Krånglande dynamo/lampa

Klavikel

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Någon som har någon susning om vad som skulle kunna tänkas vara fel med ljuset på min pendlare?

Den har rullat veckovis sedan snart ett år klanderfritt men förra veckan började lampan blinka.
Det är en navdynamo och LED-lykta fram.
Det började i regn och höll på så några dagar, ibland slocknade lampan helt i perioder av 3-4 sekunder o sen vart det fast sken igen och snabbt blinkande om vartannat.

Nu lyser lampan med fast sken men jag har inte längre full effekt på den. Tidigare var det förhållandevis starkt ljus på lampan och en tydlig ljuskägla framför cykeln.
Medans jag numera är osäker på om den ens lyser ibland, även under pendlingens mörkare timmar, så svagt lyser den.

Har gjort lite egen felsökning, kollat att synliga sladdar är hela, monterat av hjul och tagit loss kontakten till navet (ej öppnat navet)
Allt ser ok ut, inga skav, eller konstigheter, inga tecken på korrosion eller sånt.

Jag tänker:
Om lampan var trasig så borde den inte lysa alls eller?
Om kretsen var bruten/glapp så borde det heller inte lysa alls?

Nån som är haft samma och vet vad som var felet då?
Har aldrig öppnad en dynamo så om det är den som felar så får lbs'en ta den biten.

Min egen gissning är nåt jordfel / krypström (är det ens ett ord?) pga. att det kommit in fukt i någon del, lampa/nav.

HåkanC

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Vad är det för lampa, navdynamo och kontakt?
Är det en shimanodynamo och/eller kontakt

I så fall skulle jag i 1a hand kolla närmare på den, enl erfarna cykelhandlare/reparatörer är det nämligen de som krånglar i de allra flesta fallen det är problem med navdynamobelysning
Det finns mkt om navdynamo på nätet, tex
"How to waterproof Shimano dynamo connector?"

Klavikel

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Har lämnat in cykeln till min lbs nu.
Går se vad det var, facit borde komma under tisdagen någon gång.
Kanske tom under måndagen om jag har tur och dom är snabba.

Jag återkommer när jag vet vad som var fel.

kais01

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Vad är det för lampa, navdynamo och kontakt?
Är det en shimanodynamo och/eller kontakt

I så fall skulle jag i 1a hand kolla närmare på den, enl erfarna cykelhandlare/reparatörer är det nämligen de som krånglar i de allra flesta fallen det är problem med navdynamobelysning
Det finns mkt om navdynamo på nätet, tex
"How to waterproof Shimano dynamo connector?"
ja den kontakten är inte kul..

kais01

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Har lämnat in cykeln till min lbs nu.
Går se vad det var, facit borde komma under tisdagen någon gång.
Kanske tom under måndagen om jag har tur och dom är snabba.

Jag återkommer när jag vet vad som var fel.
tyvärr är det mycket lönsammare för lbs att sälja nytt framför att laga även enkla fel, så förvänta inget underverk.

att låta cykeln torka några dagar i lugn och ro kan vara framgångsrikt.

desmo

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Jag har fått ett bekymmer med min installation.
Dynamo: Shimano DH-UR705-3D
Lampa: https://www.xxcycle.com/axa-luxx-70-plus-front-light-usb-plug-70-lux,,en.php

Kopplade ihop allt idag.
Lampan lyser vad jag upplever svagt vid låga hastigheter (typ under 15 km/h) och slocknar sedan vid högre fart. Vid riktigt låg fart blinkar lampan som de kan göra ibland. Jag testade även att polvända från dynamon men med samma resultat. Är det någon form av överströmsskydd som klipper för att skydda lampan? Eller är lampan kass? Är dynamon kass? Är jag kass?

maRRtin

Medlem
Krånglande dynamo/lampa
Jag har fått ett bekymmer med min installation.
Dynamo: Shimano DH-UR705-3D
Lampa: https://www.xxcycle.com/axa-luxx-70-plus-front-light-usb-plug-70-lux,,en.php

Kopplade ihop allt idag.
Lampan lyser vad jag upplever svagt vid låga hastigheter (typ under 15 km/h) och slocknar sedan vid högre fart. Vid riktigt låg fart blinkar lampan som de kan göra ibland. Jag testade även att polvända från dynamon men med samma resultat. Är det någon form av överströmsskydd som klipper för att skydda lampan? Eller är lampan kass? Är dynamon kass? Är jag kass?
Hur många watt är lampan på? Försökte hitta någon spec men gick bet, dynamon ger 3W, lampan kanske förbrukar mer än så?

