Kostnad för cykelpendling

Novisen

Medlem
Då har jag just gjort första stora servicen på pendlaren, efter lite knappt 1.5år och 260mil.

Kedja
Kasset
Vevaxel
Främre växelförare
Idiotiskt försök att förlänga livslängd på gamla delar

Utöver det har bromsbeläggen bytts ut efter semester

Total kostnad: 2550 plus belägg, 300(?) så ungefär 2850 vilket ger en milkostnad på 11kr/mil.

Nu har jag ju en bil också, och eftersom jag cyklar går alla kostnader bortsett från bensin och däck på tid, alltså samma kostnad oavsett om jag använder bilen eller inte (kör ca 1000mil/år). Så där blir merkostnaden för att ta bilen istället för cykel bensin+däck, med en snittförsbrukning på 0.8l/mil blir det 11.40kr/mil! Nu har man ju tur att man bor I Stockholm, så att köra landsvägstrafik till jobbet get ju en snittfart på 25km/h och bensinförbrukning på ca 1.1l/mil, så det kostar alltså 12.9/mil (bensinpris på 13kr/liter, 1kr/mil för däcken). Jäkla tur, annars hade man ju nästan lagt ner det där med att cykla!

Oavsett vilket, så tycker jag ändå att det är konstigt att det är så förshållandevis dyrt att använda cykeln. Gissar att jag inte kör cykel lika gärna längre, kanske helt struntar I att cykla vintertid? Det är ju då allt slits så förbaskat och eftersom det är lika dyrt att cykla som att köra bil kanske man ändå skall ta bilen? Säkrare, nästan billigare och sparar cykeln något otroligt.

Sträckan man kör bilen påverkar service/slitage och värdeminskning också. Merkostnaden som man behöver betala samma vecka eller månad är bara bränsle, men de övriga kostnaderna är inte noll bara för att de kanske ackumuleras över flera år.

Sant, geologen, men den kostnaden har jag samma oavsett om jag kör eller inte. Så när jag väljer mellan cykel eller bil väljer jag mellan att betala 11kr för att cykla, eller 12kr för att köra bil. Alla annan kostnad för bilen är lika oavsett om den används eller inte.

Novisen skrev:
-------------------------------------------------------
> Sant, geologen, men den kostnaden har jag samma
> oavsett om jag kör eller inte.

Nej. Läste du inte vad jag skrev? Kostnaderna jag räknade upp är kraftigt beroende av körd sträcka. T ex däck kostar ungefär en krona milen, lågt räknat.

Lejon skrev:
> 260 mil och behov av att byta alla de delarna är
> märkligt. Misskött, otur eller lurad av
> mekanikern?

Undrar jag också. Mer normalt vore antingen att du roterat på en till två kedjor till a 150kr eller att du inte hade bytt nåt för att byta allt om 3-400mil till när det är helt slut.

Kejdan gick av 2ggr på en vecka.... hoppades att kedjelås skulle ge mig mer tid. Fast visst, misskött. Kedjan torkades inte av, smorde bara mer och mer vid behov (knappt ens det) och all skit från vägen sugs upp på cykeln på ett konstigt sätt. När kedjan gick av första gången fastnade den I främre växelföraren och böjde förmodligen till den då. Vevlager och vev kanske var lite overkill, men klingorna fram var nog rätt slitna de också.

Vad har du gjort med växelföraren? Och vevaxel?!

Spontant så känns det som att du har slitit onaturligt hårt på sakerna eller så är det lite risig kvalitet på dem. En drivlina bör ju hålla minst det dubbla, 500 mil. Bromsbelägg likaså, såvida du inte kör runt och bromsar oavbrutet.

Så om vi bortser ifrån framväxeln som inte är en naturlig slitagedel, och vevaxeln(?) så kan jag gå med på att byta bromsbeläggen (300 spänn) men sedan halvera intervallet på drivlinan i övrigt. Och om man gör detta själv så snackar vi typ... 1000 spänn var 500:e mil kanske?

Så från 11k/mil till 2kr/mil, och då är det inte ens några specialprylar eller specialkunskaper. Insexnycklar har man hemma ändå. Verktyg till kassetten lånar man eller köper för ett par hundringar (de håller livet ut).

