Kosttillskott mineraler & vitaminer - vad använder du?

eucalyptus

Aktiv medlem
Finns oändliga kombinationer av diverse kapslar och tabletter med mineraler och vitamintabletter, där till ännu fler fabrikat.

Vad använder ni och märker ni någon skillnad?

Allt från tabletter för bättre lyster i huden, bättre naglar, rödbetspulver för syreupptagning, ja det finns precis allt möjligt. MSM pulver vad är ens det och varför blev jag pålurad detta.

Alltså inte tal om varierad kost utan bara alla dessa tabletter och kapslar som finns under tusentals varumärken.

Har köpt så otroligt mycket grejer senaste åren och tror inte magen mår så bra av allting. Särskilt inte med IBS...

Just nu tar jag bara D-vitamin på morgonen 4000UI ihop med magnesium morgon och kväll.

Har skåpet fullt med allt annat men funderar nu om de verkligen gör någon skillnad. Blir jag piggare? Mår jag bättre? Har det någon effekt på träningen? Sömn?

I dagsläget tar jag kreatin. C-vitamin. Multivitamin. Omega 3. Betakaroten plus zma. Äter ej fisk så därför omega 3 och går på lchf så därför extra c vitamin och multivitaminer

finns en lång tråd redan, och slutsatsen hos forskarna som forskat i detta är typ alltid ät varierat, resten kan man skippa. D vitamin finns en vits med om man har brist, speciellt mörka årstiden och omega 3 är bra men det får man i sig även via bland annat fet fisk. Så lägg pengarna på nåt som det finns evidens bakom :)

De salter som är i sportdyck, eller vätskeersättning, verkar bra och nödvändiga när man svettas länge. Jod får vi väl fortfarande i oss från salt. Sedan kan det finnas rekommendationer för vissa grupper. Om man äter varierat så är alla dessa piller bara hokus pokus för de flesta. En del blir sjuka av dem. Men C-vitamin trycker jag i mig. Det ska ju inte samlas i kroppen och sakta förgifta en, men vad vet jag om det hindrar upptag av något annat. Selen får jag ibland för mig att vi har brist på i skandinavien och kan ta en. Allt det som är bra i öl unnar jag mig också för hälsans skull. :-) Förutom de goda effekterna av öl så har jag bara märkt skillnad av dåligt komponerade mulltipiller som skapat oreda i magen. Märkligt vilket skräp en del säljer.

Är du vegan eller vegetarian är b12 nåt du kan behöva ta. I övrigt får du i dig allt du behöver via kost om du äter lite av allt. Möjligen även D-vitamin under årets mörkaste månader.

Jag slår ett slag för att börja med ett blodprov hos Werlabs eller liknande. Visar det på brister kan man överväga att komplettera med tillskott. Själv åt jag multivitamin (med järn) tills jag fick veta att jag har sjukdomen hemokromatos och därmed absolut inte ska äta extra järn.

Av salter är vinsyra lite grann den är mer anpassade än citronsyra för kroppen som vätskedrivande salt.
Ca ett halvt kryddmått till 1 liter vatten mycket lite smakton är bra för de som har svårt kasta vatten.

Senast ändrad:
Inte jag heller. Är de lagliga att köpa och använda är de verkningslösa. Enda effekten är att de ger vinst till försäljarna.

Tillbaka
Topp