kroppslängd eller benlängd

Blomblom

Ny medlem
tjo!
Håller på att köpa min första cykel men är lite osäker på vilken storlek som passar. Jag är 177 cm lång och har en benlängd på 86. Enligt dom storlekstabeller jag läst verkar jag ha rätt långa ben i förhållande till min längd, så undrar vilket mått har störst betydelse kroppslängden eller benlängd ?

Benlängd, eller snarare förhållandet mellan innerbenslängd och överkroppslängd+armlängd. Går man efter kroppslängd och har långa ben kommer ramen ganska säkert att kännas för lång. Om man i stället har korta ben kommer ramen att kännas för kort. Men armlängden modifierar det lite.

Jag är 178-179 cm lång och har 88-89 cm innerbenslängd. Jag kör med ramstorlek runt 52 cm på räser, medellång styrstam och ett "drop" på runt 15 cm. Naturligtvis betyder det måttet lite olika saker för olika tillverkare, men det kan ge en indikation i alla fall.

Stack och reach reach är viktiga mått att ha koll på. Jag har långa ben och måste se till att reachen inte är för lång. En brant sadelrörsvinkel tycker jag också är bra, så att man kan få fram sadeln tillräckligt.

aki sa:
Stack och reach reach är viktiga mått att ha koll på. Jag har långa ben och måste se till att reachen inte är för lång. En brant sadelrörsvinkel tycker jag också är bra, så att man kan få fram sadeln tillräckligt.

Varför vill du få fram sadeln tillräckligt om du har långa ben? Låter motsägelsefullt

cerro sa:
aki sa:

Varför vill du få fram sadeln tillräckligt om du har långa ben? Låter motsägelsefullt
På många ramar är röret vinklat lite mer bakåt än den teoretiska sadelrörsvinkeln i tabellen. Höjer man då sadeln för att man har långa ben hamnar den längre bak än den borde. Jag känner igen problemet.

En ganska genomsnittlig benlängd är ~47% vilket för 177 ger 83cm...
...och de tre det skiljer är nog inget att bekymra sig över.

Blomblom sa:
tjo!
Håller på att köpa min första cykel men är lite osäker på vilken storlek som passar. Jag är 177 cm lång och har en benlängd på 86. Enligt dom storlekstabeller jag läst verkar jag ha rätt långa ben i förhållande till min längd
Du har helt klart långa ben i förhållande till din kroppslängd,
enl "normalfördelningsgrafen" nedan ligger du med en "Inseam to body height" på 0,486 tom utanför "normalfördelningen"
inseambodyheight_1.png

Grafen kommer från den här sidan: http://www.merileth.com/size-en.htm
Den kan du använda för att få ett hum om vilka strl du bör kolla på.

/Håkan

Diagrammet HåkanC så ofta länkar till är nonsens. Nån har förmodligen fått en idé, ritat ett diagram och sen har det fått spridning, ungefär som 220-ålder för maxpuls. Benlängden sjunker inte alls med kroppslängd på det viset. Det finns en sån trend, men den är mycket svagare än vad diagrammet anger. Dessutom är relativ långbenthet naturligtvis samma oavsett kroppslängd. Man är inte långbent med taxben på 68 cm om man är 150 cm lång. Lägg på 5 cm, så börjar det likna nåt.

geologen sa:
Skrev jag att jag inte har några källor? Din slutsats är också märklig baserat på underlaget. Jobba lite på den, du!
Eftersom du inte har klarat av att presentera utan istället försöker med klassiska undanflykter tom med personangrepp är den självklara slutsatsen att ditt påstående är endera:
1-Enbart påhittat
2-Rent nonsens
Eller kanske rent av båda två?

/Håkan

Nej, det är inte en självklar slutsats. Du har ju inte heller presenterat nåt underlag för "ditt" diagram. Bara för att det är tyskt är det inte automatiskt sant, även om jag vet att du tror det.

geologen sa:
Och du har fortfarande inte presenterat nån källa för ditt påstående.
Än en gång:
Jag har inte kommit med ngt påstående i den här tråden.

Det har däremot du gjort, fortfarande helt utan ngn som helst källa, eller hänvisning till någon.
Påhitt, nonsens eller både och?

/Håkan

Om vis ska vara lite praktiska istället för att bråka om källor så är det enklare att ställa in sadelhöjden än att göra cykeln längre eller kortare. Jag är långbent och köper därför cyklar som passar min överkropp först och främst. Dock innebär mindre storlek generellt lägre styre vilket ställer krav på böjlighet. Sen har jag i och för sig gorillaarmar också vilket är en ytterligare komplikation.

"Benens längd är relaterad till hälsan. Korta ben kan indikera att energiförrådet varit magert under uppväxten, och att resurserna inte räckt till att utveckla längre ben; benen är de mest känsliga delarna för näringsbrist under uppväxten varför benlängden är en indikator för socioekonomiska villkor under barndomen. Korta ben på män har visat sig korrelera med högre risk för att utveckla kardiovaskulära sjukdomar."