Jag vet inte ens om motsvarande service kostade så mycket på min förra tävlings-mtb med väldigt fina komponenter.

geologen skrev:
> Novisen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sant, geologen, men den kostnaden har jag samma
> > oavsett om jag kör eller inte.
>
> Nej. Läste du inte vad jag skrev? Kostnaderna jag
> räknade upp är kraftigt beroende av körd
> sträcka. T ex däck kostar ungefär en krona
> milen, lågt räknat.

Håller inte med, annat än slitaget men det är svårt att uppskatta. Värdeminskningen... tja, om du säljer en bil som är 10år gammal som gått 7, 8 eller 9000mil, spelar det roll? Tror inte det, för lågt mil från början så det är ålder som sätter priset. Har den gått 20000mil är det väl annorlunda. Samma med alla andra kostnader, de går på år (service, försäkring), inte mil. Men jag vet, det är lite knasigt sätt att räkna.

geologen skrev:
> ...däck kostar ungefär en krona milen, lågt räknat.

OT: En av mina bilar har en däckkostnad på 100 kr/mil.

TM skrev:
> Vad har du gjort med växelföraren? Och
> vevaxel?!
>
> Spontant så känns det som att du har slitit
> onaturligt hårt på sakerna eller så är det
> lite risig kvalitet på dem. En drivlina bör ju
> hålla minst det dubbla, 500 mil. Bromsbelägg
> likaså, såvida du inte kör runt och bromsar
> oavbrutet.
>
> Så om vi bortser ifrån framväxeln som inte är
> en naturlig slitagedel, och vevaxeln(?) så kan
> jag gå med på att byta bromsbeläggen (300
> spänn) men sedan halvera intervallet på
> drivlinan i övrigt. Och om man gör detta själv
> så snackar vi typ... 1000 spänn var 500:e mil
> kanske?
>
> Så från 11k/mil till 2kr/mil, och då är det
> inte ens några specialprylar eller
> specialkunskaper. Insexnycklar har man hemma
> ändå. Verktyg till kassetten lånar man eller
> köper för ett par hundringar (de håller livet
> ut).
>
> Jag vet inte ens om motsvarande service kostade
> så mycket på min förra tävlings-mtb med
> väldigt fina komponenter.

Vevaxeln/framklingor var nog som sagt overkill, men hoppas det blir mindre slitage framöver, och fler mil utan kostnader. Vintern verkar dock slita något otrolig, fincykeln som bara rullar sommar har gått 150mil och allt är som nytt på den.

Novisen skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > Novisen skrev:
> >
>
> > -----
> > > Sant, geologen, men den kostnaden har jag
> samma
> > > oavsett om jag kör eller inte.
> >
> > Nej. Läste du inte vad jag skrev? Kostnaderna
> jag
> > räknade upp är kraftigt beroende av körd
> > sträcka. T ex däck kostar ungefär en krona
> > milen, lågt räknat.
>
>
> Håller inte med, annat än slitaget men det är
> svårt att uppskatta. Värdeminskningen... tja, om
> du säljer en bil som är 10år gammal som gått
> 7, 8 eller 9000mil, spelar det roll? Tror inte
> det, för lågt mil från början så det är
> ålder som sätter priset. Har den gått 20000mil
> är det väl annorlunda. Samma med alla andra
> kostnader, de går på år (service,
> försäkring), inte mil. Men jag vet, det är lite
> knasigt sätt att räkna.

Du får naturligtvis räkna så som det känns bäst för dig. Men vill du göra korrekta jämförelser får du också räkna korrekt.

Tänk om du krockar bilen och måste byta något? Då blir den ju väldigt dyr per mil! (Läs: du kan ju inte räkna med vevaxel och framväxel i slitaget!?)

En egolapp kostar för övrigt inte mer än en femtiolapp (om du gör den väldigt fin och påkostad) och sparar väldigt mycket slitage på drivlinan. Med ditt sätt att räkna har du tjänat in den bara genom att titta på cykeln några gånger!

Jag har fått ut närmare 1000 pendlarmil av min nuvarande drivlina. Får se hur det blir nu i vår, kedjan ser lite väl nött ut. Då har jag bytt kedja 3 ggr. Däremot är jag noga med att köra på stora klingan så mycket det bara går för att minska belastningen på drivlinan.

Däremot har det gått en uppsättning skärmar, ett vinterdäck, en omgång bromsbelägg och ett par pedaler.

