Kraschade igår, ont i axel och är orolig

Hej Happyride, jag är faktiskt lite orolig. Var ute och cyklade igår, detta var en 70 väg om jag inte har helt fel, cyklar alltid innanför det streckade på vägen. Var långt hemifrån, hade redan cyklat 2h i högt tempo. Bilen saktade ner alternativt körde om mig och saktade in, jag saktade också in, vet att jag höll 30-40 på vägen men måste ha saktat in. Jag kör om på insidan, då det står människor och bilar på vänster sida av vägen. Kör förbi på insidan av vägen och då åker såklart dörren upp och jag åker åt sidan ner i åkern. Förklaringen jag får senare är att deras hund har sprungit iväg, vilket kan förklara en del. Tycker dock fortfarande att man inte ska stanna bilen där och bara gå ur. Han var vänlig och erbjöd sig att köra hem mig. Vilket jag tackade nej till då det är så mycket drama. Rullade så långsamt hemåt.

Fick skärsår på halsen och röda streck på axeln och ovansidan av axeln. Smärtorna är att det stramar i halsen, detta har blivit lite bättre sedan igår, men känns stramt i axeln om jag lyfter armen åt sidan och lyfter den ovanför huvudet. Gick till akuten igår då kvinnan i sjukvårdsupplysningen började talade om utbuktning i halsen, jag har ju ett skärsår så ja det buktade ut sade jag, på akuten sade hon att det nog skulle gå bra, blev dock inte röntgad utan hon kände bara.
Kontakade en sjukgymnastmottagning då jag inte ser någon vinning i att gå till en läkare med dessa skador.

Det som oroar mig också är att jag idag ser att min hjälm faktiskt har spruckit, och då tänker jag att jag fick hjärnskakning och det tycker jag verkar otäckt. Kunde cykla hem igår men vet inte om jag var förvirrad. Chockad var jag hela dagen, idag känner jag kanske lite illamående men kan vara min mage. Vet att de flesta som får hjärnskakning får en lättare och till och med inte märker av det.

Fick nummer och tog bild av bilen, helst skulle jag väl sett att mina besvär avtar och att jag kan släppa det här, men vad skulle ni ha gjort?

Jag kanske låter omogen men men är alltid så orolig över min hälsa och nu har det hänt en verklig grej

Bilagor

• 20180603_144921.jpg
    20180603_144921.jpg
    145.4 KB · Besök: 67
  • 20180603_144910.jpg
    20180603_144910.jpg
    181.8 KB · Besök: 74
Senast ändrad:
Ta ny kontakt. Förklara som du ha upplevt det. Ta även kontakt med ditt försäkringsbolag. Just dörrning är lite krångligt.

Happy är inte sjukvårdsrådgivningen. Finns inte en chans i världen att du får rätt hjälp här, sök kontakt med vården igen.

Miss Lycka 2.0 sa:
Vad hände? Är bilen inblandad så går detta på bilens trafikförsäkring.

Det som hände var att jag cyklade 30-40 på en 70 väg, bilen framför mig stannar in, jag bromsar in med allra största sannolikhet. Kör om på insidan, och personen på passagerarsidan öppnar dörren och jag cyklar in i dörren.
Min cykel är inte skadad, jag vet att det går på TFL. Är inte helt säker på vad jag vill åstadkomma med tråden, vill mest ha råd, och era åsikter. Om någon sedan är expert på sjukvård och kan gissa sig till om jag är skadad för livet så får ni gärna skriva era åsikter om även det.

Du har slagit i huvudet och ger ett lite förvirrat intryck. En bra start är nog att ringa 1177 igen och säga att du har slagit i huvudet såpass att din hjälm gick sönder.

Miss Lycka 2.0 sa:
Ett typiskt försäkringsärende. Du har inte gjort något olagligt.

Nej jag menar det. Fick hans nummer och tog en bild av bilen, jag är ganska paranoid av mig, så jag funderar kring om personen kommer neka till det hela.

När det gäller min hälsa är jag alltid orolig och när det då väl händer något :(
Det som direkt slog mig var hjärnskakning men kunde ju cykla hem och varken spydda eller uppvisade några andra extrema symptom igår.
Får väl gå till vårdcentralen imorgon då, då blir det minst 3 besök av sjukvården på grund av detta.

