[Kost] Ge dina tips på bra lågprismat!

Oscar

Aktiv medlem
Nu har jag testat runt en massa olika lågprismärken i några år, allt för att få mer pengar över till min hobby. Eldorado har jag i stor sett kört igenom och flera produkter har blivit resident.

Senaste tiden har jag botaniserat runt på Lidl och hittat några riktiga guldkorn nu senast upptäckte jag deras otroligt bra sill, Admiral, för 7 spänn burken. Gillar dessutom både pris och smak på deras Milbona produkter. Och de har en fin öl vid namn Nobelaner för 2,76 kr burken :)

Jakten går vidare, stay tuned.

Hej snåljåpar, det är jag också en. Mina pengar är MINA PENGAR, det gör meskt ont att lämna bot dom.

Oscars tips om LIDL är bäst. man ska alltid kolla på LIDL innan man köper skaker någon annanstans.
Milbonas smör är inte bara billigare, det är smör gjort på kärnad grädde.
LIDL:s parmesan är mycket billig och kan jämföras med bättre kvaliteer från italienska delikatessaffärer (lura fru Bildt).

Efter Lidl är det Willys som gäller. Märket Willys är bra. De har bra billiga grönsaker.
En burk Dijonsenap kostar 6.90.

Man ska ju dock inte lura sig själv att alltid tro att en Willy´s vara på Willy´s är billigare än en "märkes" vara... ibland är dom dyrare...

orm skrev:
-------------------------------------------------------
> Dom har inte flatrökt ål på Lildl. Så dit går
> jag inte.

Var hittar du det i vanliga butiker? Är väl nån fiskhandlare i nån saluhall alternativt någon äldre fiskare ute på något skär någonstans som kan trolla fram en sån om man först mumlar ett par hemliga kodord och klarar det hemliga handslaget.

Fast den förra tråden var inriktad på Eldorado som var ganska nytt då, nu är det så etablerat så jakten går mot nya produkter. Jag köper såklart också hängmörad ål och flatrökta ostron, men precis som alla andra köper jag basplagg på H&M och basmat på Lidl. Sen blir det pengar över att cykla dyrt och sprejja bubbel på krogen = WIN WIN :D

För er som handlar på Lidl - testa deras fruktmüsli. Det är något tyskt märke i blå plast/metall-påse. Så himla mycket frukt och nötter att det inte går att handla müsli på ICA längre - allt annat känns som hästmat i jämförelse.

42Hz skrev:
> Rotsaker är billigt och nyttigt.

+1. Och innehåller inte en massa E-tillsatser som ofta finns gott om i "billigare" mat.

*Mikael* skrev:
> +1 Nobelaner ölen, den är riktigt god faktiskt.

Bryggd enligt reinheitsgebot?

Bröd är dyrt att köpa. Baka själv.
Mycket godare och billigare.

Surdegsreceptet på baksidan av Kungsörnens Grovt Rågmjöl är både lättbakad och grymt gott. Sen kan man utveckla det lite och hälla i pumpafrön, solrosfrön och linfrön så blir brödet ännu godare, särkilt när man rostar det.

/K

nobelaner ja +1
e tillsatser i rotsakerna WTF?
Baka bröd tar tid, tid=pengar, men det är KUL och bra TRÄNING!

Skulle också vilja slå ett slag för att baka bröd själv. Det är en del ledtid i ett bak men effektiv arbetsinsats är mkt låg, max 10 min för min del. Men ledtiden är uppemot 3 timmar.

Mkt godare och även billigare.

Tid är egentligen bara pengar om den tiden skulle ha använts för att tjäna pengar, dvs jobba. Annars är tiden faktiskt gratis.

Ett brödbak som ger 3-4 limpor vilka man slänger in i frysen räcker rätt länge.

/K

tillmann skrev:
> http://www.dyraremat.nu/ :-)

+1

En irriterande aspekt är att man betalar extra flera gånger för en del "bättre" mat.

+ Produktionssätt
+ Förpackning/varumärke
+ Små förpackningar

Små förpackningar kan vara bra för att minska svinnet (mat som slängs är den absolut dyraste maten), men ibland kan en hälften så stor förpackning av samma sak kosta lika mycket. Att ett hållbart produktionssätt och rimliga löner kostar mer har jag inga problem med.

Men Jodl mfl har nog ett oförtjänt dåligt rykte. Jag skulle inte bli helt förvånad om deras varor tillverkas i samma fabrik som andra butikers egna varumärken. Men det är ju enklare att svärta ned konkurrenterna än att peka på förträffligheten på sin egen ompackade köttfärs och listeriafylld korv.

