Kramp på Cykelvasan - en "undersökning"

• Trådstartare Trådstartare Hep
  • Start datum Start datum

Hep

Aktiv medlem
Jag vill inte dra igång en arg debatt om vad som rent vetenskapligt orsakar kramp, eller om ormserum, saltgurka eller 4*4 är rätt lösning. Jag tycker bara att det skulle vara väldigt intressant att höra vad de som krampade i helgen själva säger. Jag vet att det är för få svar och för ovetenskapligt för att bevisa något, men inte mindre intressant för det tycker jag.

Så, ni som hade problem med kramp på vasan:

Brukar ni ha kramp? Känner ni att ni slarvade med vätska och salter? Tog ni i mer än ni borde/brukar? Fick ni den att gå över och i så fall hur? Några andra erfarenheter att dela med er av.

Själv har jag aldrig krampat vid cykling, men kan bidra med vad min bror säger. Han har tidigare fått krampkänningar vid längre cyklingar. Numera äter han Enervit GT-tabletter som smågodis under loppet och får inte kramp. Om det beror på tabletterna eller på att han inte hinner få kramp då han äter tabletter istället för att ta i har jag ingen aning om. Men det är hans erfarenhet och den är lika sann som någon annans. Vad är era upplevelser?

Jag hade krampkänningar sista 2 milen ungefär. Jag tog då min sista gel, ett par saltgurkor och lite egenhändigt saltat/sockrat vatten. Då lugnade det ned sig tyckte jag, och jag körde på utan att verkligen få kramp.

Jag känner numera ganska lätt när jag är på gång att få kramp så nu lugnar jag alltid ner mig.
Det är främst vader och baksida ben. Jag har inte hittat någon lösning, utan det är när jag kör på så hårt jag kan som krampen kommer.
Efter att ha kört så fort jag kunde i upploppet så fick jag kramp när jag skulle gå av cykeln.

Tilläggas kan ju att det bästa är att trampa vidare, trots kramp. Stannar man så är det ju kört. Då blir det bara två stolpar av benen :)

Har haft problem med kramp på samtliga långlopp i år, inklusive Cykelvasan, vilket är en tråkig trend. Har också problem med ryggen, några taskiga diskar som krånglar, och brukar få ont efter ett par timmars MTB'ande. Har upplevt att krampen kommer nästan samtidigt som ryggen börjar krångla och funderar om det kan finnas ett samband.
I övrigt åt och drack jag bra under Vasan, både sportdryck, saltgurka och bars men inget hjälpte mot krampen som kom rejält vid 5 mil, och jag tyckte inte jag hade tagit i speciellt mycket utan legat på en lagom nivå.

Fick transportera mig försiktigt i mål, stanna och stretcha några gånger, med en tid på ca 4 tim.

Ja, jag brukar ha kramp.
De senaste 4 åren har det inträffat en gång per år, på en lördag i mitten av augusti. Och som av en händelse har jag då alltid befunnit mig 3-4 mil från Mora.

(nja, har i somras även uppstått vid längre simpass vid två tillfällen. Dock inte alls i samma intensitet som under CV)

I mitt fall tror jag att det helt och hållet beror på att jag inte är tränad nog för uppgiften. Jag vill mer och mitt hjärta och lungor vill mer än vad mina ben klarar av. As simple as that...
Varför det är just på CV jag får kramp beror nog helt och hållet på att det är där jag tar ut mig mest. Under träningspass eller LVG-lopp som ex VR trycker jag aldrig på med samma styrka och intensitet som under CV.
Krampen sitter främst baksida men även lite insida lår. Aldrig i vaderna.

Trots magnesium, energi, vätska, gt-tabletter, ormserum och schamaner kommer krampen som ett brev på posten. I år var den dock något lindrigare än för ex. två år sedan då jag fick lägga mig vid sidan av vägen i Oxbergsbacken en stund.

Precis som Mikeeeeeee skriver är bästa receptet oftast att bara trampa vidare. Men, på CV GÅR det ju inte att trampa vidare. I en del partier, kurvor osv måste jag sluta trampa för att pedalen inte ska slå i. Och då, pang bara så smäller det till och jag skriker som en stucken gris medan jag förtvivlat försöker röra på benet.

