Kramp under längre tävlingar

Man skall inte helt bortse ifrån att kramp är en av kroppen varningssignaler för att allt inte står rätt till. Lite som övrig smärta med andra ord.

Kramp i musklerna runt centralorganen kan utvecklas till ett livshotande tillstånd.

Fler än jag som söker inlägg om hur man slipper kramp inför lördagens Billingerace :) Resorb kanske vore en bra häxblandning...
Andra bra kosttips så här dagarna innan långloppet?

Jag hade mycket problem med kramp i vaderna vid hårda träningspass. Tror inte det berodde på något annat än att musklerna helt enkelt blev överansträngda. Spelade ingen roll hur mycket jag drack eller stoppade i mig salt eller magnesium. Men problemet försvann när jag började styrketräna på gym. Vet inte säkert att det var pga detta men nu får jag bara kramp i vaden vid högadensträning, aldrig annars. Detta gälde ju vader men styrketräning av den krampande muskeln kanske funkar förebyggande i allmänhet?

Senast ändrad:
MRobson skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag får ibland kramp just på långloppen,
> främst insida lår. När jag kör helt slut på
> mig själv på räsern får jag aldrig kramp.
> Någon som vet varför eller har teorier, tycker
> mig läsa att kramp är relativt vanligt på xcm.
>
> Mina egna funderingar:
> -Lägre kadens, ojämnt rundtramp då man spinner
> på underlaget.
> -Mer kuperat.
> -Det är så kul med MTB så man går över
> gränsen :-)

Du har för bred sadel som hindrar blocirkulationen.(kanske)

Själv brukar jag få kramp under vårträningar, men framåt sommaren slutar jag få det. Så i mitt fall beror definift krampen på att jag då är otränad.

tja stizze! tips från nilsson i kalas: rent magnesium från apoteket! sugtabletter= kung.. körde mitt första cykelvasan och fick kramp 7 ggr, samma med engelbrektsturen kramp kramp kramp! hela tiden! så jag hörde med wengan om tipps och efter det körde jag vasan med en förbättring på 23 minuter och trot eller ej! inte ett krampanfall trots hårdare körning.. kosta 60 spänn typ.. sen lite extra salt i flaskorna..

Jag behöver inga tips längre, tråden skapade jag förra året. :)

Jag har konstaterat för mig själv att detta mer eller mindre enbart beror på att man inte är van med att pusha sig så pass hårt, under så pass lång tid. Distansen i tid är jag van att träna, men med handen på hjärtat så har det inte körts lika hårt utan det har tagits ett par pauser och ibland har man rullat lätt några minuter i mellan åt etc.

Jag fortsatte krampa på varenda långlopp jag körde hela säsongen förra året, åtta stycken har jag för mig. Jag tar det som ett kvitto på att jag tagit i och gjort vad jag kan fysiskt för resultatet. Den långsiktiga "lösningen" är såklart att fortsätta träna hårt på långpassen.

Jag tvivlar starkt på att det går att göra så mycket åt saken med tabletter och annat, och skulle man det så är det en ytterst liten förbättring. Bästa lösningen är att träna.

Visst är det trist att få kramp när man inte känner sig slut. Som någon drar ett spännband runt låret helt plöstsligt.

Jag fick ett tips att lätta 1-2 snäpp på skospännet. Blodet tar sig inte runt i benet ordentligt annars. Håller på och testar det just nu.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp