Krock = megaskevt framhjul

Pierre_C

Ny medlem
Krockade/blev påkörd med hojen och nu ser mitt framhjul ut såhär:
Det är kört va? I så fall: vad ska jag köpa för nytt hjul/ny fälg tycker ni?

Vet inte vilken prisklass hjulet var i, men cykeln är en Commencal super 4 team (a 25000 kr) och fälgen är någon DT Swiss-fälg på 480 gram.

Skulle helst vilja hamna runt tusenlappen för helt hjul eller runt 500 för bara fälg eftersom det tillkommer arbete om jag väljer det alternativet.

Är detta bara skräp?: http://www.chainreactioncycles.com/Models.aspx?ModelID=55257

Vänliga hälsningar :)

Kul att höra! Borde tillägga att alla ekrar trots detta vobbel är helt spända, tror ni fortfarande att det går att rikta? Mekanikern på cykloteket verkade inte ens villig att försöka.. (han sa: "du kan ju försöka slå till det med en sten, men det bkir nog svårt att finjustera. Hahaha)

Pierre_C skrev:
-------------------------------------------------------

> Mekanikern på cykloteket verkade inte ens villig att försöka..
> (han sa: "du kan ju försöka slå till det med en sten, men det bkir nog svårt att finjustera.
> Hahaha)

Va?! Det där hjulet är ju inte speciellt skevt. Inga problem alls att rikta upp, så länge som inte själva fälgen är skadad förstås (buckla eller spricka). Ingen hjulbyggare skulle säga så om det hjulet som "mekanikern" på cykloteket sade. Antingen visste han inte vad han pratade om eller så var de överhopade med mekjobb och ville inte ta in fler. Oseriöst oavsett.
/K

Tack för lite pepp om inte annat! Ska köpa en ekernyckel imorgon och försöka reda ut problemet. Funkar inte det så testar jag att grovrikta hjulet lite mer handgrimpligen, typ med gummiklubba eller försöka böja med handkraft och sedan med nyckel. Det kommer inte bli värre iaf. :) fälgen har inga direkta skador såsom sprickor eller liknande så det kanske går att ordna..
Jag återkommer med resultat!

Jepp, fixarn fixart!

Blev som någon skrev inte helt som fabriksnytt, men näst intill! Nu sparade jag nån dryg tusenlapp plus att jag har lärt mig nåt. Gött!

Grattis, nu kan du unna dig några roligare cykelgrejer för pengarna du "tjänade" på att inte lämna in den... :D

skämtar ni eller??
det där går nog att få rakare, men aldrig bra!
ny fälg är det enda jag skulle lita på.
Framförallt skulle jag aldrig betala 4-500 spänn för att rikta något som aldrig blir bra.
Den där fälgen är plastiskt deformerad (om man ska slänga sig med facktermer) dvs. om man får det rakt så kommer det vara mycket ojämn ekerspänning ==> svagt hjul.
En hård landning / riktigt hård inbromsning kan få det att pringla ihop totalt.
Skivbromsar är dessutom extra elaka mot ojämn ekerspänning.
gör dig själv en tjänst och byt fälg!

Gurra skrev:
-------------------------------------------------------
> skämtar ni eller??
> det där går nog att få rakare, men aldrig bra!
> ny fälg är det enda jag skulle lita på.
> Framförallt skulle jag aldrig betala 4-500 spänn
> för att rikta något som aldrig blir bra.
> Den där fälgen är plastiskt deformerad (om man
> ska slänga sig med facktermer) dvs. om man får
> det rakt så kommer det vara mycket ojämn
> ekerspänning ==> svagt hjul.
> En hård landning / riktigt hård inbromsning kan
> få det att pringla ihop totalt.
> Skivbromsar är dessutom extra elaka mot ojämn
> ekerspänning.
> gör dig själv en tjänst och byt fälg!

ska du byta fälg? ditt hjul såg ju nästan lika ut som det efter Lida. ;)

Hjulet är rakt nu ju, och ekerspänningen är inte särskilt ojämn faktiskt. Kan bero på att jag hängde lite över fälgen till att börja med, så det blev lite rakare redan innan jag började spänna ekrarna på nytt (alltså från helt slappa ekrar..) självklart är hjulet lite försvagat ändå, men jag känner mig trygg att fortsätta ett tag till på samma samma fälg. :)

Tillbaka
Topp