Kosttillskott

Lindeberg

Ny medlem
Kosttillskott
Har lite funderingar kring kosttillskott och tänkte härmed slänga ut ett par frågor...

Omega3
Använder ni det? Själv så köpte jag en flaska för ett tag sedan efter inrådan av en tjej på en hälsokostaffär. MEN, det smakar så fruktansvärt illa, någon som har tips på någon Omega3-produkt som smakar bra/inget alls?

Kreatin
Sägs ju förbättra prestationsförmågan vid styrketräning, men jag hörde ifrån något annat håll att man även kan räkna med en förbättring vad det gäller uthållighet, någon som har några erfarenheter?

// Lindeberg

Kosttillskott
Omega-3-kapslar kan man köpa på Apoteket. Tycker det känns lite tryggare än hälsokostbutikerna. Dessa smakar dessutom ingenting, kanske lite lite om man skulle rapa.

Jag äter Omega-3 varje dag i samband med middagen.

Jonas

Kosttillskott
Omega3
Finns som sagt i kapslar som sväljs som piller, helt smaklösa.
Ger mer lättflytande blod, kan innebära mindre risk för mjölksyra? Äter man inte fet fisk ett par gånger i veckan kan det vara värt det. Har testat under en period men kunde inte märka mer än två effekter: 1) Det blev ett hål i plånboken. 2) Ådrorna på armarna blev tydligare vilket indikerar något, osäkert vad :)

Kreatin
Kreatin är en naturlig beståndsdel i kött. Rommarna åt ofantliga mängder rött kött innan de tävlade i olympiaden. Numer har man konstaterat att det var kreatinet (förutom proteinet) som var gynnsamt för muskulaturen. Man måste äta ungefär 4-5 kg kött per dag för att få en effektfull kreatindos. Kreatin binder in energi och vatten i musklerna. Detta gör kroppen något kilo tyngre. Musklerna blir större och får därmed lättare att lyfta tunga vikter i få repetitioner. För vissa personer tycks inte kreatin fungera. Effekten för en cyklist/konditionsidrottare är ombestridd. Dels blir kroppen tyngre men samtidigt får man mer bränsle och vatten inne i musklerna där de gör nytta. Som vanlig cykelmotionär är det bortkastade pengar. När jag tränar hård styrketräning (5 pass i veckan med 4-6 reps) kombinerat med cykling har jag märkt att återhämtningen förbättras, bortsett från att jag tar lite större hantlar i gymmet. Kreatin tillverkas också av kroppen självt. Kreatin kan tas 1-2 månader varpå man har ett uppehåll på någon vecka och sedan "laddar" kroppen igen med en högre dos under en vecka för att sedan underhållsta substansen resten av perioden.

Protein
Proteintillskott hjälper kroppen att bygga upp muskulaturen. Det finns snabba och långsamma proteiner precis som det finns snabba och långsamma kolhydrater (fast skillnaden är inte så markant). Det snabbaste proteinet är Whey/vassle vilket kommer från mjölk. Sojaprotein hör till de långsammaste och äggproteiner är någonstans i mitten. En återhämtningsdryck efter ett träningspass där man blandar whey och dextrosol tillsammans med lite mjölk är ett bra sätt att ge kroppen en bra miljö att bygga upp sig i och stoppa nedbrytningen som startades under träningen. Drinken tas direkt efter passet och till en skopa whey tar man med fördel en ½ skopa destropur (finns på ICA). Proteintillskottet hjälper till att påskynda återhämtningen. Det finns färdigblandade pulver med protein och snabba kolhydrater som kallas Gainers. Dessa har dock för mycket kolhydrater samt ett mycket högre pris.

Multivitamineral
Det enda kosttillskottet som är motiverat att kasta pengar på om man inte har en mycket bra kost i övrigt. Äter man mycket grönsaker och flera frukter per dag behöver man inget multivitamineral. Annars är det bra för en tränande person, speciellt C-vitamin och mineraler. Apoteket har en bekväm variant som heter Mitt Val Sport. Mineraltillskottet (kanske främst magnesium?) kan minska problem med kramp.

Sammanfattning / åsikt
Som vanlig motionär tycker jag du ska satsa på en vettig kost istället för tillskott. Har du en vettig kost men vill komplettera din träning med något tillskott rekommenderar jag en proteindrink efter passet blandat på ett bra wheypulver med dextropur (2:1) och mjölk.

Omega3 kan vara ett bra tillskott om du är över medelålders och inte äter fet fisk regelbundet. Men det är bättre att äta fet fisk regelbundet :-D Lax & makrill t.ex..

Kreatin hör mer hemma i styrketräning men kan hjälpa till med återhämningen om du tränar 8+ pass på en vecka.

Tävlar du på elitnivå är kosten ännuviktigare och tillskott kan vara ett mycket bra komplement.

Kosttillskott
För många år sedan hade jag en tränare som forskade på GIH. Jag fick då vara med som försökskanin på ett inledande test med Kreatin. Vi började en vecka med att springa på ett lutande band tills vi stupade och dagen därpå 2 varv på ett mycket kuperat motionsspår. Sedan följde en vecka med Kreatin som tillskott till vår normala kost och vanlig träning. Efter Kreatin-veckan körde vi samma tester som vi hade gjort innan veckan började. Ingen av oss kaniner blev bättre av Kreatin och de flesta av oss blev ett kilo tyngre.

