Kroniska knäproblem

Marcus L

Ny medlem
Kroniska knäproblem
Nu har jag snart dragits med cykelrelaterade knäsmärtor i 2 år. Inget hjälper, nu senast i våras genomgick jag en artroskopi.

Överväger varje dag att sluta med det jag älskar mest; cykla.

Finns det någon i samma situation? Hur gör ni för att hantera problemet? Finns det till och med någon som sett långvariga knäproblem försvinna?

Behöver lite uppmuntran i hopplösheten...

Kroniska knäproblem
Har du fått någon diagnos? Var i knät gör det ont, och när? De flesta besvären förvinner med rätt hantering, trots att de benäms som "kroniska".

/Anders

Kroniska knäproblem
Min erfarenhet av idrottskador är att kunskapen är väldigt olika bland läkarna. Nu nämner du inte vad du har besökt för läkare, men det finns sådana som endast jobbar med idrottsskador och därför har lång erfarenhet och kunskap om skador och läkeprocesser. På din lokala vårdcentral kommer du inte få adekvat vård t.ex.

Jag tycker du ska besöka fler läkare, kan tipsa om en i Stockholmsområdet som bara jobbar med idrottsskador och har rätt kvalifikationer om du vill.

Kroniska knäproblem
Har också fått diagnosen Plica men idrottsDR tyckte vi skulle göra ett försök att träna bort det innan vi gav oss på operation. Har haft ont från o till i knät i 4 år. Kunde inte cykla mer än max 3-4 mil för 2 år sedan men med mycket sjukgymnastik o styrketräning har jag numera fått hyfsad bukt med det. Känner av det ibland men kan nuförtiden köra i alla fall 10-12 mil utan problem. Finns ju en mängd saker att prova innan man ger upp....sjukgymnastik formgjutna sulor labba med sittställningen osv osv

Kroniska knäproblem
Jag har blivit opererad på IFK-kliniken i GBG och där finns, såvitt jag förstår, en mycket hög kompetens inom idrottsortopedi. Går hos sjukgymnast på samma klinik. Innan dess olika idrotssläkarbesök, rehab i ca 1,5 år.

Men knät vill inte bli bättre.

Kroniska knäproblem
Marcus L skrev:
-------------------------------------------------------
> Nu har jag snart dragits med cykelrelaterade
> knäsmärtor i 2 år. ...
> Finns det någon i samma situation? Hur gör ni
> för att hantera problemet?

Har provat följande i något odefinerad ordning:
- bytt till kortare vevar
- skaffat kadensräknare vars "ord" är lag. Höjde kadensen med runt 15 varv/min när jag såg vad jag höll på med.
- gjort stretching till nära nog religion
- slutat sitta och segtrycka när farten/kadensen går ner. Upp ur sadeln eller ner i växlarna så snart situationen uppkommer.
- flyttat SPD-klossarna bakåt
- slitit in klossar/skor så jag fått mer float
- bytt vevparti till ett som tillät mig att vrida hälarna mera inåt
- riktat om klossarna med hälarna lite mer inåt
- använder knäskydd och/eller halvlånga tights så snart det blir lite svalt

Kan inte avgöra om det är någon specifik åtgärd som har hjälpt mest, eller om det är summan av förändringarna som har gjort nytta. Men bättre har det blivit.
Sittande segdrag och knävärmarna är nog de tydligaste skillnaderna, missar jag dem på en resa så straffar det sig direkt. Glömmer jag stretchandet tar det några dagar innan "notan" kommer.

Kroniska knäproblem
InlineOla skrev:
> Har också fått diagnosen Plica men idrottsDR
> tyckte vi skulle göra ett försök att träna
> bort det innan vi gav oss på operation. Har haft
> ont från o till i knät i 4 år. Kunde inte cykla
> mer än max 3-4 mil för 2 år sedan men med
> mycket sjukgymnastik o styrketräning har jag
> numera fått hyfsad bukt med det. Känner av det
> ibland men kan nuförtiden köra i alla fall 10-12
> mil utan problem. Finns ju en mängd saker att
> prova innan man ger upp....sjukgymnastik
> formgjutna sulor labba med sittställningen osv
> osv

Vad är Plica för nåt?
Hur ser sjukgymnstiken o träning ut?

Kroniska knäproblem
dabac skrev:
> Marcus L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Nu har jag snart dragits med cykelrelaterade
> > knäsmärtor i 2 år. ...
> > Finns det någon i samma situation? Hur gör ni
> > för att hantera problemet?
>
>
> Har provat följande i något odefinerad ordning:
> - bytt till kortare vevar
> - skaffat kadensräknare vars "ord" är lag.
> Höjde kadensen med runt 15 varv/min när jag såg
> vad jag höll på med.
> - gjort stretching till nära nog religion
> - slutat sitta och segtrycka när farten/kadensen
> går ner. Upp ur sadeln eller ner i växlarna så
> snart situationen uppkommer.
> - flyttat SPD-klossarna bakåt
> - slitit in klossar/skor så jag fått mer float
> - bytt vevparti till ett som tillät mig att vrida
> hälarna mera inåt
> - riktat om klossarna med hälarna lite mer inåt
> - använder knäskydd och/eller halvlånga tights
> så snart det blir lite svalt
>
> Kan inte avgöra om det är någon specifik
> åtgärd som har hjälpt mest, eller om det är
> summan av förändringarna som har gjort nytta.
> Men bättre har det blivit.
> Sittande segdrag och knävärmarna är nog de
> tydligaste skillnaderna, missar jag dem på en
> resa så straffar det sig direkt. Glömmer jag
> stretchandet tar det några dagar innan "notan"
> kommer.

Vilka stretchövningar skall man göra?

Kroniska knäproblem
Rehabträning hos nån som vet vad dom sysslar med, gå till lokala vc som nån säger är totalt wasted time. Oftast går knäskador att fixa till hur hopplöst det än verkar. Heter man anja persson och plattlandar 80meters hopp på regelbunden basis kan man räkna med att knäna slits mer än normalt men kroppen är en mästare på att laga sig själv så never give up
Har man fått en skada är min och ett stigande antal andra personer att undvika kirurgiska ingrepp så långt det är möjligt. Är man elit och snabbt måste tillbaks till sporten är det väl n annan sak

Tips för att undvika skador

1. Varierad träning, inte bara psükling. Orienteringslik löpning är grymt bra för uppbyggnad av knäets olika delar.
2. Vila
3. Bra mat

Kroniska knäproblem
VO2max skrev:
> Rehabträning hos nån som vet vad dom sysslar
> med, gå till lokala vc som nån säger är totalt
> wasted time. Oftast går knäskador att fixa till
> hur hopplöst det än verkar. Heter man anja
> persson och plattlandar 80meters hopp på
> regelbunden basis kan man räkna med att knäna
> slits mer än normalt men kroppen är en mästare
> på att laga sig själv så never give up
> Har man fått en skada är min och ett stigande
> antal andra personer att undvika kirurgiska
> ingrepp så långt det är möjligt. Är man elit
> och snabbt måste tillbaks till sporten är det
> väl n annan sak
>
>
> Tips för att undvika skador
>
> 1. Varierad träning, inte bara psükling.

> Orienteringslik löpning är grymt bra för
> uppbyggnad av knäets olika delar.
> 2. Vila
> 3. Bra mat

Mina knän är slut.

Kroniska knäproblem
Hejhej

Jeg har før været plaget af knæproblemer, nu laver jeg de her efter hver løbetur, løber nu 50 km om ugen uden problerm! :-)

Og her lav den øvelse stående på nogle bøger, begge øvelse skal kunne mærkes i din store lårmuskel, og i musklerne omkring hoften.
Lav dem x 3 om dagen.

Hilsen Jesper

J

jeb
Stjernemedlem

vesterbro
posteringer 122
Skrevet - 22/08/2010 : 20:23:01
--------------------------------------------------------------------------------

Hov, glemte den ene øvelse med bøgerne, den kommer ca midt nede på siden, ham gutten i blå shorts.

http://onemillionruns.blogspot.com/

Hej, prøv de her øvelser, som jeg anbefalede en løber på et andet forum, de strækker din store lægmuskel ud, som går ned over knæet hvis de er for usmidige, for stramme, så hjælper det rigtigt meget at strække dem ud !