Sedan har jag svårt att bedöma om jag är förvirrad eller om det är chocken som sitter kvar.

emmer sa:
Miss Lycka 2.0 sa:
Ett typiskt försäkringsärende. Du har inte gjort något olagligt.
Men det har bilisten, så polisanmälan - speciellt som det var personskador - hade varit vettigt.

Är det så? Ja får väl kontakta personen igen då. Bilen sstannade alternativt körde om mig och sedan stannade. Stod bilar och människor på andra sidan vägen, jag körde om på insidan av bilen, då jag tidigare hade kört innanför streckade. Och då åker dörren upp. Första tanken var att det var medvetet, men det vill jag helst inte tro på.

Jag vill ju helst inte tro att det var något olagligt, och än mindre att det var avsiktligt. Men man vet ju inte, fick personens telefonnummer och tog en bild av bilen. De erbjöd sig att köra mig hem, men då jag är envis och allt det där valde jag att ta mig hem själv.
Bästa vore såklart om mina smärtor avtar av sig själv och att jag kan lägga det bakom mig, men får nog kontakta personen i vilket fall, vilket hen sa att kunde göra.

Var på akuten igår och hon kollade min hals och min axel, hon ställde lite frågor om jag hade varit illamående och det där, då visste jag dock inte att hjälmen hade ett märke. Jag inser själv att jag framstår som förvirrad men skulle väl vilja hänföra det till att jag fortfarande är chockad av händelsen. Främst är det oro för min hälsa som underhåller chocken. Framstår förmodligen både som omogen och förvirrad. Förstår det

Hej, du bör givetvis kontakta sjukvård ifall du är orolig. Forumpostare tar inget ansvar för din hälsa. Med det sagt så tror jag (vilket du inte bör lita på!) att det är ganska lugnt så länge du varken har kräkts eller förlorat medvetandet. Följande lathund används av läkare för att underlätta handläggningen av skallskador:

https://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=1178

Utifrån vad du berättat låter det som att du platsar in allra längst till höger (RLS 1 innebär ungefär att du är helt adekvat vid samtal, inte trött/förvirrad). Detta förutsätter såklart att du inte har några andra knepiga symptom samt att du inte står på exempelvis blodförtunnande medicin. Lycka till.

Miss Lycka 2.0 sa:
Det är olagligt och idiotiskt att slänga upp bildörrar så andra skadar sig!

Du menar att bilisten har inte ens kontaktat dig?

Skriver jag verkligen så jävla otydligt? Jag åkte ner i åkern och sedan stod vi och dividerade i säkert 15 minuter. De erbjöd sig att köra hem mig. Jag tackade nej. Fick telefonnummer.

Sjukvårdsupplysningen som folk tidigare har skrivit. Illamående efter våld mot huvudet är inge bra. Vill inte skrämma upp dig men ifall man har fått en smäll som lett till en inre blödning i hjärnan så kan blödningen sakta bygga upp ett tryck som kan leda till död etc... . Nu är jag inte läkare så jag kan inga detaljer, därför: 1177.

Örebrocyklist sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Det som hände var att jag cyklade 30-40 på en 70 väg, bilen framför mig stannar in, jag bromsar in med allra största sannolikhet. Kör om på insidan, och personen på passagerarsidan öppnar dörren och jag cyklar in i dörren.
Min cykel är inte skadad, jag vet att det går på TFL. Är inte helt säker på vad jag vill åstadkomma med tråden, vill mest ha råd, och era åsikter. Om någon sedan är expert på sjukvård och kan gissa sig till om jag är skadad för livet så får ni gärna skriva era åsikter om även det.

Först skulle du ringt ambulans låter det som, för det andra bör du nog pallra dig in till vårdcentral/akuten och göra en riktig undersökning, dokumentera alla skador du fått så det inte blir trubbel med försäkringsbolag osv.

Hur bra minns du allt som hände?
vet du att du bromsade eller är det vad du gissar? om du tänker tillbaks, ser du vad du gjorde eller kommer du inte ihåg?
Efteråt, minns du kvällen? vad du gjorde, såg på, åt? att du mår illa kan också påvisa hjärnskakning, känner du dig pigg eller seg?
du har säkert sträckt någon muskel, men vi är inga doktorer.

daikai1 sa:
Örebrocyklist sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Först skulle du ringt ambulans låter det som, för det andra bör du nog pallra dig in till vårdcentral/akuten och göra en riktig undersökning, dokumentera alla skador du fått så det inte blir trubbel med försäkringsbolag osv.

vet du att du bromsade eller är det vad du gissar? om du tänker tillbaks, ser du vad du gjorde eller kommer du inte ihåg?
Efteråt, minns du kvällen? vad du gjorde, såg på, åt? att du mår illa kan också påvisa hjärnskakning, känner du dig pigg eller seg?