Så mitt recept för framtiden är att träna mer benstyrka, kanske gym men även lasta på tyngre motstånd hemma på träningscykeln under vintern. Om det hjälper, det får vi se..

Tack för tråden... Hade hemsk kramp i år... Körde på 3.35 från 4 led. Förra året 3,26 från 18 led. Sedan förra årets cv har jag tränat 280h varav 130h på cykel varav 50h på mtb... Idag känns det som helt bortkasstad tid...

Har haft krampkänningar förut, kanske främst på BST förra året då det ryckte ordentligt hela vägen från kurortshotellet till mål (sista km). Även känningar uppför på förra årets cv. Jag sprang sthlm marathon i våras och hade inga känningar av kramp och har aldrig tidigare fått det som jag kommer ihåg på löpning, lvg eller simmning.

I år fick jag ordentlig kramp efter 60 km och blev riktigt förvånad. Jag hade en punka efter oxberg runt 65 km och då drog det ordentligt. Men det blev bara värre... Orken fanns där men benen strejkade... försökte på slutet att hänga med några klungor som gick i "rätt" tempo men orkade hänga med i 1-2 minuter innan jag fick släppa pga kramp. Det började med framsida lår, båda sidor samtidigt och sedan adderades i turordning höger bak, vänster bak och upp emot höften på höger sida.

Det skall inte ha med vätska eller salter att göra men... På morgonen orkade jag inte trycka i mig en flaska Vitargo sportdryck, det gör jag alltid annars. Jag tappade dessutom min vattenflaska (750 ml) innan jag hunnit ta en enda klunk och hade enbart kvar 400 ml sportdryck. Tryckte i mig 6 st Vitargo gel. Drack sporadiskt med vatten vid kontrollerna... Med andra ord så har jag, till skillnad mot tidigare inte druckit lika mycket. Det är kanske en delförklaring men jag tror, liksom Luke, att det främst är mer/bättre/annorlunda träning som krävs.

Brukar inte ha kramp, men i år började det att nypa redan efter två mil och höll i sig resterande milen. :/
Hade sjuka problem med att få igång trycket i benen, kom aldrig upp i puls o segheten släppte aldrig :(

Är ganska samstämmig med Luke här. Krampar sällan på träningar men ganska ofta på de längre landsvägsloppen och de mtb lopp jag kört. Även analysen från Luke tror jag är riktig; det finns mer vilja än kapacitet i min arma kropp :). Lyckades disponera krafterna skapligt väl på årets Vasa i varje fall och hade lätt krampkänning de sista fem kilometerna, spurten på målrakan fick det att nypa till värre men det är ok.

Själv kan jag känna att en ökning av kadensen är gynnsamt för mig vid krampkänningar.

Senast ändrad:
Jag tror att min kramp berodde på en kombination av:

A: Första gången i mitt liv jag hade starkare pannben än kropp. Brukar ha ett väldigt vekt pannben ;)

B: Min gamla sadel som jag cyklat ett hundratal timmar på men senast i vintras var helt plötsligt enormt obekväm. Kändes lite som att krampen i benen strålade ut från perenium efter bara ett par mil.

HenkeN skrev:
-------------------------------------------------------
> Upplever ni att avsaknad av ordentlig uppvärmning
> kan påverka om ni får kramp eller inte?

Nej. Jag börjar däremot tro på stretching efter träning... Någon som provat det?

Kramp i vader har man haft under fotbollsmatcher i sin ungdom men kramper som tar hela benen är nytt för mig.
Förra årets VC var mitt första lopp och då hade jag kramp i över 3 mil, i år kom krampen lite senare.

I mitt fall rör det sig om dålig grundträning/mängdträning och sen tror jag att det eviga skakandet av underlaget gör sitt till oxå.

Sen att man ligger högt i puls under väldigt lång tid är nog ingen faktor man ska gömma under granen heller.

Jag tycker att elektrolytdrycker (använder själv Nuun), Enervit GT-tabletter och mycket vätska minskar risken för kramp och underlättar att bryta krampen. Men jag tror också att den bittra sanningen oftast är att man är för dåligt tränad. De gånger jag får problem är på långlopp där jag pressar mig mer än vanligt under lång tid.

