Kraftigt stukad handled

Peach

Aktiv medlem
Kraftigt stukad handled
Var ute och kutade och halkade. Ramlade ganska illa och tog emot mig med handen bakom rumpan så att säga, 90kg gubbe på vänster handled = inte att rekommendera. Supersmärta men tyvärr inga misärbilder.

Åkte till Huddinge Sjukhus och fick handen röntgad men det var inget av och blev hemskickad med domen ”kraftig stukning” av min vänstra handled (jag är högerhänt tack och lov).

Gör grymt ont idag, 4 dagar senare, när jag försöker böja handleden. Kör med handledsskydd köpt på Apoteket och smärtlindring i form av Alvedon enl läkarens rekommendation.

Men det gör grymt ont när jag cyklar och växla på fulcykeln med tummen är inte att tänka på och cykla med finracern vågar jag inte för om jag måste parera ett hål i vägen dundra smärtan i handleden och jag får tunnelseende pga att det gör ont.

MEN

Jag glömde fråga läkaren om rehab. Har ni någon erfarenhet av hur man bäst rehabar en kraftigt stukad handled och hur långt tid tog det? Dessutom ställer jag mig frågande till att kunna gymma, hur gjorde ni andra? Att gymma och cykla är mina två hobbies och vara borta från dem suger fet getk*k.

Kraftigt stukad handled
Kraftig stukning och alvedon är artigt läkarspråk för HTFU. Du lär behöva börja röra på handleden så fort som möjligt, så det är tvekmacka på att du köper ett handledsstöd på eget bevåg.

Kraftigt stukad handled
jofahjalm skrev:
-------------------------------------------------------
> Kraftig stukning och alvedon är artigt
> läkarspråk för HTFU. Du lär behöva börja
> röra på handleden så fort som möjligt, så det
> är tvekmacka på att du köper ett handledsstöd
> på eget bevåg.

Håller helt med om HTFU men jag har läst på lite på andra forum om handledsstukningar som kan ta upp till 1 år(?!?) innan det blir bra och det lät ju lagom skoj. Därav rehab-aspekten på min fråga.

Kraftigt stukad handled
Låt en duktig (och idrottsinriktad) sjukgymnast kolla på dig.

En läkare är bra på att se om saker är sönder, och i så fall sätta ihop dem, men ofta är de inte lika bra på att hjälpa en tillbaka till full idrottslig kapacitet.

Kraftigt stukad handled
Men allvarligt talat, menar ni att man skulle behöva sjukgymnast, rehabprogram och fan och hans moster för en stukad handled?

Kraftigt stukad handled
JT skrev:
> Men allvarligt talat, menar ni att man skulle
> behöva sjukgymnast, rehabprogram och fan och hans
> moster för en stukad handled?

Om man vill återställa rörlighet & stabilitet så mycket som möjligt efter en kraftig stukning (oavsett vilken led som drabbas) är det absolut en stor fördel med rehab.

[Edit] stavning

Senast ändrad:
Kraftigt stukad handled
Vernersson skrev:
> Om man vill återställa rörlighet & stabilitet
> så mycket som möjligt efter en kraftig stukning
> (oavsett vilken led som drabbas) är det absolut
> en stor fördel med rehab.

Den bedömningen skulle jag nog låta läkaren göra. Inte ett gäng dårar på ett internetforum.

Kraftigt stukad handled
JT skrev:
> Vernersson skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Om man vill återställa rörlighet &
> stabilitet
> > så mycket som möjligt efter en kraftig
> stukning
> > (oavsett vilken led som drabbas) är det
> absolut
> > en stor fördel med rehab.
>
> Den bedömningen skulle jag nog låta läkaren
> göra. Inte ett gäng dårar på ett
> internetforum.

Det är snarast sjukgymnasten som ska bedöma det eftersom denne förmodligen har bättre koll på det än läkaren. Läkare är precis som marran skriver duktiga på trasiga saker. Saker som rent objektivt är hela men som inte upplevs så är sjukgymnastens territorium. Det är därför de finns, typ.

Ett sjukgymnastbesök kostar väl inte ens en hundring om de är anslutna till landstinget så det är ju inte direkt mycket pengar i sjön om det skulle visa sig onödigt.

Sjukgymnast heter väl egentligen inte det längre utan fysioterapeut.

Kraftigt stukad handled
JT skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> stabilitet
> stukning
> absolut
>
> internetforum.

*S*

Du är inte sådär jättebekant med hur ledband & ligament funkar va?

Kraftigt stukad handled
Tror du Zlatan eller Graves struntar i sjukgymnast om de stukat foten eller handen?

Landstingets syfte är enligt min erfarenhet att se till att folk är friska nog att gå till jobbet, inte friska nog att ägna sig åt sina favvoaktiviteter. Duktiga och idrottsinriktade sjukgymnaster är ofta inte landstingsknutna. Har man degen tycker jag absolut man ska satsa på att få bästa möjliga rehab. Det gör dig fan så mycket gladare (och snabbare) än den där xtr-bakväxeln som kostar typ lika mycket.

Och nog för att jag är lite knasig, men dåre tycker jag nog är att ta i.

