Köttigt stigframdäck med vettig profil på "för" bred fälg

zinkpasta

Aktiv medlem
Har en hjuluppsättning med 35mm i.d., men tycker nuvarande däck (DHF 29x2.5WT) blir för stort och är därmed på jakt efter något med mindre volym som ändå har ok profil. (Mitt andra hjulpar med 30mm i.d. tycker jag har lagom volym och profil när jag kör Assegai 29x2.4WT.)

Nån med förslag på relativt köttigt framdäck (Magic Mary / Assegai / liknande) som får kantdobbarna på rätt ställe osv men ändå ger mindre volym på 35mm i.d.? Kan givetvis testa lite själv (t. ex. flytta över Assegai och kolla), men skriva här är mindre jobb än att bända däck, kladda med gucka och sen dessutom provcykla, så testar happy först..

(Vi kan gärna skippa diskussionen om vilken i.d./däcksvolym som är den optimala [för just dig].)

Jag skulle säga MM 2,6" som jag har mest erfarenhet av på 35mm. Men sist jag hade mina 35mm ibisfälgar körde jag Wee Snap WCE i 2,5" som jag tycker hade bra profil och grymt däck, men väger en del.

Tänker att det är rätt stora (och tunga ja) däck? Hade nog hellre testat 2.4"-varianten då, men är rädd att profilen blir konstig (typ fyrkantig / kantdobbarna pekar rakt upp)..

Har inte svaret men Butcher 2,3 (mer som 2,4 enl internetz) har ganska rakt profil på i30 fälg (vill jag minnas) så med i35 borde det kunna bli en bra profil med inte så stor volym. *Gissar* :-)

Tänker att det är rätt stora (och tunga ja) däck? Hade nog hellre testat 2.4"-varianten då, men är rädd att profilen blir konstig (typ fyrkantig / kantdobbarna pekar rakt upp)..
Läste verkligen fel, står ju att du tycker Assegai 2,5 blir för stort 😅
Jag har kört MM 2,4" på 35 också, kan inte minnas att jag tyckte profilen blev konstig.

Kanske Conti Kryptotal i 2,4" kan vara en kandidat också.

Maxxis WT är väl optinerade för 30-35mm fälgar, så något av deras 2.4" WT kanske skulle vsra lämpligt?

Har inte svaret men Butcher 2,3 (mer som 2,4 enl internetz) har ganska rakt profil på i30 fälg (vill jag minnas) så med i35 borde det kunna bli en bra profil med inte så stor volym. *Gissar* :-)

Vad menar du med "rakt". Jag tycker att Butcher 2,3" är redan fyrkantig i mönstret på 30 mm fälg. Butcher 2,6" på både 30 och 35 mm fälg är rundare. Jag skulle inte rekommendera 2,3" Butcher på 35 mm fälg.

Butcher 2.6" på 30mm är alldeles för runt i min smak, men säkert bättre på 35mm. Vet inte om jag tycker det är det mest köttiga framdäcket heller, men inte fy skam.

Hmm, kanske får bli att köpa nåt 2.9x2.4WT dårå (inser att mitt Assegai troligtvis är 2.5WT då 2.4 inte verkar finnas) o testa hur det blir.. Iom att jag dessutom vill ha MaxxGrip så verkar det bara vara DHR2 som existerar som alternativ. Inte helt fel förvisso, men men..

Butcher 2.6 har rätt mycket större luftvolym än Assegai i 2.5.
Nya Highroller finns ju men där saknas den anekdotiska faktan som efterfrågas

Hmm, kanske får bli att köpa nåt 2.9x2.4WT dårå (inser att mitt Assegai troligtvis är 2.5WT då 2.4 inte verkar finnas) o testa hur det blir.. Iom att jag dessutom vill ha MaxxGrip så verkar det bara vara DHR2 som existerar som alternativ. Inte helt fel förvisso, men men..
DHR beter sig väldigt likt DHF skulle jag säga, med avseende på mönster. Har nån gång lurat på om man ska sajpa de bredare mittdobbarna så man delar dem i två mindre, men inte orkat. Har inte behövts (kört det väldigt mycket som framdäck).

Butcher är rejält mycket greppigare och bättre än DHF i min mening.

@Berk - Tror tyvärr det faller på "köttigt", men lite sugen att testa det till våren iaf.

@Klorofylltalibanen - Nya HR är lite intressant, finns dock bara i rejält tunga utgåvor än så länge (DH/DD, 1.3-1.4kg styck .. nånstans går min gräns för köttiga stigframdäck. :-) (DHR2 finns i EXO/MAXXGRIP på ~1.1kg.)

@Makten - Japp, har kört det både bak och fram (på 30mm i.d.) tidigare och gillar det också.

@ambientzz (och @manneblask som skrev om det längre upp) - Säkert ett bra däck, vet du hur det är i storlek? Tyvärr väl tungt i SuperSoft ( ~1.3kg), som jag antar bäst motsvarar MaxxGrip?