Man lär sig mycket intressanta saker på https://sv.wikipedia.org/wiki/Ben :-)

Senast ändrad:
JTF sa:
"Benens längd är relaterad till hälsan. Korta ben kan indikera att energiförrådet varit magert under uppväxten

Och det är därför proportionen ben / totallängd är högre på nyare siffror.
[Sen skiljer det lite rasmässigt oxå, men det är främst underbenen. Och kan kanske vara svårt att särskilja från socialt betingad allmänhälsa.]

Henrik_E sa:
Vi långbenta är alltså rikare men fulare?
Normalt sett så brukar vi i västvärlden tycka att lite för långa ben är snyggare än lite för korta, men tydligast så för kvinnliga proportioner.
Så istället för "rik och ful" så snarare "feminin grötätare" :-)

emmer sa:
Henrik_E sa:
Normalt sett så brukar vi i västvärlden tycka att lite för långa ben är snyggare än lite för korta, men tydligast så för kvinnliga proportioner.

Jo mer kuriosa i ämnet var ju att förr under 90 talet så var kroppsbyggaröverkropp kombinerat med långa trådsmala ben en sorts standard. Benen kunde med fördel täckas av ett par Gasp mjukisbyxor och överkroppen på dessa individer var oftast iklädd tight better bodies tshirt.

emmer sa:
Henrik_E sa:
Har aldrig ätit en tallrik gröt i hela mitt liv. Feminin får väl någon annan bedöma, brukar ha rakade ben på sommarhalvåret.

cerro sa:
aki sa:

Jag har långa ben och kort överkropp. Vill ha fram sadeln för att ha nära till styret, så jag når med min korta överkropp.

vad jag fått lära mig utan att nu minnas källan är att sen pubertet kollelerar till längre kroppslängd och relativt längre armar och ben.

för övrigt är sadelrörets längd och vinkel ett av de mindre intressanta måtten på en cykel eftersom det så fritt och lätt går att justera sadelns position i förhållande till vevpartiet. det är besläktat med standover, som jag ser som ett viktigare höjdmått.

Eftersom bägge funkar men du har benlängd som klarar standover på L vilket du bör göra enl geo skulle jag välja L p.g.a den längre hjulbasen som ger tryggare cykling, f.a. i nedförsbackar när det går undan på gruset. Cykelvasan är dessutom i princip en lång nedförsbacke efter första klättringarna.

och jag lutar möjligen åt det omvända. längden i form av reach eller för effective top tube length är väl tilltagna redan på m med ttl 62 cm. den har dessutom i sammanhanget slack vinkel på 67 gr, så hjulbasen och längden på hojen är skall vi säga åt det långa hållet för storleken.

och du har kort överkropp för din kroppslängd. om du inte har aplånga armar eller gillar att ligga över framändan på hojen skulle jag valt den kortare. det är viktigare att cykelns geometri passar överkroppen än benlängden, den senare reglerar du lätt med sadelstolpen.

oftast brukar jag flagga för att köpa längre ram och sätta dit kort styrstam, ger en livligare och direktare styrning som jag gillar, men här har du det redan på stl m.

upptäcker du i efterhand att du skulle valt andra storleken kan man kompensera med en ny styrstam. iofs är det då bättre på en mtb att gå åt det korta hållet, men skull alltså tro att stl m är tillräcklig i det här fallet. och just för cykelvasan kan man montera längre styrstam om man då vill ha mer aerodynamisk sittposition, det är inga tekniska undanlöpor där.

om du startar långt bak på cykelvasa blir det däremot klart jobbiga tvättbrädor i botten av backarna, ska du inte köpa en heldämpad;)?

kais01 sa:
om du startar långt bak på cykelvasa blir det däremot klart jobbiga tvättbrädor i botten av backarna, ska du inte köpa en heldämpad;)?

Vi har olika rekomendation om längden, men däremot samma om fulldämpat.
Något jag konstaterat på alla xc motionstävlingar man kört under åren är att som medioker trampare (taskigt med watt i påkarna)men en jäkel på stök och utför plockar man massa placeringar i stöket och utför med en trygg bra cykel. Starten drar alla elit + 30-40 taggare ifrån, i stöket kör jag tillbaka massa placeringar, sen kommer dom jävlarna ;-) igen när det blir grus och gärna uppför. När det blir långa utför passerar jag ännu fler igen och så där håller det på, rätt kul faktiskt.
Kontentan, materialet spelar roll, köp så mycket du har råd med, gärna fulldämpat vilket är fördel (säkrare och bättre kontroll sö du jan ösa på istället för att hålla igen) utför.

jag håller med dig i sak, alltså hellre en längre cykel med kortare styrstam, men finner i det här fallet för en åkare med kort överkopp att redan stl m av just den här modellen verkar tillräcklig?

blir cykeln för lång blir den tråkigare på knixiga hemastigar.

det är dyrt att köpa dyrt, men allra dyrast är att köpa för billigt. då har man spenderat pengar som inte ger utdelning, och har den större utgiften kvar. dock verkar hojen ts fundrar ändå rätt habil. att den har robust 9-delad växel kan man bortse ifrån, men 22-klingan fram byts med fördel ut till exempelvis 26. då duger den hela dagen på småstigar, och man slipper motväxlingar.