desmo

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Hur många watt är lampan på? Försökte hitta någon spec men gick bet, dynamon ger 3W, lampan kanske förbrukar mer än så?
Det är ju en LED-lampa så det borde inte väl inte vara ett bekymmer?
Funderar på att öppna lampan och klippa loss USB-laddningsdelen för att komma vidare i felsökningen. Jag har tyvärr haft problem med lampan tidigare.

maRRtin

Medlem
Krånglande dynamo/lampa
Funderar på att öppna lampan och klippa loss USB-laddningsdelen för att komma vidare i felsökningen. Jag har tyvärr haft problem med lampan tidigare.
Förmodligen inte, du får köpa en vettig lampa istället ;)

fhloston

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Samtliga gånger jag haft problem med belysningen på pendlarhojen har det varit kontakten som behövt lite kärlek.
Det mest konstiga? Var när det lät som att navet (shutter precision) skulle skära, men efter att göra rent kontakten (och kanske jag skalade lite kabel den gången också 🤔) funkade det fint igen.

Pfaff

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa

Brukar ju finnas lite elektronik inbakat i en led-lampa så säg aldrig aldrig....
Har du en bättre multimeter är det ju enkelt att mäta utspänning från dynamon.

desmo

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Förmodligen inte, du får köpa en vettig lampa istället ;)
Jo, men de är ju smått dyra kan jag tycka. USB-laddning är en feature jag faktiskt har användning för, men som strular. Denna lampan krånglade på lång-lopp förra året, iår med annan lösning slutade min igaro fungera. Har gått troll i det för mig.

Brukar ju finnas lite elektronik inbakat i en led-lampa så säg aldrig aldrig....
Har du en bättre multimeter är det ju enkelt att mäta utspänning från dynamon.
Multimeter finns. Men bara mäta över polerna och det ska ge 6V AC?

maRRtin

Medlem
Krånglande dynamo/lampa
Jo, men de är ju smått dyra kan jag tycka. USB-laddning är en feature jag faktiskt har användning för, men som strular. Denna lampan krånglade på lång-lopp förra året, iår med annan lösning slutade min igaro fungera. Har gått troll i det för mig.

Ja precis, ska du mäta Ampere sen så måste du koppla i serie med lampan.

Pfaff

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa

Full spänning och ja, AC, ligger antagligen lite över 6V. Hur jämn spänningen är beror på generatorns polantal. Om din lampa är skyddat av en överspänningsbrygga lär inte generatorns topputspänning spela nån större roll men om inte kan en för hög utspänning antagligen skada led’en.

desmo

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Full spänning och ja, AC, ligger antagligen lite över 6V. Hur jämn spänningen är beror på generatorns polantal. Om din lampa är skyddat av en överspänningsbrygga lär inte generatorns topputspänning spela nån större roll men om inte kan en för hög utspänning antagligen skada led’en.
Jag har mätt lite.
Utan lampan inkopplad ger dynamon ~25VAC max för att sedan sjunka i takt med att farten på hjulet avtar.
Med lampan inkopplad och strömmätning får jag ca 25mA.
Detta när jag manuellt sätter fart på framhjulet med handen.. så vad kan det vara? 20 km/h?
Jag har inte mätt spänning över lampan i drift.
Ville verifiera speciellt strömmätningen men fick problem med Fluken. Får se om jag kan kolla igen ikväll.

desmo

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa

Pfaff

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Säker? Nej. Men enligt din manual skall utspänning från generatorn vara 6V, ström olika beroende på utförande.
Ledlampor kopplas olika. Antingen konstantström (seriekoppling) eller konstantspänning (parallellkoppling), oftast använt i enkla anläggningar. Jag gissar (!) att cykelbelysning i regel är konstantspänningsanläggningar varför, helt enligt principen, spänningen skall vara just konstant.

desmo

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Säker? Nej. Men enligt din manual skall utspänning från generatorn vara 6V, ström olika beroende på utförande.
Ledlampor kopplas olika. Antingen konstantström (seriekoppling) eller konstantspänning (parallellkoppling), oftast använt i enkla anläggningar. Jag gissar (!) att cykelbelysning i regel är konstantspänningsanläggningar varför, helt enligt principen, spänningen skall vara just konstant.
Det var för längesedan jag räknade och klurade på elektriska strömmar.
Lampan har strulat för mig tidigare. Dynamon är ny, fast inte varit inkopplad förrän nu (har rullat utan inkoppling). Utan att veta så riktar jag mina misstankar mot lampan. Men helst vill jag ju veta, och förstå, vad som är tokigt.