Igino Cazzola skrev:
> geologen skrev:
> -----
> > ...däck kostar ungefär en krona milen, lågt
> räknat.
>
> OT: En av mina bilar har en däckkostnad på 100
> kr/mil.

Är det den italienska, tyska eller engelska ingrediensen i gröten? =)

Man kan cykla billigt också. En kompis köpte en "stads-MTB" för 12 år sen, inte för några stora pengar. Drivlina är bytt på den en gång. Några slangar och däck har det gått åt också. Bromsbelägg. Annars inget. Hennes dagliga pendlarhoj som rullar vart hon än ska i stan. Hon åker, vad jag vet, aldrig kollektivt.

patten skrev:
> Om det ligger i kostnaden är det billigast att
> gå eller att löpa. Kör på det så slipper du
> fundera på kostnader.

Löpa? Löparskor kostar ca 1000kr och antas hålla ca 100mil. Det är 10kr/mil det. Och då måste du äta rätt mkt extra också.

Jag räknade ut att min milkostnad ligger på runt 2:50kr/mil. Tiagra och 105 komponenter på cykeln. I den siffran så är även däck i räknade.

För min del så är det billigare än kommunalt och mycket billigare än bil, men jag cyklar knappast för att jag sparar pengar på det.

xyz-saft skrev:
> Tänk om du krockar bilen och måste byta något?
> Då blir den ju väldigt dyr per mil! (Läs: du
> kan ju inte räkna med vevaxel och framväxel i
> slitaget!?)
>
> En egolapp kostar för övrigt inte mer än en
> femtiolapp (om du gör den väldigt fin och
> påkostad) och sparar väldigt mycket slitage på
> drivlinan. Med ditt sätt att räkna har du
> tjänat in den bara genom att titta på cykeln
> några gånger!

+1

Långa skärmar och bra lapp ska det vara.
Håller drivlinan ren och fötterna torra.

IMG_20141202_101356.jpg

earnstrom skrev:
> patten skrev:
> -----
> > Om det ligger i kostnaden är det billigast att
> > gå eller att löpa. Kör på det så slipper
> du
> > fundera på kostnader.
>
> Löpa? Löparskor kostar ca 1000kr och antas
> hålla ca 100mil. Det är 10kr/mil det. Och då
> måste du äta rätt mkt extra också.

Annars är det mycket snack om barfotalöpning nu för tiden, 0 kr/milen. Dock kan du löpa längre än 100 mil i de allra flesta löparskor.

Jag orkar inte reda ut bilkalkylen men i korthet räknar du lite väl enkelt när du bara räknar bränsle och däck. Värdeminskning, service, försäkring och reparationer är milrelaterade och i en stad tillkommer ev parkering, trängselskatt etc. 21-22 kr brukar vara ett minimum om man lyckas hitta nån mikrobil och har en gynnsam pendling.

Men det är ju inte så intressant, den stora frågan är ju vad du kör för grejer och hur du sköter dem eller inte. Med tanke på utgifterna för pendlarcykeln måste du köra onödigt dyra komponenter, köpa delarna på fel ställe eller och sköta det väldigt dåligt eller om du kör skärm- och lappfritt eller allt på en gång?

Men att bara lägga på mer olja på kedjan är ju ett klassiskt misstag.

Jag kör 24-växlat.
Köpte två extra kassetter för 79kr styck. De håller minst 500 mil.
Kedja kostar 90kr och jag byter efter 100-200 mil. Tar typ tio min. Byter oftare än nödvändigt för det är skittråkigt att göra rent dem
Belägg till Avid från Superstar, flerpack billiga.
Vevlager kostar 120kr (fyrkant gängat) det knäpper lite nu men löper lätt

Det enda som slitits onaturligt fort var däck när jag drog cykelvagn ett år, då gick bakdäcket åt rätt fort.

Min "sämsta" drivlina höll 250 mil grusväg/skog på en mtb men då var jag okunnig och bytte aldrig kedjan. :) det kostade 1500

Så underhåll eller budgetprylar eller båda. :D

Man bör väl kanske räkna på värdeminskningen på cykeln också, i alla fall om den är av det lite dyrare slaget.
Jag kom fram till att mitt cyklande till jobbet kostade mig ungefär 15-20 kr/mil. Då, men cykeln lever fortfarande, så det var kanske lite högt räknat.

