Kraschad Allebike på Tradera

Zooltrix

Aktiv medlem
Är det bara jag som ogillar sättet som Returhuset säljer denna Allebike på Tradera?

Om jag får gissa så är det någon som kraschat ordentligt, försäkringsbolaget har löst in den och sålt den till Returhuset som nu säljer den på Tradera. Ingen riktig kontroll har gjorts av Returhuset och de har inte diskuterat med någon av producenterna. Funderar på hur glada Allebike eller Zipp skulle blir när någon som köpt cykeln vill anmäla garantiärende då något går sönder.

Returhuset köper in cyklar från försäkringsbolag, alternativt är "ombud" för försäkringsbolag. Det kan röra sig om stöldgods där den som blivit bestulen fått ersättning från sitt försäkringsbolag, eller andra typer av försäkringsärenden. Så cyklarna är gröna i någon mening.
Returhuset tillämpar återköp om man inte är nöjd med köpet, tror ca 2 veckor. Man har endast avhämtning, så i praktiken kan man köpa cykeln, hämta och inspektera hos Returhuset, och sedan lämna in och få pengarna tillbaka.
Jag tror inte att de har tid att ta proffsiga bilder, och gräva i specar, men återlämningsrätten borde ge köparen en viss garanti.

PS. Returhuset har ingen möjlighet att visa innan köp. Men ofta är priserna intressanta. Dock gäller det för köparen att förstå hur mycket det kostar att åtgärda cyklarna.

Ok, jag förtydligar varför jag blir irriterad.

Hur kan man skriva dessa saker om en vara om man inte vet att den är ok?

* Funktionstestad (fungerar)
* Inga sprickor eller hål i ramen

Hahha va sjukt. Såg skrapad sadel och trasigt styre. Tänkte den fått sig en smäll i backen

"bromsar fungerari inte" - kanske behöver luftas?

Kolla närmare, finns inte ens något bromshandtag kvar :ROFLMAO::ROFLMAO::ROFLMAO: Det är helt borta
Finns nog risk att den fått betydligt mer stryk än vad text och bilder utger

Man får väl läsa lite noggrannare i annonsen/annonserna. Det står att den fungerar, jag tror de menar att den går att cykla på. Sen står det att bromsarna inte fungerar. Det är lite en definitionsfråga av vad fungera innebär.
Returhuset är knappast några cykelexperter, men bilder och beskrivningar borde ge svar på hur funktionella cyklarna är, och ångerrätten borde ge köparen betydligt bättre säkerhet än privatannonser.

Man får väl läsa lite noggrannare i annonsen/annonserna. Det står att den fungerar, jag tror de menar att den går att cykla på. Sen står det att bromsarna inte fungerar. Det är lite en definitionsfråga av vad fungera innebär.
Returhuset är knappast några cykelexperter, men bilder och beskrivningar borde ge svar på hur funktionella cyklarna är, och ångerrätten borde ge köparen betydligt bättre säkerhet än privatannonser.

Beskrivning
"
Rek. Pris: 34.999:-

* Växlar: -
* Däck: 26"
* Ram: 52cm
* Ramnummer: x
* Material - Ram: Aluminium
"

Känns defintivt som det går att lita på deras omdöme

Beskrivning
"
Rek. Pris: 34.999:-

* Växlar: -
* Däck: 26"
* Ram: 52cm
* Ramnummer: x
* Material - Ram: Aluminium
"

Känns defintivt som det går att lita på deras omdöme
Köparen får lite på sitt eget omdöme, och använda ångerrätten om det blivit fel. Om köparen klagar på att det sitter 28 tums däck på istället för 26 tum, så är det bara att göra återköp.
Budgivningen startar på låg nivå, i detta fall 1 krona, så de som har trissat upp priset får stå sitt kast. Men så är all budgivning på Tradera. Oftast med mycket mindre information än vad som finns i denna annons. Och då gäller ingen ångerrätt. Det är bara att acceptera spelet.

