kosttillskott

Yodobashi

Ny medlem
kosttillskott
För när man tränade i sina gamla dagar så fanns det typ bara twinlab av dom större märkena.
så det var enkelt att välja lite protein tillskott.

Fast i dagens läge finns det ju tabletter för allt.

Så är det någon som kan rekommendera vad man ska ta efter/före träning
tränar mest för skoja men alltid bra att få lite näring till musklerna efter en tur.

cyklar 2 gånger i veckan ca 3-4h totalt
gymar 1 gång, ca 1timme
och poweryoga 1 gång ca 1 timme

Vill inte gå upp i vikt snarare ner så ingen gainers.

Har ni något att rekommendera och som gärna inte smakar som en plaskig sörja...

Sen en annan fråga om ni cyklar en långtur 2 timmar+
har ni bara vatten med er eller nått annat med ?
känns som energin tar slut efter 1½ timme ungefär (inte konditionen utan energin)

kosttillskott
Yodobashi skrev:
-------------------------------------------------------
> Så är det någon som kan rekommendera vad man
> ska ta efter/före träning

Har du provat mat?

Börja med att ha koll på vad du äter i form av "vanlig mat" innan du köper tillskott du (kanske) inte behöver.

kosttillskott
Kosttillskott vet jag ingenting om, och äter inget sådant alls. Däremot frukt, grönt, husmanskost. En allsidig kosthållning är nog melodin om man vill få i sig allt som kroppen behöver.

Enklaste viktminskningstipset är att dra ned på intaget av mat och dryck. Inte så man är hungrig, men ha lite koll. Dessutom kan man köra hårdare på träningarna.

Cykel: Vatten funkar bra, samt att man har med sig tex energikaka. Du kan enkelt baka själv, se www.loparlarsson.se för ett kanonrecept. Rågbröd funkar bra också. Torkad frukt.

Det viktigaste med intaget av energi är att man börjar direkt efter start. Jag brukar äta ngt var 30 minut, och dricker regelbundet. Vatten funkar alldeles utmärkt.

kosttillskott
extra tillskott behövs väl mest om man tränar på elitnivå och ligger på gränsen av vad kroppen klarar av, jag tror du får bäst resultat med bra mat. Ett mellanmål direkt efter träning brukar rekommenderas för att snabba upp återhämtningen (ca 200-250 kcal tror jag är lagom). T ex frukt & en ostfralla.
Hur man gör för att gå ner i vikt kan jag inte mkt om. Men fräsch mat med mkt frukt & grönt (mättar utan att ge allt för mkt energi) ihop med regelbunden träning är nog en bra början.

kosttillskott
Jag kör enbart vatten i flaskorna.

Om du ska gå ner i vikt så måste du hålla koll på vad du äter. Grunden att utgå ifrån är ju att du ska göra av med mer energi än vad du stoppar i dig. En pulsmätare med kalorimätare kan vara ett bra hjälpmedel. I övrigt såär jag inne på Tottemans linje, med vanlig, varierad kost så kommermanriktigt långt. Från och till så använder jag dock kosttillskott, proteindricka efter träning men det är bara för att inte gåner i vikt.

kosttillskott
Jag förstår precis hur ni menar.
självklart klarar man sig enbart på mat om man gör det rätt.

Men det är lite där problemet var. vem orkar laga mat efter träningen.
Tycker det är tillräckligt jobbigt med att fixa middag
och då menar jag inte att jag lever på snabbmat och tillhör 0.1 tons klassen i vikt

efter träning är det alltid bra att få i sig näring men just som jag skrev då man inte hinner/orkar
så är det bra att komplettera med kosttillskott.
men det är just att det smakar skit så kanske finns det några "goda" shakes där ute på världs marknaden som någon har testat.

kanske lite otydligt det jag skrev i början..

Men tack ändå

kosttillskott
Som sagts tidigare så behöver man inga tillskott för att gå ner i vikt, bara vara noggrann med vad man äter. Vissa personer (jag bland annat) kan dock inte gå upp i vikt i muskler utan att äta och vila väldigt noggrannt, och det blir enklare att klara av med gainers och protein-tillskott. Men det är ett tillskott, inte en ersättning till riktig mat. Jag äter frukost (gröt), lunch (pasta) och middag (pasta) utöver tillskotten, då får jag precis i mig tillräckligt för att gå upp i vikt.