Passaten, som jag skickade till skroten i dag, kostade ca 18 kr/mil totalt, allt inkluderat. Då ingår en totalförlust av köpevärdet (nja, 300 spänn fick jag), fordonsskatt, försäkring, trängselskatt, parkeringsavgifter, slitdelar, vätskor, tvätt, reservdelar, m m. Men då mekade jag allt själv, förutom montering av nya däck på fälg.

Kristoffer R skrev:
> Jag kör 24-växlat.
> Köpte två extra kassetter för 79kr styck. De
> håller minst 500 mil.
> Kedja kostar 90kr och jag byter efter 100-200 mil.
> Tar typ tio min. Byter oftare än nödvändigt
> för det är skittråkigt att göra rent dem

Tips; Biltemas kedja för 8-delat (27405) är de facto en KMC z narrow inklusive missing link för det facila priset av 49:90kr

Jag rengör hela drivlinan minst 2 gånger i veckan året runt smörjer även upp diverse lager då och då .om det inte händer något oväntat är planen att byta bakväxlen kedja kasett mm till cv2015 då kanske allt har runt 500 mil på nacken

eketjall skrev:
> Kristoffer R skrev:
> -----
> > Jag kör 24-växlat.
> > Köpte två extra kassetter för 79kr styck. De
> > håller minst 500 mil.
> > Kedja kostar 90kr och jag byter efter 100-200
> mil.
> > Tar typ tio min. Byter oftare än nödvändigt
> > för det är skittråkigt att göra rent dem
>
> Tips; Biltemas kedja för 8-delat (27405) är de
> facto en KMC z narrow inklusive missing link för
> det facila priset av 49:90kr

Tack för bra tips skall definitivt testa isf! :)

Det är dyrt att cykelpendla. Sliter massa kläder också. Värdeminskning.service och reparation. Underhåll. Tid och pengar. Speciellt om man vill ha en ny cykel.

Javisst kostar det att cykelpendla och beroende på vilka delar man har i sin drivlina så kostar det ju där efter. Jag rengör min kedja och kassett ett par gånger i veckan, jag torkar av dem med en trasa, och gör en mer grundlig rengöring vid behov.

Jag har sedan jag började cykelpendla haft betydligt färre dagar sjukfrånvaro vilket med råge balanserar ut kostnaderna för pendlingen.

Senast ändrad:
danne8512 skrev:
> Jag rengör hela drivlinan minst 2 gånger i
> veckan året runt smörjer även upp diverse lager
> då och då .om det inte händer något oväntat
> är planen att byta bakväxlen kedja kasett mm
> till cv2015 då kanske allt har runt 500 mil på
> nacken

Det kan ju vara intressant att veta hur mycket tid man lägger på underhållet av cykeln också.
500 kr/timme är ju inte orealistiskt att räkna, det tar bilverkstan lätt.

Tog ett kort på nuvarande kedja och kassett. Några tips? Funderar om bakväxeln kan vara felinställd då den växlar lite dåligt.

Det roliga är att jag tog bilden nyss...

Bilagor

• tmp_18007-DSC_06651609492065.JPG
    tmp_18007-DSC_06651609492065.JPG
    79.5 KB · Besök: 125
Spännande jämförelse egentligen....på cykel räknar TS med service, reparationer (stora delar av drivlinan) och däck, och på bilen bara bränsleförbrukningen och däck....antingen får du väl räkna på bara kostnaden för att ersätta de kcal du trampar bort och däcken för cykeln, eller räkna med det mesta på bilen.

Som åkare är jag fullt medveten om att den enda fordonskostnaden som är helt miloberoende är skatten, och eventuellt amortering om man har sådana..... Resten, i de flesta fall även försäkring beror på hur mycket man kör....

Men jag vet, man gör ofta de kalkyler man vill, speciellt när man ska presentera dem för banken eller sin bättre hälft.... :) Diggar en signatur jag sett på ett annat forum "jag skulle gråta om min fru sålde mina saker för det pris som jag sagt till henne att dom kostade"....

Ja cykla, speciellt om man har lite längre är inte gratis. "Kräver" finare cykel, cykelkläder o båda dessa är specifika o kan inte användas vid andra tillfällen o de slits. I bil kan man ju ha vad som helst på sig. Men cykeln har gratis parkering, är miljövänlig, ger motion, ersätter gymkort (om man inte vill svettas framför en spegel förstås) mm. Bil=kö, miljöförstöring o dyr. Sämst är väl att göra lite av varje, då tar det lång tid att tjäna in hojandet.

