Krångel med luftning av XT-broms

piglet55

Medlem
Jag har idag pysslat lite med att försökt lufta mina XT-bromsar som jag tyckte tog väldigt dåligt.

Jag använde Shimanos luftningskit: http://www.chainreactioncycles.com/se/en/shimano-bleed-kit-m575/rp-prod34710 och en liten spruta med slang på.

Själva luftningen så följde jag denna video.

Efter att jag har gått igenom filmen och jag har luftningsblocken insatta i oket så känns handtaget väldigt fast och fint.

Men direkt jag tar bort luftningsblocket och istället sätter dit beläggen och hjulet/bromsskiva så kan jag trycka bromsreglaget nästan ända in till handtaget och det känns väldigt mjukt och inte alls så distinkt som när luftningsblocket satt på plats.

Rent logiskt inser jag ju att det måste vara så att kolven har större rörelsemån nu än när luftningsblocket satt på plats. Men hur löser jag mitt problem? Är det till att köpa nya belägg trots att de som sitter i inte känns att för slinta eller finns det någon annan mirakelkur som någon kan dela med sig av ?

Jag brukar fylla sprutan med lite mineralolja och fästa den på oket. Obs, se till att hålla sprutan neråt så att ingen luft pressas in i oket. Sedan gör jag som på videon med tillägget att jag knackar lite lätt på oket med exempelvis handtaget på en skruvmejsel och sedan "masserar" bromsslangen hela vägen från oket upp till handtaget. På så sätt "lossnar" eventuella luftbubblor som sitter i systemet.

Innan jag tar loss slangen med sprutan från oket så tar jag bort luftningsblocket och trycker in handtaget en eller två gånger ända in till styret. Lugn, kolvarna i oket kommer inte att "poppa ut" speciellt långt. Se bara till att du har tillräckligt med mineralolja i koppen på reglaget så att det inte sugs in luft i systemet. Därefter låser jag nippeln på oket och tar bort koppen på reglaget.

För det första, tack för era svar.

@Jofahjalm: Nja det är det nog inte. Har provat bromsa 20-30 ggr och jag kan fortfarande i stort sett trycka in reglaget till handtaget.

@Gubbcyklist: Jag ska ta och prova ditt tips. Återkommer med resultat till helgen när jag är hemma.

Tillbaka
Topp