Ellers mail mig her :
jexx70@yahoo.co.uk

Kroniska knäproblem
Jag känner igen det. Nu sade du inte vad du hade. Men jag har haft ont i bägge knäna, nedanför knäskålen. Fick efter 9 månader diagnosen hopparknä. Kollade på internet, såg att Zlatan har det och kör umeåmetoden. Hittade denna länk som beskriver hur man kan träna bort det (det är en avhandling så man får skumma det mesta). Kolla övning 16a-16b sid 53 på filen du når via denna länk.

http://umu.diva-portal.org/smash/get/diva2:234360/FULLTEXT01

Jag körde den en kväll och en morgon och sedan var 9 månaders smärta borta. Allright, det kommer tillbaks i vågor, men då kör jag mina Zlatanövningar.

Så upp på kilen om det nu är hopparknän du har.

Kroniska knäproblem
mitt knäonda tedde sig under en förhållandevis lång tid omöjligt att få bukt med genom rehabilitering. Dock försvann det mer eller mindre omedelbart då jag besökte veloposition och han monterade formgjoten sula + kilar under skon, samt optimerade sadelhöjden.

Kroniska knäproblem
Micke L skrev:
>
> Vilka stretchövningar skall man göra?

För min del(din verklighet kan vara annorlunda) är en del av problemet att höftböjaren/musklerna på lårets framsida som rätar ut benet blir för korta, och drar knäskålen åt sidan.
Lårmuskeln kommer man åt hyggligt genom att lyfta hälen mot rumpan, ta tag om foten med motstående hand(höger fot/vänster hand och dra lite lätt så att man viker knät så mycket som möjligt. Knät ska peka rakt nedåt.
Om man försöker räta på benet först(efter att ha kopplat greppet) så vinner man några grader sen när man slappnar av. Försöker man räta ut svanken och skjuta fram höften medan man står där så får man även med höftböjaren. Ett annat sätt är att ligga på mage, med bägge höftkammarna mot underlaget och sen dra hälen mot rumpan. Kan funka bättre om man har riktigt korta höftböjare.

Kroniska knäproblem
dabac skrev:
> Micke L skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >
> > Vilka stretchövningar skall man göra?
>
> För min del(din verklighet kan vara annorlunda)
> är en del av problemet att
> höftböjaren/musklerna på lårets framsida som
> rätar ut benet blir för korta, och drar
> knäskålen åt sidan.
> Lårmuskeln kommer man åt hyggligt genom att
> lyfta hälen mot rumpan, ta tag om foten med
> motstående hand(höger fot/vänster hand och dra
> lite lätt så att man viker knät så mycket som
> möjligt. Knät ska peka rakt nedåt.
> Om man försöker räta på benet först(efter att
> ha kopplat greppet) så vinner man några grader
> sen när man slappnar av. Försöker man räta ut
> svanken och skjuta fram höften medan man står
> där så får man även med höftböjaren. Ett
> annat sätt är att ligga på mage, med bägge
> höftkammarna mot underlaget och sen dra hälen
> mot rumpan. Kan funka bättre om man har riktigt
> korta höftböjare.

Hur länge ska man hålla på innan man märker resultat. Tycke jag stretchat och styrkestränat allt möjligt.

Kroniska knäproblem
Har du testat att cykla med gympaskor och vanliga platta pedaler? Låt fötterna hitta sin naturliga position, skitsamma om pedalen hamnar mitt under hålfoten.

Kroniska knäproblem
För min del gick knäsmärtor bort efter att jag ändrat spd-klossens vinkel i skon något. Hade litet väl mkt Charlie Chaplin vinkel på pjucksen när jag trampade. Riktade alltså in så foten gick mer parallellt med cykelramen...om du förstår hur jag menar. Sen har jag för vana att gå på för tunga växlar, vilket inte heller är så bra för knäna. Brukar ha som regel att åtminstone i början av säsongen försöka dansa fram på litet lättare växlar.

Kroniska knäproblem
Marcus L skrev:
> Hur länge ska man hålla på innan man märker
> resultat. Tycke jag stretchat och styrkestränat
> allt möjligt.

Återigen så är det ju inte säkert att det som hjälpte mig kan hjälpa dig. För att säga nåt sånt med trovärdighet borde man nog ha både nån relevant examen samt ett par jämförande röntgenplåtar att titta på....

Men efter min ursprungliga episod så var det väl lång voltarenkur + 6 månaders rehab med lite styrke/stabilitetsövningar också. Sen kunde jag trappa ner till en underhållsnivå bestående främst av den beskrivna övningarna och ett anpassat beteende.

Tillbaka
Topp