@H. - Tyvärr mindes jag fel, Assegai:et är nog 2.5" och inte 2.4" som jag skrev, så frågan är om det är mindre volym än 2.5"-DHF:et som just nu sitter på bredfälgen.. Men helt klart ett alternativ ändå, och bra länk som belyser skillnaden i däckprofil sfa fälgbredd. Den fick mig också att bli nostalgisk efter gamla fina 2018-Magic Mary i 2.35". :-)

@Arvido - ..men tyvärr för fyrkantig/konstig profil med 2.3-varianten på 35mm-fälg, och för stor luftkammare med 2.6-varianten.

@H. - Tyvärr mindes jag fel, Assegai:et är nog 2.5" och inte 2.4" som jag skrev, så frågan är om det är mindre volym än 2.5"-DHF:et som just nu sitter på bredfälgen..
Fast resonemanget gäller oavsett vad det står för siffra på däcket. Min poäng är att jag tror att det är större skillnad på olika däck än på fälgbreddar...

@Berk - Tror tyvärr det faller på "köttigt", men lite sugen att testa det till våren iaf.

@Klorofylltalibanen - Nya HR är lite intressant, finns dock bara i rejält tunga utgåvor än så länge (DH/DD, 1.3-1.4kg styck .. nånstans går min gräns för köttiga stigframdäck. :-) (DHR2 finns i EXO/MAXXGRIP på ~1.1kg.)

@Makten - Japp, har kört det både bak och fram (på 30mm i.d.) tidigare och gillar det också.

@ambientzz (och @manneblask som skrev om det längre upp) - Säkert ett bra däck, vet du hur det är i storlek? Tyvärr väl tungt i SuperSoft ( ~1.3kg), som jag antar bäst motsvarar MaxxGrip?

@H. - Tyvärr mindes jag fel, Assegai:et är nog 2.5" och inte 2.4" som jag skrev, så frågan är om det är mindre volym än 2.5"-DHF:et som just nu sitter på bredfälgen.. Men helt klart ett alternativ ändå, och bra länk som belyser skillnaden i däckprofil sfa fälgbredd. Den fick mig också att bli nostalgisk efter gamla fina 2018-Magic Mary i 2.35". :-)

@Arvido - ..men tyvärr för fyrkantig/konstig profil med 2.3-varianten på 35mm-fälg, och för stor luftkammare med 2.6-varianten.

Jag håller med allt här.

Angående Dissector så tycker jag att kantdobbarna är bara lite mindre köttiga än köttigare däck. Mittdobbarna är klart mindre köttiga. Räcker dock bra för mig på svensk stig eller park, kanske inte när det är riktigt lerig men det är det inte ofta där jag kör. I Alperna behöver jag klart något köttigare. Finns i MaxxGrip/DD med 1154 gram.

Kanske är Specialized Purgatory i 2,3" en alternativ. Finns med magiska T9 gummi som är riktigt bra på höst/vinter. Eller Hillbilly om man vill har ett geggadäck.

Fast resonemanget gäller oavsett vad det står för siffra på däcket. Min poäng är att jag tror att det är större skillnad på olika däck än på fälgbreddar...
Både ja och nej; Det är ju tydligt att samma däck får en bredare profil på en bredare fälg (Casing Width-kolumnen nedan):

1731423366139.png

..så Assegai kommer troligtvis ha en betydligt bredare profil på 35mm än 30mm (så länge som resultaten är någorlunda överförbara från MM2.35").

Men ja, resonemangen gäller nog oavsett, ochen gör det kanske ingen skillnad hur det uppför sig mellan 30 och 35mm, men iom att detta mest är en fix idé från min sida så är jag som sagt på jakt efter ett däck som iaf upplevs som mindre, men fortfarande med bra egenskaper.

Men det är mest internetcykling nu alltså.

Kanske är Specialized Purgatory i 2,3" en alternativ. Finns med magiska T9 gummi som är riktigt bra på höst/vinter. Eller Hillbilly om man vill har ett geggadäck.
Frågan är dock hur det blir på 35mm? Om Butcher 2.3" blir för fyrkantigt är det ju risk att Purgatory också blir det? Eller jag vill iaf ha lite anekdotiska bevis om att det inte blir det innan jag vågar chansbeställa. :-)

@Rattnalle Tja, tänkte att det vore trevligt att ha ett extragreppigt framdäck i arsenalen, och har gått på snacket om att det faktiskt gör skillnad på slemmiga höströtter och -stenar.. Mönstret gör väl störst skillnad dock. ..Och MM i den varianten känns helt klart värt att utvärdera.

Frågan är dock hur det blir på 35mm? Om Butcher 2.3" blir för fyrkantigt är det ju risk att Purgatory också blir det? Eller jag vill iaf ha lite anekdotiska bevis om att det inte blir det innan jag vågar chansbeställa. :-)

Jag tycker att nya Purgatory ser rundare ut än Butcher och Eliminator, som har kantiga sidodobbar. Jag har dock aldrig sett en i verkligheten eller provat.