Sen vet jag inte om brödbakning blir så billigt, det riskerar att bli en materialsport. Men gott blir det. :)

Det där med små förpackningar kan vara irriterande. Använder Saltå Kvarns havregryn till gröten och de tar slut i ett nafs. Havregryn har tillräckligt lång hållbarhet för att kunna säljas i 1kg förpackningar, så jag förstår inte varför de inte gör det. Likaså deras musli. Dåligt.

Annars håller jag med om att rotfrukter och även andra grönsaker inte är speciellt dyrt. Jämför kilopriset på förpackat godis med frukt och grönt, så förstår ni att det inte är speciellt dyr mat.

Jag gjorde ett brödbak för en tid sen där jag faktiskt räknade ut vad brödet kostade. Fick fram ca 1.50 kr/100 g färdigt bröd. Det var då standardvetebröd med lite linfrön och majs inbakat, och sesamfrön på ovansidan.

smiley skrev:
> Det där med små förpackningar kan vara
> irriterande. Använder Saltå Kvarns havregryn
> till gröten och de tar slut i ett nafs. Havregryn
> har tillräckligt lång hållbarhet för att kunna
> säljas i 1kg förpackningar, så jag förstår
> inte varför de inte gör det. Likaså deras
> musli. Dåligt.

I Saltå Kvarns butik (på våningen under det trevliga caféet) kan man köpa en del av deras produkter i större förpackningar. Mjöl i 10kg-säckar t.ex. De kan säkert fixa en säck havregryn. Det är bara att haka på cykelkärran och åka och storhandla. :)

geologen skrev:
> Jag gjorde ett brödbak för en tid sen där jag
> faktiskt räknade ut vad brödet kostade. Fick
> fram ca 1.50 kr/100 g färdigt bröd. Det var då
> standardvetebröd med lite linfrön och majs
> inbakat, och sesamfrön på ovansidan.

vilket är billigt i mina ögon. Jag har Rågsikt, vetemjöl, solros och pumpakärnor i mitt brröd och den dyra delen är frö och kärnor. Mjölet i två påsar av varje mjöl räcker till minst 6-7 limpor. Kostnaden där är ca 20 kr. Sedan tillkommer fröna och där har jag inget pris i huvet men räkna 10 kr per bak (ger 2 limpor) som är det nog i överkant. Det ger ett pris på under 10 kr /limpa. Det är def billigare än att köpa färdigt.

Jag är snål men otroligt duktig o köket. Jag blandar min egen musli!

Det är havregryn och havrekli. Sen finns det hälsokostpåsar, med sånt där nyttigt för magen (bulk): psyllium, linfön, solroskörnor, quinåa och annat. Lite dyrare blir det om man köper smöfröerna från sån där musliblandningshylla.

Jag sparar drickyugurtflaskornba och fyller dom med A-fil med äppelmos i.

Å andra sidan finns det annat där vi aldrig prutar och köper dyrprisvaror. Alltd ÄKTA lantägg från folk vi känner (alltså folk som har egen hönsgård, namn på hönorna och tupp). Liksom potatisen från Dala-Floda, där vi vet att varje enskild potatis behandlas lika varsamt i mörker som om den vore ett ägg.

Och ibland det alldeles äkta surdregsbrödet från Brödleva, där ett (1) bröd kan kosta 40 spänn.

Kilopriset på bra bröd behöver inte vara så mycket högre än kilopriset på formfranska som mest innehåller luft.

JLarsson skrev:
> RN skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> http://happymtb.org/forum/read.php/1/467616/page=1
>
> > Där är en liknande tråd, kan finnas godbitar
> i
> > den (pun intended)
>
> Har du kollat vem som skapade den tråden? Och
> denna?

Jepp. Kollat och klart ;) (du får räkna ut resten själv:D)

smiley skrev:
> Det där med små förpackningar kan vara
> irriterande. Använder Saltå Kvarns havregryn
> till gröten och de tar slut i ett nafs. Havregryn
> har tillräckligt lång hållbarhet för att kunna
> säljas i 1kg förpackningar, så jag förstår
> inte varför de inte gör det. Likaså deras
> musli. Dåligt.
>
> Annars håller jag med om att rotfrukter och även
> andra grönsaker inte är speciellt dyrt. Jämför
> kilopriset på förpackat godis med frukt och
> grönt, så förstår ni att det inte är
> speciellt dyr mat.

Saltå kvarn tillverkar Änglamarks havregryn, finns i större förpackningar.

42Hz skrev:
> Ingen som kör med bakmaskin?

Jo, jag har en sambo sen många år tillbaks.