KjellF

Kosttillskott
JLarsson - Tack så mycket för informationen. Det är alltid en sak att läsa generella kostråd osv, men nyttigt att höra folks erfarenheter.

För min del blir det mer fisk och lite extra fokus på kosten...

Kosttillskott
Enligt vissa medicinska rön så lär Omega-3 oljor som tillskott även öka syreupptagningsförmågan med uppemot 7-10 %
Äter själv vitamin och kosttillskott som heter Victell Elit som även innehåller Omega-3 , det är en dagsportionspåse med vitaminer,mineraler och Omega-3 kapsel som även används av bla norska skidlandslaget...

Kosttillskott
the_TnT Skrev:
-------------------------------------------------------
MASSOR !!

har du färdigskrivna inlägg ? eller är du bara j-vligt snabb i fingrarna/lite att göra på jobbet....?

;-) (detta tog mig minst 2 min att skriva)

I övrigt håller jag med dig fullständigt..

Senast ändrad:
Kosttillskott
KjellF -

Inte alls konstigt att du blev inte bättre på VO2Max och aerobiska tester med kreatin. Det binder vätska i muskelvävnad och också förbättrar återhämtning under upprepade anaerobiska passar. Om ni hade kollat tidkurvan med 10 st. 100-meter sprints eller 25-meter sprints i bassangen eller max antal bankpress med en viss vikt över 3 sets ni skulle har haft annan resultat.

Kosttillskott
vet bara att en snubbe på skolan har fått problem med njurarna då han har käkat kreatin

har hört lite olika om det också

att då man stoppar i sig kreatintillskott så höjs nivåerna av kreatin i kroppen. kroppen som själv producerar en liten mängd kreatin ser detta som att det inte behövs så mycket kreatin och minskar kroppens egna tillskott av kreatin. för vissa kommer produktionen av kreatin igång igen. för vissa är den lägre än normalt för "resten av livet"

kreatin omvandlas också till kreatinin och då det omvandlas så bildas ammoniak som också belastar njurarna

jag vet har ingen vetenskaplig rapport som backar det här (inte sökt efter en heller)
men morsan är idrottsfysiolog och det är därifrån jag fått dethär

Kosttillskott
Lindeberg Skrev:
-------------------------------------------------------
Omega3
> Använder ni det? Själv så köpte jag en flaska för
> ett tag sedan efter inrådan av en tjej på en
> hälsokostaffär. MEN, det smakar så fruktansvärt
> illa, någon som har tips på någon Omega3-produkt
> som smakar bra/inget alls?

> // Lindeberg

Nötter smakar alldeles utmärkt om du frågar mig.
De flesta ínnehåller även en ganska hyffsad andel av omega 3 fetter om jag inte är helt ute och paddlar..

Kosttillskott
the_TNT:
Omega 3: det där med mjölksyra är inte en vedertagen slutsats såvitt jag vet.
Har man en störning i koagulationen av blod så ska man definitivt inte äta det.

Kreatin:
Anledningen till att kreatinet gör kroppen starkare är förmodligen en kombination av två saker (kanske t o m fler); ökad inlagring av kreatinfosfat (lämnar ifrån sig ATP när så behövs och binder nytt ATP snabbare efter en muskelansträngning) samt det ökade vätsketrycket i muskeln. En av anledningarna som har angetts som trolig orsak till att det inte fungerar för alla är att nivåerna i muskeln bara kan nå vissa höjder. Alla ligger dock olika högt från början (förklarar eventuellt inte alla fall dock). Vad gäller observationen av att det funkar bra med hög träningsdos kan jag bara instämma. Man blir inte lika beroende av glykogenet för pumpet och styrkan under ett helt pass.
Att rekommendera användandet av det är dock tveksamt dels av det som står nämnt i Daners länk men också för att det nu ska undersökas om det finns ett samband mellan kreatintillskott och blodproppar.

Protein:
Det är tveksamt om man ska ta det med mjölk eftersom mjölk försenar magtömningen och därmed tiden till upptaget av musklerna. Skulle själv också vilja ha lite långsamma kolhydrater snabbt efter träningen. Sammansättningen med dubbelt så mkt protein som kolhydrater är för mig lite främmande. Bättre att fylla på ordentligt och speciellt inte spara på kolhydrater. Det är ingen tävling i fitness eller byggning utan främst prestationshöjande...

Kosttillskott
Jag käkar inga kosttillskott, utan kör istället med en välbalanserad kosthållning. Jag tycker att det är roligare att laga mat än att öppna plastburkar, så det har inte blivit av. Jag är väl inte direkt skeptisk till tillskotten som grej, utan jag har inte brytt mig om att sätta mig in i vad som vore bäst. Flera av mina klasskamrater använder olika tillskott på olika sätt, och jag tror man kan få effekt om hela näringsintaget är genomtänkt, med mat, mattider, tillskott och allt annat som man kan peta i sig.
/HMan

Tillbaka
Topp