Kantdobbarna på Hillbilly verkar att står ännu mer uppåt än på Butcher, så kanske blir det ännu värre.

Både ja och nej; Det är ju tydligt att samma däck får en bredare profil på en bredare fälg (Casing Width-kolumnen nedan):

Visa bilaga 737786

..så Assegai kommer troligtvis ha en betydligt bredare profil på 35mm än 30mm (så länge som resultaten är någorlunda överförbara från MM2.35").

Men ja, resonemangen gäller nog oavsett, ochen gör det kanske ingen skillnad hur det uppför sig mellan 30 och 35mm, men iom att detta mest är en fix idé från min sida så är jag som sagt på jakt efter ett däck som iaf upplevs som mindre, men fortfarande med bra egenskaper.

Den där tabellen är ju ändå lite fishy. Det enda signifikanta hoppet som finns i den är på casing width mellan 30 och 35 mm. Kolla thread width som pendlar några tiondelar fram och tillbaka mellan 25 och 40 mm fälgbredd. Och casing width är 0.9 mm skillnad mellan 25 och 30 mm, och 0.3 mm skillnad mellan 35 och 40 mm. Men just mellan 30 och 35 mm hoppar den av någon anledning nästan 4 mm.

Men visst kommer den bli bredare, det är ju ren matematik. Även att du kommer få lite bättre mothåll i sidled, men kanske sämre egenskaper i kompression? Men jag tror inte skillnaden i däckprofil är signifikant när du redan har så pass bred fälg. Skillnad mot förr när man gick från en 19 mm fälg som knappt kunde hålla däcket på plats i svängarna.

Det är därför jag tror att den stora skillnaden är vilket däck du väljer, inte huruvida du sätter det på 30 eller 35mm.

Visa bilaga 737786

Jag mäter mitt Assegai 2.5 till 60 mm över stommen på 30 mm ib-fälg. Det är bredare över nobbarna. Det bör rimligen ge att det inte får en bredare profil över nobbarna, bara en större luftvolym.

@Rattnalle Tja, tänkte att det vore trevligt att ha ett extragreppigt framdäck i arsenalen, och har gått på snacket om att det faktiskt gör skillnad på slemmiga höströtter och -stenar.. Mönstret gör väl störst skillnad dock. ..Och MM i den varianten känns helt klart värt att utvärdera.
För den typen av cykling där det verkligen är utslagsgivande kanske du ändå vill ha ex SuperTrail eller SuperGravity?

Eller är det för plattcykling i Floda du vill ha det? :)

Jag körde MM Soft fram i regnet i Pyreneerna nyss, visserligen inte på så slemmiga rötter, men det levererade 100 %. De flesta andra klagade på att det var halt.

Nu finns HR3 i exo+ på bike24.
Vital MTB har testat det i DH-casing förvisso, men ändå en del intressanta kommentarer kan jag tycka.
Sen inser jag nu i efterhand att jag själv kör med dhr2 i vanlig exo maxxgrip 29x2.4 på min Spur nu. Men det är på kolfälg a' 700 gram. Magiskt!

DHR2 är grymt som framdäck, men blir kanske konstig form på 35mm fälg,
Jag kom på att jag har kört DHF i 2,6", vet inte om det finns längre? Det var bra form på 35mm fökg.

Kul att tråden lever vidare, kom på att jag kan ge lite feedback/uppföljning också dårå -

Det slutade tyvärr INTE med att jag köpte @revben s begagnade MM, däremot hittade jag ett bättre begagnad DHR2 2.4" i gömmorna, som jag testmonterade. Det blev helt klart mindre volym än DHF 2.5", slarvigt mätt så gick det från ~62mm över casing till 58-59mm vid ~1.8bar (iom att däcken var använda sen tidigare förväntar jag mig inte att de expanderar mer).

Jag gillar känslan i mindre luftkudde på framdäcket, men upplever även att profilen ser lite bättre ut på 30mm-fälg (kantdobbarnas vinkel/placering), men kan inte påstå att jag pressat däcket på 35mm-framfälgen än och kan säga nåt mer konkret.. Jag kommer givetvis skylla alla washouts på detta. (Plus att det är ett MaxxTerra, inte ..Grip som hade önskats..)

Eventuellt blir det iaf att beställa ett DHR2 2.4" i MaxxGrip. Eller ett soft-MM. Eller ett HR3 då..

@Rattnalle Fair point, det var tänkt för plattcykling i Floda :-D .. för lite köttigare utförscykling har jag fö klickat hem ett 2.3" Spech Butcher T9 GRID Gravity och förväntar mig stordåd. Eventuellt orkar jag testmontera detta både på 30mm och 35mm-fälgarna för lite referensmätningar. #internetcykling

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp