Krånglande Reverb

Nelson84

Medlem
Krånglande Reverb
Hej alla cykelfantaster.

Jag har en Rockshox reverb stelth som krånglar lite.
Den fastnar vid ca 5 graders cykeltur, efter en tids inomhusvistelse ca 22 grader, så fungerar den igen. Så, inget problem på sommaren men nu på hösten...

Det har luftats och pumpats till 250psi.

En iakttagelse är att reglaget har en "speed ratt" som måste stå i snabbast... ? För att droppern skall kunna sjunka, annars är den fast...

Min fråga: är reverben så här eller kommer en service lösa mina problem?

Tacksam för svar Nelson

Krånglande Reverb
Den behöver mest troligen en ytterbensservice och en blödning.

När det blir mycket fukt och lite fett kvar i spåret där stiften glider blir den trög som attan. I kombination med att de är mer känsliga för luft i systemet när det är kallt så får man lätt problem.

Krånglande Reverb
Det skadar väl inte att lufta den men annars är det som tidigare nämnt att den inte fixar kyla tyvärr. Brukar gå att trycka ner men sen går den inte upp.

Ytterbenservice hjälper enligt min erfarenhet inte alls för det problemet, men skadar väl inte om den ändå gått en stund. Blöder gör man när man skär sig :)

Krånglande Reverb
Raggamuffin sa:
Det skadar väl inte att lufta den men annars är det som tidigare nämnt att den inte fixar kyla tyvärr. Brukar gå att trycka ner men sen går den inte upp.

Ytterbenservice hjälper enligt min erfarenhet inte alls för det problemet, men skadar väl inte om den ändå gått en stund. Blöder gör man när man skär sig :)

Din var sjuuuuukt sömnig på stigrallyt :p

Krånglande Reverb
Jag har en som jag ändå tycker funkar även vintertid. Den blir långsammare på uppvägen, men inte så långsam att den inte går att använda...

Krånglande Reverb
Intressant!
Går det alltså att konvertera sin reverb stelth till vajer?

Enl. Min mening: blir man inte av med endast ev. Remote problem då?

Jag har tittat på rockshox instruktions video på Youtube (hur man renoverar en reverb) , och det ser ut som att inuti droppern finns det en hel del som kan krångla där...

Krånglande Reverb
1. Skruva speed reglaget till långsamaste läget och lufta om remoten.

2. Skruva upp ”hylsan” och fetta in

Då tror jag den kommer bli snabbare

/Magnus

Krånglande Reverb
Wolftooth har ett kit, bikeyoke har ett.
Marginellt billigare än en brand-x stolpe :p

Kul grej, tyckte jag kände igen din profilbild när jag köpte pedaler av dig för nån vecka sedan.
pedalerna är på och fungerar fint. Jag tog dit råd och skaffade mig ett Wolftooth kit till min reverb. Har fungerat felfritt sen dess! Tack så mycket för det super tipset.

Va tvungen och nämna det bara?

Mvh Mattias

Tillbaka
Topp