Kraschat pga dödsgrus - ersättning?

belio

Aktiv medlem
Kom precis in från en ganska kort runda som fick ett abrupt slut till följd av en stor hög med grus som låg placerad i en gatukorsning. Som tur var gick det inte snabbt och det var inga bilar i närheten.

Tänkte bara kolla om det är någon som vet om man kan anmäla kommunen för detta på något sätt? Har fått skador på både kropp, kläder och cykel:(

Finns ett formulär för ansökan om skadestånd på Stockholm stads hemsida, men jag tänkte bara kolla med er först om det är någon som har liknande erfarenheter eller vet mer.

Är det värt att anmäla?

Spontant: nej.
Som vanligt gäller det att köra efter underlag oavsett om man kör bil, cykel eller buss. I detta fallet gjorde du en missbedömning av underlaget. Är nog tyvärr bara att acceptera sitt misstag och försöka vara försiktigare nästa gång.

Skämtar du?

I dagens samhälle är allt alltid ngn annans fel och ngn skall ställa till svars. Ynkligt.

I april skall du förvänta du grus på vägen. Kör med anpassad hastighet tilö väglaget och ta eget ansvar.

Jag kraschade själv på grus förra april. Inte var det ngn annans fel än mitt eget.

Det är ju fan helt otroligt! Har man som vuxen inget ansvar alls längre? Om du inte sett dig för var du cyklar så kan det rimligtvis inte vara någon annans fel, ska du göra som i USA och stämma McDonalds för att de serverar varmt kaffe snart också? Eller stämma vägverket om du får sladd på bilen om det är halt på vägarna på vintern. Ta lite eget ansvar.

@cerb ja det var ungefär så jag tänkte också. Men faktum är ku att det finns möjlighet att anmäla på hemsidan, undrar vilka omständigheter som måste

@stuvsaix ja det är väl bara anmäla och hoppas på bättring. Även om det känns som att ens eget lilla ärende spelar mindre roll

Kan tillägga att en polare varit med om likande men i det fallet gällde det cykling på vintern. Han föll så illa på grund av det hala underlaget att han bröt benet och gick med gips ett tag. I det fallet (no pun intended) medgav kommunen att man brustit i sitt ansvar och han fick skadestånd.

Senast ändrad:
Stuvstaix skrev:
-------------------------------------------------------
> Ersättning Nej. Anmälan Ja. När kommunen
> dränks i ärenden så måste de agera
> förebyggande.

+1

Nog för att man har eget ansvar för att inte cykla för vilt i förhållande till väglag så skadar det inte att klaga när väghållningen inte sköts. Det måste ju komma in feedback så att den ansvarige väghållaren får något att gå efter på hur bra saker funkar.

belio skrev:
> @cerb ja det var ungefär så jag tänkte också.
> Men faktum är ku att det finns möjlighet att
> anmäla på hemsidan, undrar vilka omständigheter
> som måste uppfyllas bara.

Du tror inte det är med tänkt för fall där exempelvis Stockholms stads fordon har orsakat skada eller liknande? Ex Snöröjningen kommer och plogar och råkar klippa din backspegel på bilen eller postlåda till huset? Inte om du kört vårdslöst/oaktsamt i förhållande till rådande underlag?

Du är inte ute efter att i upplysningssyfte meddela kommunen. För det finns för övrigt felanmälan hos gatukontoret.

Nej, du är ute efter just ansvarsförskjutning och gärna ekonomisk kompensation. Stäm kommunen så får du se var domstolen anser att ansvaret ligger.

En kompis damp ner i en 30 cm grop på typ 50cm diameter som dök upp mitt i asfalten i Mälarhöjden helt utan varning det blev visst en otb, där borde han ersatts tycker jag pga slarv frå GK (minns ej hur det gick dock).
Grus är väl kanske en annan femma, lättare att se och förvänta sig?

Såklart har man som vuxen ansvar, men kommunen har ansvar också. Om de inte har underhållit en väg på ett godkänt sätt bör de hållas ansvariga. I det ansvaret är det väl inte orimligt att kommunen blir ersättningsskyldig när någon/något skadats på grund av kommunens bristande förmåga att utföra de uppgifter den är ansvarig för?

AddeN skrev:
> Det är ju fan helt otroligt! Har man som vuxen
> inget ansvar alls längre? Om du inte sett dig
> för var du cyklar så kan det rimligtvis inte
> vara någon annans fel, ska du göra som i USA och
> stämma McDonalds för att de serverar varmt kaffe
> snart också? Eller stämma vägverket om du får
> sladd på bilen om det är halt på vägarna på
> vintern. Ta lite eget ansvar.