Nucleus 29 VRS http://vitusbikes.com/products/nucleus-29-vrs-2018/ är vettiga i storlekarna jämfört med många andra cyklar i samma prisklass. Det innebär att Medium faktiskt skulle funka om man är 177 cm. Men även Large funkar. Den större cykeln är 2 cm längre. Cykeln kommer med en 50 mm kort och bra styrstam så det är inte jättelångt till styret även i stl Large, och det går att byta till 40 mm http://www.wiggle.co.uk/brand-x-enduro-mtb-stem/ om man ändå upplever att avståndet till styret är för långt. Tabell nedan med M och L samt jämförelse med två andra vettiga HT-ramar som har bra geo som inte heller är små i storlekarna. Jag hade nog valt en Large.
Nuke1.png

Pedaler ingår inte, så köp http://www.wiggle.co.uk/shimano-pd-m520-pedals/ och ett par skor http://www.wiggle.co.uk/mens/cycle/...208&cc=SEK&bc=SEK&omi=410&oma=1690&mi=410&ma=

Prisvärd och bra sko, förra årets färg http://www.wiggle.co.uk/shimano-m089-spd-mountain-bike-shoes/
För bredare fötter http://www.wiggle.co.uk/shimano-me3-spd-mountain-bike-shoes-wide-fit/
Stilpolis http://www.wiggle.co.uk/shimano-xc5-mtb-spd-shoes/
För skitväder http://www.wiggle.co.uk/shimano-mw5-dryshield-mtb-spd-boots/
Styvare sula, mera racing http://www.wiggle.co.uk/shimano-xc7-carbon-mtb-spd-shoes/
Vintersko http://www.wiggle.co.uk/shimano-mw7-gore-tex-spd-shoes/

Senast ändrad:
Grymt Sixten, dig kan man lita på :-)
I jämförelse med dom där cyklarna verkar 1,15m vara helt ok hjulbas på en HT 29" i M. Får erkänna att jag är kass på HT.
TS kan i princip bli supernöjd oavsett vilken, kanske talar lite mer för str.M om ökad frigång vid stand over är viktigt och busighet om TS vill ut å latja i skogen.
Men å andra sidan är ju trenden och modet mot längre cyklar och 1,17m på L är inte speciellt långt i det avseendet.
Återigen längre hjulbas ger tryggare framfart utför, bättre klättringsegenskaper och mindre risk för otrevliga OTB om han får mersmak å vill ut på stigen å testa.

By the way, min sambo som kör Triathlon normalt brukar låna min epic L på Lidingö Triathlon som är lite kul för dom kör MTB i cyklingsmomentet.
Hon är ett huvud kortare än mig, vi har dock samma innerbenlängd och hon är generellt ingen våghals snarare väldig respekt för mtb cykling på lösa ojämna underlag. Hon trivs däremot kanonbra på min epic 2013 stl L och vågar ösa på för fullt med den där. Jag sätter på en kort stam förutom sadeljustering.

Tack för alla svar! att välja rätt storlek verkar vara lite mer komplicerat än jag först trodde men nu har jag lite mer koll iaf:)
Jag har läst i några andra trådar att Quick-Release axlar ska vara dåligt men förstår inte riktigt varför? Jag tänkte att även använda cykeln på trainer och då är väl Quick-Release axlar en fördel?

Du kollar på Nucleus 29 VRS. Den är väl billigare hos Wiggle än CRC
http://www.wiggle.se/vitus-bikes-nucleus-29-vrs-mountainbike-2018-rockshox/

För de pengarna får man inte annat än QR vilket är ok givet cykelns pris. Jag gillar cykeln för vad den är. Men det finns förstås ballare men samtidigt dyrare cyklar.

Vill du ha axlar är det Sentier 29 som är 2500 kr dyrare http://www.wiggle.se/vitus-sentier-29-mountainbike-2018-deore-1-x-10/

Har dålig koll på olika trainers och vilka som tar vilka axlar.

Samma sak med en bra framgaffel, det är viktigare i skogen än på en trainer i sovrummet.

men hur förändras egentligen sittställningen av större respektive mindre storlek? med en mindre ramstorlek får man ju istället ha sadeln lite högre och då ökar även avståndet till styret. Så den enda konsekvensen av en mindre ramstorlek borde väl bli att sadeln är lite högre i förhållande till styret?

Tillbaka
Topp