Jag fick ordentlig kramp med ca 45km kvar, samma har hänt på Lida och Norberg och några andra längre tävlingar under 2013. Det som är lite lustigt är att jag är betydligt mer tränad än på många år och har ytterst sällan kramp när jag tränar men då har jag sällan sportdryck med mycket kolhydrater.

Jag började diskutera frågan med två äldre läkare idag på jobbet, vi kom ganska snabbt in på osmolalitet av den sportdryck jag dricker och hur jag äter dagarna innan. Om man tar kostladdningen först så har nog min ökade träningsnivå resulterat i en ökad kostladdning, tror att jag behöver mer energi för att jag ska kunna cykla fortare. Vilket stämmer till viss del men i och med att jag överladdar så ser kroppen till att jag blir av med överskottet, vilket ger en viss vätskeförlust. När det gäller sportdrycken så står det på baksidan av burken hur man ska blanda för att få mer energi, vilket jag gjort under året. Dock går jag då på långt högre osmolalitet än vad kroppen tycker om, detta leder till fördröjd tömning ur magsäcken och eventuellt även till att kroppen behöver ännu mer vätska för att kunna bryta ner den energirika sportdrycken. Allt detta sker i min kropp som redan vid start är lite undervätskad. Läger man till energigeler som också kräver vätska så tror jag i mitt fall att de bidrar till krampen.

I kväll ska jag räkna på osmolaliteten i min sportdryck, se hur jag ska blanda för att fixa under 200 i mOsm/kg och inför Hammarby hill ska jag enbart äta som vanligt. Under det loppet ska jag köra med sportdryck med låg osmolalitet och äta bananer. Kändes surt i lördags att inte kunna jobbar hårt längre än 90 minuter, slutade på 3:42.

Äntligen vet jag hur kramp känns, fick det i nån backe när jag ville gå en stund, då skrek jag. Fick det även i målfållan och dö höll jag käften. Det var inte så mysigt som jag hade hoppats på:)

Jag har inte fått kramp när jag cyklar på 20 år. Hade lite känningar på kolmårdsbiken i år, men slapp den extremt smärtande krampen. Men i lördags kom den smygande i bak/framsida lår samt vä vad uppför långa asfaltsbacken efter ca: 3 mil.. Fick totalpanik och klämde i mig gel samt en stor flaska maxim sportdryck. Första tanken var att bryta men va faan jag hade ju sett fram och tränat för detta.. Slog av på takten och ökade kadensen. Fick koncentrera mig kraftigt för att inte få kramp. Det funkade till 80 km där jag fick lägga mig i diket och kvida.. Samma sak hände vid 85km...Tog mig i mål från startled 42 på 3:45:-(.
Har kört längre träningsturer senaste året på ca: 3-4h och klarat mig bra med "sämre" uppladdning.
Tror att jag laddat för hårt och druckit lite för mycket med påföljd att jag kissat lite för mycket. Sitter nu på jobbet med en hård/ömmande vänster vad. Några mirakelkurer för att återhämta sig så snabbt som möjligt? Eller är det stretching/vatten/vila som gäller?

Jag körde min första cykeltävling någonsin för 3 veckor sedan på Engelbrektsturen och fick kramp i baksidan på vänster lår. Hade så pass ont att jag övervägde kliva av med 2km kvar till mål. Men jag tog mig i mål efter alla uppmuntrande tillrop från passerande cyklister :-)
Det var ju ett varmt lopp så det gick åt massor av vätska, gel & GT-tabletter (hela röret)

Detta var första gången jag upplevt kramp och det var en hemsk upplevelse. Självklart googlade jag allt jag kunde om kramp sedan när jag kom hem för att undvika det till CV 3 veckor senare.
Vad jag förstod så de gamla deviserna om bl.a saltgurka förlegade. Möjligtvis kan magnesiumtabletter vara till viss hjälp.
Det handlar mest om att musklerna helt enkelt blir trötta/utmattade