@AddeN Saken var att jag inte körde vårdslöst, det var efter en uppförsbacke i ett villaområde med smala vägar och skarpa kurvor med begränsad sikt och min bedömning är att farten var mellan 10-15 km/h.

Här är länk till formuläret även om det är formulerat i ganska vaga termer så kan jag dra slutsatsen om att det inte enbart gäller backspeglar (dvs skador på egendom och liknande) utan även personskador

"Om du har råkat ut för en skada eller fått egendom skadad kan du ha rätt till skadestånd."

http://www.stockholm.se/TrafikStadsplanering/Gator-och-torg/Ansokan-om-skadestand/

Trafikhinder ska skyltas och spärras av så olyckor inte sker. En grushög som bara dumpats i en korsning är ett sånt hinder. Kommunens fel att du körde in i den.

DT skrev:
> -----------------------------------------------------
> Sveriges trevligaste cykelforum levererar igen.

&&

Johan A skrev:
> Oj vad aggresiva folk är...

+1!

BTW: I MC-kretsar verkar det vara legitimt att anmäla Trafikverket när (vanliga) vägar har grus som orsakar vurpor. Se t.ex. http://www.svmc.se/smc/SMCs-arbete--fragor/Infrastruktur/Brist_pa_friktion/En-grusolycka/

Vad gäller "vuxet ansvar" skulle jag hävda att du genom skattesedeln köpt tjänsten från kommunen, vilka inte levererat. Därav ligger del av ansvaret på kommunen, är det privat väg är det en annan sak.

Det blir ju extremt knepigt att vara synskadad eller att ha annat funktionshinder om det är helt individens ansvar.

UH skrev:
> Singelolycka...
>
>
> OBS, singel - grus man kan flabba NU!

Det skämtet strandade snabbt.

Misärpendlaren skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Sveriges trevligaste cykelforum levererar igen.
>
>
> +1

Trevligheterna står som spön i backen..

Till TS: Generellt ska man polisanmäla olyckor av det här slaget, TrV lyfter inte på så många fingrar om sådan saknas (givetvis utöver felanmälan till kommun/väghållare).

Jag var själv med om en liknande incident på mc för en massa år sedan, fast mitt i sommaren och en vägkorsning totalt översandad med fint rullgrus (slätt och omöjligt att upptäcka på längre avstånd än ngn meter). Resan slutade i diket för mig & mc, tvärs över mötande körfält. TrV tog inget ansvar öht, efter att de fått reda på att polisanmälan saknats.

Senast ändrad:
Misärpendlaren skrev:
> Såklart har man som vuxen ansvar, men kommunen
> har ansvar också. Om de inte har underhållit en
> väg på ett godkänt sätt bör de hållas
> ansvariga. I det ansvaret är det väl inte
> orimligt att kommunen blir ersättningsskyldig
> när någon/något skadats på grund av kommunens
> bristande förmåga att utföra de uppgifter den
> är ansvarig för?

+1

Min dotter cyklade ner i ett hål i cykelbanan för ett halvår sedan och det blev nästan en otb. Det var svårt att se hålet pga hur det såg ut. Jag skrev ett brev till kommunen och anmälde / frågade om detta. De sprayade asfalten runtom nästa dag med day-glo färg och satte upp en rejäl markering. De svarade också att om dottern eller cykeln skadats skulle jag anmäla det då det fanns möjlighet till ersättning. Nån vecka senare lagades hålet.

Så SJÄLVKLART skall du anmäla - för att ingen skall råka ut för samma, och för att det faktiskt kan vara så att något är fel /saknas i rutiner eller processer för hur jobbet skall skötas eller att någon kontrakterats för att utföra arbetet inte sköter det ordentligt och därmed blåser uppdragsgivaren (i förlängningen oss skattebetalare) på pengar.

Sen är det absolut värt att anmäla till ditt försäkringsbolag. Framförallt med kroppsskador då det skulle kunna bli någon komplikation i framtiden och då är du "körd" om du inte har en sådan anmälan.

Och till sist för att väga upp den ofantligt dåliga stämningen: Trist att du ramlade @belio och hoppas det inte blir nåt med dig så du får avsluta din runda i det fina helgvädret (skador på cykel och kläder kan ju vanligen lösas även om det är surt).

Bilägare får ofta ersättning för skador på grund av brister i underhållet av gator och vägar.
Det är bara att lämna in anspråk. Om du sedan får något är en annan sak.

DT skrev:

+1 Här var det mycket trist läsning inne...

Med tanke på titeln till träden verkar TS främst ha ekonomiska motiv. Detta motsätter jag starkt. Om man ramlar pga grus på våren (när man kan förvänta sig att grus finns) kan man som tidigare nämnt anmäla det, men att kräva ersättning av kommun, nej. Däremot kanske ens eget försäkringsbolag kan ge ersättning för skadad egendom samt ev. sjukhusbesök.