Din andra fråga om energi under längre pass så brukar det räcka (för mig) att äta en bit energikaka/gel/snickers/banan eller liknande varje timme så räcker krafterna längre. Det finns ju även sportdryck man kan dricka men det tål inte min mage så jag dricker bara vatten när jag cyklar.
Jag tycker det fungerar bäst att äta lite och ofta, börja fylla på innan det känns tungt i benen.

EDIT: ett gott tillskott är Dahlblads gainer i banan/choklad-smak, en ren njutning :)

Senast redigerad av en moderator:
kosttillskott
Jag satsar allti på "vanlig mat", när tiden finns. Vid de tillfällen jag tränar en bit hemifrån eller av någon anledning inte hunnit fixa mat så kör jag Recovery shake direkt efteråt, typ Maxim eller Dahlblads. Sen äter jag alltid hemlagad mat när jag kommer hem. I de flesta fall räcker det långt. Lite mindre mål och ofta är hemligheten, framför mer sällan och stora, som för många tyvärr gör.

Bra vanlig mat före och efter träning:
Kesella
Keso
Nöt- och fruktrik musli
Sharonfrukt
Smoothies
Ägg
Frukt
Avokado m.m.....

Ett bra lästips är Colting böcker, även om han drar det ganska långt, så man får ta det med en nypa salt.

Under lång träning kör jag endast vatten i flaskorna, om det inte är väldigt varmt, då har jag sportdryck i en flaska "mitt i passet". Sportdryck på tävling. Bra mat under tiden är banan, snickers, bars. Om det är cykel distans, varför inte stanna 15 min på fik för kaffe? Man cyklar långt på glass!

Det viktigaste för att undvika "soppatorsk" på långa pass är träning! Det krävs långa pass som tränar kroppens förmåga att använda fett som energi. Det är helt avgörande för din uthållighet. Förläng passen sakta men säkert och prova olika mängder käk under tiden. Ha alltid med dig reservmat ifall (när) du väggar. Bra att veta hur det känns när man kör in i den med full fart! :-)

kosttillskott
Det är mycket prat om vanlig mat bland inläggen och jag håller med. Jag förstår precis vad du menar med något snabbt och enkelt men det finns massor med lösningar. Jag har provat de flästa shakar och ingen är direkt god.

Först och främst är det inte bara protein utan kolhydrater som kroppen behöver efter träning (såvida du inte tokgymtränar). Framför allt när man tränar långa uthållighets pass. Musklernas främsta energikälla är faktiskt kolyhdrater som lagras i levern och musklerna iform av glukos. Direkt efter träning eller under långa träningspass är det därför viktigt att fylla på reserverna.

Mina bästa tips är:
Två bananer, det går inte att få det godare och enklare.
Pankakor med (keso och) sylt (köp färdiga pankisar, frys in i portioner, kör i micron).
Smoothy - glass, mjölk, frukt eller frysta bär - bara att mixa, YAM!
Det finns hur mycket som hällst.

Ät så snart du kan efter träning så återhämtar sig musklerna snabbare.

kosttillskott
Jag vill slå ett slag för http://www.gymgrossisten.com/cgi-bi...Avd=1&visa=1-36&Sort=Beskr&Visn=Std2&limit=15 efter träningen. 100g är ca 60g proteiner vilket är mumma för musklerna efter ett hårt pass. 380 kalorier är lagom med om du ska gå ner i vikt kan du ersätta ett mellanmål med en shaker.

Finns massor med spekulationer om man ska köra ren husmanskost eller tillskott. Som någon tidigare sa så är det väl att rekomendera om man kör seriöst på en högre nivå. Det heter ju tillskott för att det ger lite extra. Ska man köra ren viktminskning är det en snabb väg att köra proteindrinkar dock ska du vara medveten om att det inte bara är ren protein du ska ha utan något som det jag länkade till.
Aminosyror är också något att tänka på som tex http://www.gymgrossisten.com/cgi-bi...grp=257&Avd=1&visa=1-36&Sort=Beskr&Visn=Std2.

Men oavsett om man kör elit nivå eller inte och kört ett riktigt hårt pass så är det bara bra att ta en proteindrink efteråt. Kroppen är ju som en torr svamp efteråt och skriker efter ny bra energi och material att bygga med.