Dalecarlia skrev:
> Tog ett kort på nuvarande kedja och kassett.
> Några tips? Funderar om bakväxeln kan vara
> felinställd då den växlar lite dåligt.
>
>
>
>
> Det roliga är att jag tog bilden nyss...

Bakväxeln är nog inga fel på, däremot rosten på kedjan, kassetten och förmodligen resten av cykeln. Lär dig sköta cykeln, regelbunden rengöring, vatten + diskmedel räcker långt, sen smörj med kedjeolja. Plocka isär lager lite då och då, rengör och lägg i nytt fett. Jag kör omkring på en mtb från början av 90 talet som är skött på det sättet, den går året runt. Det är tre år.sedan jag bytte kassett, kedja och klingor fram och det kostade mig ett par hunkor. Vissa grejer är jätteslitna nu men.allt fungerar som det ska.

Mathias B skrev:
> Dalecarlia skrev:
> -----
> > Tog ett kort på nuvarande kedja och kassett.
> > Några tips? Funderar om bakväxeln kan vara
> > felinställd då den växlar lite dåligt.
> >
> >
> >
> >
> > Det roliga är att jag tog bilden nyss...
>
>
> Bakväxeln är nog inga fel på, däremot rosten
> på kedjan, kassetten och förmodligen resten av
> cykeln. Lär dig sköta cykeln, regelbunden
> rengöring, vatten + diskmedel räcker långt, sen
> smörj med kedjeolja. Plocka isär lager lite då
> och då, rengör och lägg i nytt fett. Jag kör
> omkring på en mtb från början av 90 talet som
> är skött på det sättet, den går året runt.
> Det är tre år.sedan jag bytte kassett, kedja och
> klingor fram och det kostade mig ett par hunkor.
> Vissa grejer är jätteslitna nu men.allt fungerar
> som det ska.

Mata inte trollet.

geologen skrev:
> ToddyKrycka skrev:
> -----
> > ersätter gymkort
>
> Eh, nej...
> Styrketräning, nån?

skulle nog kunna ge mig på en helt odjärv gissning att cykelpendling ersätter gymkort för de allra flesta.

Det är inte bara milen, utan även tiden som sliter på cykeln. På pendlaren har jag haft havererade vevlager och lagret på framhjulet lade av. I bägge fallen pga rost. Detta var innan jag började pendla. Cykeln hade kanske rullat 200 mil på 15 år, och stått ute i ur och skur.

Nu får cykeln mer kärlek och olja, men den står fortfarande ute.

GurraG skrev:
> Mathias B skrev:
> -----
> > Dalecarlia skrev:
> >
>
> > -----
> > > Tog ett kort på nuvarande kedja och kassett.
> > > Några tips? Funderar om bakväxeln kan vara
> > > felinställd då den växlar lite dåligt.
> > >
> > >
> > >
> > >
> > > Det roliga är att jag tog bilden nyss...
> >
> >
> > Bakväxeln är nog inga fel på, däremot
> rosten
> > på kedjan, kassetten och förmodligen resten
> av
> > cykeln. Lär dig sköta cykeln, regelbunden
> > rengöring, vatten + diskmedel räcker långt,
> sen
> > smörj med kedjeolja. Plocka isär lager lite
> då
> > och då, rengör och lägg i nytt fett. Jag
> kör
> > omkring på en mtb från början av 90 talet
> som
> > är skött på det sättet, den går året
> runt.
> > Det är tre år.sedan jag bytte kassett, kedja
> och
> > klingor fram och det kostade mig ett par
> hunkor.
> > Vissa grejer är jätteslitna nu men.allt
> fungerar
> > som det ska.
>
> Mata inte trollet.

Det är bara lite ytrost, mycket försvinner vid rengöring. Tycker Mathias svar var bra! F.ö gäller ditt svar alla i tråden, GurraG. TS kan ju inte mena allvar med sin uträkning?

Vad är det för bilar ni har? Min ligger nog på minst 40-50:- milen om man räknar in allt för själva bilen. Sedan tillkommer trängselskatt här i gbg plus att jag på min nuvarande arbetsplats (Lindholmen) dessutom får betala 60:- per dag för parkeringen. (pendlar)Cykeln är definitivt på väg ut ur källaren när som helst :)

Tillbaka
Topp