2011 dog en mc-förare på E4an pga hal vägbana efter underhållsarbete. Polisen lade ner förundersökningen naturligtvis (även utryckningsfordonen fick sladd pga halkan). SMC (organisation för mc i Sverige) satte in sin stab av jurister och hyrde in specialkonsulter som kunde visa att friktionen låg långt under godkända nivåer. Fall nedlagt ändå. Nu har man lyckats få tillstånd till överprövning. Får se var det slutar. Detta gäller en väg Trafikverket har ansvar för.

Säger bara, sjukhus, förskola, dagis eller superfina röjda gator? Det är våra pengar! Vad väljer ni att prioritera? Klantiga cyklister eller sjukvård?
För mig är det enkelt. Vad ska folk på landet skylla på när de trillar?

Kolhydrat skrev:
> Ponera att det hade varit en isfläck som du gått
> omkull på, hade du anmält vädret då?

Sen när blev vädret en skattefinansierad instans med ansvar för vägnätet? Analogier tjänar på att vara analoga.

rikard skrev:
> Man får mer sjukhus för pengarna om man inte
> fyller dem med folk som slagit sig pga slarviga
> väghållare.

Hear, hear... men kommunalt vägunderhåll, lanstingsfinansierad sjukvård och statliga kostnader för sjukskrivning är olika budgetar. "The big Picture" har aldrig varit det offentligas paradgren.

DT skrev:

Ja, rena familjeliv.se...

Efter en nära-döden-upplevelse efter ett potthål på gamla E6:an häromåret håller jag automatiskt på TS.

Fast det skulle inte skada med en mer exakt beskrivning av grushögen. Foto?

/Mats

Stuvstaix skrev:
> Kolhydrat skrev:
> -----
> > Ponera att det hade varit en isfläck som du
> gått
> > omkull på, hade du anmält vädret då?
>
> Sen när blev vädret en skattefinansierad instans
> med ansvar för vägnätet? Analogier tjänar på
> att vara analoga.

Tja, det är ganska vanligt att gruset ligger kvar april ut. Väldigt vanligt till och med. Ungefär lika vanligt som snö och is på vintern.

Här är i alla fall bild på en grushög. Blandat med snö. Skulle inte vilja vurpa i den.

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    48.2 KB · Besök: 27
Tråkig att du ramlade!

Personligen tycker jag att ansvaret bör ligger på den som cyklar och att den har koll på läget. Men det är inte alltid lätt och trista saker som din vurpa kan snabbt händer. Där bör man har en försäkring för som täcker upp detta. Så kontakta gärna din Försäkring och kolla ifall du har skydd för detta.
Jag vet om incidenter där man fick helt nya delar via Försäkringen fast de gamla bara hade små små repor. Min MC försäkring betalde också allting, även en väldigt gammal tröja som gick sönder i en liknande vurpa.

En anledning till att anmäla är att så gott som all vägskötsel upphandlas idag och privata företag tjänar pengar på detta som bekostas av skattemedel. Entreprenörerna skall hålla en viss standard, gör de inte det kan sådana här händelser inträffa. Kommunen får inte vad de betalar för samt de får stå för eventuella sjukvårdskostnader.

VTI släppte nyligen en rapport av Anna Niska angående cyklisters singelolyckor. Det var tydligt att dåligt underhåll var en stor orsak till olyckorna. Definitivt ska du anmäla till kommunen.

Kolhydrat skrev:
> Stuvstaix skrev:
> -----
> > Kolhydrat skrev:
> >
>
> > -----
> > > Ponera att det hade varit en isfläck som du
> > gått
> > > omkull på, hade du anmält vädret då?
> >
> > Sen när blev vädret en skattefinansierad
> instans
> > med ansvar för vägnätet? Analogier tjänar
> på
> > att vara analoga.
>
> Tja, det är ganska vanligt att gruset ligger kvar
> april ut. Väldigt vanligt till och med. Ungefär
> lika vanligt som snö och is på vintern.

Och kommunen är skyldig snöröja och förhindra halka också. Det är, rent lagligt, fullt möjligt att få skadestånd om man lidit skada på grund av kommunens vårdslöshet vid gaturenhållning. Om kommunen är skyldig i detta fall är omöjligt att sia om utan mer detaljer, men om det är så att det ligger en hög med grus bakom en skymd korsning skulle jag tippa på att det är ganska troligt att de är skadeståndsskyldiga.

Lästips: gaturenhållningslagen och skadeståndslagen

Tillbaka
Topp