Krasch detektor utan internet/roaming

edvin_m

Aktiv medlem
Hej,
Det finns ju en uppsjö av appar och cykeldatorer som har funktionen att de kan skicka ett nödmeddelande om man kraschat och slagit sig. Men alla jag sett behöver tillgång till internet via mobilen.

Jag är utomlands nu under sommaren och roaming är svindyrt :( nån som sett något app som tex kan skicka koordonater via sms istället? Eller någon annan lösning om man ibland cyklar ensam men gärna vill bränna på lite i bergen?

Jag har inte satt upp eller testat själv men Garmin Edge-modellerna ska ju enligt instruktionerna kunna sättas upp för att skicka sms (eller e-post). Vad kör du med för cykeldator idag?

Jag har lekt lite med road id, där kan du välja hur och vilka du ska skicka till. Men jag vet tyvärr inte om appen kräver interner. Antar att det behövs om man använder funktionen eCrumd, men stänger man av det så kanske inte internet behövs.
Obs, jag har inte provat att köra så själv...

Åtminstone på iOS så verkar det inte möjligt för tredjepartsprogram att skicka SMS/iMessage utan en manuell bekräftelse från användaren. Alltså måste program som vill kunna skicka utgående meddelanden automatiskt använda en egen SMS gateway över internet istället. Ingen aning om situationen är annorlunda på Android men skulle gissa att något liknande gäller i alla officiella releaser av systemet.

edvin_m sa:
Hej,
Det finns ju en uppsjö av appar och cykeldatorer som har funktionen att de kan skicka ett nödmeddelande om man kraschat och slagit sig. Men alla jag sett behöver tillgång till internet via mobilen.

Jag är utomlands nu under sommaren och roaming är svindyrt :( nån som sett något app som tex kan skicka koordonater via sms istället? Eller någon annan lösning om man ibland cyklar ensam men gärna vill bränna på lite i bergen?

Det låter ju helt klart som att det inte är värt roamingkostnaden om din telefon skulle dra iväg ett mail på 100kB när du ligger uppe i bergen och blöder. Hellre halta ner för berget och förlora 2l blod än att betala för surf!

Roaming behöver inte vara svindyrt.
Innan det var fritt inom EU kunde man betala en hundring för 1Gb roaming-data.
Olika villkor beroende på operatör och land förstås.
Kolla om samma upplägg finns där du skall semestra

bellasoda sa:
edvin_m sa:
Hej,

Det låter ju helt klart som att det inte är värt roamingkostnaden om din telefon skulle dra iväg ett mail på 100kB när du ligger uppe i bergen och blöder. Hellre halta ner för berget och förlora 2l blod än att betala för surf!
Det svåra är snarast att begränsa så att inte andra saker på telefonen gör av med massa roaming också.

Rattnalle sa:
bellasoda sa:
edvin_m sa:
Hej,

Det svåra är snarast att begränsa så att inte andra saker på telefonen gör av med massa roaming också.
Är i Kanada så tyvärr ingen gratis roaming. Betalar gärna en rejäl slant för det där nöd-smset men kan tyvärr bara köpa surf dagsvis och jag lägger hellre pengarna på roligare saker än 100 kr om dan för att facebook så kolla efter andras statusuppdateringar. Lokalt kontantkort är min backup just nu om jag inte hittar något bättre.

jonpon sa:
Jag har lekt lite med road id, där kan du välja hur och vilka du ska skicka till. Men jag vet tyvärr inte om appen kräver interner. Antar att det behövs om man använder funktionen eCrumd, men stänger man av det så kanske inte internet behövs.
Obs, jag har inte provat att köra så själv...