Stalle

gandhi skrev:
> Bröd är dyrt att köpa. Baka själv.
> Mycket godare och billigare.
>
> Surdegsreceptet på baksidan av Kungsörnens Grovt
> Rågmjöl är både lättbakad och grymt gott. Sen
> kan man utveckla det lite och hälla i pumpafrön,
> solrosfrön och linfrön så blir brödet ännu
> godare, särkilt när man rostar det.

Kool. Det skall jag prova. Ofta erom ju rätt krångliga.

Annars kör jag med det oknådade brödet.

½ pkt jäst, smula i en bunke
1 msk honung och 1 msk sirap, ner i bunken och rör om tills det "löst" sig
1 rejäl nypa flingsalt, ner i bunken
4 dl fingervarmt vatten (ca 40 sek i en normal micro), rör ner i bunken
5 dl special vetemjöl, ner å rör om
3 dl fullkornsvetemjöl, ner å rör om
Brödkryddor, russin, nötter eller annat, rör ner
Rör lite

Jäs i 1½ timma under en duk
Ugnen på 250
Vräk över degen i en brödform, jäs under duk i 30 min
In i ugnen på 250 i 15 min
Sänk sen till 125 i 45 min
Klart
Plocka ur brödet ur formen och låt svalna under duk.

Stalle

42Hz skrev:
> Om man mekat med cykeln är det ett bra sätt att
> få rena händer genom att knåda bröd efter!

Varning, polera inte diskbänken med Autosol. Bröddegen blir grå när man knådar den!

(exempel ur verkliga livet) :-)

Mitt vetebröd, som jag gör i gammal hushållsassistent, ärvd från mormor (hon lever men bakar inte längre pga fingerreumatism).

Degspad mixad i bakbunken:

1 pkt jäst
5 dl vätska (jag tar kokhett vatten och blandar med kylskåpskall mjölk i lagom proportion för att få fingervarm vätska i bunken)
salt (har mycket i)
några matskedar rapsolja
några matskedar sirap eller honung

- - -

Torra delen mixad i torr bunke:

14 dl vetemjöl special (lite mer går åt senare vid utbakningen)
några matskedar krossade linfrön
några matskedar solrosfrön

- - -

Tillsätts när lite av mjölet blandats i degspadet:

majskorn (från två små konservburkar

- - -

Penslas/hälls på brödet precis före gräddning:

mjölk
skalade sesamfrön

- - -

Jag blandar degen, och låter jäsa i bunken i en halvtimme (under bakduk), sen bakar jag ut den med mer mjöl och delar den till små stycken som jag formar till bullar och lägger på bakplåtspapper på en plåt. Låter dem jäsa en halvtimme till under bakduk, och penslar sen med mjölk och häller över sesamfrön, och sen in i ugnen. Ca 12 minuter på 225°C mitt i ugnen (gäller för åtta bullar - fler mindre bullar innebär kortare gräddningstid).

Blir luftigt, saftigt och mumsigt!

När de kallnat styckfryser jag i fryspåsar, lagom att ta fram och värma i mikron för att få nästan nybakatkänsla!

Jag har aldrig bakat med surdeg, så jag undviker grövre mjölsorter. Råg och jäst är ingen bra kombination, enligt min erfarenhet.

Senast redigerad av en moderator:
Mer utmanande är att baka surdegsbröd på glutenfritt mjöl.
Det är inte helt enkelt ska sägas. Men det går.

Gör man fel så blir brödet något för svenska curlinglandslaget att träna med...

SebastianP skrev:
> Gör man fel så blir brödet något för svenska
> curlinglandslaget att träna med...

Haha, eller som mina tårtbottnar till Leos födelsedag. Fikafest för skatorna. Baka är inte min grej har jag kommit fram till.

SebastianP skrev:
> Gör man fel så blir brödet något för svenska
> curlinglandslaget att träna med...

Intressant, sånt bröd har jag köpt på uppnästa http://www.xoko.se/

Köp potatis, vitkål och morötter. Koka dem till en soppa och njut av en billig måltid :) Kan blanda i lite kött så blir det godare men dyrare. Lök ger även en god smak utan att höja kostnaden på soppan. Det går även att blanda i lite pasta så att man blir mättare

/Stellan

Vad är det för minimum-kriterium vi pratar om här ? Indiska Gurus sitter under ett träd och mediterar och dricker lite vatten och käkar kanske lite linser och ärtor ... verkar billigt. Och man kan nog leva på några dl havregryn och lite vatten per dag i många år utan att svälta ihjäl... ? Och lägger man till lite ris / potatis / billiga grönsaker så blir det ju rena lyxen....

Tillbaka
Topp