Köparen får lite på sitt eget omdöme, och använda ångerrätten om det blivit fel. Om köparen klagar på att det sitter 28 tums däck på istället för 26 tum, så är det bara att göra återköp.
Budgivningen startar på låg nivå, i detta fall 1 krona, så de som har trissat upp priset får stå sitt kast. Men så är all budgivning på Tradera. Oftast med mycket mindre information än vad som finns i denna annons. Och då gäller ingen ångerrätt. Det är bara att acceptera spelet.
Är det du som driver returhuset? I så fall kan ni väl börja ta bilder så man faktiskt ser vad det är man tittar på?

Givet att de inte går att titta på innan köp så köper man ju verkligen grisen i säcken. Särskilt då det knappt går att utröna om det är en racer eller MTB på bilden. Visst alltid kul med öppet köp men SÅ roligt är det inte att åka ut till Skogås för att inse att man köpt en påse potatis.

Är det du som driver returhuset? I så fall kan ni väl börja ta bilder så man faktiskt ser vad det är man tittar på?

Givet att de inte går att titta på innan köp så köper man ju verkligen grisen i säcken. Särskilt då det knappt går att utröna om det är en racer eller MTB på bilden. Visst alltid kul med öppet köp men SÅ roligt är det inte att åka ut till Skogås för att inse att man köpt en påse potatis.
Nej, jag driver inte Returhuset. Du har inte förstått hur Tradera annonser ser ut. Det är standard med oklara beskrivningar, felaktiga beskrivningar etc. Returhuset skiljer sig inte från den stora mängden av annonsörer på Tradera. Men till skillnad från de flesta så har man ångerrätt. Och i slutändan är det alltid upp till köparen att bedöma vad som är rimligt pris. Och jo, man köper grisen i säcken, men är man inte nöjd så är det bara att lämna i retur och få pengarna tillbaka. Det ställer de flesta Tradera säljare inte upp med.

Om du inte tycker om att åka till Skogås, så är det ju bara att avstå. Ingen tvingar dig att lägga bud, varken på Returhusets annonser, eller någon annans Tradera annonser.

Och visst kan det vara värt att åka till Returhuset om man tror sig göra ett klipp. En Allebike för några 100 lappar, som det var i början av budgivningem kan vara värt ett besök.

Jag tror inte heller att du får en påse med potatis om du lägger bud på en cykel.

Skulle precis fråga om du jobbar på returhuset. Någon annan tänkte visst samma.
J

Den där hade jag gärna köpt för några hundra eller tusen! Precis det man drömmer om, hitta en auktion där säljaren inte har koll. 26” och aluminium. Eller kanske en gammal Musse Pigg-klocka av oväntat bra kvalitet. Det är ju sådan fynd man vill göra.

Nu vet jag inte om det finns några sådan auktioner för cyklar, men vill man ha auktionshus med koll på klockor finns det flera. Inte en chans att göra ”fynd” där.

Den där hade jag gärna köpt för några hundra eller tusen! Precis det man drömmer om, hitta en auktion där säljaren inte har koll. 26” och aluminium. Eller kanske en gammal Musse Pigg-klocka av oväntat bra kvalitet. Det är ju sådan fynd man vill göra.

Nu vet jag inte om det finns några sådan auktioner för cyklar, men vill man ha auktionshus med koll på klockor finns det flera. Inte en chans att göra ”fynd” där.
Det är mycket det som driver de som lägger bud på Tradera. Önskan att göra ett klipp. Men sen tar förnuftet och/eller kunskaperna slut, och budgivarna dras in i en budkarusell som slutar med att säljaren gör ett klipp (om man nu kan säga så om en försäljning).

Det är mycket det som driver de som lägger bud på Tradera. Önskan att göra ett klipp. Men sen tar förnuftet och/eller kunskaperna slut, och budgivarna dras in i en budkarusell som slutar med att säljaren gör ett klipp (om man nu kan säga så om en försäljning).
Precis. Man behöver ha smalare intressen för att ha en chans att betala under marknadsvärde på fynden tror jag. Många andra auktionssiter har ju också slagavgifter och ibland obligatorisk frakt som kan vara lätt att glömma i stridens hetta.