HåkanC

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Jag gissar (!) att cykelbelysning i regel är konstantspänningsanläggningar varför, helt enligt principen, spänningen skall vara just konstant.
Navdynamor är inte konstantspänningskällor, de är konstantströmskällor oftast på 500 mA. Vid 500mA är då spänningen ~6V, obelastad så lämnar dynamon högre spänning. Enl exemplen ovan

Jag har mätt lite.
Utan lampan inkopplad ger dynamon ~25VAC max för att sedan sjunka i takt med att farten på hjulet avtar.
Med lampan inkopplad och strömmätning får jag ca 25mA.
Detta när jag manuellt sätter fart på framhjulet med handen.. så vad kan det vara? 20 km/h?
Endast 25mA genom lampan låter lite.
Men är du säker på att du för hand lyckas snurra upp hjulet i hela 20km/h?
Jag har inte mätt spänning över lampan i drift.
Gör gärna det, om du har möjlighet

Lampan har strulat för mig tidigare. Dynamon är ny, fast inte varit inkopplad förrän nu (har rullat utan inkoppling). Utan att veta så riktar jag mina misstankar mot lampan. Men helst vill jag ju veta, och förstå, vad som är tokigt.
+1 på lampan
Har du möjlighet att prova med ngn annan lampa?
Kanske tom göra en fuling och utnyttja de generösa reglerna för öppet köp på Biltema?

Senast ändrad:

desmo

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Jag testade att koppla dynamon mot min SON Edelux-lampa på andra cykeln idag. Och det fungerade som förväntat. Så felet ska finnas i Axa-lampan. Så jag skruvade isär lite granna. I delen för USB-laddningen låg två komponenter lösa som antagligen vibrerat loss från det lilla kretskortet. Bild bifogad.
Jag ska se om jag kan komma på vilka två trådar som går till lampan och isåfall helt koppla bort USB-enheten.

Jag har ett behov/intresse av att kunna ladda saker.
Försök 1 (SON-dynamo + Axa-lampa) misslyckades (trasig lampa).
Försök 2 (SON-dynamo + SON Edelux + Igaro D2) misslyckades (trasig Igaro).
Hur ska jag gå vidare? Köpa ny Igaro?

Men för vintercyklingen behöver jag en lampa. Vad är prisvärdast idag? Utifall jag inte lyckas få igång Axa igen.

77973919-7299-4F7F-AC47-83EEF30A2885.jpeg

Senast ändrad:

NLC

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Jag har en sådan här I möjligtvis något äldre version. Har funkat ok!

Fast just Luxos U/B modellerna har väl haft ett rykte om sig att inte vara världens vädertåligaste (även om det exemplar jag köpte hittills har klarat sig).

Klavikel

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
och hur gick det med klavikels lampa..?
Det går riktigt dåligt.
Lampan är iofs helt ok, det är dynamon som har krångla sedan i januari.
Varje gång det regnar så blir det glapp och den tappar styrka och ibland slocknar framlampan under flera sekunder åt gången..
Har fortfarande inte fått det åtgärdat.
Butiken jag varit i kontakt med har (enligt deras uppgift) varit i kontakt med Cube vid ca. 4 tillfällen för att få till ett garantiärende men jag har fortfarande inte fått något svar på hur det går.

När jag frågar säljaren (alltså LBS) så lovar han att han ska höra av sig omgående till Cube's svenska säljare men sedan hör han inte av sig.
Sjukt jävla rutten stil ärligt talat.
Definitivt sista gången jag köper cyklar/komponenter från Cube.
Och troligtvis även sista gången jag bryr mig om att ens titta in i butiken jag har kontakt med ang. reklamationen...

Har ju bara gått 7-8 månader och dom har fortfarande inte kunnat lösa en ny dynamo/nytt framhjul....

Fy fan va dåligt, jävla skitskallar...

Senast ändrad:

Klavikel

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Även jag är intresserad av någon smidig lösning av att kunna ladda via USB från dynamon för t.ex. power banks, telefoner och sånt när man är på långa turer.

Har du något annat förslag än den där Luxos U/B @NLC ?

mzi

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
När jag ska bygga nytt är jag sugen på den här med inbyggt depåbatteri och usb-c

Crocko

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
När jag ska bygga nytt är jag sugen på den här med inbyggt depåbatteri och usb-c

Tjusig lösning men har lite svårt att motivera prisskillnaden, ger ju samma funktion och vill man ha ett depå batteri funkar ju en powerbank utmärkt då dessa går att byta ut när batterierna blir gamla.

Mayhem

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Fast just Luxos U/B modellerna har väl haft ett rykte om sig att inte vara världens vädertåligaste (även om det exemplar jag köpte hittills har klarat sig).
Första generationen var skräp. Fjärrkontrollen för styret (som även innehöll USB-uttaget) anslöts om jag inte minns fel med typ samma 3,5 mm kontakt som hörlurar vilket givetvis helt saknade väderskydd. Vid regn dröjde det inte länge innan vatten letade sig in i honan på lampan och kortslöt polerna för själva knappen på fjärrkontrollen, vilket ledde till att lampan kontinuerligt stängdes av och på.