Ska gå ut och gå och ringa 1177. Har pretty much panikångest. Testar jag min syn på vänster öga så förlorar jag uppsikten av mitt vänstra finger på vänster sida ni vet där man slutar se klart, dock bara på vänster sida.

Jag kom upp bakifrån valde att cykla på insidan, kommer upp vid dörren och den öppnas, jag åker åt sidan, åker i åkern och gormar och frågar vad de gör för något. Personen på passagerarsidan är chockad och ber om ursäkt. Sedan tar jag min cykel och rullar iväg, vi pratar och jag får ett telefonnummer. Det bästa vore kanske om de körde mig ja. Sedan rullar jag hem i långsamt tempo. Allting känns overkligt, men kan jag hålla balansen hela vägen hem så...

Har haft ångest sedan det hände. Tack för att du ger mig tips. Jag uppskattar det.

Senast ändrad:
Miss Lycka 2.0 sa:
Det är olagligt och idiotiskt att slänga upp bildörrar så andra skadar sig!

Du menar att bilisten har inte ens kontaktat dig?
fordon kör om till vänster och inte höger gäller även en cykel.Hade det varit en GC det hände på så är det solklart bilistens fel.

Örebrocyklist sa:
daikai1 sa:
Örebrocyklist sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Ska gå ut och gå och ringa 1177. Har pretty much panikångest. Testar jag min syn på vänster öga så förlorar jag uppsikten av mitt vänstra finger på vänster sida ni vet där man slutar se klart, dock bara på vänster sida.

Jag kom upp bakifrån valde att cykla på insidan, kommer upp vid dörren och den öppnas, jag åker åt sidan, åker i åkern och gormar och frågar vad de gör för något. Personen på passagerarsidan är chockad och ber om ursäkt. Sedan tar jag min cykel och rullar iväg, vi pratar och jag får ett telefonnummer. Det bästa vore kanske om de körde mig ja. Sedan rullar jag hem i långsamt tempo. Allting känns overkligt, men kan jag hålla balansen hela vägen hem så...

Har haft ångest sedan det hände. Tack för att du ger mig tips. Jag uppskattar det.

Vurpade själv i vintras på snowboard, minns 99% av händelseförloppet men hade ingen aning om vad jad jag åt på kvällen, kom på det efter diskussion med tjejen. Mådde piss och var riktigt trött dagarna efter, men enligt läkare var det inget

Eh köra om på insidan är ju det sämsta man kan göra...bilisten har inte gjort något fel däremot...tråkigt att du blev skadad men tyvärr får du nog tänka lite mer nästa gång.

Tack för alla svar, jag ska gå ut en promenad och ringa till 1177, ska säga att jag har tappar synen på vänster öga vid ett speciellt ställa. Kan vara blinda fläcken men kan inte framkalla det på höger sida.

Jag minns väl händelseförloppet ganska bra, som jag uppfattar det rätt så reser jag mig upp direkt och frågar personen vad hen gör för något, plockar upp min cykel och vandrar iväg dit bilen körde. Går dit med min cykel. Däremot kommer jag inte ihåg att jag såg när bilen körde iväg, kan ha varit för att jag plockade upp min cykel. Cyklade hem och tyckte att allt kändes overkligt. Detta skulle jag vilja hänföra till chocken.

Det jag har kommit fram till är väl att jag kommer involvera försäkringsbolaget, vilket ju såklart innebär att jag kontaktar personen.

Senast ändrad:
sdx sa:
fordon kör om till vänster och inte höger gäller även en cykel.
Det hänger uppenbarligen väldigt mycket okunniga bilister här på happy.
Man får ju hoppas att de lär sig något när de kommer och dillar med sina påhittade trafikregler...