Hoppas det hjälpte lite i alla fall.

kosttillskott
fredrikw skrev:
> 60g protein efter träning? tveksamt om kroppen
> kan ta upp så mycket på en gång, men du göder
> ju tillskottsbranschen med den kosten i alla fall.

=) Jo detta var då 100g och det innebär 2 portioner. Jag kör själv 1 portion som då ger ca 30g proteiner. Allt är ju beroende på vad du väger, hur hårt man kört osv osv.

kosttillskott
J77 skrev:
> Jag vill slå ett slag för
> http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ib
> utik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=7261r&artgrp=525
> 0&Avd=1&visa=1-36&Sort=Beskr&Visn=Std2&limit=15
> efter träningen. 100g är ca 60g proteiner vilket
> är mumma för musklerna efter ett hårt pass.

Eller ett stort glas mjölk. Ett par bananer på det och du är hemma.

kosttillskott
Direkt efter träning är det väl inte så viktigt med protein, utan framförallt snabba kolhydrater (som sagt tex bananer, mmmmmm) Om man ändå vill ha protein slår jag ett slag för en shake av 2 bananer, en rejäl skvätt sojamjölk, ett par matskedar blåbärssylt och en matsked sojamjöl. Extra gott och extra nyttigt!

kosttillskott
Vic skrev:
> J77 skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag vill slå ett slag för
> >
> http://www.gymgrossisten.com/cgi-bin/ibutik/AIR_ib
>
> >
> utik.fcgi?funk=visa_artikel&artnr=7261r&artgrp=525
>
> > 0&Avd=1&visa=1-36&Sort=Beskr&Visn=Std2&limit=15
> > efter träningen. 100g är ca 60g proteiner
> vilket
> > är mumma för musklerna efter ett hårt pass.
>
> Eller ett stort glas mjölk. Ett par bananer på
> det och du är hemma.

Som sagt kan man köra debatter om husmanskost eller kostillskott. Dock ger inte ett stort glas mjölk och ett par bananer=). Bananer e dock fint att ha med på de lite längre rundorna. Snabb energi.
Det finns så fruktansvärt mycket att skriva och olika teorier om vad som är bra och dåligt. Allt man bör gör är att fråga sig själv vad man vill uppnå. Viktminskning, bränna fett, bygga muskler eller lite av allt.
Själv gick jag en längre kurs om träning och kost när jag var som mest aktiv på gym. Körde Motocross i 11år och under den perioden var det mestadels husmanskost. När jag började cykla och gymma blev det lie mera tillskott.

Ursprungsfrågan var ju om tillskott och vad man kan ta med sig när man ska ut och cykla=).
Är det tillskott och mat m.m som vi ska diskutera gör jag det mer än gärna i en annan post;).

Edit: Proteiner,aminosyror är bra efter träning jo =). Det är kroppens "byggnads stenar". Har man tränat hårt så bryter man ner lite och då bra att ge kroppen något att bygga upp med igen. Kolhydrater är ju givetvis något som ska vara med.

Man lär sig så länge man lever.

Senast redigerad av en moderator:
kosttillskott
Dahlblands Pharma diet innan träning (långsamma kolhydrater, protein och massa mineraler) & Dahlblads gainer om man vill lägga på sig muskler.

Tycker deras produkter både smakar och fungerar bra.

kosttillskott
http://www.gymvaruhuset.com/

Bra priser. Mindre äckligt än gymgrossisten.

Och ja allihopa, det är kanon med mat. Men just efter passet har man en timme ungefär att stoppa i sig där upptaget inte är beroende av insulin och där musklerna tar upp extra glykogen, där det är bra med snabba kolhydrater. Var och en som vill får garna stå utanför gymet med en couscousgryta när jag tränat, 3-5ggr/v. Annars tar jag tillskott.

kosttillskott
Snackar vi ökad prestation plus återhämtning ja då är det vassaste man kan få tag på i Sverige svenska Eiselt och deras Esa Pro. Har kört med det till och från i sen det kom på marknaden för två tre år sen. Grejen är den att det är effektivast om man tar det 1 timme för träning, bonus är att benen blir riktigt pigga varje gång man tar det, tar man det inte så märker man tydlig skillnad. Annars så är det brutaldyra Firstendurance som är speciellt för uthållighetsidrottare hart inte provat det men det står på tur. Det är intressant att prova vad prylarna har för effekt. Har provat Maxin, Twinlab, Vitargo, oljor, grönsaker, fibrer, järn mm. vill man ha återhämtning så säger jag vanlig kost som ostmacka och mjölk med lite socker i. Vill man ha nåt extra, så ta det senaste som Esa Pro.

