodde att slaget skulle vara i underkant men prickade jag rätt i landningar så var det aldrig några genomslag eller oroligheter. Jag har dessutom revelation gaffel på min 120 fanns inte i Pike -14.
Kan bli uppdatering med debonair på bakdämparen och kanske en Pike. Klättrar mycket bra för att vara enduro.
Om jag ska ta med något negativt så är den något tung kanske.

Skulle vara intressant att veta hur Specializen klättrar. Tänker på slaget som är längre. Konan kanske blir rappare.

Konan är snyggast också;)

StoraBerg skrev:
-------------------------------------------------------
> Stumpyn är ju onekligen en fin hoj det med. Men
> mina val är mellan 111:an / Enduron.

Ok, men då frågar jag precis som H. vad är roligast? Med det menas vilka stigar tänker du prioritera? Enduro-fullspeed eller bara allmänt stigsmisk?
Transition Smuggler borde också vara en kandidat till kortslagig 29FS

Jag skulle lätt gå på en kortslagig. Måste ju vara mycket roligare på en 29: a. Med tanken på att en am ht 29: a är svinigt kul så..

Gå på långslagigt! Jag bytte från en kortslagig Camber29 till en Niner WFO på 160/150. Har aldrig haft så kul i skogen som nu. PR med marginal på allt jag satsar på utför. Cambern gick bra i mindre stök men trivdes ej när det blev riktigt köttigt. Med WFO:n är det bara att ladda på. Den sväljer allt, framför allt höga hopp och dropp landas mjukt och kontrollerat. Ingen vinnarcykel på längre klättringar men igår tog jag mej runt på AM-challenge utan att avlida. Det går bra att klättra och trampa med en långslagig 29:a, de stora hjulen gör sitt till och man kan ju ställa dämparen i climb-läget. Är din cykling med tyngdpunkt på utför Trenduro-style, välj långslagigt!

Senast ändrad:
Om man ska vara besserwisserdryg så är det inte för hopp och dropp man behöver slaglängd, utan det är när det går riktigt fort i köttig terräng. Var gränsen går är individuellt, men om man inte tänker köra mycket liftassisterad åkning tycker jag att det är roligare med lite mindre slag.

Nu ska jag jämföra äpplen med päron.
Jag provade en kona process134dl under sog förra sommaren, var trevlig att åka på men kändes väldigt tung baktill?
I vintras köpte jag en Enduro 650b den är supergrymm på allt, grusväg klättring utförs ja allt! Och den käns inte tung som konan gjorde utan balanserad.

Med denna äpple mot päron jämförelse tycker jag du ska ta enduron. Är själv väldigt nöjd med att jag hoppade konan.

Håller inte med alls. Slaglängd är alltid bra, även i hopp, framför allt när man landar i ojämnt stök, typ höga dropp med fart på stökig stig.

larsaw skrev:
> StoraBerg skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Stumpyn är ju onekligen en fin hoj det med.
> Men
> > mina val är mellan 111:an / Enduron.
>
> Ok, men då frågar jag precis som H. vad är
> roligast? Med det menas vilka stigar tänker du
> prioritera? Enduro-fullspeed eller bara allmänt
> stigsmisk?
> Transition Smuggler borde också vara en kandidat
> till kortslagig 29FS
>

Full fart är alltid kul. En tyngre cykel som känns rolig upplevs som lätt i alla fall.

R-P skrev:
> Gå på långslagigt! Jag bytte från en
> kortslagig Camber29 till en Niner WFO på 160/150.
> Har aldrig haft så kul i skogen som nu. PR med
> marginal på allt jag satsar på utför. Cambern
> gick bra i mindre stök men trivdes ej när det
> blev riktigt köttigt. Med WFO:n är det bara att
> ladda på. Den sväljer allt, framför allt höga
> hopp och dropp landas mjukt och kontrollerat.
> Ingen vinnarcykel på längre klättringar men
> igår tog jag mej runt på AM-challenge utan att
> avlida. Det går bra att klättra och trampa med
> en långslagig 29:a, de stora hjulen gör sitt
> till och man kan ju ställa dämparen i
> climb-läget. Är din cykling med tyngdpunkt på
> utför Trenduro-style, välj långslagigt!

Hm......Trenduro-style. Jo det är typ det.

Bytte från en Stumpy 29 evo 2015 till en Enduro elite 29 2015 Det skiljer 500gram på dem hojarna till Endurons nackdel.
Kan säga att som glad amatör åker jag inte märkbart saktare på Enduron vid vanlig stigåka och Enduron är mycket roligare .

Förstår inte heller varför det skulle vara roligare med kortare slaglängd? Bytte själv från Stumpjumper Evo 29 med 140mm slag till Enduro 29 med 160mm och allt är mycket roligare på den här hojen. Kanske går långsammare uppför och på platten när det inte är jättestökigt, men är ändå roligare när man kan dundra på mera, hoppa och droppa och köra allmänt mera aggressivt, tycker jag iaf.

Tillbaka
Topp