För att förtydliga ytterligare: Själv skulle jag nog vänta en vecka eller två och se om det blir bättre när svullnaden lägger sig och så, jag brukar inte idas försöka kontakta någon form av vård alls. Men om man nu är orolig är det väl bra att försöka få lite råd och tips på vad man ska göra och inte.

Kraftigt stukad handled
JT skrev:
> Vernersson skrev:
> -----
> stabilitet
> stukning
> absolut
>
> internetforum.

Haha, någon verkar ha vaknat på fel sida...

Kraftigt stukad handled
Detta med att du inte mobiliserar handleden är viktigt. Om du sitter så i några veckor och sedan går till en sjukgymnast har du förmodligen gjort dig en björntjänst.

Kraftigt stukad handled
Crossmax skrev:
> Haha, någon verkar ha vaknat på fel sida...

Jag är alltid på "fel sida" när det ska delas ut medicinska "råd" på internetforum. Det är ett jävla otyg och jag är ganska övertygad om att det ofta gör mer skada än nytta.

Kraftigt stukad handled
JT skrev:
> Crossmax skrev:
> -----
> > Haha, någon verkar ha vaknat på fel sida...
>
> Jag är alltid på "fel sida" när det ska delas
> ut medicinska "råd" på internetforum. Det är
> ett jävla otyg och jag är ganska övertygad om
> att det ofta gör mer skada än nytta.

Det kan jag förstå, men tipset att gå till en sjukgymnast känns tämligen ofarligt och relativt vettigt i sammanhanget. Jag bröt två fingrar i handen för ett par månader sedan och fick rådet av läkaren som tog av gipset att inte belasta handen öht i fyra veckor efteråt. Min arbetsterapeut var av en annan åsikt, och med facit i hand vet jag vem jag skulle konsultera igen gällande mjukdelsskador.

Kraftigt stukad handled
Jag hade en lång period med en handled som strulade. Det som funkade bäst var att köra med handledsskydd + silvertejp när man cyklade så man undvek att hamna i den vinkel som gjorde ont. Hamnade man i fel vinkel kändes det som om att skadan gick upp igen. I mitt fall var det en liten broskbit som var på vift, inget att göra så mycket åt enligt läkare.

Kraftigt stukad handled
JT skrev:
> Crossmax skrev:
> -----
> > Haha, någon verkar ha vaknat på fel sida...
>
> Jag är alltid på "fel sida" när det ska delas
> ut medicinska "råd" på internetforum. Det är
> ett jävla otyg och jag är ganska övertygad om
> att det ofta gör mer skada än nytta.

Haha, det medicinska rådet var i det här fallet "uppsök (rätt) vård".

Kraftigt stukad handled
Blev påkörd av en bil två år sedan och fick samma skada. Kraftig stukning och utslitna ligament. Det tog ungefär ett år för handleden att kännas mer som vanligt med tillhörande rehab. Det är tyvärr tummen som kan vara riktigt svårläkt, det tar tid.

Ganska exakt ett år efter slog jag upp skadan igen med en ordentlig krasch. Har gått betydligt sämre denna gång, nu ett år efteråt. Fortfarande ganska hoppfull om att bättra på det. Det positiva är att även om det gör ont så går det att arbeta med. Jag börjar varje morgon med yogaövningar som gör att jag tänjer och stärker handleden. En bra början är att tvinga ner handen till armhävningar dvs så rakt under dig som möjligt.

Du ska absolut prata med sjukgymnast om det inte blir bättre inom några veckor. Lycka till!

Kraftigt stukad handled
marran skrev:
> Haha, det medicinska rådet var i det här fallet
> "uppsök (rätt) vård".

Jag valde att bortse från det. Mina inlägg är ett examensarbete på konstfack.

Kraftigt stukad handled
Varenda gång jag fått söka hjälp med diverse åkommor efter att ha drattat omkull eller trampat snett så blir jag inbokad hos en sjukgymnast vare sig jag frågat om det eller ej. Trodde det var standardförfarande/praxis men JT vet väl bäst.

Kraftigt stukad handled
grump skrev:
> Trodde det var standardförfarande/praxis men JT vet väl bäst.

Ja, poängen med mina inlägg har varit enbart att framhäva min egen förträfflighet.

Kraftigt stukad handled
Crossmax skrev:
> Jag bröt två fingrar i handen för ett par månader
> sedan [...]

Inte för att vara sådan, men var brukar fingrarna sitta? ;-) (om man inte är sågverksarberare då)

Kraftigt stukad handled
NLC skrev:
> Crossmax skrev:
> -----
> > Jag bröt två fingrar i handen för ett par
> månader
> > sedan [...]
>
> Inte för att vara sådan, men var brukar
> fingrarna sitta? ;-) (om man inte är
> sågverksarberare då)

Tummarna?

Kraftigt stukad handled
Uppdatering: Gick till sjukgymnast som klämde och kände och nu så här 6 mån senare är handen helt återställd. Tricket var att försöka röra handen "innanför" smärtgränsen och vila och nu är jag helt återställd! Tack för alla tips.

Kraftigt stukad handled
Jag stukade handleden i oktober. Fortfarande ont. Nu har jag även tennisarmåge efter att ha spelat allan på gymet. Är det för sent för abort när man är 47?

Tillbaka
Topp