kosttillskott
Bra tips är att tex ringa gymgrossisten och beskriva hur du tränar och vad du behöver (och sedan plocka ut det som du tycker är aktuellt).
Angående det du skrev att du inte vill ha ngn gainer för att du inte vill gå upp i vikt så stämmer inte det påståendet riktigt. Tar man gainer efter träning så är det inga problem med viktuppgång och dessutom bra för muskeluppbyggnad och återhämtning. Om man däremot tar det utan att träna så är det ingen höjdare för vikten.

Jag tycker att vanlig mat fungerar bra för det mesta och jag brukar köra på 6 mål om dagen då jag blandar mkt gymträningar med cyklingen.

Kosttillskotten som jag har hemma är:
-Gainer (efter träning, har varit lite lat nu och kört med Gainomax som inte är den nyttigaste)
-Måltidsersättning (proteindrink som kan vara bra att ha hemma ifall man inte hinner med att laga eller är lat. Jag använder Diet-Pro Advanced)
-Energi/Preteinbar (bra att ha under träning eller om man snabbt vill få i sig ngt efter träning. Jag använder Swe Bar)
-Omega 3 (morgon och kväll)

Det viktigaste är dock att äta 5-6 proteinrika mål om dagen för att hålla uppe förbränningen. Kan man få i sig detta genom vanlig mat är detta kanon men är man lat eller har ont om tid så kan måltidsersättare vara ett alternativ (som jag själv kör på ett eller två av mina dagliga mål).

kosttillskott
http://www.kosttillskottslagret.se

Rekommenderar ovanstående nätbutik. Fick mycket bra och snabb support av dom och det märktes att de var kunniga.
Köpte protein (Olimps Whey Complex 100%) smak kokos, kanongott! Sportdryck Fairing sloow carbs samt VitaminMultiple Sport och Rapid Recovery (Fairing) . Hade paketet dagen efter!

Nu skall den Italienska piskas på lite =)

kosttillskott
Det modernaste kosttillskottet på marknaden är cellfood som renar cellerna samt fyller på med näringsämnen. Heller inga tabletter som behöver ätas utan några droppar i ett vattenglas känns klart bättre.

kosttillskott
Pottifar skrev:
> Det modernaste kosttillskottet på marknaden är
> cellfood som renar cellerna samt fyller på med
> näringsämnen. Heller inga tabletter som behöver
> ätas utan några droppar i ett vattenglas känns
> klart bättre.

renar cellerna? ja de hittar då på... kände du att dina celler var smutsiga? ;-)

kosttillskott
Totteman skrev:
> Cykel: Vatten funkar bra, samt att man har med sig
> tex energikaka. Du kan enkelt baka själv, se
> www.loparlarsson.se för ett kanonrecept.
> Rågbröd funkar bra också. Torkad frukt.

Utifrån löparlarssons recept kom jag att tänka på hemmagjorda snickerskakor:
http://www.hufvudstagard.se/content/hg/recept/recept_visa.asp?id=221

Jag vet inte hur optimala de är ur kostsynpunkt men de är goda och enkla att göra själv. Jag slängde ihop en sats och har fälttestat med gott (i dubbel bemärkelse) resultat!

Mina kommentarer:

350 g jordnötssmör (vanlig standardburk som finns på ICA)
2 dl sirap
1 dl socker
1 dl kokosflingor (jag bytte mot samma mängd havregryn)
1 l cornflakes
1 tsk vaniljsocker
250 g choklad (hoppade jag över för bättre väderbeständighet)
130 g nougat (se ovan)
1 dl torrostade jordnötter (utgick)

Jämfört med köpes-snickers blir det mycket billigt per enhet. Jag fick ut cirka 15 kakor av Snickers-storlek. Den enda dyra ingrediensen är jordnötssmöret men det är också det som sätter smaken.

