KROCK.. vad ska jag kräva?

• Trådstartare Trådstartare eriiiik
  • Start datum Start datum
E

eriiiik

Guest
Hejsan!

Smällde på väg till skolan idag. Var en tjej som cyklade mot rött när hon skulle över ett övergångsställe.
Vad ska jag kräva av henne. Min jacka gick sönder när jag ramlade. Kan man kräva att hon ska pröjsa en ny jacka eller delar av en ny?

/Erik

Är ni ense om skuldfrågan så bör hon ersätta dig för de kostnader du får på grund av krocken.
Har hon cyklat mot rött så skulle jag nog i hennes fall kankse vara lite ödmjuk och pröjsa dig.
Ditt problem är att du har kört på en person på ett övergångsställe vilket inte ses som speciellt positivt i lagens ögon.
/Janne

tror inte du ska kräva nån ting av henne. Möjligtvis av hennes försäkrinsbolag om det var henns fel. Ring och kolla med ditt försäkringsbolag så reder de säkert ut vem som ska göra vad.

bigmollo skrev:
-------------------------------------------------------
> Ersättning för jackan och ett samlag, minst!

HAHA!!

Hon cyklade mot rött, och dessutom på ett övergångsställ? Vad hade hon där att göra?
Nå, har hon körkort, bör hon va jäkligt rädd om det.

Som Peter E säger, börja med försäkringsbolagen, kanske det kräver en polisanmälan. De ger dig säkert tips hur du ska gå vidare osv.

Ok! En lite mer detaljerad beskrivning:

Jag kommer cyklandes på götgatan, inte på cykelbanan utan på vägbanan. Närmar mig ett övergångsställe i höjd med gamla skatteskrapan, är ingen vägkorsning där utan bara överångsställe. Jag ser att det är grönt för mig och ser att inga gåeende är på väg ut i gatan. När jag är ca 5 m från övergångsstället ser jag en dam komma utcyklande på övergångstället helt utan att se sig om. Jag bromsar fullt men hinner inte stanna innan jag mosar rakt in i henne och flyger över styret.

Jag reser mig då upp och ser då att jag jackan är uppskrapad och en några stora hål på armen. Hade i vanliga fall inte brytt migom det inte vore för att jackan var i princip oanvänd.

Hon ber om ursäkt och frågar om jag inte såg henne, som om det nu skulle rättfärdiga hennes rödkörning. Jag tittat sedan till cykeln och ser att den verkar vara ok. Får sedan hennes telnr (hoppas för gudsskull att det nu är hennes nr, glömde att provringa då jag inte villa komma sent till skolan) och hon säger att jag skulle höra av mig om eventuell ersättning för jackan.

Tänkte därför höra med er nu vad jag ar rätt att kräva så jag vet vad jag har rätt till innan jag ringer.

eriiik skrev:
> Får sedan hennes telnr
> (hoppas för gudsskull att det nu är hennes nr,
> glömde att provringa då jag inte villa komma sent
> till skolan) och hon säger att jag skulle höra av
> mig om eventuell ersättning för jackan.

Då verkar det ju som om ni är överens om skuldfrågan. Då är det möjligt att hennes försäkringsbolag ersätter dig för jackan eller så vill hon inte blanda in försäkringsbolaget utan ersätter dig i cash istället.'

"Hon ber om ursäkt och frågar om jag inte såg henne"

Varför ställer människor sådana frågor????
- Jo, jag såg dig, men jag kände för att köra på dig.

JT skrev:
"Hon ber om ursäkt och frågar om jag inte såg henne"

Varför ställer människor sådana frågor????
- Jo, jag såg dig, men jag kände för att köra på dig.

Jag ställer mig också den frågan. Hur är folk nuförtiden? De bara går rätt ut i gatan när man kommer cyklandes så att man måste tvärnita!

Jagtycker också det låter som att damen i fråga tycker att du kan höra av dig å få ersättning för jackan. Det kanske är hon som vill ha ett samlag ;o)

evelina* skrev:
> Jagtycker också det låter som att damen i fråga
> tycker att du kan höra av dig å få ersättning för
> jackan. Det kanske är hon som vill ha ett samlag
> ;o)

Få inga idéer nu!

försäkringsbolaget? Polisen?.......Vad har hänt med kontakt mellan folk? Hon (in princip) erkänd felet, ring henne och ärligt och snällt reda ut problemet. Om telnr. fungera inte...sen kanske polisen, men vad säger man " gammal kärring i grön jacka på en skit cykel!"
Men inte alla har försäkring, så om du få kontakt ber efter lagning eller en del av jackans kostnad, om hon inte erbjuder allt!

Varje dag vi alla kanske är väldigt nära att krascha utan att minst märka det! Du hade otur, och förmodligen cyklade för snabbt - annars kunde du ha bromsat i tid. Alla som har körkort måste testa att dom kan reagera som ett små' barn har sprungit i vägen; om man kan inte stanna - man kör för fort!
Men jag håller med dig, hon var helt fel ( ut och cyckade!), och trafik regler håller för henne också. Men det spelar ingen roll - även om dom andra är fel, vi alla borde cykla i kontroll och inte krascha (jag vet att det är omöligt hela tiden, men vi borde minst försöka )
Var rädd om dig, hoppas att armen läker snabbt(!)

Alla som krockar kör förmodligen för snabbt, jag kan inget annat att erkänna att det krävs två för att krocka och båda har ett ansvar.

Ska testa och ringa imorgon och se vad damen har att säga.

Din hemförsäkring(familjens) borde täcka den, eller så har du frösäkring genom skolan-du var på väg till skolan.
Du bör få en ny jacka, lika mycket värd som den "gamla".

bruse skrev:
> evelina* skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jagtycker också det låter som att damen i
> fråga
> > tycker att du kan höra av dig å få ersättning
> för
> > jackan. Det kanske är hon som vill ha ett
> samlag
> > ;o)
>
> Få inga idéer nu!

Va? Jag? *ler*

Om ingen blev allvarligt skadad tycker jag dom borde röka en newbie ihop...bonda ,bli homies..hänga
axel,mecka en stolpe,röka ett spjut,flärpa en dole,steppa påfågel,droppa syra,mecka hoj

Håller med tidigare om att det verkar som hon var beredd på att ersätta dig för jackan utan att blanda in försäkringsbolag osv, vilket också är enklast.
Angående hennes fråga om du såg henne eller inte så var det förmodligen bara något som kom upp då hon med största sannolikhet var ganska chockad och då brukar man ställa en del rätt lustiga frågor.

Tillbaka
Topp