Miss Lycka 2.0 sa:
Synd att du far med osanning. Det är lagligt att köra om bilar på höger sida för cyklister. Det är inte tillrådligt däremot.
Cykla på cykelbanan

Om det finns en cykelbana, ska du normalt använda den. Vid färd med cykel får barn till och med det år de fyller åtta år använda gångbana om cykelbana saknas. Reglerna för placering är desamma som på vägen: du cyklar på höger sida och gör omkörning till vänster.

emmer sa:
sdx sa:
Man får ju hoppas att de lär sig något när de kommer och dillar med sina påhittade trafikregler...

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19981276.htm#K3P31S2

Juvelen sa:
Eh köra om på insidan är ju det sämsta man kan göra...bilisten har inte gjort något fel däremot...tråkigt att du blev skadad men tyvärr får du nog tänka lite mer nästa gång.

Mitt tankesätt var att jag kör alltid på insida av den streckade linjen, kommer ihåg att jag kom bakifrån och tänkte att det var ju bra att stanna här, snabbt beslutade jag mig för att köra om på insidan, insåg någonstans att det var en risk, och tänkte faktiskt att bara de inte slår upp dörren. Och så hände precis det.

Gällande mina andra skador tycker jag att det känns lite bättre, det i halsen har lättat lite och axeln också. Nu är jag dock extremt orolig över hjärnskador... Det jag avslog ganska snabbt, men i och med att jag såg hjälmen och skadan.

Nu blir det promenad och prata med 1177. Bara detta inte leder till akuten idag igen.

I värsta fall kommer väl föraren neka till allt, men detta är kanske katastroftänkande från mitt håll. Jag uppfattade dem som ganska sympatiska. Vem gör något sådant medvetet och sedan erbjuder skjuts. Ja jag vet inte.

Givetvis hoppas jag först och främst att det inte blir bestående skador. Hjärnskador och då mest realistiskt hjärnskakning var det första jag fruktade men övergav det ganska snabbt, som jag upplevde det så tog det främst vid axeln och i halsen. Men så såg jag hjälmen idag och då börjar jag oroa mig över det igen.

Klart är i alla fall att jag ska ansträng mig gällande försäkringsfrågan. Jag vet att cyklister har det förmånligt i skador med bilar.

Örebrocyklist sa:
I värsta fall kommer väl föraren neka till allt, men detta är kanske katastroftänkande från mitt håll. Jag uppfattade dem som ganska sympatiska. Vem gör något sådant medvetet och sedan erbjuder skjuts. Ja jag vet inte.

Givetvis hoppas jag först och främst att det inte blir bestående skador. Hjärnskador och då mest realistiskt hjärnskakning var det första jag fruktade men övergav det ganska snabbt, som jag upplevde det så tog det främst vid axeln och i halsen. Men så såg jag hjälmen idag och då börjar jag oroa mig över det igen.

Klart är i alla fall att jag ska ansträng mig gällande försäkringsfrågan. Jag vet att cyklister har det förmånligt i skador med bilar.

Du är uppenbarligen vispad i huvudet. För folk är som inte känner dig går det inte att oavgöra om du alltid är såhär, om det är för att du är upprörd, eller om det är för du har blivit smälld i huvudet. Sök vård.

jofahjalm sa:
Örebrocyklist sa:

Du är uppenbarligen vispad i huvudet. För folk är som inte känner dig går det inte att oavgöra om du alltid är såhär, om det är för att du är upprörd, eller om det är för du har blivit smälld i huvudet. Sök vård.

tack så mycket! jag är oftast lite förvirrad.

pbeijer sa:
emmer sa:
sdx sa:

31 § Omkörning skall ske till vänster utom i de fall som avses i 7 § fjärde stycket. Omkörning skall dock ske till höger när föraren av det framförvarande fordonet svänger till vänster eller tydligt förbereder en sådan sväng.
Cyklande och mopedförare får köra om andra fordon än cykel och moped till höger.

Men för i helvete bilen hade stannat och den stackars cyklisten uppmärksamade inte att dörren öppnades på 2filig väg = vanlig landsväg.

sdx sa:
pbeijer sa:
emmer sa:
sdx sa:
Men för i helvete bilen hade stannat och den stackars cyklisten uppmärksamade inte att dörren öppnades på 2filig väg = vanlig landsväg.
Då skulle vi ju kunna ta upp det här med var man placerar sig när man stannar oxå. Men eftersom två fel inte gör ett rätt så kommer du då framstå ändå mer som en lättkränkt förortsmedelsvenson till bilist... Och det vore ju elakt.