Kanske blir det matigare om man byter cornflakes mot havregryn? I övrigt kan jag tänka mig att testa att blanda i torkad frukt!

kosttillskott
Jag håller med trådskaparen om gisslet med att laga mat direkt efter träning eftersom jag blir tokhungrig och matt direkt efter ett tyngre/längre pass. Jag löser det med en smoothie direkt när jag kommer hem. Två bananer, en näve frusna bär, (en skopa proteinpulver) och toppa med lite yoghurt eller kesella och misshandla med en stavmixer. Går att komplettera och variera i oändlighet med sojaprodukter, linfröolja, fibrer osv osv beroende på vad man vill få ut av intaget och vad man tål. För mig är detta bara är en fix för att orka laga ett riktigt mål mat i lugn och ro. Eftersom jag inte har några viktproblem behöver jag inte oroa mig över energiinnehållet så mycket, så länge jag vet att det är bra grejer jag stoppar i mig. För mig passar detta som en dagen-efter-träning-för-frukost också, eftersom jag har svårt med fast föda direkt på morgonen. En smoothie medan jag klär på mig, transport till jobbet och en fast frukost där (typ fralla och frukt eller nåt)när magen fått vakna.
/Björn

kosttillskott
Jag kör med 0,75 dl Gymgrossistens Whey-80 med 0,5 dl Dextropur (druvsocker i pulverform, finns i "alla" livsmedelbutiker där socker finns) direkt efter alla träningspass (klart mindre socker än färdigblandad gainer och billigare). Tror det är mintchoklad som smakar minst dåligt.

Blir billigare än motsvarande proteinmängd från t.ex. kyckling och klart enklare.

Innan jag cyklar till jobbet eller går på gymmet på morgonen tar jag en shake på rent protein, i teorin minskar det nedbrytningen av musklerna. Äter ingen frukost innan, klarar inte att anstränga mig direkt efter frukost. Äter frukost efter träningen istället.

Under "träning" dricker jag bara vatten. På långa turer blir det någon Snickers och på fikaturer följer ofta en butterkaka och Cola med i ryggan. :)

Kanske är det rent bull att kroppen är extra mottaglig för "gainer" direkt efter träningspasset, men jag har sett klart fler referenser till forskning som stöder det än tvärt om. Svårt, eller omöjligt, att få till en "gainer" av naturlig mat. Bananer och ägg ger långsammare upptag än vassleprotein (whey) och druvsocker.

Käkar även vitamineraltillskot "Mitt val Sport" från Apoteket, tycker mig vara mindre sjuk av det.

Äter i övrigt vanlig husmanskost med frukost, mellanmål, lunch, mellanmål och middag. I perioder dåligt med frukt men oftast sallad till maten.

Mitt "problem" är att jag äter för mycket i förhållande till hur jag rör mig, men är för bekväm med det för att göra något åt det.

kosttillskott
J77 skrev:
> en snabb väg att köra proteindrinkar
> ...
> Aminosyror är också något att tänka på

Du vet att protein består av aminosyror va?

kosttillskott
the_TnT skrev:
> J77 skrev:
> -----
> > en snabb väg att köra proteindrinkar
> > ...
> > Aminosyror är också något att tänka på
>
> Du vet att protein består av aminosyror va?

Du vet att intag av ett antal essentiella aminosyror i "rent" tillstånd har en större anabol effekt vid intag än när de är sammansatta i protein?

kosttillskott
skaparn skrev:
> Du vet att intag av ett antal essentiella
> aminosyror i "rent" tillstånd har en större
> anabol effekt vid intag än när de är sammansatta i protein?

Ja, det går snabbare för kroppen att få ut frigjorda aminosyror i blodet än att själv spjälka upp proteinet först. Men vilka skillnader talar vi om i effekt? I pris?

En annan sak man kan fundera över är hur alla dessa tillskott klarar magsyran? Man bör t.ex. inte värma wheyprotein då det bryter ned proteinet (t.ex. köra det i micron, använda det i bakverk etc. etc.). Färdigblandade shakes alá Gainomax sägs också ha ett klart sämre proteinvärde en nyblandade då det även bryts ned ganska snabbt över tid.

kosttillskott
Jo jag vet att protein består av aminosyror, men Skaparn var med på noterna=) Jag var lite otydlig bara.
Och nepp det är inte bra att värma upp proteindrinkarna. Gainomax suger=) För mycket socker med för den delen. Gjordes ett test av den skiten för ett tag sedan och vart ingen bra kritik.
Sedan vad gäller hur tilskotten klarara magsyran är nog rätt lugnt. Dock kanske inte magen klarar av alla tilskotten;). Det är ju individuellt. Vissa klarar ju bara att äta sojaproteiner osv.

