Kränga däck på fälg - provat denna metod?

Snuten

Aktiv medlem
Hade ett litet helv$$$$te att kränga på däcket igen på min nya hoj (Merida silex 400, graveldäck 45 mm) när jag bytt till Tubolitoslang. Det gick till slut, men fn vad kärvt! Hade nog inte fixat det i 5 grader, lite regn i ett dike.

Så kom detta tips upp i youtube flödet. Ngn som testat? Är det gångbart? Tänker att en TPU-slang skulle leva farligt vid sådan påläggning, eller?

Smart idé men onödigt tungt med en flätad och grov lina. Vad tror ni om att använda en stark fiskelina istället? Borde glida lättare.

Gubben i filmen börjar ju på fel sida fälgen, så det där såg ju varken smidigt eller snabbt ut. Så fort man förstått att däcket ska NER I FÄLGBANAN och att man AVSLUTAR VID VENTILEN så kommer det mesta lösa sig av sig självt.

Gubben i filmen börjar ju på fel sida fälgen, så det där såg ju varken smidigt eller snabbt ut. Så fort man förstått att däcket ska NER I FÄLGBANAN och att man AVSLUTAR VID VENTILEN så kommer det mesta lösa sig av sig självt.
Precis. Tricket är att verkligen trycka ner däckkanten i mitten av fälgbanan.

Tyckte det såg väldigt jobbigt ut, hjulet satt dessutom i ett skruvstäd.

Känns enklare att kränga på för hand.

Men men, innan jag kom på tricket, så krånglade jag med buntband däckavtagare, klämde sönder slangen mm.

Tillbaka
Topp