Så de 3 veckorna fram till CV så käkade jag extra magnesiumtabletter varje dag, sen 2-3 dagar innan så började jag dricka mer vatten än vanligt. På CV hade jag med mig GT, gel och sportdryck + resorb
Likt förbannat så kom känningar i höger vad efter 35km, trots att jag tog det lugnt den första milen. Vid Evertsberg så gick jag in till sjukvårdarna och fick massage + liniment på vaderna.
Sen kom å gick krampen fram till mål även fast jag stannade å stretchade vid varje kontroll. Sista 3 km sket jag fullständigt i hur ont det gjorde och trampade på ordentligt :-)

Idag stapplar jag fram som en gammal gubbe :-D

För min del så kan jag få kramp i framsida lår. Den dyker upp efter ett par timmar när jag:
1 - Är mindre bra tränad och tar i >80-85% pulss i över två timmar.
eller
2 - Dricker för dåligt med vätskeersättning/sportdryck.
På CVn så dök krampen upp på målrakan vilket måste bedömmas som rätt tillfälle.

HenkeN skrev:
> Upplever ni att avsaknad av ordentlig uppvärmning
> kan påverka om ni får kramp eller inte?

Körde Mora-Sälen som uppvärmning på kvällen innan CV och det hjälpte inte...

Upptäckte att sadeln sjönk 2 cm/mil, och misstänker eller kanske hoppas att det kan ha bidragit till att låren blev lite kul efter några mil...

Asså, jag kan vara ute på djupt vatten nu... men kan Jonas Hermansson vara något på spåren?
Jag är inte riktigt med på teorierna och osmolatitatitet vet jag knapt vad det är, men det där med energiladdningen väckte min nyfikenhet ändå.

Ser jag till mig själv och vad som särskiljer CV från träningspass och LVG, så är det förutom intensiteten även mitt frossande i snabb energi.
På träningspass kör jag ofta tom (ibland innan frukost) och dricker alltid enbart vatten. Gels eller annan energi håller jag mig ifrån.
Men, på CV dricker jag sportdryck (Vitargo), suger i mig gels (enervit) och trycker en snickers el. dyl.
Kan den här "kolhydratsöverdosen" påverka systemet på något sätt? Fullt fokus på magsäcken gör att musklerna blir lidande som bestämmer sig för att krampa?

Hur många av er andra laddar inte med extra energi innan och under ett lopp som CV?

Luke skrev:
> Asså, jag kan vara ute på djupt vatten nu... men
> kan Jonas Hermansson vara något på spåren?
> Jag är inte riktigt med på teorierna och
> osmolatitatitet vet jag knapt vad det är, men det
> där med energiladdningen väckte min nyfikenhet
> ändå.
>
> Ser jag till mig själv och vad som särskiljer CV
> från träningspass och LVG, så är det förutom
> intensiteten även mitt frossande i snabb energi.
>
> På träningspass kör jag ofta tom (ibland innan
> frukost) och dricker alltid enbart vatten. Gels
> eller annan energi håller jag mig ifrån.
> Men, på CV dricker jag sportdryck (Vitargo),
> suger i mig gels (enervit) och trycker en snickers
> el. dyl.
> Kan den här "kolhydratsöverdosen" påverka
> systemet på något sätt? Fullt fokus på
> magsäcken gör att musklerna blir lidande som
> bestämmer sig för att krampa?
>
> Hur många av er andra laddar inte med extra
> energi innan och under ett lopp som CV?

Tycker också det är intressant. Hade laddat minituöst inför CV med Carboloader de 3 sista dagarna och drack mycket vatten. Innan loppet hade jag bestämt när jag skulle tillföra energi under loppet och hur mycket vatten jag skulle dricka, och det gick sämre än något annat lopp jag kört. Och jag tycker inte att jag tog i mer än vad jag borde ha klarat av.

Senast ändrad:
Normalt sett så undviker jag alltid snabba kolhyrater men när det är dags för CV överkonsumerar jag.

2012: Mycket sportdryck och ingen saltgurka gav kramp efter halva CV som inte släppte så lätt.
2013: Mycket sportdryck och massor med saltgurka gav kramp efter halva CV men som släppte lättare.

Nästa år ska jag ladda med bacon, ägg och bönor!

Tillbaka
Topp