kosttillskott
jag cyklar (LVG) och brottas (MMA), och behöver gå ner i vikt. Eller nej, inte gå ner i vikt av medicinska skäl utan snarare kosmetiska, ska försöka bli rippad hade jag väl tänkt. Därför tycker jag det är rätt nice att ta en proteinshake efter kvällsträningen. Jag behöver inte direkt återhämta (tycker det är mkt tjat om återhämtning hela tiden, jag ska ju inte anstränga mig igen efter träningen liksom) mig så jag kan avstå kolhydratöverdos. Det jag tycker är jobbigt med shakes är den obefintliga mättnadskänslan. Låter man shaken stå ett tag tjockar den till sig lite, men det är bara marginell skillnad. Tycker alla pulver smakar gjørme, men man vänjer sig faktiskt. Sen vet jag inte hur optimal min diet är, men jag mår bra iaf. Kör två frukostar med mkt kolhydrater, och rätt mkt protein, minimalt med fett. Lunch blir i samma stuk, fast inte lika mkt energi. På eftermiddagen blir det någon grönsak eller frukt (ca 100 Kcal) och sen en shake efter träning.

Ett livsmedel jag vill slå ett slag för är mjälloms tunnpaltbröd (!), jag har hittat det på coop, ica och hemköp. 21 viktprocent protein (animaliskt dessutom!), 64 % kolhydrater och 1.1 % fett. Som en gainer i knäckebrödsform, fast med själ i! Har en maträtt inte lite djur i sig är det inte mat.
kolla in själva: http://www.mjalloms.se/index.php?page=tunnpaltbrod

kosttillskott
J77 skrev:
> Gainomax suger=) För mycket
> socker med för den delen. Gjordes ett test av den
> skiten för ett tag sedan och vart ingen bra
> kritik.

Utveckla tack.

kosttillskott
Micke S skrev:
> Uppenbart av allt ovanstående så verkar
> placeboeffekten spela störst roll. Butterkaka och
> ostmacka verkar dock billigast att tro på.

Är det?

Att inta EAA före styrketräning (och även efter) är bevisat i ett otal studier som varandes ett väldigt effektivt sätt att maximera proteinsyntes. Det torde kosta ca 5-10 kronor per träningstillfälle att äta detta och jag har trots en väldigt noggrann marknadsundersökning av butterkakor och ostmackor inte riktigt hittat så billiga sådana, och de är dessutom inte alls bra på att stimulera proteinsyntesen. Däremot är ost väldigt bra för en positiv proteinbalans över längre tid och utgör ett lysande mellanmål eller i legio en hel måltid.

kosttillskott
skaparn skrev:
> Micke S skrev:
> -----
> > Uppenbart av allt ovanstående så verkar
> > placeboeffekten spela störst roll. Butterkaka
> och
> > ostmacka verkar dock billigast att tro på.
>
>
> Är det?

jag syftade mer på avsaknaden av vetenskaplig uppbackning i de flesta råden.

kosttillskott
Micke S skrev:
> >
> > Är det?
>
>
> jag syftade mer på avsaknaden av vetenskaplig
> uppbackning i de flesta råden.

Då gräver jag fram de studier jag vilar mig på, men imorgon. Det känns bättre att lägga arbetstid på att göra en liten sammanställning än att göra det just nu då en god bok lockar.

kosttillskott
Micke S skrev:
> gör det inte för min skull bara.

Nu förstår jag inte. Du går in och raljerar över att inga källor finns till olika påståenden, sen när det erbjuds vill du inte ha. Vad är det du vill egentligen?

kosttillskott
kentkreitler skrev:
> Jag tror mat är överskattat. Istället för att
> fundera på vilket tillskott som fungerar kan man
> förslagsvis träna istället...

Klarar du inte att göra båda samtidigt?

kosttillskott
kentkreitler skrev:
> Jag tror mat är överskattat. Istället för att
> fundera på vilket tillskott som fungerar kan man
> förslagsvis träna istället...

Träna? Räcker det inte att äta kosttillskott?

Tillbaka
Topp