Svårt att sätta ett pris på just det här objektet eftersom det är så många okända variabler, men jag hade inte lagt bud över det som ligger. Går den för 10k kan det fortfarande vara ett bra köp om ramen är ok och hjulen är hela (och kompletta Zipp). Men är antingen ram eller hjul inte ok, då blir det nog svårare att få ihop kalkylen.

För cyklar kolla renoveringsobjektshögarna på södersens.se

Kanske har styret och reglagen fått världens smäll vid transport eller av en vandal. Om cykeln i så fall är okraschad och resten är ok så gör köparen en bra affär.
Det där styret har träffat asfalten och glidit. Alla som varit i backen vet hur styrlindan ser ut efteråt ?

Hur bromsreglaget gått av, aldrig sett tidigare. Eloge för den bravaden

Det var ju SM för nån månad sedan, så nån med John McEnroes temperament var väl missnöjd efter målgång och drämde cykeln upp-och-ner i asfalten.

Har f.ö. lite svårt för den här upprördheten, det finns bilder, det skrivs att nya bromsar behövs, etc. Alternativet till att den säljs i befintligt skick är ju att den skrotas, så det är väl bra att nån får möjlighet att rusta upp den eller ta vara på det som fortf går att använda. Vill minnas det var en tråd för nån månad sedan där det var väldigt upprört över en återvinningscontainer med massa cykellik i…

Ok, jag förtydligar varför jag blir irriterad.

Hur kan man skriva dessa saker om en vara om man inte vet att den är ok?

Se det såhär.
Om du köper den och den inte fungerar eller har sprickor eller hål i ramen så underlättar det sannolikt en retur eftersom beskrivningen varit felaktig.

Holy shit

Vem fan betalar 16 600kr för en krashad hoj?

Wow.
16600 för Zipphjul och DuraAce Di2 låter väl inte en helt kass affär? (+övriga komponenter)

Går ju enligt uppgift att ångra vid upphämtning om det ser ut som skit.

16600 för Zipphjul och DuraAce Di2 låter väl inte en helt kass affär? (+övriga komponenter)

Går ju enligt uppgift att ångra vid upphämtning om det ser ut som skit.
Om riktpriset stämmer ca 35.000 (jag antar att det är butikspris) så verkar det vara en usel affär. Jag kan inget om komponenter på racercyklar, men bör väl räkna på vad en begagnad cykel i bra skick kostar, och se vad den här cykeln kostar efter reparationer.
Det är sällan som köparna av Returhusets cyklar gör en bra affär. De verkar drivas av att göra klipp, och inser inte vad reservdelarna kostar, och vad en begagnad likvärdig kostar.

Om riktpriset stämmer ca 35.000 (jag antar att det är butikspris) så verkar det vara en usel affär. Jag kan inget om komponenter på racercyklar, .
Är väl ett beg riktpris?
En ny DA hoj med zipp hjul är nypris nog snarare 100'
Edit: en allebike med da verkar bara gå på 58' så ev 70' med zipphjul

Senast ändrad:
Är väl ett beg riktpris?
En ny DA hoj med zipp hjul är nypris nog snarare 100'
Jag tror att det är så att Returhuset googlar för att få ett butikspris, man tar något som är rimligt och som de hittar. Jag vet dock inte alls vad cykeln skall kosta i butik. Returhuset har nog ingen större koll på vad rimligt begagnatpris är.

En annan cykelannons som precis avslutas googlade jag fram. Det är en modell som XXL sålde tidigare, men reade ut. Reapriser var 5000, och i annonsen stod att det rekommenderade priset var just 5000. Men det finns ingen chans att det var det ordinarie priset, det bör ligga på 11-12 tkr. Cykeln för 5000 kan man inte hitta på XXL's hemsidor genom att navigera där. Google hittar dock den "gömda" sidan, och det står också att den inte finns i lager.

Absolut ett fynd om ramen inte har sprickor i headset eller gaffeln är oskadad. Och hjulen är hela + raka utan sprickor.

Om någon i tråden köpt så blir det spännande om köparen vill dela med sig av fyndet och eventuella komplikationer :)

Hoppas att hjulen är hela och äkta (ser väl så ut). Säljer man da-grejerna och köper 105-grupp t ex så blir det nog en skaplig affär.

Tillbaka
Topp