Har använt road id till och från tidigare men tyvärr behöver den internet för att skicka positionen :(

NLC sa:
Jag har inte satt upp eller testat själv men Garmin Edge-modellerna ska ju enligt instruktionerna kunna sättas upp för att skicka sms (eller e-post). Vad kör du med för cykeldator idag?
Aha, kör utan dator idag men det står på önskelistan så kanske kan vara läge att slå till? Ska kolla lite mera noggrannt exakt vad de behöver, hade för mig att de behövde internet

edvin_m sa:
Har använt road id till och från tidigare men tyvärr behöver den internet för att skicka positionen :(

Aha..
Surt, har som sagt inte lekt runt till med Road ID så mycket. Har även lite problem att varningen för att larmet ska gå inte låter utan jag måste först låsa upp mobilen för att stänga av... :(

edvin_m sa:
trailbiker sa:
Garmin behöver en mobil med Connect installerat.
Yes box, mobilen är med men behöver mobilen konstant tillgång till internet även för att skicka smset?

Hmm, var tvungen att testa. Fastän jag satt upp ICE som enbart SMS via GC-appen så ville den inte skicka någon info med mobildata och WiFi av när jag hystade ut 520an i trädgården för att testa. Kanske för att den ska skicka en kartlänk tillsammans med positionen men trist att det inte går att bara ha sms/samtal på.

NLC sa:
Hmm, var tvungen att testa. Fastän jag satt upp ICE som enbart SMS via GC-appen så ville den inte skicka någon info med mobildata och WiFi av när jag hystade ut 520an i trädgården för att testa. Kanske för att den ska skicka en kartlänk tillsammans med positionen men trist att det inte går att bara ha sms/samtal på.
Återigen, appar har inte åtkomst att skicka SMS direkt genom telefonen/mobilnätet. Enda möjligheten för en app att skicka SMS är genom egen gateway och därför är det helt enkelt omöjligt att åstadkomma utan internetuppkoppling.

Jensen sa:
Spacekitty sa:
Jensen sa:

Om trådstartaren tycker det är för dyrt med roamingavgifter så är det knappast till att tänka på en Garmin inReach.

Beror ju på hur länge den a ska vara bortrest. Plus att denna manick har han ju kvar, roamingen tar ju slut. Men ja, kan ju vara ett sätt att se det

Exakt, varit nära att skaffa en nödsändare några gånger för fjällcykling mm.

Kostnaden i sig är egentligen inget problem. Betalar redan fläsk för försäkringen medan jag är här, skydd, mm. Men det känns lite som att kasta pengarna i sjön att pröjsa 100 kr per dag i 3 månader för roaming om jag det går att få gratis :) vad en Epirb och liknande inte gör är att larma och skicka position automatiskt om man tex slagit sig medvetslös eller liknande.

Jämför med killen som blev liggande ute under en natt på något dh spår i sundsvall(?) tidigare i sommras trots att han var vid medvetande och polis var ute och letade efter honom i området. Bäst är så klart att alltid vara två men det är inte alltid logistiken funkar.

Sitter för övrigt på sjukhuset i Squamish just nu. Min kompis som jag cyklade med trillade och bröt benet på en av de stora svaplattorna här :/ Ganska liten krasch egentligen men har man otur så har man.

Hon kunde hoppa/stappla ut hjälpligt men nu blir det gips :(

edvin_m sa:
Rattnalle sa:
bellasoda sa:
edvin_m sa:
Hej,

Är i Kanada så tyvärr ingen gratis roaming. Betalar gärna en rejäl slant för det där nöd-smset men kan tyvärr bara köpa surf dagsvis och jag lägger hellre pengarna på roligare saker än 100 kr om dan för att facebook så kolla efter andras statusuppdateringar. Lokalt kontantkort är min backup just nu om jag inte hittar något bättre.

Om Kanada vet jag intet. Men när jag var i USA, köpte jag ett 30-dagars kontantkort med mycket surf och fria samtal inom USA och till Sverige för en rimlig summa. Då kunde jag ringa mitt mobilsvar då och då för att kolla om någon sökt mig.

Usch vad trist att bryta benet, särskilt i början. Du får lägga hundringen om dan på att bjuda på öl så du får fler kompisar och inte cyklar ensam. Efter ett tag är det kanske gratis.

Tillbaka
Topp