Örebrocyklist sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Otur med kraschen, men 30-0 med cykel går oftast väldigt bra. Skadad för livet lär du inte bli om du idag sitter och funderar på vad du ska göra åt saken. Vila axeln 5-7 dagar. Har inte smärtan förbättras ta kontakt med primärvården igen.

Jag kan av egen erfarenhet säga att om du skadar dig och det är bestående men för livet så vet du om det direkt, finns ingen tveksamhet över sånt.

Kontakta personens bilförsäkring, eventuellt TFF (trafikförsäkringsföreningen) och anmälskadan, det är din prio! Du kan/kommer få ersättning för akut utlägg utrustning etc. det är värt det. Vem vet din cykel kanske gick åt helvete med? ;)

shro0maz sa:
Örebrocyklist sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Otur med kraschen, men 30-0 med cykel går oftast väldigt bra. Skadad för livet lär du inte bli om du idag sitter och funderar på vad du ska göra åt saken. Vila axeln 5-7 dagar. Har inte smärtan förbättras ta kontakt med primärvården igen.

Jag kan av egen erfarenhet säga att om du skadar dig och det är bestående men för livet så vet du om det direkt, finns ingen tveksamhet över sånt.

Kontakta personens bilförsäkring, eventuellt TFF (trafikförsäkringsföreningen) och anmälskadan, det är din prio! Du kan/kommer få ersättning för akut utlägg utrustning etc. det är värt det. Vem vet din cykel kanske gick åt helvete med? ;)

Gick en promenad och ringde 1177, hon trodde inte att jag hade hjärnskakning så jag går inte till akuten. Jag vill inte gå till akuten, men om jag måste går jag dit. När man måste är dock oklart för mig.

Det som hände på min cykel var att växelreglaget blev snett. Men ja jag kommer kontakta försärkingsbolaget för detta, om sedan personen inte samarbetar, vilket jag inte vet om hen gör, är dock paranoid ganska ofta, så får jag väl ta det ändå. Har ett nummer och bild på bilen.

Nu har jag haft ångest i ett dygn. Givetvis är jag mest oroad över hälsan, vi får se, det jag tänker på främst är whiplash, det får jag hoppas att jag slipper.

Tack för vissa av svaren!

Nyss var det hjärnskada och nu är det whiplash.

Ta en glass i solen, en kall öl och bara slappna av lite :) det är ändå söndag.

marr sa:
Nyss var det hjärnskada och nu är det whiplash.

Ta en glass i solen, en kall öl och bara slappna av lite :) det är ändå söndag.

Jo, allt som kan vara bestående är såklart anledning till oro. Jag ska göra mitt bästa för att inte tänka på detta resterande dag, kommer dock bli jättesvårt men ska försöka

Örebrocyklist sa:
shro0maz sa:
Örebrocyklist sa:
Miss Lycka 2.0 sa:

Gick en promenad och ringde 1177, hon trodde inte att jag hade hjärnskakning så jag går inte till akuten. Jag vill inte gå till akuten, men om jag måste går jag dit. När man måste är dock oklart för mig.

Det som hände på min cykel var att växelreglaget blev snett. Men ja jag kommer kontakta försärkingsbolaget för detta, om sedan personen inte samarbetar, vilket jag inte vet om hen gör, är dock paranoid ganska ofta, så får jag väl ta det ändå. Har ett nummer och bild på bilen.

Nu har jag haft ångest i ett dygn. Givetvis är jag mest oroad över hälsan, vi får se, det jag tänker på främst är whiplash, det får jag hoppas att jag slipper.

Tack för vissa av svaren!

Jag är väl bevandrad innom sjukvården efter en brutal mc krasch för 5 år sedan och fler talet rejäla krascher i skogen med diverse brott, skulle säga att du behöver vila och ge hjärnan en chans att processa händelsen. Så kmr du må bättre rent mentalt ska du se, det fysiska läker av sig själv ge det bara tid och vila.

Ta kontakt me försökringen, eftersom du redan har dokumenterat besök på akuten och telefonsamtalen till 1177 ( loggas i din journal) så har du bara att göra en skade/olycksfalls anmälan, både till din personförsäkring om sådan finns, bilens försäkring, TFF, blir du sjukskriven nu så har du rätt till ytterliggare 10% ersättning från AFA.

Lycka till och oroa dig inte i onödan, allting löser sig med tiden

/Thomas

Tillbaka
Topp