Nästa generation hade kabeln till fjärrkontrollen permanent monterad även i lampänden och var förhoppningsvis driftsäkrare. Det exemplar jag fick ut på garantiutbyte testade jag dock aldrig själv då cykeln med dynamo blev stulen och lampan såldes oöppnad.

NLC

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Första generationen var skräp. Fjärrkontrollen för styret (som även innehöll USB-uttaget) anslöts om jag inte minns fel med typ samma 3,5 mm kontakt som hörlurar vilket givetvis helt saknade väderskydd. Vid regn dröjde det inte länge innan vatten letade sig in i honan på lampan och kortslöt polerna för själva knappen på fjärrkontrollen, vilket ledde till att lampan kontinuerligt stängdes av och på.

Nästa generation hade kabeln till fjärrkontrollen permanent monterad även i lampänden och var förhoppningsvis driftsäkrare. Det exemplar jag fick ut på garantiutbyte testade jag dock aldrig själv då cykeln med dynamo blev stulen och lampan såldes oöppnad.
Ah, tror jag hade "turen" att få en 2nd gen då. Det enda problemet jag upplevde med den var att att spadkontakterna för baklampan kunde ge kortis (med betydligt sämre lyse framåt som resultat) om man inte isolerade den ena (eller båda) men en snutt eltejp.

Men p.g.a orsak bytte jag först tillbaka till "B + M Lumotec IQ Cyo Premium" + separat powerbank för laddning av elektroniska gadgets. Sedemera batterilampa + powerback eftersom de flesta moderna skivbromsade gafflar saknar naturligt fäste för en dynamolampa.

HåkanC

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Luxos B har det väl aldrig varit ngt väderproblem med?
Men precis som @Mayhem skriver i #33 var det problem med Luxos av ffa 1a gen,
Vad jag har förstått var det inga/minimala väderproblem för de som hade lampan på en cykel med bra skärmar,
då sprutade det inget underifrån på lamphuset
Men eftersom Luxos U inte enbart har USB-laddning utan den är dessutom ljusstarkare är den förstås intressantare än Luxos B

Kontakten på lamphuset syns här

Sladden med kontakt, nere till höger

Det uppdaterade lamphuset, med sladden utan kontakt

Sedan dess har även fjärrkontrollen med USB-uttaget uppdaterats,
så här var den med Gen 1 och början av Gen2
Med USB-uttaget på fjärrkontrollen

Numer är det en sladd även ut ur fjärrkontrollen och som synes sitter USB-uttaget på den, efter en skarvkontakt (vattentät?)

Luxos U-lampan är alltså inne på sin 3e(?) generation

NLC

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Tack för genomgången @HåkanC - nu förstår jag ju att det jag har är en gen 3 (eller 2.5?) av Luxos U, och ja skruvkontakten för att koppla i/ur USB-uttaget är vad jag erfarit vattentätt. Däremot var delen med USB-honan inte tillräckligt lång för att jag skulle kunna ha kontakten på styret och USB-kontakten vattensäkrad i en ramväska, men det beror ju lika mycket på vilken cykel man har och vilka väskor som därtill skaffats.

kais01

Aktiv medlem
Krånglande dynamo/lampa
Det går riktigt dåligt.
Lampan är iofs helt ok, det är dynamon som har krångla sedan i januari.
Varje gång det regnar så blir det glapp och den tappar styrka och ibland slocknar framlampan under flera sekunder åt gången..
Har fortfarande inte fått det åtgärdat.
Butiken jag varit i kontakt med har (enligt deras uppgift) varit i kontakt med Cube vid ca. 4 tillfällen för att få till ett garantiärende men jag har fortfarande inte fått något svar på hur det går.

När jag frågar säljaren (alltså LBS) så lovar han att han ska höra av sig omgående till Cube's svenska säljare men sedan hör han inte av sig.
Sjukt jävla rutten stil ärligt talat.
Definitivt sista gången jag köper cyklar/komponenter från Cube.
Och troligtvis även sista gången jag bryr mig om att ens titta in i butiken jag har kontakt med ang. reklamationen...

Har ju bara gått 7-8 månader och dom har fortfarande inte kunnat lösa en ny dynamo/nytt framhjul....

Fy fan va dåligt, jävla skitskallar...
urk.

allt oftare eller nästan alltid handlar jag numera till pris och från ställen där garanti inte är aktuellt. begagnat eller långt utomlands. man slipper betala 'premien' för en garanti som alltsomoftast bara är en papperstiger, krånglet att reklamera eventuella fel.

man får rask handläggning och nöjet att stå för kostnaderna själv.

men i längden sparar man mycket både pengar och besvär.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer